Organisera äventyr och kampanj

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Det där var informativt!
Skulle gärna ser mer bilder, känns som att jag bara skrapat på ytan vad gäller foundry trots ett antal spelomgångar.
Kan man länka World Anvil direkt till Foundry som man kan göra med Kanka?

/C
Ja, det går att generera en API-nyckel i World Anvil och lägga in den i Foundry. Då får man upp en knapp i Foundry där man kan välja vilka artiklar, SLP, m.m. man vill synka över.

Jag lägger upp lite fler bilder under helgen :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Hm. Jag har kollat runt lite i World Anvil.

För mig känns det som ett verktyg som bygger lite på en ganska specifik typ av kampanj – givet att till exempel artiklar och kartor och sådant framför allt antas tillhöra "världen", medan "kampanjen" mest bara har rollpersoner, spelledarpersoner och sessioner i princip.

Jag funderar lite på hur det skulle funka med till exempel Kutulu. Just nu känns det som att jag inte skulle kunna ha "Kutulu 1920-tal" som spelvärld och "Tatters of the King" som kampanj, eftersom Tatters ju har en himla massa kartor och dokument som bara hör till just Tatters. Om jag spelar klart Tatters och sedan vill fortsätta med till exempel Masks, då känns det ju rätt onödigt att ha kvar en massa Tatters-kartor och dokument och sånt…

Men man får väl helt enkelt leka inom deras ramar, tänker jag – man kanske får ha separata världar för själva 1920-talet (där man samlar generella 1920-talsgrejer) och Tatters och Masks…
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Om man bortser från rena verktyg, hur strukturerar ni information? Kopplingar mellan platser, scener, slp osv.

Jag försöker få till någon form av modulärt system där jag har alla "enheter" (platser, slp, föremål osv.) som egna block och sen pussla ihop dem efter behov inför spelmöten. Hittar dock ingen klockren struktur för information som fungerar bra. Någon som gjort något liknande?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Om man bortser från rena verktyg, hur strukturerar ni information? Kopplingar mellan platser, scener, slp osv.
Kopplingar mellan platser gör jag generellt med en subwaystruktur. Rutorna är platser (eller ibland personer), pilarna är ledtrådar.

Den enda struktur jag egentligen har för SLP:er är mina tabeller – en kolumn för "icke introducerade", en för "hintade om", en för "introducerade" och en för "överspelade/döda". Alla börjar i "icke introducerade", och sedan flyttas de allt eftersom kampanjen fortgår. Om en SLP som redan är introducerad är med igen, så flyttas hen till längst upp i kolumnen.

På så vis kan jag alltid, när jag behöver generera en plot till ett äventyr, kolla längst ner i kolumnerna och se "hm, X har inte nämnts på ett tag, dags att nämna honom igen", och "Y har inte varit med på flera månader – dags för henne att make an appearence", och "Z har nämnts en del på sistone – kanske dags för en riktig introduktion".

Jag gör likadant med kampanjhemligheter.
 
  • Like
Reactions: NSM

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Precis som @krank skriver är det en lite märklig uppdelning mellan värld och kampanj i World Anvil. Jag har valt att både lägga upp SLP i spelvärldens persongalleri och i kampanjen i vyn Supporting Cast (NPCs). Det är för övrigt en brist att bara vissa delar är översatta och att systemet ibland glömmer bort att jag angett att jag vill ha det på svenska.

WA1.JPGWA2.JPG

I Foundry VTT finns det som sagt fält där jag lägger in API-koden.

FVTT settings for WA.JPG

Då kan jag trycka på WA-knappen under fliken Anteckningar och välja precis vilka artiklar och/eller mappar jag vill synkronisera.

FVTT interface for WA.JPG

Klickar jag på en journalanteckning kan jag dessutom använda länken för att komma till den, i mitt tycke, väldigt snygga sidan i spelvärlden.

Journal.JPG Artikel i spelvärlden.JPG
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
View attachment 6999View attachment 7000

I Foundry VTT finns det som sagt fält där jag lägger in API-koden.
De där bilderna kommer jag ladda ned rakt av...

Om jag vill spela så verkar jag behöva vara spelledare, får se ovanstående som övning i projektlederi o bort ifrån regulatory o process..

Tänk att få spela med en spelledare som har så genomarbetad tanke :cry:
(om en sådan kampanj omstartas av någon så..)

C

Undrar om man kan göra samma sak med Kanka
 
Top