Ord jag lärt mig genom rollspel…

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Ambidextriös (som man ju måste lärt sig av rollspel, eftersom ordet annars inte finns, enligt wilpers påpekande)
Mutant
Bredsvärd
Zon
Färdighet
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Morgonstjärna. Lärde mig det första gången min kompis Uffe spelledde mig i vad vi trodde var Drakar och Demoner (han hade hört nåns storebrorsa spela, typ, och hittade bara på - vi hade ingen regelbok. Man skulle väl kanske kunna säga att mitt insteg i hobbyn därigenom skedde genom friform!).

Vi kom överens om att en morgonstjärna måste vara en stor jävla kaststjärna, så det var min uppfattning av ordets betydelse i några år.

Om jag någonsin gör ett rollspel så kommer morgonstjärna vara en extra large shuriken. Minst dubbel skada.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Löskefolk är ett till ett ord som jag lärde mig genom rollspel. Tror det var i första utgåvan av götterdämerung jag stötte på ordet första gången
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Ambidextriös
Bastard
Primär
Sekundär
Egendomslös
Psyke
Karisma
Besvärjelse
HeraldikFärdighet
Absolut gehör
Initiativ
Änterhake
Parera
Bärsärkagång
Hasardspel
Zoologi
Kåpa
Lönnmördare
Logi
Penningpung
Tunika

… och en massa andra ord jag hittade i DoD 91
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Schabrak hörni ni ni!

I samma veva så har en ju lärt sig en massa ord utan att förstå vad det är, som typ hosor.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Om jag någonsin gör ett rollspel så kommer morgonstjärna vara en extra large shuriken. Minst dubbel skada.
Swordsman 2 har ju riktigt feta stjärnor som en kan stå på och flyga runt med. Ses kort runt 30 sek in här.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Arbalest (DoD): Kom definitivt till mig via rollspel. Min allra första rollperson var en alv med en Arbalest, och ordet var helt främmande för mig.
Ringbrynja, Karisma, Botanik, Hillebard, Varseblivning, Orch, Svartalf, Glödlåda, Hasardspel, Motståndstabell, Änterhake, Alv, Grip, Elementar, Zoologi, Försegla, Stridsgissel, Heraldik, Morgonstjärna, Mantikora (DoD)
Gobeläng (Spindelkonungens Pyramid)
Regenerera, Gyrojet,
Bestyckad (Mutant 2)
Katana, Fotanglar, Dirk, Huggare, Harnesk, Kyrass, Bola, Multipel, Ilmarsch, Spiritus Familaris, Mithril, Förtvina, Tunika, Sovsal (DoD Expert)
Sextant, Kurtisan, Teologi, Tupilak, Taktik, Strategi, Befästning, Ballista, Trebuchet, Pallisad, Barfred, Feodalism, (DoD Gigant)
Garnison, Vivisektion, Snapphanar (Svavelvinter)
Klensmed, Säcksömmare, Gälbgjutare, Kittelflickare, Glädjehus, Örtagård, Jordemor, Stegling (Kandra)


...för att inte tala om alla dessa fobier...
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag tror inte heller att jag hade hört talas om ”Första hjälpen” innan jag läste det i DoD.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Två rollspelsord jag länge trodde fanns är ovan nämnda ”ambidextriös” samt ”nekromantiker” (som på svenska ska vara ”nekromant” i enlighet med andra inlån från grekiska).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Många. Några jag kommer att tänka på är:
  • Ziggurat
  • Förskinn
  • Extremofil
  • Spatial
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
som på svenska ska vara ”nekromant” i enlighet med andra inlån från grekiska
Förklara! (Det finns ju massor av av -tiker på grekiska rötter i språket redan (och innan DoD). Vad missar jag?)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Ett Axplock: Cyberpunk, Steampunk, Warhammer, Cthulhu...
 
Top