Orakel

guldfink

Hero
Jag funderar på om man kan ha en superbred tabell som en slags catch-all för sådana här grejer. Någon slags orakel. Så kanske man handviftar något ingångsvärde, som exempelvis hur sannolikt X är, men resten sköts av tärningar. Lite blorb-fusk kanske.
Det här med orakel tycker jag är en intressant grej. Vi behöver inte diskutera huruvida det är blorb, blorbigt eller blorbfientligt, utan mer fritt:
- Hur fungerar orakel generellt?
- Hur fungerar orakel konkret (ge mig tabeller)?

Jag tror jag har använt mig av någon orakelliknande SL-metod när opreppade situationer uppkommit. Då har jag slagit en T6 och kört på följande:
1. Nej, tvärtom!
2. Nej.
3. Njae.
4. Mjo.
5. Ja.
6. Ja, verkligen.

Någon tog en fråga om tillgång på skomakare som exempel. Mitt orakel ovan (om det ens får kallas så) hade svarat enligt följande på den frågan:
1. Nej, det är förbjudet och förbundet med dödsstraff att maka skor här.
2. Nej. Av någon anledning har ingen fått för sig att maka skor på platsen. Det finns möjligen en marknad att utnyttja.
3. Njae, inga direkta skomakare, men skräddaren skulle nog kunna göra ett okej jobb.
4. Mjo, det finns ett par, men de är få och lite bökiga att komma till.
5. Ja. Det finns alltid en i närheten.
6. Ojojoj! Som det finns skomakare! I princip alla kan maka skor här!

- Hur fungerar orakel generellt?
Lite som du beskriver. Jag gör det ofta numera i mitt SLande när behovet uppstår. Gör en snabb sannolikhetskalkyl, och sedan rullar jag. Beroende på kan jag justera efter exakt vad rollpersonerna vill åstadkomma. (Finns det en skomakare i den halvstora fantasystaden. Mycket troligt, 1-9 på T10. Kan hen laga RPna skor precis nu denna eftermiddag? Inte så troligt, kanske 1-2 på T6? Om nej, kan skorna istället bli klara imorgon bitti, om RPna betalar dubbla priset. Annars kvällen den dagen.)

Oraklet i TREY, skapat av @Skymning, använder jag även när vi spelar i grupp. Man slår tre tärningar för att få ut mer info av varje tärningsslag.

Den stora fördelen med orakel är att jag inte blir stressad av oplanerade utvikningar. Möjligheten att ändra sannolikhet gör också stor skillnad. Om det är osannolikt att hitta en biohacker i Hedekas, så känns det extra coolt om oraklet trots allt svarar ja. Det känns väldigt rollspeligt.

Rent mekaniskt blir gränsen mellan solospel och spel i grupp väldigt flytande.

IMG_3702.jpeg

Jag gillar hur tur funkar i Warlock, där spelare offrar ett av sina turpoäng för att slå ett turslag. Turslaget är ett enkelt binärt slag, ja eller nej. Smidigt verktyg för SL för situationer som när en spelare frågar "finns det en stege i ladan?" och man kan svara "kanske, om du har tur".

Last edited:
Har kört med en snarlik "tur-tärning" för såna situationer ett bra tag nu! Tror det knycktes från Goblin Punch från början. Rulla en T6, SL berättar oddsen först, beroende på situation. Högt är alltid bättre. Gäller för osäkra situationer - en hel del ger sig direkt (man behöver t.ex. inte rulla för att hitta ett rep på ett vanligt fantasy-skepp).

Sen har en del återkommande fall tillkommit. Numera rullar man ofta just en T6 för att hitta loot på en plats där det kan finnas: högt ger bättre loot, lågt ger sämre eller ingen, beroende på hur rik platsen är. Det kan även finnas saker som absolut finns på platsen, men det är nog mer undantaget.

Jag har inte reflekterat över hur blorbigt eller ickeblorbigt ovanstående är - har inte haft blorb som målsättning för spel på ett bra tag.

Oj, vilken begreppskrock jag fick nu. Det folk i tråden talat om skulle jag kalla ”resolutionsmekanik”. ”Orakel” har jag alltid använt som term för framslumpade grejer som man använder för att bygga en situation att spela. Ett resultat från ett orakel ser då inte ut som ”Ja”, utan som ”En försupen detektiv, på jakt efter den som förstört hennes liv” eller ”Ett högt torn, där glömskan finns inspärrad bakom galler av hat”. Man slumpar fram ett antal sådana och bygger sedan sin situation från det, och plockar rollpersoner. ”Jag vill spela detektiven!” ”Coolt, jag tänker mig att jag är den som förstörde ditt liv.” Anatman, In a Wicked Age och andra spel använder den sortens orakel. Men det är inte vad det betyder i tradkretsar, alltså?

Ordet orakel kommer väl från solo-sfären? Jag hade nog själv kallat det slumptabell oavsett samberättande eller trad så länge det inte är solo (som jag aldrig provat).
Mycket möjligt; jag har bara stött på det bland flumspel!

Eventuellt på temat, då, har jag nedanstående resolutionsmekanik i Blommornas folk, som eventuellt då skulle kallas ett orakel(?).

Det här spelet använder en vanlig sexsidig tärning i ett enkelt system. Grundprincipen är nedanstående tabell:
1. Det går jättedåligt.
2. Det går dåligt.
3. Det går något sämre än förväntat.
4. Det går något bättre än förväntat.
5. Det går bra.
6. Det går jättebra.
Viktigt att påpeka här är att utgångspunkten är det förväntade utfallet. Skalan är centrerad kring hur en rimlig utgång skulle kunna se ut. Om jag ensam springer för att slåss mot fyra beväpnade banditer så betyder inte en fyra att jag besegrar dem. Det förväntade utfallet är att jag förlorar, skadas allvarligt eller kanske till och med dör. Här kanske man skulle kunna tolka skalan såhär:
1. Jag slås ihjäl på fläcken.
2. Jag misshandlas gravt och hamnar på sjukhus med permanenta men. Jag kanske förlorar en arm eller ett ben.
3. Jag slås ned och hamnar på sjukhus men utan permanenta men annat än ett fult ärr.
4. Jag slås ned, men de lämnar mig med ett fult sår och jag kommer i övrigt oskadd därifrån.
5. Jag lyckas besegra en eller två av dem innan jag måste retirera.
6. Jag lyckas besegra en eller två av dem och driver de andra på flykten.
Vi kan se att även om jag slår en femma, så måste jag fortfarande fly från fajten, helt enkelt eftersom det är såpass osannolikt att jag skulle kunna besegra fyra beväpnade motståndare. I vissa situationer kanske till och med en sexa innebär förlust, eller till och med en etta innebär framgång, eftersom alternativet vore så osannolikt att vi inte behöver ta hänsyn till det.

Oj, vilken begreppskrock jag fick nu. Det folk i tråden talat om skulle jag kalla ”resolutionsmekanik”. ”Orakel” har jag alltid använt som term för framslumpade grejer som man använder för att bygga en situation att spela. Ett resultat från ett orakel ser då inte ut som ”Ja”, utan som ”En försupen detektiv, på jakt efter den som förstört hennes liv” eller ”Ett högt torn, där glömskan finns inspärrad bakom galler av hat”. Man slumpar fram ett antal sådana och bygger sedan sin situation från det, och plockar rollpersoner. ”Jag vill spela detektiven!” ”Coolt, jag tänker mig att jag är den som förstörde ditt liv.” Anatman, In a Wicked Age och andra spel använder den sortens orakel. Men det är inte vad det betyder i tradkretsar, alltså?
Har aldrig kallat min turtärning för orakel, ska sägas. Tänker på den som just tur - ler ödet mot dig, eller inte? Den används ju just för situationer som handlar om tur snarare än skicklighet, för sånt som inte täcks av RPns övriga förmågor.

Back