Ord jag lärt mig genom rollspel…

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Varseblivning, troglodyt, teleportering, levitering, animera, etc.

Många fler av besvärjelsenamnen i Drakar och demoner var ålderdomliga/annorlunda. Minns min lärare blev jätteöverraskad över att jag visste vad "troglodyt" var, men jag hade precis läst Gigant-boken där grottvarelser fanns beskrivna.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
  • Traveller: gauss rifle, air-raft, iron sight
  • D&D: glaive, iron ration, prestidigitation, thaumaturgy, theurgy, cantrip,
  • RQ: cuirbouilli
  • CoC: dreamtime
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Harnesk, arbalest, ambidextriös (och senare att det inte heter "ambidextriös" utan "ambidexter" på svenska), sinkadus.

På engelska säkert halva min vokabulär, då jag var en tämligen ointresserad student som ung och mutades till intresse för engelska av en väldigt listig far som mer eller mindre sa "Grabben, du gillar ju rollspel, välj ett på engelska så betalar jag." Det var tufft i början, men det spelades massor av Twilight 2000 på den gamla onda tiden. :-D (Tw2000 var för övrigt ett spel jag blev medveten om i @Mekanurg s artikel i Sinkadus 17, så tack Anders för att jag lärde mig engelska.)
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
På engelska säkert halva min vokabulär, då jag var en tämligen ointresserad student som ung och mutades till intresse för engelska av en väldigt listig far som mer eller mindre sa "Grabben, du gillar ju rollspel, välj ett på engelska så betalar jag." Det var tufft i början, men det spelades massor av Twilight 2000 på den gamla onda tiden. :-D (Tw2000 var för övrigt ett spel jag blev medveten om i @Mekanurg s artikel i Sinkadus 17, så tack Anders för att jag lärde mig engelska.)
Väl bekomme.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Alldeles för många för att räkna upp.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Livsåskådning är det ord som jag vet jag lärt mig från rollspel, och med säkerhet alla dessa vapen som bill-guisame, fauchard fork osv som AD&D hade i sin vapenlista.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Minns att folk i Australien blev förvånad över att jag visste ord som "rod", "orb", "wand" och liknande. 😁 Mina engelska betyg höjdes ett steg när jag började spelleda Deadlands i tonåren och jag har lärt mig mycket vilda västern-slang därifrån.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,151
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Rustningsdelar, befästningstyper, skepptyper mm och ordet interaktiv kommer definitivt ur rollspelstexter. Nog även karisma, psyke, absorbera och nekromanti. Än mer ord har jag lärt som en bieffekt av rollspel, att man läst texter man först inte trodde man skulle intressera sig för. Det är lite flytande och osäkert var jag lärt mig orden först, rollspel eller andra texter.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ambidextriös

ThacO

Färdighetsvärde

Animism

Nekromanti

Arbalest

Olika rustningsdelar

Profencies

attributvärde

Psi
 
Top