DoD Oraklets fyra ögon – Shagul- och Digeta Longa-spelare

Saltpappa1

Veteran
Joined
28 May 2023
Messages
3
Jag och min spelgrupp har startat på Svavelvinter och jag håller på att förbereda Oraklets fyra ögon just nu. Är det någon som har erfarenhet med att använda andra spelare för Shagul och Digeta Longa? Funkar det bra eller är det bäst att köra utan?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag försökte en gång, och det är möjligt att det går att få det att fungera, men inte den gången. De som spelar Shagul och Digeta Longa måste vara extremt engagerade, och det är antagligen omöjligt att få till timingen bra, eftersom de bara kan agera mellan spelmötena och inte medan rollpersonerna gör en lång resa, till exempel.

Min rekommendation är att du antingen improviserar eller gör tabeller för dem istället.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,056
Jag gillar idén och tror att det skulle kunna fungera, men jag har ungefär samma upplevelse som @Gurgeh. Jag lät mina två bröder agera skuggspelare. Den ena var inte särskilt engagerad. Den andra var visserligen engagerad, men det gick upp för både mig och honom att hans karaktär inte var huvudperson i berättelsen. Jag tror att det kan vara bra att betrakta skuggspelarna mer som typ SL-input mer än som spelare, men är ödmjuk inför att andra kan ha lyckats bättre med upplägget. Jag gillar, som sagt, idén.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Jag har spelat Shagul och tyckt det varit roligt, men jag var väl mer investerad i det än vad jag får intrycket av att andra är. Sen vet jag iofs inte om min "närvaro" fick någon direkt inverkan på kampanjen, men ändå. Men jag tror det förhöjer känslan av att bara veta att de spelas av någon annan än SL, det blir mer high stakes inbillar jag mig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Jag vet att jag har läst, här på forumet, om grupper som haft externa spelare och fått det att fungera, men jag hade själv låtit två spelare bli rekryterade av vardera fraktion och spelat ut deras drag mellan spelmötena. Vill man ha en payoff så kan man hålla det hemligt, annars kan hela gruppen veta om det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Har för mig att AP-podden "Vi spelar rollspel" körde O4Ö med externa spelare? De borde gå att lyssna på för inspiration.

När vi körde O4Ö använde vi inte externa spelare, men däremot Skuggspelet i Svavelvinter-rollspelet. Det blev en rätt snygg meta-berättelse som hade inverkan på spelet, men blir såklart inte alls samma sak som att ha externa spelare. Det vore ju förövrigt också lite kul om de externa spelarna faktiskt mötte spelarna under något spelmöte.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
. Det vore ju förövrigt också lite kul om de externa spelarna faktiskt mötte spelarna under något spelmöte.
när vi körde O4Ö första ggn hade jag två externa, men det föll ihop efter ett tag. Dock ˋ"infiltrerade” båda de externa spelarna spelgruppen vid de få tillfällen de kunde vara med fysiskt (de bodde på andra orter), givetvis utan att övriga visste om deras inblandning.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Jag tycker detta är lite av en rest från tiden när SL skulle vara nån slags helneutral dommare vi. Jag tror det är bättre att köra utan sidospelare och att SL istället försöker göra bedömningar utifrån vad som är rimligt och roligt.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Jag körde själv modellen med externa spelare när OFY skapades och det var väldigt roligt. Dessa skuggspelare var hemliga men fanns i samma vänkrets och utgjorde därför ett reellt hot, eftersom de fick använda information i spelet som de lyckats snoka fram IRL. Många dråpliga situationer uppstod när folk råkade försäga sig, någon hittade en Trakorienkarta med nålar uppe på en skuggspelares skåp, Digeta Longa-spelaren lyckades fånga en Shagulklon i en fälla han lagt för spelarnas figurer etc. Sedan hade jag gjort klart för skuggspelarna redan från början att de inte kunde ”vinna”.
 
Top