Nekromanti Orealistiska vikter

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Finns det någon anledningen bakom varför vikterna på vapen och rustningar är så pass orealistiska som de är? Ett tvåhandssvärd på under 4 kg, en tornerrustning på knappt 40. Visserligen ger låga vikter mer spelbarhet (en riddare behöver inte ett dussin väpnare till hjälp) men viss utrustning är så pass orealistisk i förhållande till verkliga motsvarigheters vikter att jag inte kan undgå att skriva den här tråden. Var det på grund av spelbarhet eller på grund av för lite research?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
4 kg är snarare i överkant för ett tvåhandssvärd, och 40 kg låter ganska lagom för en tornerrustning, även om jag skulle anta att det var betydligt vanligare med rustningar som var lättare än 40 kg än tyngre.

- L
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Även jag instämmer med tidigare talare om att vikterna är mer korrekta än de flesta andra rollspel.

Vikter på vapen och rustningar är riktigt vettiga i Eon.


Så det som ligger bakom är förmycket reserach helt enkelt.

Min polare´s reenactment-2hands-svärd väger knappt över 1,5kg, och det lär man vara stark för att svinga mer än ett par gånger obehindrat.

/Poseur gillar Eon-vikter
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Meh, då måste jag ha fallit för myt #1. Fick nämligen mina nya Eon-böcker igår och gjorde en karaktär med en kompis som satt i 20 minuter och klagade över att vikterna inte stämde överens med hans autentiska bastardsvärd och ringbrynja. Jag föll för det. Nu kan jag i alla fall få lite tillfredsställelse genom att be honom använda riktiga vågar istället för att väga för hand och sedan överdriva summan i huvudet. Ny lärdom uppskattas alltid.

Då kan jag fortsätta med att fråga var basvikten för alvglas bör ligga (enligt mina böcker står vikten endast ihop med yelani-rustningen, men en av mina spelares karaktärer bär endast arm- och benplåtarna och jag måste kalkylera vikten därefter; improviserade 2,4 kg för armar och 4,8 kg för ben).
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jo, Eons vikter har jag inget emot. :gremsmile:
Det man däremot kan diskutera är D&D's system för hur mycket en människa kan bära utan att bli utmattad.

//Kraetyz, tycker mycket men fel
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Eon har vettiga vikter på föremål, priserna är lite konstiga dock.
D&Ds system är helt åt helvete, liksom här knallar jag runt med 50 kg utrustning och skatter men det påverkar mig inte det minsta.
DoDT är rätt så fel ute också, där väger ett 2h-svärd runt 4+ kg.

/Purgatory, borde egentligen räkna matte...
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Purgatory said:
D&Ds system är helt åt helvete, liksom här knallar jag runt med 50 kg utrustning och skatter men det påverkar mig inte det minsta..
Om du tycker det är ett problem med D&D så har du nog missat lite vad spelet går ut på...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jarl said:
Purgatory said:
D&Ds system är helt åt helvete, liksom här knallar jag runt med 50 kg utrustning och skatter men det påverkar mig inte det minsta..
Om du tycker det är ett problem med D&D så har du nog missat lite vad spelet går ut på...
Word. Är ju lite som att kritisera Mutants & Masterminds för att folk kan flyga. :gremgrin:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Purgatory said:
D&Ds system är helt åt helvete, liksom här knallar jag runt med 50 kg utrustning och skatter men det påverkar mig inte det minsta.
Jodå – om din Strength är 11 eller lägre.

Du kan bära Str × 10 lb. utan att påverkas (normal load).

50 kg = 110,23 lb. vilket för någon med Str 11 eller lägre är en heavy load – och därför kräver båda händerna för att kunna bäras, plus att bäraren räknas som slowed.

:gremsmirk:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jarl said:
Purgatory said:
D&Ds system är helt åt helvete, liksom här knallar jag runt med 50 kg utrustning och skatter men det påverkar mig inte det minsta..
Om du tycker det är ett problem med D&D så har du nog missat lite vad spelet går ut på...
Jag vet mycket väl vad D&D går ut på, men det är väl ingen anledning för att inte påpeka att belastningssystemet är helt åt helvete?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Purgatory said:
Jag vet mycket väl vad D&D går ut på, men det är väl ingen anledning för att inte påpeka att belastningssystemet är helt åt helvete?
Fast D&D belastningssystem är ju bara »helt åt helvete« om man strävar efter ett realistiskt system.

Vill man ha ett enkelt system som uppmuntrar att man lastar på sig högar av vapen, magiska mojänger och guld – då passar det däremot utmärkt (medan ett system med anspråk på realism skulle vara »helt åt helvete«).
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det är just därför som D&D är helt rätt ute i sin egen genre och Eon är rätt ute i sin genre.


Vilket som är det bästa går inte att säga. Beror ju på smak och tycke, nu när jag hänger på Eonforumet och är Eonspelare så tror ni väl självklart att jag helst vill ha Eons belastningssystem. Vilket är korrekt också; i Eon.

Spelar jag D&D (vilket händer) så älskar jag att kunna släpa runt på "hur-mycket-som-helst" och tycker att det stämmer.


Så som folk brukar säga, allt på sin plats.


/poseur vill ha mer kaffe.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Purgatory said:
Jag vet mycket väl vad D&D går ut på, men det är väl ingen anledning för att inte påpeka att belastningssystemet är helt åt helvete?
Jag är på sätt och vis med dig här, Purga, även om min första instinkt när jag läste ditt inlägg var att svara såsom Dante redan har gjort.

För att illustrera problematiken så skulle man kunna prata om "onödigt krångligt" istället: Ingen gillar system som är onödigt krångliga. Oavsett vad spelmakarna har velat göra för typ av spel, så skulle de ha utfört ett dåligt hantverk om de gjort detta spel på så vis att det blev onödigt krångligt. Det är alltså ingen fråga om smak utan om kvalitet.

Problemet är alltså; hur är det med Realism? Är realism och relaterbarhet en sorts smak som enbart simulationistiska spel behöver eftersträva, eller är det en form av kvalitet; något som alla spel - oavsett inriktning - tjänar på att kunna uppfylla?

Jag kan mycket väl köpa åsikten att det är det senare som gäller. Även i D&D så kan ju rollpersoner vilja plocka upp och bära på andra grejer än de som ryms i utrustningslistorna (såsom en medvetslös prinsessa, eller whatever); och då är det en fördel om vikter och belastningssystemet är intuitivt att använda. Om vikterna på utrustningslistan är helgalna så blir spelet svårt att använda (en spelledare som säger "tja, jag vet inte riktigt vad en sådan där staty kan väga i kilo... Men vi säger att den väger ungefär som en helrustning; då kollar vi på listan här..." kan få väldigt motsägelsefulla resultat) och om inte belastningsreglerna fungerar på ett intuitivt sätt så måste deltagarna oftare faktiskt räkna siffror och utföra matematik - medan man i ett intuitivt system oftare kan höfta och gå på känn, just eftersom systemet är enkelt att relatera till och beter sig såsom verkligheten.

Det går alltså att argumentera för att även hårt spelmässiga spel som D&D tjänar på att kunna kvalificera som någorlunda realistiska.

Jag personligen är inte helt övertygad, men det är ett bra argument. Svårt att emotsäga.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag kan ju lägga till att jag i princip aldrig har använt bärfömåga när vi spelat rollspel, oavsett om det har varit Eon eller D&D - dvs de spel som jag spelleder i gruppen.
Jag brukar ersätta det med sunt förnuft istället, då slipper man allt onödigt krångel med att räkna ut en massa saker mitt under spelet.

/Purgatory, poster of the beast (666 inlägg:)
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Rustningar gör förövrigt inte brukaren jätteosmidig heller, trots att de är i metall och ger extravikt. Vikten är nämligen utsprid över hela kroppen vilket gör den lättare att bära. Det är fullt möjligt att göra saker såsom slå kullerbyttor i en rustning.


För en massa herrans år sedan hade jag och en kompis livliga debatter om smidighet och vikter i en rustning och hur tyngden påverkade rörlighet osv. Jag hade fel men gav mig ändå inte förens vi pratat med en historiker som kunde bekräfta hur fel jag haft. Jag påstod alltså att riddare i rustningar var klumpiga. Så nu söker jag bot för mina ungdomssynder genom att bidra till lite mytkrossning :gremsmile:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Han får skaffa ett extra konto och börja om.




/poseur inser att det inte är alltför långt tills 1000 inlägg.
 
Top