Nekromanti Ordpolisen

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Jag läste på eonforumet och läste ordet missle vapen, och kom att tänka på om det egentligen ska vara ihopskrivet? Jag tror det, men vad säger ni?

/Madon - ja, jag är som jag är
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Suck.

Det är klart att det ska vara ihopskrivet. Jag hatar särskrivningar.

Det var alltså jag som skrev det, men om du läser sammanhanget så förstår du alltsammans.

Länk till inlägget

Mäkta Vresig Hjalle
Balle Lingonskalle
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Suck.

”Det var alltså jag som skrev det, men om du läser sammanhanget så förstår du alltsammans.”

Heh, inlägget du svarade på där må vara skrivet på urusel svenska, men det saknar särskrivningar. Omotiverade kritiska insinuationer gentemot folks språkbruk är väl ingenting någon skulle sakna om de försvann; åtminstone inte den sorten som levereras ensamma, utan att ackompanjeras av faktiska svar. Dessutom har du använt fot- där det borde vara citattecken (nej, inte ens riktiga apostrofer vore korrekt). So nyah.

”Mäkta Vresig Hjalle”

Kom igen nu. Tycker man att ett ämne är trist så kan man helt enkelt låta bli att svara. Man måste inte skriva vresiga svar utan ordentlig innebörd.
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Re: Suck.

Inlägget var inte menat på något sätt emot dig, men det var bara någonting jag funderade på. Eftersom det var en fundering som inte passar någonstans blev det på OT-forumet.

/Madon
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Har en go' vän som hela tiden struntar i dubbelteckning och den enda gången han kom ihåg det så var det i ordet "spellar"(spelar).
Vår spelgrupp tyckte det var otroligt skickligt av honom.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Suck.

Ehm okej, jag borde inte svara på detta med tanke på det sista du skrev, men... Nåja. Jag är på bättre humör nu, efter att ha käkat lite. :gremsmirk:

"Heh, inlägget du svarade på där må vara skrivet på urusel svenska, men det saknar särskrivningar. Omotiverade kritiska insinuationer gentemot folks språkbruk är väl ingenting någon skulle sakna om de försvann; åtminstone inte den sorten som levereras ensamma, utan att ackompanjeras av faktiska svar. Dessutom har du använt fot- där det borde vara citattecken (nej, inte ens riktiga apostrofer vore korrekt). So nyah."

'Missle vapen' (som som du sade borde vara med citattecken) var inte heller riktat mot Sauron90, utan menat som ett samlingsbegrepp på de typiska trådarna om misslornas stolta krigarkultur. Fast okej, det var rätt dumt ändå.

"Kom igen nu. Tycker man att ett ämne är trist så kan man helt enkelt låta bli att svara. Man måste inte skriva vresiga svar utan ordentlig innebörd."

Äsch, så vresig var jag inte, jag skulle bara komma på tre ord som började på M,, V och H.

-Hjalle, ska bättra sig.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bra att man ser skillnad på folk och folk

Förr i tiden så hade endast adeln råd att bära päls. När ekonomin blev bättre så kunde även borgarna bära päls, men då började man istället införa lagar som sade att det var förbjudet för andra än adeln att bära päls.

Ungefär på samma sätt resonerade borgerligheten när arbetande kvinnor iom industrialismen plötsligt fick råd att bära riktiga hattar och lite dyrare klänningar. "Man kan ju inte längre se skillnad på folk och folk!"

Samma sak på nätet. Här kan man inte se skillnad på folk och folk. Eller? Ja, visst är det så att folk och folk stavar olika? Då löser man problemet enkelt genom att fokusera på just dessa skillnader och överdriva dem stort. Därav samtidens löjliga indignation över särskrivningar, stavfel och sms-språk. Då har man hittat ett (konstlat) sätt att förhindra att folk och folk skulle bemötas enligt en och samma premisser - precis på samma sätt som ekonomin förr i tiden hindrade borgarna från att se ut som den pälsbärande adeln.

Desillusionism: Var alltid misstänksam mot personer som fördömer sånt som andra personer gör. Se till vad de egentligen tjänar på deras människosyn. När det gäller särskrivningar är det extra tydligt, eftersom det inte finns någon vettig eller sympatisk anledning att fördöma det på ett forum såsom detta.

Alla kan nämligen läsa särskrivna ord, och det är ett vanligt fel som är svårt att undvika (inte minst för att rättstavningsprogram (såsom Words) inte reagerar på särsrivningar). Det är förresten i stort sett aldrig som särskrivningar i praktiken leder till att ord förvrängs på så vis att det råder risk för verkliga missförstånd. Det påverkar inte heller läshastigheten för duktiga läsare nämnvärt (särskilt inte på så korta texter som forumsinlägg), och det är ingen big deal att brusa upp sig över. Det enda häxjakten på särskrivning lett till är en massa onödigt muckande med invandrare, lågutbildade och dyslektiker. Något annat syfte har de inte.

Det suger. Alla som envisas med att indignera sig över sådant är pudas. Tusen minuspoäng.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Bra att man ser skillnad på folk och folk

Jag bryr mig inte så värst mycket över särskrivningar. Men många ord som särskrivs får helt andra betydelser än vad de skulle ha ifall de satt ihop. I ett sammanhang så förstår man vad skribenten vill få fram men om ordet endast skulle finnas ensamt eller i en kort mening så kan det lätt missuppfattas. Jag säger inte att det alltid gör det, men det förekommer. Det är det enda problemet med särskrivningarna.

- Jocke
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Re: Bra att man ser skillnad på folk och folk

När har jag klankat ner på någon?
Jag råkar bara tycka det är intressant med det, och undrade helt enkelt om det var en ihopskrivning som jag trodde. Jag länkade ju inte ens till något inlägg eller nämnde några namn

Om du däremot menar rent generellt så håller jag till större delen med

/Madon
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Bra att man ser skillnad på folk och folk

Man kan nog i själva verket göra allt till en klassfråga. Dock är risken att man missar målet. Problemet för egen del är inte att invandrare, lågutbildade och dyslektiker har en tendens att skriva vajsing utan att infödda välutbildade svenskar hakat på särskrivningstrenden, bland annat min egen fru som är civilingenjör och som lik förbannat skriver isär. Jag för min del skyller på engelskan som en viktig orsak till särskrivningar bland folk i gemen. Nu tillhör dock inte jag dem som stör mig på att språk tar upp influenser av andra språk och att språk faktiskt förändras. Jag nöjer mig med att se särskrivningar som en estetiskt icke tilltalande språkvana som jag misstänker kommer att bli en självklar del av de korrekta svenska språket om några generationer. Tills dess är det min rättighet (stödd av nuvarande svenska språkregler) att bli irriterad av särskrivningar, på samma sätt som jag blir irriterad av hack i en cd-skiva. Om det gör mig till pudas får jag väl bjuda på det.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
För bövelen karl!

Det inser ju ni likaväl som jag att de språkliga reformerna må ske sakteliga och nödvändighet snarare än av oaktsamhet och, om jag tillåts bli vulgär, slarv. Vi, den akademiska eliten, kan inte stillatigande finna oss i att det är pöbeln som står för språkdräktens utformning; nej här krävs utbildade ingenjörer som måste få gå i bräschen för utvecklingen, ty vi måste kunna ställa någon kompetent till svars. Ty vad är särskrivning om ej en repa i lacken – obetydlig för prestandan men förbannat irriterande för helhetsintrycket.

//erik. falsofie magister
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Bra att man ser skillnad på folk och folk

Blandade reaktioner:
• Adeln var gårdagens elit. Är dagens elit verkligen nördar som stavar ordentligt på internet?
• Man kan vara för proper stavning utan att vara elitistwannabe.
• Särskrivningar sänker inte läsbarheten avsevärt, men det blir trots allt hackigare att läsa.
• Desillusionism: Du inser givetvis ironin i det du skriver.
• Lågutbildade människor? Stavning lär man sig i låg- och mellanstadiet. Somliga innan dess.
• Att mucka med invandrare och dyslektiker över deras stavning är onödigt.
• Att mucka med folk som bara är för djävla lata, det är inte onödigt. Eller kanske, men inte lika onödigt.
• Tusen minuspoäng: Cha-ching!

Men visst, mot bakgrund av vad jag skrev nedan så kanske jag lyckas undvika minuspoängen för den här gången. Bummer, min stora glittrande Smaug-hög blev inte större idag heller alltså.

:gremgrin:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: För bövelen karl!

"Vi, den akademiska eliten, kan inte stillatigande finna oss i att det är pöbeln som står för språkdräktens utformning; nej här krävs utbildade ingenjörer som måste få gå i bräschen för utvecklingen, ty vi måste kunna ställa någon kompetent till svars."

Går verkligen den akademiska eliten i bräschen för utvecklingen? Är det inte snarare så att det är de som skriker allra högst för att konservera språket och bevara det så som "det alltid har varit"?
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: För bövelen karl!

Går verkligen den akademiska eliten i bräschen för utvecklingen? Är det inte snarare så att det är de som skriker allra högst för att konservera språket och bevara det så som "det alltid har varit"?
Nix. Inte språkforskare i alla fall. De brukar vara betydligt liberalare än gemene man i den frågan. Däremot är det nog en hel del inom detta område (akademiker) som är torra och torftiga i sitt språk, vilket nog lätt förväxlas med språkkonservatism.

//erik. försöker sänka sitt lixvärde

Edit: Sedan, att många anmärker på språk i studenters uppsatser och tentamenssvar beror nog snarare på att man är utled på att så många uppenbarligen inte korrekturläser sina texter. Och då snackar vi om mer än 1-2 stavfel per sida, vilket i mina ögon är acceptabelt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: För bövelen karl!

Tja, som blivande lärare känns det som man har ett ben i varje värld. Uppgiften är att förvandla högtravande akademiskt svammel till begriplig svenska, vilket inte alltid är så lätt. Språket kan vara både inbjudande och avvisande, ett sätt att sätta folk på plats, en ordlös kommunikation mellan två förälskade osv. Det jag saknar hos det flesta väl skolade kursboksförfattare är förmågan att sammanfatta, att komma till sak, att destillera ner sina kunskaper till begripliga meningar (helst så få som möjligt). Det är ofta befriande att läsa böcker av till exempel journalister (även de vana språkmänniskor) där författaren är mer mån om att läsaren ska begripa vad han skriver än att framstå som kunnig.

"Edit: Sedan, att många anmärker på språk i studenters uppsatser och tentamenssvar beror nog snarare på att man är utled på att så många uppenbarligen inte korrekturläser sina texter. Och då snackar vi om mer än 1-2 stavfel per sida, vilket i mina ögon är acceptabelt."

Tja, ger man sig in i högskolestudier så träder man in i en annan värld med andra regler. Så jag accepterar att språket på högre utbildningar är annorlunda, mer avancerat om du så vill. Men jag är inte lika säker på att jag är villig att låta samma språk smyga sin in i andra delar av samhället där det inte hör hemma.

"Nix. Inte språkforskare i alla fall. De brukar vara betydligt liberalare än gemene man i den frågan. Däremot är det nog en hel del inom detta område (akademiker) som är torra och torftiga i sitt språk, vilket nog lätt förväxlas med språkkonservatism."

Men språkforskarna är väl ändå en rätt liten del av den totala mängden akademiker?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Bra att man ser skillnad på folk och folk

öh, jag trodde det var mest folk som skriver svengelska som "infört" särskrivningen i svenskan... alltså folk som exempelvis jobbar på företag som ericsson, wm-data osv... oftast är det projektledar/säljarnissar med BMW och gåpåig attityd och svag trea i svenska .. och de är ju övre medelklass...
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: För bövelen karl!

De mest språkkonservativa jag träffat är vissa individer ur mina föräldrars generation som gick i skolan då svenskaundervisningen innehöll mycket mer drill i grammatik än vad den gör numera.
De använder det de fick lära sig på 60-talet som rättesnöre och anser att alla språktrender som har tillkommit efter deras realskoleexamen är av ondo, men de verkar inte ägna en tanke åt att språket alltid varit i förändring, även innan de gick i skolan. Så hur kan någon säga att det vi lärde oss är korrekt, det farfar lärde sig är föråldrat, och det våra barnbarn lär sig är degenererad svenska?

Gordeg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Bra att man ser skillnad på folk och folk

Är dagens elit verkligen nördar som stavar ordentligt på internet?
Jag tycker på allvar att språket har blivit en klassfråga, och det räcker med att skriva illa i mejlkorrespondens för att man ska halka efter i både arbetslivet och samhället i stort.

Man kan vara för proper stavning utan att vara elitistwannabe
Inte på ett forum, och inte om det är tal om så enkla saker som särskrivningar. Alltså; enkelt att läsa och förstå även om det är särskrivet - svårt att undvika för den som har skrivproblem (särskilt dyslektiker är notoriska särskrivare). Är man för adekvat stavning här på forumet så gäller det bara att själv föregå med gott exempel. Rättningar leder absolut ingen vart i det här sammanhanget, utom för att stryka det egna egot.

Särskrivningar sänker inte läsbarheten avsevärt, men det blir trots allt hackigare att läsa.
Då är långa meningar och långa, svåra ord lika illa, men sådana klagas det aldrig på. (Eftersom de ju hör till det naturliga uttryckssättet för den nya överklassen)

Desillusionism: Du inser givetvis ironin i det du skriver
Ja. Jag skojar nästan alltid när jag uttalar mig om hur världen borde vara. Som i den där Arvidos-tråden där det handlade om folks livsmål, och jag satte upp tre tydliga punkter. En av dem var att jag aldrig skulle bli en sån som gick att sammanfatta i tre punkter. Jag är övertygad om att ni tycker det är lökigt, men jag tycker att jag är jätterolig.

Lågutbildade människor? Stavning lär man sig i låg- och mellanstadiet.
Inte nu längre! Och särskriver gör många (särskilt invandrare och dyslektiker) även på gymnasienivå. Alltså - de kan vara skitsmarta och besitta en massa kunskaper - men de bemästrar inte språket och avfärdas därför enkelt som dumskallar. Dyslektiker diskrimineras dessutom hårt i skolan när det i själva verket är skolans fel att de inte får information som de lätt kan ta till sig.

Att mucka med folk som bara är för djävla lata, det är inte onödigt.
I princip håller jag med dig, men jag ser gärna till vad latheten beror på. Jag vet dyslektiker som inte bryr sig om det de skriver just för att det inte blir så mycket bättre om de verkligen anstränger sig och för att det är värre att få skit om man gjort sitt bästa än om man bara hafsat ihop något. Så i regel försöker jag vara cool och hjälpsam i alla lägen, för att uppmuntra folk att skriva mer och för att arbeta mig förbi också riktigt svårlästa texter. Jag kan ju inte kritisera lata skrivare om jag samtidigt är lika lat när jag läser.

Men... framförallt tusen minuspoäng till mig för att jag lät den här skitsaken blommera ut till en så fet tråd.
 
Top