Organisera äventyr och kampanj

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Hur skriver och ni och organiserar ni era äventyr?

Google Docs? Scrivener? Kartotek? Enkelt skrivhäfte? Flödesscheman?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Wordfiler och några googledocs. Papper i pärmar eller mappar.

För mina möten kör jag handritade kartor på A4 (vita eller rutiga) plus skrivhäfte med stolpar, som jag också för minnesanteckningar i.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,830
Location
Off grid
Notepad
Behöver jag göra kartor - Paint
Behöver jag fler Slp:er - Word (för tabellerna)
Klotterpapper/block under själva spelet.

Det är allt.
//EvilSpook
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Händer inte så ofta så kan knappast säga "brukar göra", men senast hade jag ett flödesschema/mindmap i draw.io och sen ett Google docs med stödpunkter. Det senare växte efter varje spelpass med vad som hänt och vad som borde hända nästa gång typ.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Förr i ett litet fantastiskt program som typ tog wikikod och skapande en lokal wiki på datorn. Tror inte det finns längre. Funderat på att styra upp en MediaWiki bara för att det är rätt smidigt att organisera saker så tycker jag.

Sen körde jag textpad ett tag eller vad den hette, ren texteditor för iOS. Död nu.

Och just nu i flera olika anteckningar i just programmet Anteckningar på iPhone/Mac. Gör att jag kan hiva in tankar och prepp varsom från.

I framtiden: i block och papper och pärmar. Börjar bli less att inte bara kund kudda saker i marginalen, snabbt skissa en karta över ett område och spara undan osv.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag har skrivit en slags dagbok över viktiga saker som hänt ingejm för hand, men det är värdelöst: det är svårt att hitta saker (och min handstil är hemsk). Nästa kampanj ska jag göra den i Word el dyl så det går att söka saker. Eller googledocs, så kan spelarna kolla den också (fast då,får jag nog ha mina hemliga SLanteckningar bredvid).
 
Last edited:

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Word.
NPC-listor med beskrivning, utseende, röstlägen och skådespelstips, samt bilder som handouts på dem.
Kartor, alla viktiga platser
Slumphändelsetabeller
Story (ofta 100 a4-sidor fullsketna).
Youtube spellistor för visuell ambience
Spotify spellistor för bakgrundmusik anpassade till scenerna.
Minis och kartor för battles.
Handouts till spelarna.
Riktiga silver, guld och platinummynt (i metall).
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Anteckningar i punkter i Word eller motsvarande, ibland printat, Excel för listor, tidslinjer m.m., flödesscheman vid behov, ofta i PowerPoint då.

Edit: Ja, miniatyrer och terräng om det är stridiga spel.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Ett A4-blad med penna och så ritar jag ut en relationskarta (oavsett räls eller intrig). Ute i kanterna på A4-bladet har jag namnlista och beskrivningsord (ord jag upprepar under spelmötet för att sätta stämning).
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Ja, det är ju sant. Dem gör vi i gruppen. Så svaret blir istället att det bästa sättet att organisera är med ett A0-papper på bordet som alla kladdar på. Det är verkligen asbra.
Ja, jag tror kan vara ett av mina viktigaste bidrag till vårt rollspel, att jag började köpa jättestora papper. Innan gjorde vi relationskartor på små papper, och det är inte alls lika kul. Dessutom kostar det typ ingenting, tror det var ca 25kr för ett jättestort papper i bra kvalité.

För att svara på ursprungsfrågan, så var det länge sen jag skrev något så stort, oftast blir det ett block med anteckningar, men på den tiden jag spelledde kampanjer med en massa npcs så älskade jag kartotek, ett kort per roll och ett antal som bara hade namn ifyllt så det gick att improvisera lätt under spel.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Google docs i kombination med world anvil. Egentligen borde jag flytta allttill world anvil men tröskeln är lite stor för kampanjplanering.

Men sjukt smidigt att skriva notes vid diverse platser.
Tex i förrgår blev en karaktär utslängd från en nattklubb. Så skrev en liten note om det, samt diverse andra händelser som skedde. Väldigt smidigt när spelarna kommer tillbaka och jag öppnar wiki sidan och ser högstupp vad som har hänt förut vid denna platsen.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
När jag skriver eget använder jag Google docs, ofta flera olika dokument typ ett med setting ett med SLP. Sen brukar jag rita ut en relationskarta, kladda ner några hot, och en bomb eller två för att få igång mina spelare.

Sen har jag alltid en namnlista, och kör vi fantasy brukar jag dessutom skriva ner några namn på etablissemang och värdshus.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Jag lägger ju upp alla mina äventyr så jag skriver först på word. Sedan gör jag ofta passande illuatrationer till. Sedan layouter jag i Publisher. Någon gång har jag gjort äventyr utan att lägga upp dem, som i min Sagan om Ringen-kampanj. Då skriver jag i Word, texten blir ändå av gammal vana skriven som om den ska läsas av någon annan. Kartor har jag i ett blick bredvid med inte lika genomarbetade beskrivningar då rumsbeskrivningar är väldigt tråkigt att skriva.
 
Top