Nekromanti Ordspråk, svordomar och tillmälen

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Hej,

Skulle vara kul om ordspråk, svordomar, tillmälen och uttryck i allmänhet kunde få lite utrymme för olika provinser, länder och folkslag. Bra verktyg för att ge lite färg och låta oss med begränsade skådespelartalanger få lite stöd för spel.
Finns det bra exempel på detta i några moduler? (jag kommer inte ihåg). Annars så tycker jag det behövs en tråd för detta och här är den.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Det här är en jättebra initiativ. Jag vet själv hur kul det är att kunna använda lite typiska tillmälen eller handgester när jag spelar Tirak! Fantastiskt roligt och tillför mycket djup i både spel och karaktär.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Sånt här gillar jag och tycker att det borde vara en självklarhet när man beskriver ett land, region eller kultur (tillsammans med kläder, mattraditioner, syn på alkohol och såklart hur vapnen från trakten ser ut =)!

Och inte bara konkreta exempel, utan lite tänket bakom. Nu idag i Sverige, exempelvis känns det ju som att de absolut flesta av våra svärdord är anspelar på antingen kristendom/religion (djävla, förbannade...), kön (kuk, fitta...) och restprodukter (Piss, skit...).

Andra länder verkar mer fokuserade på djur, exempelvis (även vi har ju lite sånt, men i alla fall min egen uppfattning är att de inte är fullt lika vanligt förekommande?) eller sexuella anspelningar.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Cissi;n143800 said:
Det här är en jättebra initiativ. Jag vet själv hur kul det är att kunna använda lite typiska tillmälen eller handgester när jag spelar Tirak! Fantastiskt roligt och tillför mycket djup i både spel och karaktär.
Vad var det nu min SLP-tirak hävde ur sig som ni garvade åt så mycket sist vi spelade...?
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
LordTengel;n143807 said:
Vad var det nu min SLP-tirak hävde ur sig som ni garvade åt så mycket sist vi spelade...?
Sorkkuk. Det var klockrent i situationen. :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det gjordes en tråd tidigare om det här som var rätt bra, men jag tror inte jag kan hitta den igen.

Många svordomar som (tydligen) var populära back in the day involverade djur. Lite som folk idag använder "Fitta!" eller "Kuk!" som kraftuttryck/förolämpningar (Var inte en sån fitta/Du är ett kukhuvud) så slängde man till lite extra och sa typ "Du är en hundfitta", för att vara bara en fitta är inte grovt nog liksom. Därav att SLP-tirakens förolämpning "Sorkkuk" är alldeles lysande!
Andra exempel är sådana som angriper familjen, typ horunge.

Många av svordomarna som vi ser i TV när vi kollar fantasy filmer är lite sådana där "hög-klass" svordomar av typen "Du är en tölp och en odåga!" men fallet är att svordomar bland 'vanligt folk' oftast var grövre än de vi använder idag.

Med det sagt så googlade jag lite och hittade några coola förolämpningar som nedskrivits i brev, dokument, dagböcker etc.

Dräggläpp - Allmänt nedsättande
1680-talet.

Flinfitta - Allmänt nedsättande
1860-talet.

Flottsäck - Allmänt nedsättande
1860-talet.

Kåkhora - Nedsättande om kvinna som blivit dömd för hor
1580-talet.

Smulgråt/Smulgråtare - Nedsättande om snålhet
1730-talet

Örontasslare - Nedsättande om folk som skvallrar
1870-talet
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
De enda jag kan komma på som har rena listor på förolämpning är redan nämnda Consaber och Tiraker samt att man får fingervisning till det hela i Dvärgar (i något introkaptiel utbyts förolämpningar mellan en Drezindvärg och typ klan Ghor) .
Jag skulle gärna se mer sådant eftersom jag tycker det säger en del om kulturen och är ganska enkla medel för att gestalta en karaktär. Det kan också bli roligt, vid ett tillfälle lyckades rp provocera fram ett krig mellan Damarien och Soldarn genom att öppet och högljutt förolämpa Sachar Vidsynte inför hans hov å Damriens vägnar. Samtidigt är det lätt att ignorera om det inte faller en i smaken

Men för att konstruera svordomar och kraftuttryck behövs ju vetskap om vad som anses förödmjukande. Tiraker och dvärgar är en ganska lätt match att hitta förolämpningar till men vad tycker tex alver, jargier eller cirefalier är kränkande?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Fahnen;n143891 said:
Men för att konstruera svordomar och kraftuttryck behövs ju vetskap om vad som anses förödmjukande. Tiraker och dvärgar är en ganska lätt match att hitta förolämpningar till men vad tycker tex alver, jargier eller cirefalier är kränkande?
Det borde göras till kanon att cirefalier förolämpar varandra med "du ligger ju inte ens med din bror!"
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
378
Location
Birmingham, UK
I Jargien kan jag tänka mig att Daak-tron speglar mycket av tillmälen

- må Malgorah ta dig!
- Daak förbanne dig
-KÄTTARE!

eftersom Jargien även är ett samhälle som präglas av fördomar (rasism/sexism/xenofobi etc) kan jag nog tänka mig att detta också kan spela in när man vill förolämpa någon:

- Han är lagd som en Cirefalier / Kamorian / Genver
- Hon har sämre bordsskick än en Trukh!
- "missle-kuk" (gärna i samband med att man visar upp ett krökt lillfinger)
- Om du så var i ett rum fullt av Dvärgar (eller annat folkslag), skulle du fortfarande vara fulast.

Vill minnas att det finns ett par ordspråk i boken i kapitlet om folkslag, finns något i stil med "Lita aldrig på en leende Cirefalier"
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Jag kan tänka mig att Jargier, iaf i samma provins som Mazenerträsken kallar Adasier för sumpgurglare eller träckgurglare. Då får man något elakt sagt om både varifrån de är men även pga av deras dialekt/uttal.
Passar bra som allmän förolämpning också nu när jag hör efter :)
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Sen i Jargien så kan jag tänka mig att religiösa förolämpningar är den värsta sorterns och betydligt mer allvarliga än tex de med anspelningar på ras, kön och sexualitet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
jensofsweden;n143896 said:
I Jargien kan jag tänka mig att Daak-tron speglar mycket av tillmälen

- må Malgorah ta dig!
- Daak förbanne dig
-KÄTTARE!

eftersom Jargien även är ett samhälle som präglas av fördomar (rasism/sexism/xenofobi etc) kan jag nog tänka mig att detta också kan spela in när man vill förolämpa någon:

- Han är lagd som en Cirefalier / Kamorian / Genver
- Hon har sämre bordsskick än en Trukh!
- "missle-kuk" (gärna i samband med att man visar upp ett krökt lillfinger)
- Om du så var i ett rum fullt av Dvärgar (eller annat folkslag), skulle du fortfarande vara fulast.

Vill minnas att det finns ett par ordspråk i boken i kapitlet om folkslag, finns något i stil med "Lita aldrig på en leende Cirefalier"
"Är det din genver-fru?" - Sagt när någon kallar på sin hund eller stiger upp på sin häst. Heavily implying that you are doing something with your animal that you should definitely never do.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
En stor kliché är ju "vad är det första man lär sig i ett nytt land - svordomarna!", så känns som det borde vara en given faktaruta i alla landsmoduler, haha! :p

?När jag spelar Eon brukar en hyfsat enkel mall för kraftuttryck vara: karaktärens gud + kroppsdel eller känsloläge

Exempel: "Vontars arsle!" "Daaks vrede!" "Aurias tårar!" "Mahktahs bröst!"
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Att svära vid gudar känns som det är väldigt beroende på kultur. Här i Europa ansågs det ju förr som hädelse, eller näst intill. Jag kan tänka mig att vissa av gudarna/religionerna i Mundana inte skulle bry sig, men i t ex Jargien blev det nog en del sura blickar från prästerna.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Toman;n143904 said:
Sen i Jargien så kan jag tänka mig att religiösa förolämpningar är den värsta sorterns och betydligt mer allvarliga än tex de med anspelningar på ras, kön och sexualitet.
Rent generellt brukar det vara så, att i kulturer med en monoteistisk trosuppfattning, är det betydligt allvarligare att använda den ende/den sanne/den allsmäktige/etc gudens namn i samband med svordomar och andra kraftuttryck ("thou shall not take his name in vain!", typ). Jargien torde vara ett typexempel på det, precis som du skriver.

Jag kan tänka mig att polyteistiska religioner oftare är mer toleranta för specifikt den typen av hantering, kanske just för att de olika gudarna ofta tillskrivs olika personligheter och olika aspekter, världsliga som gudomliga ("vid Odens allseende öga!").
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Ditt tillplattade hyggelhuvud! (implicerar såklart att man är dummare än ett hyggelmonster). Asharisk förolämpning.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Angående svordomar så användes i tv-serien Deadwood väldigt grova moderna uttryck för att ge tittarna den upplevelse utav Vilda Västerns oborstade guldgrävare som mer "civiliserade" amerikanska medborgare uppfattade dem på 1800-talet. Jag brukar tänka något liknande med svordomar i Eon. Ifall några oborstade typer svär tar jag i lite extra. Givetvis med kulturell anknytning.

En tirakisk hamnarbetare i Rampor kan exempelvis säga "kom hit ska du få smaka tirakisk kuk din jävla dvärgplöjare". Det låter bra mycket grövre än typ "din morsa var en dvärg, kom hit ska jag platta till trynet på dig". ?
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Dragon Age har ju det sköna tillmälet knivöra om alver. Jag gillar det iaf. Personligen skulle jag ju kalla tauper för porslinsdockor om jag var arg på en av dem, adasier för grodknullare och muhadiner för dyngbaggar. Rasism är roligt när man inte sårar riktiga människor. :)
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Följande har förekommit i olika kampanjer/äventyr jag har spelat under åren.

Ordspråk:

"En djup tro eliminerar fruktan." - sagt av en munk
"En höna är den enda som kan ligga på sitt jobb och ändå få resultat!" - skriker gruppchefen till den late stadsvakten

Förolämpningar om någons utseende och/eller härkomst - ofta farliga förolämpningar :)

"Jag ser att du fortfarande bor i en öltunna."
"Jag ser att du fortfarande bor i en svinstia."
"Din mor spydde när hon såg dig och din far grymtade och fortsatte att böka i jorden."
"Du är fulare än jag! Jag måste visa upp dig för min fru" alternativt "Du är fulare än min fru! Jag måste visa upp dig för henne."
"Jag ser att - valfri gud - ännu inte har upptäckt att det går omkring en felande länk bland oss!"
"Husdjur är inte välkomna här! - Jaså det var ingen apa du hade på axlarna..."
"Har du inte gjort något åt den där stora bölden du har mellan axlarna ännu?"
"Du är lika ful som min fars aveloxes bakdel!"
"Var din far lika ful eller har din mor tappat dig i en hög med koskit?"
"Du ser ut som om någon har bytt plats på ditt ansikte och din bakdel!"

och min favorit

"Ur en hyndas avträde har du än en gång stigit i min väg. Den här gången smiter du inte undan du son av en get och en sugga"
 
Top