Organisera äventyr och kampanj

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Hur skriver och ni och organiserar ni era äventyr?

Google Docs? Scrivener? Kartotek? Enkelt skrivhäfte? Flödesscheman?
  • Google docs för texter.
  • WorkFlowy för hierarkiska punktlistor, innan de blir texter.
  • Draw.io / diagrams.net för flödesscheman och Subway-kartor.
  • Google Sheets för SLP-listor och listor med äventyrs/kampanjhemligheter och sånt som passar bättre där.
Jag pallar inte mindmaps, men funderar ibland på om jag vill ha något lite mer freeform än draw.io för lite allmänt tvådimensionellt spånande. Har testat några blackboard/whiteboard/corkboard-varianter men inte hittat nån som funkar än. Scrapple är najs, men jag vill ha en webbapp. Padlet har enkelt antecknande och pildragande, men är kasst på scrollande, zoomande och navigerande överlag.

Äh, egentligen är nog diagrams.net bäst på den grejen också.


Om äventyret ska publiceras så börjar det som struktur + punktlista, sen blir punktlistan text i docs och sen layoutas den i InDesign. Strukturen gör jag om i Illustrator eller nåt så den blir snygg.
 

Thorwald Phet

Veteran
Joined
29 Jun 2021
Messages
16
Jag jobbar mest i Foundry VTT och lägger upp mappar i journalentries med äventyrsmappar länkade till NPC's som actors(som också är mappade per äventyr) och Items(dito). Sen skapar jag en jornal per äventyr med vad som sker och eventuella konsekvenser/resultat. Sen har jag en kalender satt mot världens tid där jag fyller i händelser per datum.

Sitter jag och doodlar ideer blir det mest i google docs då det är så tillgängligt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Jag jobbar mest i Foundry VTT och lägger upp mappar i journalentries med äventyrsmappar länkade till NPC's som actors(som också är mappade per äventyr) och Items(dito). Sen skapar jag en jornal per äventyr med vad som sker och eventuella konsekvenser/resultat. Sen har jag en kalender satt mot världens tid där jag fyller i händelser per datum.
För Tjurmannen från Kungsskär har jag också lagt upp allt i Foundry VTT. Fantastiska bra verktyg! Till Symbaroum har jag lagt upp det i World Anvil, men synkar med FVTT.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Tidigare: OneNote.

Numera har jag börjat använda World Anvil.
Detta var ju helt grymt. Jag ska genast konstruera en värld och köra min nästa kampanj i den här mjukvaran.
Ska i ett experiment försöka skapa en värld baserad på Norrath (från Everquest) eftersom mina spelare aldrig spelat det så kommer det funka fint.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Detta var ju helt grymt. Jag ska genast konstruera en värld och köra min nästa kampanj i den här mjukvaran.
Ska i ett experiment försöka skapa en värld baserad på Norrath (från Everquest) eftersom mina spelare aldrig spelat det så kommer det funka fint.
Jag har boken Monsters of Norrath till EverQuest RPG liggande någonstans :) Originalet har jag inte spelat mer än några hundra timmar, men har lagt flera tusentals timmar på EQ2.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag jobbar mest i Foundry VTT och lägger upp mappar i journalentries med äventyrsmappar länkade till NPC's som actors(som också är mappade per äventyr) och Items(dito). Sen skapar jag en jornal per äventyr med vad som sker och eventuella konsekvenser/resultat. Sen har jag en kalender satt mot världens tid där jag fyller i händelser per datum.

Sitter jag och doodlar ideer blir det mest i google docs då det är så tillgängligt.
Grym mjukvara. Men man blir ju lite fundersam på varför Sveriges mammor ska få $12.50 för varje såld produkt. ;)

1630052857904.png
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag har boken Monsters of Norrath till EverQuest RPG liggande någonstans :) Originalet har jag inte spelat mer än några hundra timmar, men har lagt flera tusentals timmar på EQ2.
Ja, det är otroligt beroendeframkallande. Jag vill inte räkna på antal timmar jag spenderat i Norrath. Men det var "the better part" av min ungdom.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Använder en anteckningsbok och blyerts (älska blyerts). Brukade pula med google docs och det är ju kul när en fortfarande kan hitta gamla upplägg där jag glömt. Ska dock sägas att senaste DCC-"kampanj""världen" "skrevs" mest på lösa papper på jobbet som blir över när vi klipper A5-flyers från A4-utskrifter.
 

Thorwald Phet

Veteran
Joined
29 Jun 2021
Messages
16
Grym mjukvara. Men man blir ju lite fundersam på varför Sveriges mammor ska få $12.50 för varje såld produkt. ;)

View attachment 6871
Jag resonerar som så att jag hellre ger Swänska mammor $12:50 som en engånmgskostnad än att jag ska behöva prenumerera som är så otroligt mycket i ropet just nu. Sen att foundry, om man spelar från en relativt vettig hemdator med bra uppkoppling flyter så otroligt mycket bättre... Go Swänska mammor! <3

:)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Fascinerande! Är det enklare att länka antecknigar/saker/rollformuär i World Anvil än i Foundry? Ser du några rent konreta fördelar med att dela var du lägger din information kontra vad som ni sedan använder i Foundry?
World Anvil blir snyggare och har den stora fördelen att det skapas en "världssida" som spelarna kan komma åt utan att behöva logga in i Foundry. I WA är det mer inbyggt i systemet med länkningar och mappstruktur. I Foundry får man utforma den själv. Det är även snabbare och enklare att koppla ihop saker i WA. Men jag upplever att Foundry är ett mycket bättre verktyg under spel, även om man inte spelar helt och hållet online, t.ex. om SL använder det som en mycket interaktiv spelledarskärm. WA är mer referens än verktyg.

En brist i upplägget är att det tyvärr inte är någon tvåvägskommunikation mellan systemen, utan bara från WA till FVTT. En annan brist är att behörighetsinställningarna inte följer med över. Inget är tillgängligt för spelarna i FVTT om jag inte manuellt låser upp journalanteckningarna. Det hade i och för sig varit värre om allt var öppet och behövde låsas manuellt.

Skulle det bli så att jag spelar med mer än en grupp i Foundry känns det bra att ha "mastern" i WA så att jag bara behöver ändra på ett ställe för att hålla informationen aktuell.

(PS. Jag vet ju att du arbetar i FVTT och har koll på hur det ser ut där, men jag försökte skriva inlägget så att det funkar även för de som inte är bekanta med något av systemen.)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Börjar med vita papper av typen som man använder i skrivare, där plottar jag ner idéer i ord och bilder. När det nått en viss nivå av densitet så switchar jag över till ordbehandlare men med papper nära så jag kan skriva ner sånt som dyker upp under skrivande. För de allra flesta äventyr så kör jag enbart med papper. Det som hamnar i ordbehandlare är sånt som ska distribueras som världsbeskrivningar till spelarna.

I enstaka fall så sköts allt i ordbehandlaren, och inför lansering av en värld och en kampanj till andra spelledare så skapas de i orbehandlaren innan de blir pdf:er.

Illustrationer börjar nästan alltid på papper där de kan tuschas. För färgläggning så scannas det in och målas i gimp. Kartor kan börja på samma sätt men kan också bli till helt i datorn.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Hur skriver och ni och organiserar ni era äventyr?

Google Docs? Scrivener? Kartotek? Enkelt skrivhäfte? Flödesscheman?

Google Docs och Obsidian Portal. Sen om jag kör publicerade äventyr brukar jag köra stördord i ett skrivhäfte med sidhänvisningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
World Anvil blir snyggare
Bra tips, för övrigt. Nu har jag ingen pågående kampanj, men WA känns som ett kompetent verktyg jag gärna skulle testa t.ex. nästa gång jag spelleder Tatters of the King.

Jag har kört Obsidian Portal tidigare, men gav i slutänden upp eftersom jag störde mig för mycket på det extremt inkonsekventa utseendet på sidan (herregud, bestäm er för om ni ska ha fixed eller variable width) och eftersom jag ändå inte kör så mycket kartor etc så fanns det typ inga jättestora fördelar framför gdocs/wiki för min del…
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Sidospår, men hur får ni inspiration och hur gör ni med kartort, SLP, statblock etc?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
hur får ni inspiration
Jag smider inspiration genom att 1) skapa system för att generera inspiration och sedan använda mig av dem samt 2) läsa på om mer eller mindre relevanta grejer. Dyka ner i varenda wikipediahål jag kan hitta. Det brukar framför allt funka när jag försöker komma på grejer till nutida skräck och sånt, såklart.

och hur gör ni med kartort, SLP, statblock etc?
Kartor bryr jag mig sällan om. Google Maps brukar funka.
SLP:er – Jag formulerade ett slags SLP-mall till Agency. Den använder jag för att tvinga mig själv att tänka på fler saker till mina SLP:er än bara ett roligt namn och vilken funktion de fyller i äventyret. Jag skriver ner SLP:er i googledokument, som allt annat.
Statblock – nej.
 
Top