Nekromanti Orch krångel....

Bävern

Veteran
Joined
30 Nov 2002
Messages
45
Location
Umeå
Jag ska snart spelleda "Lord of the Rings Roleplaying Adventure" MEN, jag har ett litet problem... äventyret utspelar sig i Morias djupa gruvor och i vissa fall så kommer RP att möta horder av Orcher, de flesta beväpnade med pilbågar...
I alla fall, systemet går ut på att VARJE orch med pilbåge ska slå 2t6 för att se om de träffar. Då kan ni nog lista ut hur svårt det är om 15 Orcher ska slå 2 tärningar var... antingen tar det GANSKA lång tid, eller så måste man ha en herrans massa tärningar. Finns det något smidigare sätt att göra det på?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Klumpa ihop dem..

Kan du inte göra som så att du slår 1 slag för 5 orcher & sedan så slår du skadan modifierat för 5 orcher.
Låter deta som en bra lösning ?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Förenklade regler och tappad realism/precision

Jag förstår ditt problem.

Saken är denna, stridsreglerna är till för att på något så när realistiskt och precist sätt bestämma händelseförloppet i en strid.
Desto mer regler och desto mer komplexa regler, desto mer realistiska/precisa blir reglerna.
Baksidan av myntet är dock att regelsystemet blir också långsammare och långsammare när reglerna blir fler och fler.

Motsatsen är att desto enklare och simplare reglerna är, desto mindre realisitiska/precisa blir reglerna, men dom blir också snabbare.

Vart jag försöker komma med det här, är att om du har regler som tar allt för lång tid så måste du förenkla för att snabba upp striden. Förenklar du så kommer du tappa realism/precision. Detta är ett nödvändigt ont om man vill ha ett snabbare system.

Så nu har jag raljerat och varit teoretisk nog så att det räcker.


Dags att blir praktisk.
Gör så här, slå 2t6 (eller vad som nu passar, jag kan inte systemet och vet inte hur bra orcherna träffar) endast en gång för att se hur _många_ orcher som träffar. Sen är det bara att slå skada. Enkelt, snabbt men med tappad realism/precision.

/Naug
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Man tappar orken med alla Orcher

"i vissa fall så kommer RP att möta horder av Orcher, de flesta beväpnade med pilbågar...
I alla fall, systemet går ut på att VARJE orch med pilbåge ska slå 2t6 för att se om de träffar. Då kan ni nog lista ut hur svårt det är om 15 Orcher ska slå 2 tärningar var... "


Kommer verkligen alla femton orcherna stå på så vis att de får fri sikt fram mot äventyrarna? I en trång grottgång blir det ju ofta så att några lirare får finna sig i att vänta bakom sina kompisar innan de kan anfalla. Det jobbigaste med storskaliga strider brukar annars vara att hålla reda på alla fienders skada och eventuellt intiativ.

Jag brukar förenkla stora strider mycket. Om en äventyrare hamnar i en situation som jag tycker blir för jobbig, då är han helt enkelt chanslös. Femton bågskyttar perforerar helt enkelt valfritt mål om målet är så dum att han försöker slåss mot dem. Lösningen blir att ställa sig så att äventyrarna kan möta ett lågt antal fiender åt gången. Som att blockera en trång grottgång eller att ställa sig innanför en valvöppning, till exempel.

Om striderna handlar om taktik och stress istället för hundratals tärningsslag så ökas dessutom spänningen runt bordet. Det är bra.

/Riz.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Roger Moria

"I en trång grottgång blir det ju ofta så att några lirare får finna sig i att vänta bakom sina kompisar innan de kan anfalla."

Tja, nu är ju Moria inte direkt känt för sina trånga grottgångar. :gremwink:

Annars är jag benägen att hålla med dig.
 
Top