Nekromanti Oraklets Fyra Ögon [SPOILER...lite iaf]

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Jahapp. Spelledde min lilla (?) Femte Konfluxen-kampanj förra helgen. Då råkade mina spelare ut för en del otrevliga händelser (ja det var deras eget fel!) som har skapat vissa komplikationer i framtida spelande...
Nu behöver jag lite åsikter om hur jag ska styra upp det hela

Nåja.
Så här ligger det till:

Min Digeta Longa-spelare hade lyckats infiltrera gruppen med en spion som fått reda på allt om Vox Ranzina och dess hemliga del. Han visste att rpna skulle ta sig till Maravelda och skickade därför en brevduva med meddelande till da Kaelve som genast beordrade att illsinnarna skulle fångas in och ställas inför rätta!

När de väl nådde hamnen väntade ett gäng riktigt rustade soldater med bastardsvärd och automatarmborst och diverse andra godsaker... "okej", tänkte jag, "nu ger de väl upp och låter sig fångas in i alla fall, så att jag kan få spelleda lite intriger och annat mysigt istället för bara en massa slagsmål"

MEN, IKKE sa Nikke! Magikern i grupper förbereder förstås en ELDBOLL E6 och vargmannen som vägrade lämna ifrån sig sin kroksabel som han så lämpligt blivit beroende av! Såklart uppstår vissa stridigheter och jag lyckas ha ihjäl 2 rollpersoner, dränka en tredje och bara 2 lyckas fly! Okej, rätt åt dem kanske, men här uppstår problemen:

1. Nu återstår ingen av de ursprungliga rollpersonerna från Svavelvinter och bara magikern i gruppen (som kom till i början på OFÖ) vet vad deras uppdrag var, genom tankeläsning.

2. De ligger RIKTIGt risigt till i och med att de är efterlysta av da Kaelve och står i princip på Det Heliga Kishatets sida.

3. Kriget Mellan Trakorien och Det Heliga Kishatet börjar närma sig, och då kommer rollpersonerna troligen att stödja Kishatet... vilket inte är så bra.

Allt är helt enkelt en j*vla röra och det känns inte kul att fortsätta spelleda en kampanj som gått så snett den bara kan!

Vad ska jag göra? Hur gör ni om alla ursprungliga rollpersoner i en kampanj skulle dö? Man vill ju inte spela om Svavelvinter igen med nya rps? Ska jag på något sätt stryka den rollspelskväll där allt jag snett och inte låta dem göra annat än att bli infångade i nästa spelmöte?

Suck! Hjälp! :gremcrazy:
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
humm.....
Du får väl försöka att fixa till något =)

Förslag:
1. Magikern klarar väl sig själv eller?
2. De som dödades kan ju bli spöken och hjälpa dem? :gremwink:

Men du är ju SL så du kan ju göra vad du vill! :gremlaugh:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Oraklets Fyra Ögon [SPOILER...utan tvekan]

Om jag minns saker och ting fel från den kampanjen ber jag om ursäkt.

Mmm, det är en rätt rejäl brist i långa kampanjer med hög dödlighet, hur motiveras nya deltagare i gruppen? D5F (Den Femte Konfluxen) har ju också ett extra dilemma då Shaguls/Rhabdoranas främsta anledning att leta efter RP är att de sett Shaguls ansikte. Om inga rollpersoner är kvar från slutet av Svavelvinter saknas det i stort sett helt anledningar för dem att blanda sig in i leken.

Men nåväl, det lättaste sättet är väl att låta nya RP vara gamla vänner, släktingar och kontakter till de gamla döda RP. De vill antagligen veta varför de avlidit, och hur. Sedan blir de förstås insyltade när de vet för mycket.

Att de stöder Kishatet och är jagade av da Kaelve ser inte jag som ett problem egentligen? Oavsett vilken sida de står på nu så kommer de ändå lämna den senare för att stå på sin egen sida tillsammans med Dunkelbrink och Melealina. Vilken sida de står på innan dess kommer egentligen inte påverka händelseförloppet så värst mycket, vad jag kan minnas?

Och att de är jagade av både Rhabdorana och Digeta Longa är ju bara coolt!

Så misströsta inte, det ska nog gå att ordna upp!
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Oraklets Fyra Ögon [SPOILER...utan tvekan]

Ja du har säkert rätt!

Vi har löst lite av problemen genom att magikern i gruppen har lagt in all viktig information från Svavelvinter i dolken Demens, så så fort någon tar upp honom så blir det lite "Matrix-effekt" och han ser allt som hänt inuti huvudet!
Därför har han också sett Shaguls rätta ansikte... ganska smart lösning tycker jag i alla fall! :gremsmile:

Hur spelades Rhabdorana i er kampanj? Jag menar de är ändå RIKTIGT bra lönnmördare (ingen GE under 15) och kan ju faktiskt slå ut en större del av gruppen! Visst spelarna ska känna att de är illa ute, men att få dem lönnmördade är nog ingen hit direkt, i alla fall inte med mina spelare! :gremwink:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Oraklets Fyra Ögon [SPOILER...utan tvekan]

Åh, jag är en supersnäll SL och dödar aldrig spelare, nästan, så Rhabdorana var bättre på att döda andra personer i deras omgivning och kontaktpersoner osv.

Faktum är att jag ofta tyckte att konstruktören (Granström) var onödigt rå och hård. D5K har en helt enormt hög dödlighet.

Lösningen med Demens var riktigt klyftig!
 

Lazaruz

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
21
Location
Jönköping
Låter som en hellyckad kväll...
När vi spelade OFÖ. så dog faktiskt bara två rollpersoner, och det var ganska tidigt i äventyret, sen lärde dom sig att det inte är bra o dela för mycket på sig när man är jagad av en lönnmördarorgaanisation.

Ett sätt och spela vidare är att:
Någon släkting till någon av äventyrarna har blivit trakaserad av digeta longa o rhabdo rana, och sen när han får höra att hans släkting har blivit dödad... givetvis samlar ihop sina poolare och börjar undersöka vad som hänt.
Ett par äventyr krävs givetvis innan man kan fortsätta orakletsögon, men det går väl fixa.

Ett annat är att rollpersonerna tillhör digeta longa som fortsätter undersöka vox ranzina.
Hur gick det med bodonius och Didra, + att det var två som lyckades o fly...
Det går spinna vidare på det.

Dom har förhoppningsvis lärt sig något...
Man bråkar inte med vem och vad som helst.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Troligtvis träffade väl rpna andra personer på Majura. Gistacki eller Robur kanke kommer när de bäst behöver dem? Det finn fler andra peroner som kan vara till hjälp. Officeren som var fängslad hos Shaguliterna vet ju ganka mkt. Eller varför inte en överlevande shagulitnovis som har lyckats spåra upp Manghalde för att tillsammans hämnas Shaguls svek?
 
Top