Nekromanti Optade stridsmaskiner

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Jag undrade ifall folk hade lite tankar om hur man skapar en optimal stridsmaskin. Anledningen är att på LinCon som snart hålls så har de ett figurspel/rollspel där man skapar en lvl 5 karraktär och köper utrustning för 9000gc och sen går in på en aréna och slåss mot tre andra optade karraktärer.
Fullständig info: http://go.to/kroid

Själv är jag inte speciellt insatt i D&D (har spelat det några gånger men inte läst regelboken) så jag vet inte om jag har så mycket att tillföra men min tanke var att en magiker med levitation borde vara oerhört svårbesegrad eftersom han kan sväva en bra bit upp i luften och attackera sina fiender samtidigt som ingen kommer åt honom.

Vad är haken med den taktiken?
Tror ni magiker har någon chans överhuvudtaget?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vad är haken med den taktiken?

Pilbåge. ^_-

Tror ni magiker har någon chans överhuvudtaget?

Inte på lvl 5, tyvärr. Tror inte det i alla fall.


Storuggla, torr
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Hmm, knepigt problem det där. Visst kan en magiker på level 5 vara ett bra alternativ. De omedelbara nackdelarna som till exempel få hitpoints och kass base attack bonus kan ju uppvägas om man har rätt spells. Eftersom en Wiz5 i grunden bara kan kasta en level 3-besvärjelse, måste man skaffa några av dessa som scrolls. Min topplista skulle vara följande:
3rd Level: Hold Person, Fireball, Lightning Bolt, Vampiric Touch, Blink, Fly, Haste och Slow.
2nd Level: Protection From Arrows, Web, Blur, Invisibility, Mirror Image, Scare, Blindness/Deafness, Cat's Grace, Endurance
1st Level: Protection from Law/Chaos/Evil/Good, Mage Armour, Charm Person, Hypnotism, Sleep, Magic Missile, Expeditious Retreat, Jump, Spider Climb
0th Level: Resistance, Daze, Ray of Frost

Sedan hänger det på att kunna kasta alla dessa i någon sorts vettig ordning. Jag skulle satsa på att inleda med Haste och därefter ta Invisibility. Då har man lite tid på sig att kolla in motståndet. Krigartyper har ofta kassa Will-saves så mot dessa ska du ta i med Charm Person, Hypnotism, Scare osv. tills de är lagom mogna, då blastar du på med en fireball eller två. Tänk på att försöka få in mer än en person i radien. Tjuvtyper har ofta bra Reflex-save, så här är det bättre att anfalla mer direkt. Invisibility och sedan en Vampiric Touch från ingenstans kan hjälpa. Magikertyper (som du själv) får dåliga Fortitude-saves och har ofta ganska få hitpoints (Clerics undantagna). Mot dessa ska du nog ta i med Lightning Bolt och Magic Missiles från början. Se efter om du kan ordna fram ett Stinking Cloud (3rd) eller kanske Melf's Acid Arrow (2nd).

Kolla också hur många Feats du får. Vill man opta så ska man vara en vanlig människa. Tänk på att Meta Magic Feats inte är så stor mening på level 5. Du får inte så många spell slots på högre nivåer att det blir värt något. Ta hellre Improved Initiative, Lightning Reflexes, Great Fortitude och Spell Focus.

Hoppas detta hjälper.
 

Cynik

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
44
Location
Stockholm
Jag tänkte ochså på Invisibility men den är tydligen portad från de här striderna.

Det knepiga med magiker är att de är ömtåliga samt att de kan insta-kill vem som helst med en handling. Kombinationen gör att motståndare alltför ofta fokuserar på magikern i början. Utan osynlighet tror jag det blir väldigt knepigt att klara sig.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Är det man mot man kan det vara värt att fundera på en Rouge med maxad Dex, TWF, Ambidexterity och Improved Initiative. Ta en Rapier och ett kortsvärd och sikta på att ta motståndaren flatfooted. Då kan du göra 12d6 skada förutsatt att bägge attackerna träffar. Alternativt tar du två kortsvärd och byter Improved Initiative mot Weapon Finesse; lättare att träffa men svårare att komma först i initiativet. Allt hänger liksom på första rundan. I utrustningsväg skulle jag nog skaffa juste Armor Bracers och/eller Gloves of Dexterity (förutsatt att de senare finns för under 9000 gp; jag har inte böckerna här).

/Feliath

Edit: Jaha, nu ser jag att det står "mot tre andra". Detta tips blev genast mindre värt. Det går nog att uttnyttja ändå, dock, förutsatt lite skärpa i Use Magic Device och spells som gör någon flatfooted.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
I så fall ska man nog satsa på Blur och Expeditious Retreat samt kanske kika lite på featsen Run och Dodge. En magiker måste helt enkelt få in Mage Armour och Haste så fort som möjligt, om han ska ha en chans. Kolla även möjligheterna med Mirror Image.
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Fina spells...
Men angående utrustningen skulle jag ha köpt en scroll:
<font size=+2 face="Brush Script BT">Wail Of The Banshee</font face=brush> eller <font size=+2 face="Brush Script BT">Summon monster IX</font face=brush>

Skulle man ha mött en person vore ju Imprisonment ett klart val, men när man möter flera kan det ju kännas härligt att kunna få ihjäl alla på en formel. Alternativt kan man ju trolla fram en Elder Elemental eller en Rakasha och låta dem göra mos av dina motståndare, medan du håller dig säker från krigare med en <font size=+2 face="Brush Script BT">Fly</font face=brush>
spell.

Välj en groda som familiar (+2 con) och featet Improved initiative.

Nu har du dem på kroken!/images/icons/devil.gif
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Annars kan man ju satsa på potions of invisibility som bara kostar 300 gp styck. Detta i kombination med en rogues sneak attack, skulle fungera riktigt bra.

/images/icons/king.gif
 

Cynik

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
44
Location
Stockholm
Ja Inv+SA är min favvo men:

"Observera att eftersom detta är en publiksport får ingen använda någon form av "Invisibility"."

/images/icons/frown.gif

Invisibility är väldigt effektivt, vill minnas att min SL inte var så överförtjust i min magiker som använde sig flitigt av Improved Invisibility + Haste + Fly. /images/icons/witch.gif
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Optade stridsmaskiner (OT)

Improved invisibility kombinerat med en elak djävul till rogue/assassin med death attack är jätte mysigt..
/images/icons/king.gif
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Just det... Om ni spelar Forgotten realms, välj featsen Improved Initiative, Blooded och Thug (Båda är regional feats till provinsen Waasa). Dessa ger tillsammans +8 till initiativslaget. Har du tur och skaffar dig en dex på 18 (eller mer)
så får du en Initiativmod på 12! Kommer du sedan först med din magiker...
Man får trots allt råd med 2 level 9 spellscrolls för 9000 guld!!

Slår du fint så vinner du! /images/icons/cool.gif
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Stackar verkligen Improved Initiative med Blooded och Thug? Det skulle jag aldrig tillåta i min kampanj.

Sedan är det ett litet krux med level 9-scroller: risken att misslyckas för en nivå 5-magiker är 60%.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Den mest jävulska plan jag hört

Okej. Jag har ett stalltips. Som jag förståss inte kan avslöja då jag inte vill förstöra för killen.

Men låt mig säga så har:
Det är den mest sjuka optningen av en lvl5 char jag någonsin har hört talas om. 12d6 SA kan gå och lägga sig ;)

GIvetvis hör jag av mig efter LinCon och berättar vad och hur det gick.

-J
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
det där med misslyckandet had jag... eller min bror ingen aning om... synd /images/icons/frown.gif
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Den mest jävulska plan jag hört

Okej nu har jag hört mig för hur det gick:

Karaktären:
1 lvl Cleric (travel och luck domain)
4 lvl wizard
improved initiative

Utrustning:
1 potion of intelligence
1 scroll of force cage
1 scroll of shapechange

Planen:
1 Lägg en force cage runt sig. Detta kräver att han lever. För att bättra på chanserna så valde han travel domain som gör att man kan förflytta sig i en runda _även_ om man är held av tex hold person. Improved initiative togs också bara för att bättra på chanserna att överleva första rundan.

2 Drick potion of intelligence. Detta behövs för att få 19 i intelligence för att kunna lägga ett lvl 9 scroll. Bara en etta på t4:an gör att int blir lägre än 19, så därför valdes luck domain som tillåter ett reroll per dag.

3 Släng random besvärjelser på sig själv. Jag vet inte vilka.

4 Anväd shapechange och bli tarrasque. Jag upprepar. Bli tarrasque =) Det bör väl noteras för dem som inte har MM att en tarrasque i princip inte kan dö samt har en regeneration på runt 50 per runda.

5 Alla försökte då tro att det inte var en tarasque och när en gick fram för att "bevisa" det och genast dog så gav de andra upp.

Killen körde bara en match, som han vann, sen var det inte roligt längre och han hade bättre saker för sig.

Helt ok plan enligt mig ... ;)

-J
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Beror på. Jag har faktiskt gjort en exakt sådan här duell med mina vänner, med undantag att vi fick 10 000 gp. Jag vann med en halfling wizard4/monk1. med hög dex och small i storlek äger dessa allt. Mina stats var: str 6, con 11, dex 18, int 13, wis 15, cha 9. Som feats hade jag dodge och mobility. Som vapen hade jag några alchemist fire (touch attack, billiga, påverkas inte av min str) och en wand of Magic Arrow. Dessutom några scroll of Fireball.

Jag hade utan rustning 17 i armor. Lägg sedan till en mage armor och en reduce så jag blev tiny och du ACn 22. Som spells hade jag ungefär:
lvl3:
fly (med speed 90 ft. och uppe i luften är du svår att träffa.),
Summon Monster III (ta fram nåt stort. Cover bonus till ACn),
Hold Person (alltid lika bra)
Fireball (Skadar bra)
lvl2:
Summon Monster II (Läs ovan)
Blurr (man ska inte bli träffad, så enkelt är det!)
Endure (lite extra hp, skadar aldrig för en mage)
Invisibility (visst, fegt, men gör dig osynlig och summona på!)
lvl1:
Reduce (Tiny, behöver jag säga något mer?)
Mage Armor ( 4 extra i Ac är mycket)
Ray of Enfeeblement (Med hög dex är det lätt att träffa, och det hjälper mot fighters och sånt)
Magic Missile (Man måste ju göra lite i skada iallafall)
Summon Monster I (se ovan)
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Den mest jävulska plan jag hört

Anväd shapechange och bli tarrasque. Jag upprepar. Bli tarrasque =)

Det här är jag inte säker på, men det står i MM att det bara finns EN tarrasque. Om du blir en tarrasque finns det TVÅ tarrasque. I MM står det att det bara finns EN. Jag tror du förstår vad jag menar. Jag tror inte att man kan bli en tarrasque. Däremot kan du ju alltid bli en Solar eller en Great Silver Wyrm. Dessa gör också lite smärta.

Dessutom körde vi alltid med regeln att du inte kan bli eller imaga något du inte har sett, eftersom du (RPn) inte vet vad det är.
 
Top