Nekromanti Opta en grupp på tre

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Rogue och Ranger diskutionen är helt onödig, gör lite matte.

Sly flourish, en attack som är rogues bäste vän. Säg att vi gör en rogue med en dolk och featen backstabber.

På en combatadvantage gör denne 1d4+2d8+dex mod+cha mod.

Det här gör en ranger som fått in sin hunters quarry och skjuter med en lång båge.

1d10+1d6

Okej han kan göra två attacker, då ser det ut så här när han träffar. 2d10+1d6 om båda träffar.

Tycker det ser ut som rogues gör med skada faktiskt och i flesta fall har mer i träffchans också.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja, öh...

Jag älskar warlords, så jag har klurat på det här själv, tro mig... Men jag har inte haft chansen att pröva mig fram så värst mycket. De här skulle jag säga är giltiga Commanders Strike-mål:

- Barbarian (Helst med Bloodhunt Rage)
- Fighter (Helst med tvåhandsvapen)
- Rouge som har combat advantage och som inte träffat med sin sneak attack (Helst styrkafokuserad, tror det finns en sådan build i martial power, men det är ju inte aktuellt...)
- Två vapen-ranger (Som inte använt upp sin Hunters Quarry än)
- Paladin (Helst med tvåhandsvapen)

Omständigheter: Det är också bra att använda Commanders Strike på de med magiska vapen eller de som har fått en bonus på träffchans. (Combat advantage, till exempel)

Det är ganska svårt för mig att avgöra vilka av dessa mål som är bäst, men eftersom en fighter får lite bättre träffchans och kan markera alla fiender han slår på (Guld!), och eftersom en barbar (Om vi kör med sådana) kan ha igång sin Bloodhunt Rage och få temp. HP av att sänka någon så sätter jag nog dem i topp. Rouge är svårbedömd. Sämre träffchans, ja, men oftast så har de ju combat advantage ändå. Där har du tre starka kandidater.

Men liksom... Varför bygga ett helt party på Commanders Strike, istället för att bygga det på en balans av karaktärsklasser? Tänk så här: Bonusen från Commanders Strike är extra skada, och kanske höjd träffchans. Well, det finns andra at-wills, och de har förstås också bra bonusar. Well, iallafall Wolf Pack Tactics...

Du kan ju kompromissa: Ge paladinen tvåhandssvärd, och lägg in en striker, eller ta med en rouge med hög styrka, eller en ranger med två närstridsvapen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag vet att du är kär i barbaren (speciellt som gnoll), men den finns inte i grundböckerna, okej? :gremsmile:

Jag bygger inte partyt kring commander's strike. Jag utgår ifrån att jag vill ha en taclord eftersom det känns som en av de bästa klasserna, i alla fall på låga levels.

Om vi nu skulle ha en fighter och en paladin (och ingen rogue): vem av dem bör ha tvåhandsvapen, och vem bör ha sköld? Fightern tjänar på tvåhandsvapen genom reaping strike, men paladinen kan ha plate utan att behöva spendera ett feat på det, och har därmed lite mindre behov av en sköld. Å andra sidan har jag ju möjligheten att skaffa str 20 åt figtern, eftersom vi enbart i heroic tier inte behöver andra stats till mycket annat än defenses och hp (inga dyra vapenfeats som kräver massor i dex eller con eller wis, ingen paragon path som kräver hög wis), och så är ju fightern bättre på att träffa i allmänhet. Och det kan ju vara värt att lägga det första featet på armor proficiency: plate så att fightern har ac 18 iaf. Hmm.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dimfrost said:
Jag vet att du är kär i barbaren (speciellt som gnoll), men den finns inte i grundböckerna, okej? :gremsmile:
Ge mig ett brejk, jag la fram det med reservation "om det är okej"

Dimfrost said:
Jag bygger inte partyt kring commander's strike. Jag utgår ifrån att jag vill ha en taclord eftersom det känns som en av de bästa klasserna, i alla fall på låga levels.

Om vi nu skulle ha en fighter och en paladin (och ingen rogue): vem av dem bör ha tvåhandsvapen, och vem bör ha sköld? Fightern tjänar på tvåhandsvapen genom reaping strike, men paladinen kan ha plate utan att behöva spendera ett feat på det, och har därmed lite mindre behov av en sköld. Å andra sidan har jag ju möjligheten att skaffa str 20 åt figtern, eftersom vi enbart i heroic tier inte behöver andra stats till mycket annat än defenses och hp (inga dyra vapenfeats som kräver massor i dex eller con eller wis, ingen paragon path som kräver hög wis), och så är ju fightern bättre på att träffa i allmänhet. Och det kan ju vara värt att lägga det första featet på armor proficiency: plate så att fightern har ac 18 iaf. Hmm.
Om warlorden kommer använda sig flitigt av Commanders Strike: Ge fightern tvåhandsvapnet.

Om du är orolig för att fightern kommer gå ner för lätt, och om ni kör med att spelarna skriver önskelistor på magiska föremål, be om en Lifedrinker tvåhandsvapen (Level 5) åt henne, så ska du få se på grejer... Sedan kommer ni älska minions, inte frukta dem. När jag spelledde D&D så lärde jag mig hata gruppens dragonborn greatweapon fighter med lifedrinking axe.

Att dessutom ha styrka 20 och en Int-warlord är en utmärkt kombination redan där. En paladin till detta gör väl inte ont (Kan till exempel boosta era saving throws, vilket en int-inriktad warlord missar lite) men du behöver inte vara rädd för att lägga in en striker istället.

En till sak: När jag spelar warlord så vill spelledaren sänka mig, mig, mig hela tiden, så det kanske är er warlord ni ska bepansra. (Har tagit Heavy Shield och Toughness till min) Har ni två defenders så kommer det nog inte vara ett lika stort problem, dock, och ni kan ju hålla de här tre i klunga hela tiden.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Fighter ska ha två hands vapen, det är min favorit. Man plöjer igenom det mesta och dessutom så blir folk marked. Paladiner ska ha sköld för då blir det helt sjuka att träffa, gruppen jag spelleder för har en paladin med sköld, han är ett gående ac monster, han använder sin divine challenge på ett monster och plötsligt så blir det monstret ganska oanvändbart då det kan endast anfalla en person (om den inte vill ta skada och få minus på att träffa) som har sjukt hög ac. Då gör defender det den bygger på, att försvara dem andra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Jag har suttit och gjort gubbar och skulle kunna föreslå följande uppsättning:

Eladrin Fighter/Wizard (Alla feats ska gå till wizards close burst-powers. Eladrin kan också teleportera sig ut ur en klump med fiende och köra area effects. Thunderwave är given at-will --> encounter-power.)
Dwarf Fighter/Cleric (satsa på clericens close burst- och heal-powers)
Dragonborn Warlord (inriktar sig på att framhäva de andra)

/Han som tycker att eladrin soldier- och dwarven weapon training gör att de raserna blir vettiga fighters, även om eladrin fighter/wizarden ska retraina den featen till en encounter power vid level fyra
 
Top