Nekromanti Orealistiskt?

WinterJedi

Veteran
Joined
16 May 2001
Messages
5
Location
Ljungby, Sverige
Hejsan!

Jag har hört många som säger att Dungeons & Dragons ska vara orealistiskt, iallafall regelssytemet. För att starta en disskution så måste jag säga att jag tycker faktiskt systemet är både realistiskt och logiskt. För att kunna få en liten dialog så måste jag veta.. vad är det som ni tycker är så orealistiskt? Det enda jag kan tänka på så här på rak arm är att man får mer HP när man går upp i level.

Så, låt oss komma igång! :gremsmile: Posta på!

"My soldiers fought without hesitation, died without doubt."
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tja..

fört och främst kan vi ta det där med magi.. det är GRYMMT orealistiskt...

Men jag förstår vad du menar...
HP systemet är helt klart det som är mest orealistiskt..


chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

WinterJedi

Veteran
Joined
16 May 2001
Messages
5
Location
Ljungby, Sverige
Ok, men vad har du för anledning att säga att det är orealistiskt, lite svårt att säga emot dig om du inte ger några anledningar. Själv tycker jag magi systemet funkar fint.
En magiker har en besvärjelsebok med sina besvärjelser inskrivna. När han vill lära sig besvärjelser så sätter han sig ner och studerar sina besvärjelser. Han lär sig allt förutom det sista frasen eller ordet, aktiverings ordet. När han säger det kommer besvärjelsen att utlösas. Så, nu har han alla sina besvärjelser i minnet och går ut och äventyrar.
Hans äventyrarfölje träffar på några orcher, han pekar på en av dem och yttrar aktiveringsordet för magic missle. Den energi som de magiska orden och symbolerna som magikern lärde in utlöses och formar besvärjelsen. Han glömmer formen med detta och får lära sig den igen, att vara magiker är inte lätt!

"My soldiers fought without hesitation, died without doubt."
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Vad jag tror chrull menar ...

... är att eftersom ordet »realistisk» betyder världsefterhärmande är förekomsten av magi orealistisk.

Dessutom tror jag han skämtade.

/Dante
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Abstrakt

Jag tycker inte heller att D&D är så orealistiskt. Systemet ligger på en hög abstrakt nivå, inte enskilda konkreta handlingar. Däremot är spelet inte särskilt detaljerat, men det tycker jag är bra. Jag gillar inte när man gräver ner sig i detaljer, slår högvis med tärningar, måste bokföra en massa och strider tar lång tid. D&D är högst spelbart, regler som fungerar och är konsekventa. Jag tycker dessutom att de odetaljerade reglerna ofta leder till bättre rollspel.

/The Danno
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Till att börja med tycker jag att ett system är lika realistiskt som det känns. M.a.o. om det inte ger resultat som stör spelarna (eller spelledaren) som fruktansvärt orimliga så är det _tillräckligt_ realistiskt. Sedan är det inte så viktigt om det är 100% statistiskt korrekt, en välfungerande fysikmotor eller något annat.
Detta resonemang leder naturligtvis till att ett system som är orealistiskt för en grupp kan vara realistiskt för en annan vilket egentligen gör hela denna debatt rätt meningslös.
Naturligtvis tänker jag inte låta det hindra mig /images/icons/wink.gif

Det jag primärt stör mig på i D&D är:
* Turordningen (nu har du gjort dina 3 attacker... nu får jag göra mina 4 o.s.v)
* Hitpoints som ökar med level
* Abstrakta hitpoints som betyder, tja, vad?
* Att man inte försvarar sig utan istället turas om att hacka på varandra
* Att rustning antingen skyddar allt eller inget
* Proficiency-systemet (en krigare kan hantera alla basic och martial vapen oavsett om han sett ett dylikt förut)
* Att stridsskickligheten avgörs av level snarare än att vara en skill
* Att base-attack gäller både för nästrid och avståndsstrid (så att min barbar som aldrig sett en båge förut kan plocka upp den och skjuta bättre en en några levlar sämre ranger som tränat med den hela sitt liv)
* Stridssystemet är stelt och inflexibelt
* vissa av tillfällen då man får attacks of oppotunity är litet spårlösa, avväpning t.ex.
* Alignments
* Klasser
* Levlar och erfarenhetssystemet
* cross class skills (varför är det svårare för min krigare att lära sig smyga än för en rouge?)
* reglerna för concealment (det är inte svårare att träffa men man får vid en träff slå för att se om man träffade någon stans där det fanns något ivägen)

Jag är inte helt förtjust i magin heller... Hela memoriseringsbiten (eller "förberedelse" som det är numera) känns mystisk och konstig... men det är magi så vad kan man jämföra med...

Mycket (det mesta) av detta är kanske personlig smak men jag är villig att utveckla varför jag tycker som jag tycker om det behövs :)
 

JetSnail

Veteran
Joined
25 Apr 2001
Messages
32
Location
Sollentuna STHLM
men det skulle ju inte funka om man inte fick mer liv. t. ex. om jag (lvl 20) och "han"(lvl 1) slåss och han börjar, han slår för att träffa mig, han slår ett perfekt slag med perfekt skada..... jag dör.(vi har samma saker) det skulle ju inte funka. och var annars skulle man få mer HP???

@_/-
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
ber om ursäkt...

... givetvis har Dante rätt.. det var ett skämt.. men jag var inte tillräckligt tydlig med smileysarna.. Förlåt..

Jag glömde hur svårt det är att skämta såhär..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jag dör.

Ja? ... realism. Heroism? Nej. Och det är ett heroiskt spel D&D är..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

WinterJedi

Veteran
Joined
16 May 2001
Messages
5
Location
Ljungby, Sverige
Svar!

Bra inlägg Vindhand, nu ska jag försvara lite.

1. " Turordningen (nu har du gjort dina 3 attacker... nu får jag göra mina 4 o.s.v)"
Svar: I början kan alla bara gör en attack, när man blir mer erfaran så lär man sig strida bättre, effektivare. Det är det som jag ser som den extra attacken/attackerna.

2. "Hitpoints som ökar med level."
Svar: Ja, där håller jag med dig.

3. "Abstrakta hitpoints som betyder, tja, vad?"
Svar: Mycket likt det över, men jag försöker rollspela träffarna. Om man bli träffad men bara får 5 i skada(man har 50 HP), så träffar kanske slaget, men rustningen tar det mesta. Det är ett öppet system, rollspela striderna är viktigt!

4. "Att man inte försvarar sig utan istället turas om att hacka på varandra."
Svar: Här måste jag säga att du har fel, nog försvarar man sig alltid. När någon slår mot en och missar så kan massa saker hänt; Man parrerade med vapent, man tog det på skölden, rustningen tog det, man duckade etc. Ännu ett ställe där det är viktigt att rollspela!

Ex. Okan barbaren: Jag rusar fram och riktar ett mäktigt slag mot huvudet. *slår tärningar* aaah, vad dåligt, bara 11!
DM: Du slår, men orchen får upp sin sköld i sista stund. Han staplar tillbaka men slår mot dig med sin väldiga yxa! *slår tärningar.* Ah, han missar! Han hugger vilt, hur parrerar du?
Okan barbaren: Jag tar mitt svärd och slår undan yxan. Sen tar jag och hugger tillbaka.... osv.

Rollspelande är viktigt, särskilt i strider trots vad mågna säger. Att se striden framför sig, även ifall det kan ta några sekunder extra att säga hur man hugger/parrerar är väl värt det!

5. "Att rustning antingen skyddar allt eller inget."
Svar: Igen, rollspelande! Om ett slag bara gör lite i skada så tog antagligen rustningen det mesta, ingen går undan en direktträff från en yxa!

Ex.: DM: *slår tärningar* Ah, yxan hugger ner mot dig. *slår skada*. Okan, du får endast 5 i skada. Yxan träffar dig med rustningen håller, men du känner smällen från slaget göra ont vid din sida.

6. Proficiency-systemet (en krigare kan hantera alla basic och martial vapen oavsett om han sett ett dylikt förut)
Svar: Det har du rätt i, men en krigare kan antagligen mycket om vapen och har lättare att använda andra vapen. Om man inte vill kunna allt om vapen så kanske man ska ta en annan klass? Men jag förståår vad du menar, och håller med till stor del.

7. "Att stridsskickligheten avgörs av level snarare än att vara en skill"
Svar: Logiskt svar, ju erfarnare man är, detstå bättre blir man.

8. "Att base-attack gäller både för nästrid och avståndsstrid (så att min barbar som aldrig sett en båge förut kan plocka upp den och skjuta bättre en en några levlar sämre ranger som tränat med den hela sitt liv)"
Svar: Sant, men då tycker jag allt att DM skulle gjort något åt saken. Om din barbar aldig ens använt en båge så tycker man DM skulle göra något åt det. :gremsmile:

9. "Stridssystemet är stelt och inflexibelt"
Svar: Se ovan, det är allt förrutom stelt och flexibelt. Kom ihåg, man ska rollspela, det är det som rollspel är. :)

10. "Vissa av tillfällen då man får attacks of oppotunity är litet spårlösa, avväpning."
Svar: Igen, logiskt. Du gör en manöver utöver det vanliga och sänker din gard för att slå bort hans svärd. Han ser en öppning och kan ta den.

11. "Alignments"
Svar: Som det står i Player's Handbook, Alignments är något som ska vara en riktlinje för spelaren, inte någon som vara för alltid förutom för Paladinen. Om en spelare agera mot sitt aligmnent så ändrar man det bara. Tycker också alignment är bra för det gör det lättare att veta var man har personen. Om bara de av rent hjärta kan använda ett speciellt svärd, sätt bara "Only Lawful good" på det och vips... :D

11. "Klasser"
Svar: Hmm, mer realistiskt än 2nd edition i alla fall. Eftersom D&D alltid har haft klasser och nu alla kan ha dem är ett stort genombrott i D&D reglerna. Med skills och feats kan man göra karaktärerna annorlunda och intressanta.

12. "Levlar och erfarenhetssystemet."
Svar: Levels menar att man fått ny kunskap och kan äntligen göra nytta av den. Den som kan verka orealistiskt är att man får allt på en gång, och int elite åt taget. Men när man tänker efter så får man inte så väldigt mycket vid en level up. Erfarenhetssystemet är baserat mycket på hur mycket man dödat, men man får inte glömma att ge erfarenhet för bra rollspelande, hur kul man hade osv. Om man inte gör det så kan jag hålla med om att det inte är särskilt bra.

13. "Cross class skills (varför är det svårare för min krigare att lära sig smyga än för en rouge?)"
Svar: En rogue är en person med mer träning, en warrior är en karaktär som hållt på mycket med vapen. Detta gör det lättare för honom att slåss(Base attack ökar snabbare än t.ex en rogue), men en rogue som inte spenderat så mycket tid med vapen utan med annat är bättre på färdigheter, men inte lika bra på slåss. Logist.

13. "Reglerna för concealment"
Avar: Använder tyvärr inte så mycket concealment så det kan jag inte yttra mig om.


Det var det, kommentarer? :)

"My soldiers fought without hesitation, died without doubt."
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Så j**la kul...

Spelade D&D första upplagan (på svenska) med mina kamrater. Körde det medföljande äventyret och exakt efter reglerna.. Vi satt och garvade hela spelmötet.. kan iofs bero på äventyrets uselhet men det inträffade sannerligen många udda regelsituationer som var minst sagt svårförklarade.. Exempelvis när tjuven gömde sig i skuggor och rangern försöka göra samma sak..

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag trodde du skulle vara kritisk ...

... men du har ju räknat upp en massa fördelar med D&D!

/Dante
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hihi

det är ju mycket en smaksak... Dessutom måste jag ju erkänna att jag har rätt kul när jag spelar DoD så det kan ju inte vara så hemskt som den långa listan antyder. :)

Hade frågan varit "vad är dåligt" snarare än "vad är orealistisk" hade listan blivit bra mycket kortare...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Svar!

Turordningen
Svar: I början kan alla bara gör en attack, när man blir mer erfaran så lär man sig strida bättre, effektivare. Det är det som jag ser som den extra attacken/attackerna.


Ja, jag förstår att man får fler attacker. Vad jag inte förstår är att man gör alla samtidigt. D.v.s. Först gör jag mina 3 attacker och sedan får du, om du överlevde, göra dina. Realistiskare vore en litet jämnare mix av att anfalla och vara tvungen att försvara sig. (t.ex: jag gör min första attack, du gör din första, jag gör min andra o.s.v)

Abstrakta hitpoints
Svar: Mycket likt det över, men jag försöker rollspela träffarna. Om man bli träffad men bara får 5 i skada(man har 50 HP), så träffar kanske slaget, men rustningen tar det mesta. Det är ett öppet system, rollspela striderna är viktigt!


Mjo, men tag t.ex vad som hände för tre möten sedan i vår kampanj. Min ftr/pal var på väg mot en ond magiker som höll på att attackera oskyldiga människor (nåja, människor vi gillade i.a.f). När jag kommer nära skjuter han en lightningbolt rakt in i mig och jag missar min save. Glatt fnittrande tycker spelledaren att den träffar klockrent och slår skada (10D6) som landar på 29. Detta är mindre än hälften av vad min karaktär tål så jag fortsätter relativt oberörd framåt...
Huh?!?! Bara några sekunder tidigare hade han skjutit en likadan blixt mot en folksamling och den hade dödat mängder av folk och dessutom lämnat en rykande förglasad krater i marken. Detta kändes en aning orealistiskt.

Eller för att ta ett annat roligt exempel från det senaste mötet: På grund av en viss klantighet hade vi råkat bli inlåsta (av en fälla) i en underjordisk kammare som sedan fylldes med frätande ånga (1D6 per rond). Detta ledde naturligtvis till stora problem för t.ex vår sorcerer men för min fighter var det mest irriterande. Varför? Det är ju inte som att man kunde undvika dimman genom skicklighet eller något liknande...

Att man inte försvarar sig
Svar: Här måste jag säga att du har fel, nog försvarar man sig alltid. När någon slår mot en och missar så kan massa saker hänt; Man parrerade med vapent, man tog det på skölden, rustningen tog det, man duckade etc. Ännu ett ställe där det är viktigt att rollspela!


Jo, jag vet att reglerna säger att man försvarat sig och att det delvis, kanske, var därför som anfallet missade. Men faktum kvarstår att försvaret som bäst är en efterkonstruktion. Ett tydligt exempel på detta är t.ex att man kan försvara sig mot godtyckligt många anfall utan att lägga ned ens en partial action på det.

Rollspelande är viktigt, särskilt i strider trots vad mågna säger. Att se striden framför sig, även ifall det kan ta några sekunder extra att säga hur man hugger/parrerar är väl värt det!

Jo, men det är ju roligare (imho) om det man föreställer sig har någon som helst inverkan på skeendet. Det gör ingen skillnad om jag kommer på ett snyggt och välfungerande undvikande eller om jag hafsar ihop ett "tja, jag parerade väl med skölden".
Faktum är att vissa helt rimliga tekniker enligt reglerna borde ge upphov till attacks of opportunity. Ta t.ex ditt barbarexempel:

Okan barbaren: Jag tar mitt svärd och slår undan yxan. Sen tar jag och hugger tillbaka.... osv.

Varför gav inte denna uppenbara attack mot motståndarens vapen en AoO? Varför kostade den inte ett attacktillfälle? o.s.v...

Att rustning antingen skyddar allt eller inget.
Svar: Igen, rollspelande! Om ett slag bara gör lite i skada så tog antagligen rustningen det mesta, ingen går undan en direktträff från en yxa!


Tro mig, i verkligheten skulle killen med en full metallrustning klara en direktträff med en yxa mycket bättre än en obepansrad person. Det är ju typ därför man har rustningen.

Att stridsskickligheten avgörs av level snarare än att vara en skill
Svar: Logiskt svar, ju erfarnare man är, detstå bättre blir man.


Jo, men man borde ju kunna koncentrera sig på att lära sig slåss på bekostnad av att utöka sina kunskaper i att klättra rida och hoppa t.ex.

8. "Att base-attack gäller både för nästrid och avståndsstrid
Svar: Sant, men då tycker jag allt att DM skulle gjort något åt saken. Om din barbar aldig ens använt en båge så tycker man DM skulle göra något åt det. :gremsmile:


Jo, alla fall av orimlighet skulle potentiellt sett kunna hanteras av DM. Det är ju knappast ett argument _för_ regeln ifråga att den kräver detta...

Stridssystemet är stelt och inflexibelt
Svar: Se ovan, det är allt förrutom stelt och flexibelt. Kom ihåg, man ska rollspela, det är det som rollspel är. :gremsmile:


Om man inte använder reglerna så störs man säker mindre av dem.

Vissa av tillfällen då man får attacks of oppotunity är litet spårlösa, avväpning.
Svar: Igen, logiskt. Du gör en manöver utöver det vanliga och sänker din gard för att slå bort hans svärd. Han ser en öppning och kan ta den.


Det är inte det minsta logiskt. Varför skulle jag behöva öppna mig mer för att anfalla hans vapen som både är närmare mig och ett område som det är mindre viktigt att skydda? Om något så borde motståndaren få _färre_ motattacker, inte _fler_.

Alignments
Svar: Som det står i Player's Handbook, Alignments är något som ska vara en riktlinje för spelaren, inte någon som vara för alltid förutom för Paladinen. Om en spelare agera mot sitt aligmnent så ändrar man det bara. Tycker också alignment är bra för det gör det lättare att veta var man har personen. Om bara de av rent hjärta kan använda ett speciellt svärd, sätt bara "Only Lawful good" på det och vips... :gremlaugh:


1: förlorar man inte en level av att byta alignment?
2: de är inte _realistiska_ i vilket fall som helst. Folk går inte att entydigt lägga in i någon av de nio lådorna utan agerar på ett sätt ibland och ett annat vid andra tillfällen.

Klasser
Svar: Hmm, mer realistiskt än 2nd edition i alla fall.


Whee... det säger ju inte så mycket :)

Eftersom D&D alltid har haft klasser och nu alla kan ha dem är ett stort genombrott i D&D reglerna. Med skills och feats kan man göra karaktärerna annorlunda och intressanta.

Jo, men är de _realistiska_? Kan du placera in dina medmänniskor i olika klasser eller multiklasskombinationer?

Levlar och erfarenhetssystemet.
Svar: Levels menar att man fått ny kunskap och kan äntligen göra nytta av den. Den som kan verka orealistiskt är att man får allt på en gång, och int elite åt taget.


...Och att jag blir bättre på att rida av att döda jätteskalbaggar i underjorden.

Cross class skills
Svar: En rogue är en person med mer träning, en warrior är en karaktär som hållt på mycket med vapen. Detta gör det lättare för honom att slåss(Base attack ökar snabbare än t.ex en rogue), men en rogue som inte spenderat så mycket tid med vapen utan med annat är bättre på färdigheter, men inte lika bra på slåss. Logist.


Mjo, men varför kostar det mer skillpoints för en fighter än för en rogue? Att fightern slåss mer än han tränar färdigheter reflekteras ju i att han får färre skill-points.
 

WinterJedi

Veteran
Joined
16 May 2001
Messages
5
Location
Ljungby, Sverige
Svar igen.

Here we go again!

Turordningen
1. "Ja, jag förstår att man får fler attacker. Vad jag inte förstår är att man gör alla samtidigt. D.v.s. Först gör jag mina 3 attacker och sedan får du, om du överlevde, göra dina. Realistiskare vore en litet jämnare mix av att anfalla och vara tvungen att försvara sig. (t.ex: jag gör min första attack, du gör din första, jag gör min andra o.s.v)"

Svar: Genom att bli skickligare menar jag att man göra mer attacker på kortare tid, därav de många attackerna på en runda. Att göra en åt gången vore mindre realistiskt. Du får en attack, han får en attack, du får en attack.. sen tycker man ju att han borde få en attack till, men det får han då inte, vilket då skulle vara mycket mystiskt. Att göra mer attacker i en omgång visar att man är mycket duktigt på sitt vapen och kan slåss effektivare, dvs mer slag på samma tid som en annan gör ett slag.


Abstrakta Hitpoints
"Mjo, men tag t.ex vad som hände för tre möten sedan i vår kampanj. Min ftr/pal var på väg mot en ond magiker som höll på att attackera oskyldiga människor (nåja, människor vi gillade i.a.f). När jag kommer nära skjuter han en lightningbolt rakt in i mig och jag missar min save. Glatt fnittrande tycker spelledaren att den träffar klockrent och slår skada (10D6) som landar på 29. Detta är mindre än hälften av vad min karaktär tål så jag fortsätter relativt oberörd framåt...
Huh?!?! Bara några sekunder tidigare hade han skjutit en likadan blixt mot en folksamling och den hade dödat mängder av folk och dessutom lämnat en rykande förglasad krater i marken. Detta kändes en aning orealistiskt."

Svar: Det är helt enkelt dåligt rollspelande från din DM. Det han gjorde var orealistiskt. Men som jag sagt tidigare så är också detta jag tycker är orealistiskt med D&D, men.. ppfftt.. Där var din DM allt ute och viftade. :)


Att man inte försvarar sig
"Jo, jag vet att reglerna säger att man försvarat sig och att det delvis, kanske, var därför som anfallet missade. Men faktum kvarstår att försvaret som bäst är en efterkonstruktion. Ett tydligt exempel på detta är t.ex att man kan försvara sig mot godtyckligt många anfall utan att lägga ned ens en partial action på det."

Svar: Tar en attack med svärdet, de andra attacken missar genom att jag tog ett snedsteg när jag tog upp svärdet. Den tredje attacken "missade" eftersom rustningen absorberade skadan. Det finns många olika sätt man kan göra för att inte det ska gå åt en partial action för att "parrera" många slag.

Beskriva parreringar
"Jo, men det är ju roligare (imho) om det man föreställer sig har någon som helst inverkan på skeendet. Det gör ingen skillnad om jag kommer på ett snyggt och välfungerande undvikande eller om jag hafsar ihop ett "tja, jag parerade väl med skölden"."

Svar: Jaha, ja, om det är din åsikt så ska jag inte ta den ifrån dig. :)


AoO
"Faktum är att vissa helt rimliga tekniker enligt reglerna borde ge upphov till attacks of opportunity. Ta t.ex ditt barbarexempel:

Okan barbaren: Jag tar mitt svärd och slår undan yxan. Sen tar jag och hugger tillbaka.... osv.

Varför gav inte denna uppenbara attack mot motståndarens vapen en AoO? Varför kostade den inte ett attacktillfälle? o.s.v..."

Svar: Eftersom han (Okan, barbaren), inte har för avsikt att slå ur vapent ur motståndarens hand så gör han inget utöver det vanliga utan försöker bara få bort vapnet som kommer in mot hans bröstkorg. Om han däremot försökt dyrka in sitt svärd i han parrerskydd sedan försöka slå bort vapnet så hade den andre personen fått en AoO eftersom Okan sänker garden.


Rustningen
"Tro mig, i verkligheten skulle killen med en full metallrustning klara en direktträff med en yxa mycket bättre än en obepansrad person. Det är ju typ därför man har rustningen."

Svar: Sant, men du håller med mig i mitt resonemang, sant?


Stridsskickligheten som skill?
"Jo, men man borde ju kunna koncentrera sig på att lära sig slåss på bekostnad av att utöka sina kunskaper i att klättra rida och hoppa t.ex."
Svar: Det är det som level up är. En rogue tränar sig på att slåss, visst, men han kommer inte lära sig lika snabbt som kanske fightern eller barbaren eftersom deras liv består mycket av vapen. Samma resonemang används cross-class, de är inte lika vana att använda dessa färdigheter och tar därför mer kraft för dem att bli bra i dem.

Baseattack i både närstrid och avstånds strid.
"Jo, alla fall av orimlighet skulle potentiellt sett kunna hanteras av DM. Det är ju knappast ett argument _för_ regeln ifråga att den kräver detta..."

Svar: Korrekt


Klasser
"Jo, men är de _realistiska_? Kan du placera in dina medmänniskor i olika klasser eller multiklasskombinationer?"

Svar: Till viss del eftersom de är väldigt öppna. En fighter kan till exempel vara en kunglig riddare eller en legoknekt. En rogue är inte alltid tjuv utan kan vara "gambler" eller liknande. Det finns massor och massor av kombinationer i klasserna, ännu mer med multiclass.


Level up
"Svar: Levels menar att man fått ny kunskap och kan äntligen göra nytta av den. Den som kan verka orealistiskt är att man får allt på en gång, och inte lite åt taget.

...Och att jag blir bättre på att rida av att döda jätteskalbaggar i underjorden."

Svar: Sant, men vad gör dina spelare mellan uppdragen? Kanske rider, smider vapen? En bra DM kan för det mesta klura ut varför spelarna får vad de får. D&D är mycket om rollspelande. Vissa kan tro att det är för att gömma ett orealistiskt system, men mycket är faktiskt upp till DM och spelarna.

Crossclass
Svar: Tog jag upp lite längre upp. :)


"My soldiers fought without hesitation, died without doubt."
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Svar igen.

Turordningen
Svar: Genom att bli skickligare menar jag att man göra mer attacker på kortare tid, därav de många attackerna på en runda. Att göra en åt gången vore mindre realistiskt. Du får en attack, han får en attack, du får en attack.. sen tycker man ju att han borde få en attack till, men det får han då inte, vilket då skulle vara mycket mystiskt. Att göra mer attacker i en omgång visar att man är mycket duktigt på sitt vapen och kan slåss effektivare, dvs mer slag på samma tid som en annan gör ett slag.


Jag måste uttrycka mig oklart på något vis... Jag gör ett nytt försök:
Tänk dig en strid där två fighters (Adam & Bertil) slåss mot en tredje (Caesar). Initiativslaget placerar dem i ordningen A, C, B.
Om de är av relativt låg nivå och bara har en attack var så kanske rundan kan se ut så här:
1: Adam anfaller caesar men missar (kanhända för att caesar parerar med skölden?)
2: Caesar anfaller Adam och träffar (slår skada)
3: Bertil anfaller Caesar och missar (caesar kanske duckade... vem vet?).
Detta är rätt ok, folk agerar relativt kontinuerligt...

Om man drar upp deras nivå avsevärt så att alla har tre attacker, ser striden snarare ut såhär:
1: Adam riktar ett hugg mot Caesar och missar. Aggressivt följer han upp med ett nytt hugg som studsar av Caesars rustning. I desperation försöker han sig till slut på en stöt som träffar någorlunda (slår skada).
2: Caesar, uppretad och sårad efter denna långa attackserie går på motoffensiv och riktar en serie av inte mindre än tre hugg mot Adam, några träffar och skada slås, men Adam förblir i stridbart skick.
3: Bertil vaknar till och upptäcker att det pågår en strid och anfaller den hemske Caesar med tre kraftfulla hugg. Inget av dem träffar dock. Antagligen parerade väl Caeras för bra.

Felen med detta:
Vad gör Bertil under tiden 1 och 2 händer? Det är två långa attackserier som inte involverar honom personligen men tydligen står han aldeles paralyserad utan att kunna hjälpa till för att senare explodera i handling och göra tre blixtsnabba anfall.
Varför är Bertil långsammare? Adam hinner anfalla 3 gånger och försvara sig 3. Bertil hinner bara anfalla 3. Ingen anfaller honom hela rundan men han kan ändå inte göra fler anfall än om han var tvungen att försvara sig mot 10 spjutmän.
Varför är Caesar så _mycket_ snabbare 3 anfall och inte mindre än 6 försvar trots att han är lika skicklig och snabb som personen som bara hann med tre anfall?
Varför måste man göra alla sina anfall i serie? Varför kan man inte parera och följa upp med ett motanfall för att sedan parera igen och följa upp med ett nytt motanfall?

Ett annat problem som uppstod alldeles nyligen var när vi skulle anfalla litet vakter. Vi var mycket snabbare än dem och agerade först. En av de överlevande bestämde sig dock för att fly. Eftersom han hade sämst initiativslag kunde ingen av oss hindra honom. Han fick ett långt försprång för att han gjorde "full movement", d.v.s. sprang hela rundan. När han sist av alla beslutade vad han skulle göra hade han plötsligt sprungit sedan rundans början. Mystiskt.

"Bara några sekunder tidigare hade han skjutit en likadan blixt mot en folksamling och den hade dödat mängder av folk och dessutom lämnat en rykande förglasad krater i marken. Detta kändes en aning orealistiskt."

Svar: Det är helt enkelt dåligt rollspelande från din DM. Det han gjorde var orealistiskt. Men som jag sagt tidigare så är också detta jag tycker är orealistiskt med D&D, men.. ppfftt.. Där var din DM allt ute och viftade. :gremsmile:


Verkligen? Vad gjorde han för fel? I spell-beskrivningen strår det hur den påverkar både levande och döda föremål så det var inte fel att den skulle göra en rykande krater. Saven misslyckades vilket rimligtvis borde innebära att jag inte hann ducka. Jag blev inte ens av med hälften av mina hit-points så jag borde rimligtvis inte blivit alltför skadad.
Vad är så dåligt rollspelande? Vad skulle min SL gjort för att få denna situation bra?

Att man inte försvarar sig
Svar: Tar en attack med svärdet, de andra attacken missar genom att jag tog ett snedsteg när jag tog upp svärdet. Den tredje attacken "missade" eftersom rustningen absorberade skadan. Det finns många olika sätt man kan göra för att inte det ska gå åt en partial action för att "parrera" många slag.


Förklara för mig varför det inte tar någon tid att göra någon av dessa snedsteg, parader m.m. när allt annat i en strid kräver det. Om ingen anfaller mig, kan jag använda dessa snedsteg för förlyttning? Varför inte?

Beskriva pareringar
Svar: Jaha, ja, om det är din åsikt så ska jag inte ta den ifrån dig. :gremsmile:


Så är det. Jag föredrar att mina val påverkar karaktärens chanser snarare än att slumpen tvingar fram mina val.

AoO
Varför gav inte denna uppenbara attack mot motståndarens vapen en AoO? Varför kostade den inte ett attacktillfälle? o.s.v..."

Svar: Eftersom han (Okan, barbaren), inte har för avsikt att slå ur vapent ur motståndarens hand så gör han inget utöver det vanliga utan försöker bara få bort vapnet som kommer in mot hans bröstkorg. Om han däremot försökt dyrka in sitt svärd i han parrerskydd sedan försöka slå bort vapnet så hade den andre personen fått en AoO eftersom Okan sänker garden.


"Dyrka in sitt svärd"?!?

Nåja, jag lär väl inte övertyga dig om detta. Jag upplever det som onaturligt att en avväpning skulle vara mer "öppnande" än ett anfall då det i min erfarenhet är tvärtom.

Rustningen
Svar: Sant, men du håller med mig i mitt resonemang, sant?


eh, Nej, det gör jag inte. Imho är det bättre att ha plåt emellan sig och en yxa än att inte ha det. _Speciellt_ om den träffar bra.

Stridsskickligheten som skill?
"Jo, men man borde ju kunna koncentrera sig på att lära sig slåss på bekostnad av att utöka sina kunskaper i att klättra rida och hoppa t.ex."
Svar: Det är det som level up är. En rogue tränar sig på att slåss, visst, men han kommer inte lära sig lika snabbt som kanske fightern eller barbaren eftersom deras liv består mycket av vapen. Samma resonemang används cross-class, de är inte lika vana att använda dessa färdigheter och tar därför mer kraft för dem att bli bra i dem.


Hmm... Vad har det att göra med att man inte kan strunta i att lära sig rida, hoppa, klättra för att bli ännu bättre på att slåss?

Klasser
Svar: Till viss del eftersom de är väldigt öppna. En fighter kan till exempel vara en kunglig riddare eller en legoknekt. En rogue är inte alltid tjuv utan kan vara "gambler" eller liknande. Det finns massor och massor av kombinationer i klasserna, ännu mer med multiclass.


Så, om du skulle beskriva din pappa t.ex, vad skulle han vara för klass?

Level up
...Och att jag blir bättre på att rida av att döda jätteskalbaggar i underjorden."
Svar: Sant, men vad gör dina spelare mellan uppdragen? Kanske rider, smider vapen? En bra DM kan för det mesta klura ut varför spelarna får vad de får. D&D är mycket om rollspelande. Vissa kan tro att det är för att gömma ett orealistiskt system, men mycket är faktiskt upp till DM och spelarna.


Vi spelar i en kontinuerlig tidslinje... det finns ingen "tid mellan uppdragen" och det finns inga direkta uppdrag heller. M.a.o. sedan den tidigare leveln hade jag ingen chans alls att få tag på en häst, än mindre rida den.

Crossclass
Svar: Tog jag upp lite längre upp. :gremsmile:


Mjo, jag undrar varför...

Hursomhelst, om en fighter, som min, spenderar lika mycket tid smygandes omkring i grottor som en rogue förstår jag inte varför han skulle ha svårare att bli bättre på detta.
Säg att jag använt en massa skillpoints för att få fyra ranks i "move silently", lika många som den flera levlar oerfarnare roguen. Under tiden till nästa level smyger vi omkring ungefär lika mycket och vi slåss ungefär lika litet. Varför, när vi sedan levlar, skall det vara dubbelt så dyrt för mig att höja "move silently"? Vi har gjort ungefär samma saker, var precis lika bra på det innan och är lika smidiga...
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Orealistiskt? 2:nd ed...

Alltså, problemet är vad man menar med orealistiskt. Saken är den att adod är jättebra om man vill ha strider på en väldigt hög abstraktionsnivå. Rundan är en minut, och ditt anfallsslag är inte ett hugg utan en sammanfattning av denna minuts aktiviteter. Därför är det också ok att man generaliserar bort pareringar till AC.
Att HP ökar med nivå har ju med att göra att man blir bättre på att tåla skador och framför allt med att man blir bättre på att undivka dem. Här kommer en dum grej in: Det hade ju isf. varit bättre att låta acn sänkas i takt med nivåerna.

Men det mest orealistiska med adod är förstås klassindelningen. Varför kan magiker inte ha rustning? Varför kan Barder inte använda tvåhandssvärd? Varför kan inte krigare kasta formler?

Och själva Xpsystemet, som går på hur mycket skatter man har??? Det köper inte jag...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
se det såhär:

Hursomhelst, om en fighter, som min, spenderar lika mycket tid smygandes omkring i grottor som en rogue förstår jag inte varför han skulle ha svårare att bli bättre på detta.
Säg att jag använt en massa skillpoints för att få fyra ranks i "move silently", lika många som den flera levlar oerfarnare roguen. Under tiden till nästa level smyger vi omkring ungefär lika mycket och vi slåss ungefär lika litet. Varför, när vi sedan levlar, skall det vara dubbelt så dyrt för mig att höja "move silently"? Vi har gjort ungefär samma saker, var precis lika bra på det innan och är lika smidiga...


Det är då man ger den spelaren en level som Rogue. Jag tänker börja tvinga på mina spelare klasser... Om vi har en Fighter som tidigare kört med "stor, stark och helrustning" lägger om efter en levling till "mindre, smidig och kniv-i-ryggen" så kommer han finna sig att han vid nästa level multiclassar..

Givetvis så varnar jag honom... men om han smyger en level så finns det inget som hindrar honom att bli jävligt mycket bättre i att smyga... om man lägger till resten så inser man att man har spelat honom som en rogue hela tiden.. varför ska han då vara en fighter?

Så, om du skulle beskriva din pappa t.ex, vad skulle han vara för klass?

LÄTT! han skulle vara en Commoner/Specialist typ..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Orealistiskt? 2:nd ed...

Varför kan inte krigare kasta formler?

Öh? ... Jaha.. nu har vi min fighter level 18... han kastar en Wish...

Nej tack.. inget ultima (alla kan kasta magi om de har en formelbok) här tack..

Varför kan magiker inte ha rustning?
För att gesterna formlerna kräver inte går att göra i en rustning...

Men det har ändrats i 3e... precis som mycket annat.. bla barder och tvåhandssvärd...


chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Top