Nekromanti Orörlig och negativ Dexterity

Booogeyman

Veteran
Joined
13 Dec 2016
Messages
21
Jag har förstått att t. ex. AC = 11 + Dexterity bonus.
Om jag av någon anledning är orörlig så försvinner Dexterity bonus och får AC = 11.

Vad händer om jag har - 2 i Dexterity bonus och blir orörlig?
AC = 11 eller AC = 11 - 2
Jag använder DnD5
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Hmm... Om du har negativ dex och Light eller medium armor så drar du av från ACn men har du heavy gör du inte det eftersom du inte får använda dex alls då.

Det är ju för att den är så tung och skyddande att hur du rör dig inte spelar nån roll..

Med det sagt så tänker jag att om orörlig ger någon annan bonus för att träffa, så borde man väl kunna strunta i dex? Fast känns ju dumt om man är svårare att träffa när man är orörlig

Systemet är ju inte helt logiskt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Efter att ha läst på om lite grappling och helpless så står det i fallet grappling att man förlorar dex bonus om man har den, jag tolkar det som att man behåller negativ modifier eftersom det står tillägget OM man har bonus. Hade det gällt all sorts modifier hade de skrivit det.

Om det istället är helpless så gäller att man räknas som dex 0, vilket ger - 5 modifier istället så därav blir det ju lika för alla. Man kan ju dessutom göra coup de grace å sånt.

Just orörlig hittar jag inte som effekt annars, så någon av dessa två exempel borde nog passa in.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Rulings not rules! Det är orimligt att ditt minus skulle försvinna så därför gör det inte det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Alla abilities har en modifier. Är modifiern positiv kallas den bonus.
Dex -2 är alltså en modifier, men inte en bonus, och försvinner alltså inte
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I D&D5 försvinner inte din Dex-bonus för att du blir paralyserad, medvetslös, nerbrottad, eller liknande. Motståndaren får advantage på att anfalla dig, och i vissa fall auto-crit vid träff, men Dex-bonusen är kvar (om du har lätt eller medeltung rustning). Detta är dels för att det är för mycket feppel att räkna om AC vid sådana tillfällen (framför allt för monster), och dels för att undvika just sådana här diskussioner om huruvida du behåller din negativa modifikation eller inte.
 

Booogeyman

Veteran
Joined
13 Dec 2016
Messages
21
Advantage låter som bästa lösningen och enklaste.
Krångligare att räkna om Dex till -5

Tack för hjälpen
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Booogeyman;n293846 said:
Advantage låter som bästa lösningen och enklaste.
Krångligare att räkna om Dex till -5

Tack för hjälpen
Det är inte bara enklare och bättre.
Det står så i reglerna
Den regel Staffan syftade på var Restrained på sid 292.
Det är en bra idé att läsa igenom hela appendix A som börjar på sidan 290 och försöka memorera vad som står där.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Från SRD:
[h=2]Paralyzed[/h]
  • A paralyzed creature is incapacitated (see the condition) and can’t move or speak.
  • The creature automatically fails Strength and Dexterity Saving Throws.
  • Attack rolls against the creature have advantage.
  • Any Attack that hits the creature is a critical hit if the attacker is within 5 feet of the creature.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Booogeyman;n293788 said:
Jag har förstått att t. ex. AC = 11 + Dexterity bonus.
Om jag av någon anledning är orörlig så försvinner Dexterity bonus och får AC = 11.

Vad händer om jag har - 2 i Dexterity bonus och blir orörlig?
AC = 11 eller AC = 11 - 2
Jag använder DnD5
Det är viktigt att hålla i åtanke att Dungeons & Dragons regler prioriterar enkelhet och hjältemod, inte realism.

Du förlorar inte din Dex-modifier bara för att du ligger och sover, exempelvis.

Faktum är att konceptet "förlora din Dex-modifier" inte finns i 5th edition alls, oavsett vad andra påstår. Du förlorar inte din Dex-modifier när du är grapplad. Inte när du är stunned. Inte när du är incapacitated eller restrained. Inte alls.

Se Conditions i Appendix A (sid 267 av PHB).

På så vis har spelet förenklat bort behovet av att behöva räkna om din AC i olika situationer. Istället kan anfallaren få advantage. Du kan automatiskt misslyckas med Dexterity saves. Enklare sätt att representera din försämrade förmåga att reagera.

Så svaret är att med Dexterity 7 (-2) har du AC 11-2=9 med leather armor. Alltid.
 
Top