Nekromanti Opps... Förmånga malmletare...

svartiS

Veteran
Joined
11 Mar 2003
Messages
5
Location
Luleå
När det inte fans några som helst regler för hur många malmletare som man kunde hyra så.. tja.. vi alla hyrde 100 var.. det blir 400 malmletare på våra områden.. Och jag kan inte påstå att dem områderna är stora :gremsmile:

Japp japp.. jag hittade 2 gruvor.. Då kom jag tänka på.. ska det värkligen vara så här lätt att hitta gruvor.. För dem ger mycket pengar. hmm.. Jaja.. Det var bara en tanke.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Oops i did it again!

Spontant skulle jag säga att det kostar en hel del pengar att anställa så många. Dessutom är det inte säkert att alla problem är lösta bara för att man har hittat gruvor. Kvalificerat folk måste anställas för att börja bryta innehållet, er nyfunna rikedom kan leda till att era grannar börjar snegla på er, kanske till och med kungen tittar förbi med någon krånglig lagtext och hävdar att han har rätt till en viss procent av intäkterna. Det finns många äventyrsmöjligheter knutna till gruvor och rikedomar.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det kan ju bero på att regeln är så dum att med tillräckligt många malmletare kan du finna malm även där det geologiskt sett inte borde finnas någon. Ett vettigt tillägg borde vara att beroende på typ av terräng är det en viss sannolikhet att det finns malm överhuvudtaget, finns det inte det har malmletarna inte möjlighet att finna malm där oavsett hur många de är... Sen borde det vara en gräns för hur många malmletare du kan sätta in på en viss yta samtidigt, plus att det tar tid.

Sedan antar jag att ni har fått ett intressant inslag i era län nu - tusentals mansstora mullvadshögar där malmletarna farit fram och vänt upp och ned på allt :gremsmile:

Mvh / Phelan
 

faradan

Veteran
Joined
10 Feb 2003
Messages
25
Location
Den kungliga huvudstaden
dessutom är det nog ganska ologiskt att det finns 400 "utbildade" malmletare att få tag i bara sådär, när utbudet minskar stiger priserna...
Jag tror inte särskilt stor del av befolkningen har kunskaper i hur man letar malm, och även om det är i malmrika områden får man nog räkna med att de flesta malmletarna där redan har jobb och förmodligen inte har något intresse av att leta malm om de inte får bra betalt...
 

svartiS

Veteran
Joined
11 Mar 2003
Messages
5
Location
Luleå
Jag förstår det att man inte kan ha hur många malmletar som helst :gremsmile:.. Det vart bara lite fel.. Vi tänkte fan bara 1% chans.. och sedan sa SL per malmletare.. Då tänkte vi sweet.. :gremsmile:.. Och sedan lite längre fram tänkte jag hmm.. Det är för enkelt att få fram gruvor i området. Då kom tanken fram hur många kan man igentligen få tag på.

Sedan antar jag att ni har fått ett intressant inslag i era län nu - tusentals mansstora mullvadshögar där malmletarna farit fram och vänt upp och ned på allt
Hehe det var kul :gremsmile:
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Sedan antar jag att ni har fått ett intressant inslag i era län nu - tusentals mansstora mullvadshögar där malmletarna farit fram och vänt upp och ned på allt :gremsmile:"

...även kallat "jordbruk". :gremsmile:

//Björn - lite drygare, lite billigare
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Jag tror inte särskilt stor del av befolkningen har kunskaper i hur man letar malm, och även om det är i malmrika områden får man nog räkna med att de flesta malmletarna där redan har jobb och förmodligen inte har något intresse av att leta malm om de inte får bra betalt...

Under den tidiga Medeltiden i Sverige visste rättså många av byinnevånarna hur man skulle få ta på järnmalm. Ville man ha järn till att göra en ny yxa eller liknande var man tvungen att hitta järnet själv. Det järnet man framställde då var myrmalm som gick att framställa lite här och var med osäker kvalité och hållbarhet. Då var det nog möjligt att, mot ersättning, ragga upp några bönder för att tillverka järn.

...Men nu är det ju Mundana vi snackar om och inte medeltida Sverige så gör som ni vill.
 
Top