DoD Opinionsundersökning - Hur pepp/opepp är du på ligans DoD?

Som rubriken lyder - Hur pepp/opepp är du på ligans DoD?

  • Väldigt pepp

    Votes: 38 30.9%
  • Hyfsat pepp

    Votes: 40 32.5%
  • Varken pepp eller opepp

    Votes: 19 15.4%
  • Hyfsat opepp

    Votes: 18 14.6%
  • Väldigt opepp

    Votes: 8 6.5%

  • Total voters
    123

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Givetvis pepp!

I vilket fall har forumiterna grymt starka känslor vad gäller DoD:

Spelkonstruktör: "Jag gör ett nytt rollspel. Här kommer en beskrivning"
Forumet: "Wow, ser bra ut. Ska bli kul att speltesta!"

Spelkonstruktör: "Jag gör en ny version av DoD. Här ko..."
Forumet: "Stopp!!! Hur många färdigheter ska det finnas? Bara 20?!? Hur beräknas skadebonus? Används T100 eller T20? Är det Pingpong-strider? Finns ankor med? Varför finns inte min husregel med? Neee, är tyvärr opepp och kommer inte att provspela, har redan bildat mig en uppfattning"
Jag tror det kommer med att det är en väldigt älskad IP med stora mått av nostalgi i fanbasen.

Jämför med Star Wars och alla prequels och sequels som kommit de senaste åren, och fansen är passionerat splittrade i mottagandet. Hade man bara gjort nya filmer utan att göra anspråk på band till de ursprungliga filmerna tror jag att mottagandet hade varit ett helt annat, men filmerna hade också haft svårare att slå genom mediabruset.

Jag har själv gjort några spel som sneglat på arvet efter Äventyrsspel utan att vara direkta uppföljare , med gott mottagande. För de som gillar dem gillar dem. Och de som inte gillar dem kan på ett emotionellt plan bortse från dem på ett helt annat sätt än om de gjort anspråk på att vara en del av det nostalgiska minnena.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Rätt säker på att nya DoD på inget sätt är riktat till mig och jag är hyfsat säker på att Kopparhavets Hjältar fyller hålet som DoD vill vistas i för min del, så är inte pepp någonstans.

Men jag tycker samtidigt att det är jättebra att det görs, för andras skull.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Enormt pepp från början.
Så pass att jag ville pausa vår kampanj i ereb altor för att vänta in frälsningen.
Drakar och demoner och kunna köra det via Foundry!
(var ju tvungen att lära mig mythras för att kunna klubba mig igenom ereb altor)

Sedan lite dipp efter diskussioner om bort med STO och pressade slag och övrigt MYZ inspo. (Vilket jag förstått inte stämmer?)

Ytterligare lite dipp efte diverse woke forumdiskussioner (det är ett spel! minns när man tog bort biggles från biblioteken för att det inte var korrekt och sedan följde tintin med. Jag har två ickebinära barn och någon distans måste man kunna ha)

Så, jag landar på att jag är pepp. :)

Annars får jag väl köpa KH (sirenens klagan är bland det bästa jag köpt utan att ha reglerna) mixa med DoD2016 (som är betydligt bättre än sitt rykte) och ta kryddor från Mythras Imperative


Ok, jag gillar inte ankor, men jag vet om att jag är i minoritet :p

C
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag svarade "hyfsat pepp". Vill som sagt inte bränna all pepphet flera månader innan spelet dyker upp.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
För rollspelshobbyn som helhet är jag väldigt pepp.

För personlig del är jag hyfsat pepp.
Det som drar ner peppen från översta nivån har egenteligen lite med DoD att göra. Tidsbristen att hinna spela alla bra fantasyspel som kommit ut senaste åren är helt enkel anledningen. Börjar jag spelleda DoD så kommer jag mer eller mindre bli tvungen att lägga något annat bra rollspel på hyllan pga tidsbrist.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Klart jag är pepp! Trots att jag har massor av andra bra spel att spela. Trots att det är brp, som är ett system jag betraktar som ohjälpligt brutet (i alla fall tills jag blivit överbevisad om motsatsen, något jag är skeptisk till att det någonsin kommer att ske).

Men DoD var det spel vi spelade under tio år (och försökte fixa systemet på, utan att lyckas). Och vi hade kul! Ett generiskt fantasyspel utan för mycket värld inbakad i grunden men med helt rätt känsla, det fungerar trots ett hackigt system.

Till sist lämnade vi dock DoD (som vi inte utgivningsmässigt följde längre än till -85:ans utgåva) för andra spel i andra genres, och även annan mer grimdark fantasy. Men när Fantasy! kom insåg jag hur mycket jag saknat DoD, för här fanns samma grundrecept och återigen hade vi fantastiskt kul. Även om också detta system var suboptimalt. Mirth & Mayhem, det ÄR kul, så enkelt är det. Och det kommer alltid finnas en plats i mitt hjärta för DoD.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Väldigt pepp! Jag har gått omkring och tänkt att hoppas att Ligan gör du och så och sen har det nästan varje gång visat sig att de minsann förmodligen kommer göra si och så!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag hade velat göra två kryss, så det slutade med inget.

Jag brukar inte vara på riktigt samma frekvens som ligan och deras projekt, och det är fine. 🤷‍♂️ Jag har en del av deras spel i hyllan och jag har till och med spellett åt dem på GothCon några gånger. Jag diggar vissa bitar av Svavelvinterspelet starkt.

Vad gäller nya DoD-projektet så kan jag uppbringa exakt noll entusiasm inför att spela den kommande versionen av DoD.

Jag är däremot mer än "väldigt pepp" inför tanken på ett nytt DoD som kommer med någon sorts Mörk Borg-liknande licens som med lite tur kan sparka igång kreativitet och entusiasm bland hundratals nya och gamla spelmakare. Det är enormt stort. Jag är hyper. Jag kommer att backa kickstartern.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Som DoD betraktat är jag inte hypad ett dugg. Jag tror inte det går att göra en vettig ny version, iaf inte en som faller mig i smaken, och det är ok, den floden korsade sina broar för länge sen. Men om nån ska greja med det är väl FL ett bra val. Och om FL lyckas göra ett kul nytt fantasy-system, som fyller en annan nisch än 5e, KH eller Svärdets Sång, så bangar jag inte för att spela det. Lite nyfiken på hur det kommer spela!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Varken pepp eller opepp. Spelade en del DoD men har alltid varit mer av en SF-fan - och känner att det finns spel som gör DoDs nisch redan. Men det är fantasyrollspel, har ett känt varumärke och är FL så de lär hitta köpare inom Sverige iaf.

Jag var aldrig målgruppen, men jag är säker på att det finns gott om folk ute i stugorna.
 
Top