DoD Opinionsundersökning - Hur pepp/opepp är du på ligans DoD?

Som rubriken lyder - Hur pepp/opepp är du på ligans DoD?

  • Väldigt pepp

    Votes: 38 30.9%
  • Hyfsat pepp

    Votes: 40 32.5%
  • Varken pepp eller opepp

    Votes: 19 15.4%
  • Hyfsat opepp

    Votes: 18 14.6%
  • Väldigt opepp

    Votes: 8 6.5%

  • Total voters
    123

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
195
Jag har ingen relation till drakar och demoner då jag aldrig har spelat det men kan bli intressant.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Min pepp växlar på daglig basis, men det här känns inte så där jätteviktigt för mig. Så jag valde mellan-alternativet.
Min relation till Drakar och Demoner känns som till en gammal vän med självskadebeteende. Så peppen går upp och ner, hopp och förtvivlan, entusiasm och utmattning.

Så ungefär på PDF-nivån på Kickstarter.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Utifrån vad jag läst och tagit till mig utifrån folks spelrapporter och den insyn om än begränsad det ger om de designval för spelet fria ligan valt att göra så är jag i dagsläget hyffsat opepp.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,083
Lite mindre pepp sen jag hörde om:

- Att det speltestades i Visby med nån krigsanka (hoppas verkligen inte spelet hamnar på den buskisnivån).

- Att det ska heta dragonbane på engelska samtidigt som perfekta slag ska heta drakslag och demonslag (får inte ihop det, det låter som det går ut på att man ska döda drakar samtidigt som ett perfekt slag är ett drakslag medan ett fummel är ett demonslag?)

Med det sagt, ändå ganska pepp.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Jag antar att rollspelsdirektoratet övervakar den här tråden och vem som svarar och inte?! 😆

Cog.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag älskar ankor.
Jag gillar djurfolk.
Jag gillar alver, dvärgar.

Man hade ju kunnat plocka bort människor.
De är ju lite vanilj.

Jag gillar vapentabeller.
Jag gillar färdigheter.

Jag ogillar realism, för jag spelar spel.
Jag föreställer mig alltid spelen i min hjärna som tecknade.

Jag gillar inte miniatyrer
Jag gillar inte att bygga små världar i fysisk form, måla gubbar, ha små dioraman.

Jag är superpepp för nya drakar och demoner.
Jag vill inte ha gamla. Det har jag ju redan spelat.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Givetvis pepp!

I vilket fall har forumiterna grymt starka känslor vad gäller DoD:

Spelkonstruktör: "Jag gör ett nytt rollspel. Här kommer en beskrivning"
Forumet: "Wow, ser bra ut. Ska bli kul att speltesta!"

Spelkonstruktör: "Jag gör en ny version av DoD. Här ko..."
Forumet: "Stopp!!! Hur många färdigheter ska det finnas? Bara 20?!? Hur beräknas skadebonus? Används T100 eller T20? Är det Pingpong-strider? Finns ankor med? Varför finns inte min husregel med? Neee, är tyvärr opepp och kommer inte att provspela, har redan bildat mig en uppfattning"
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
Jag valde mellanmjölksalternativet efter som jag pendlar så mycket upp och ner i peppen. Självklart kommer det att bli ett mycket välgjort spel och det kommer med all sannolikhet att vara en värdig arvtagare. Men jag hade hoppats på en modern BRP där t.ex artificiella farthinder ifrågasätts.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Pepp och det beror mycket på att det verkar röra upp så mycket känslor att man dras med.

Min uppfattning har stärkts är att det kommer att vara ett lättspelat system med förmodligen bra skrivet material till och jag vet vilka av mina vänner som det skulle passa för.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag valde "hyfsat pepp". Vilket känns så jävla märkligt – jag som hatar strid och regler, och som inte inspireras alls av medeltida standardfantasy och som aldrig kommit överens med ankorna?

Jag tror kanske att en del av min pepp kommer sig av att jag de senaste åren odlat något slags omvänd "tycka illa om allt som är populärt"-ryggradsreflex. Sån brukade jag ju vara – jag avskydde d20 och D&D3e, jag har alltid ogillat mainstream-pop etc. Och det är ju inte så att jag nödvändigtvis börjat gilla mainstreamgrejer, men istället för att tycka illa om det populära så tycker jag istället om det impopulära. Så ju mer folk gnäller över typ enskilda små regler eller tycker att det "inte är riktiga dod" om det har eller inte har den ena eller den andra fantasyrasen / stridsregeln / grundegenskapen… desto mer positiv blir min ryggradskänsla.

Men jag tror också att jag rent generellt gillat det jag hört om systemet och om den begränsade spelvärlden, och jag ser fram emot att se hur licensgrejerna ser ut. Det vore ju rätt kul att skriva något till DoD, trots allt…

Jag hade egentligen tänkt skippa det helt, men forumets reaktion har fått mig att tänka att jag minst ska ha PDF-nivån på kickstartern, eventuellt till och med någon av nivåerna med fysiskt tryck.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Jag personlig var på nivån 'sure, jag kommer att köpa det och vi kommer nog att provspela det, kanske' men det har den sista tiden skruvats upp till att jag verkligen är sugen på göra gubbar med gänget och att spela det.

edit: och det trots detta forumets lite neggiga discussion om det (eller kanske är det tack vare det :unsure:).
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Nuförtiden så försöker jag att inte ha några åsikter eller förväntningar om saker som inte släppts ännu.
När spelet släpps så kanske jag tittar på det och blir intresserad, men fram tills dess tänker jag i stort sett ignorera det.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Vad mig själv anbelangar: Helt Opepp.
För hobbyn i stort: Pepp!

Jag är uppvuxen med DoD och har lirat skiten ur det men med det sagt så är rollspel nog den enda delen av mitt liv där nostalgi inte spelar någon som helst roll.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
I vilket fall har forumiterna grymt starka känslor vad gäller DoD
För en som arbetar i litteraturvärlden, där det inte sällan känns som att de som hyllar dig allra högljuddast i själva verket är de som slipar sina knivar noggrannast i väntan på ett läge att hugga ner dig och ta din plats - inte på grund av karaktärsdefekter utan på grund av något solkigt och förstås helt outtalat och halvt bortträngt i själva konkurrenssituationen mellan verksamma författare - så är det ändå himla fint att man här på forumet så ofta ser motsatsen, dvs antingen folk som skriver ”nä, det här verkar bli menlöst, vilka sopor, jag skulle gjort exakt tvärtom själv, jag kommer bara backa kickstarten på lägsta nivån, och sen köpa till ett par äventyr för att ha och läsa för att se hur de har gjort med X”, eller konstruktörer som borde se DoD som värsta konkurrenterna och idka listigt prickskytte och ifrågasätta varenda detalj som dyker upp, men som istället framstår som uppriktigt peppade.

Ursäkta OT. Det är bara fett att vara tillbaka här efter alla år.

Mitt eget pepp på DoD är förvånansvärt omfattande men helt akademiskt, på så sätt att jag har massa andra spel att skriva och eventuellt köpa innan jag skulle ge mig på Drakar, om det inte kommer en väldigt bra pick-n-play-kampanj, eller om @Dimfrost skriver nåt längre, men samtidigt är jag superpepp i betydelsen att jag känner, ”wow, det verkar ju som om de är på väg att lyckas med det omöjliga!”

Det vore ju framförallt gött om det om ett par år fanns ett väldigt etablerat och älskat vanilj-DoD som sen kunde spåra ur i axelvaddar och nåt Chronopialiknande.
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Mig förunnades nåden att födas som rollspelare anno 1998, när Target redan var så gott som dött. Mitt första rollspel var givetvis Dod (Chronopia), men det var aldrig tal om att det skulle bli något annat än första anhalten på en lång upptäcktsfärd. Så jag har egentligen inga starka band till DoD.

Därför är det kanske lättare för mig att vara "hyfsat pepp". Jag har ingen nostalgi som behöver respekteras, inga djupt rotade förhoppningar som måste infrias. Jag tycker bara det är nice att nån förvaltar det historiska arvet. Plus att jag har en pervers fäbless för generiska (!) fantasyspel, så mer av den varan tack!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag är inte särskilt pepp. Däremot tycker jag det är spännande att det kommer en ny tappning på drakar och demoner. Jag kommer förmodligen kika på startreglerna för att se vad det handlar om, men så gör jag med alla spel som har en gratis version av startregler då jag gillar att bredda mitt perspektiv. Skulle jag bara konsumera det jag gillar så skulle jag ganska snart begränsa mig själv istället för att tillåta mig själv chockeras då jag upptäcker något som jag gillar trots att jag trodde att jag inte skulle gilla det.

Anledningen att jag inte är så pepp på drakar och demoner är på grund av att min relation till drakar och demoner, före trudvang, varit ganska minimal.
 
Top