Nekromanti Operation : Fatta D&D

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Frågor efter debuten!

Oj det var många frågor! Jag ser att det kommit en hel del svar och jag orkar inte kolla upp vilka som svarat vad så jag kör igenom dem jag också.

En kille gjorde nämligen en paladin, men de kan ju ingen magi alls förrän vid lvl 4 eller vad det är, då de kan lvl 0 besvärjelser... Eller?
Eller kan de ändå 1 lvl0 besvörjelse från början om de får 1 bonus spell... Nej är väl svaret, för bonus spellen läggs väl inte till förrän man kan utföra någon form av lvlspell, det vill säga från spell caster lvl 0 och uppåt?
Rätt. Man får bonusspells först när man lär sig kasta vanliga spells, såtillvida inte classlistan säger annat.

Ta bara det här med hur många skills man får köpa rank i. Har jag fattat rätt att det är x+int-mod antal skills som man får köpa i när man gör en lvl 1 PC, och att man sedan får x+int-modx4 poäng att köpa ranks för?
Hoppas det är så, för det var så jag tolkade det igår efter att helt ha glömt bort det där, eftersom jag bara läst på det en gång för flera veckor sedan.
- Det här är den enkla delen sade jag.
... Visst, jag bläddrade och tolkade om det på flera olika sätt när jag en sekund senare blev jävligt osäker. Spelarna skrattade och sade:
- Vi vill inte veta hur det blir med den svåra delen, din Mr fummelpelle!
Så, får man köpa ranks i hur många skills man vill med sina x+intmodx4 skillpoints, eller är det så att man bara får köpa ranks i x+intmod antal skills?
Exemplet hintade det ena (det vill säga jag tolkade det på ett sätt), själva texten hintade mot det andra (det tolkade jag på ett annat sätt). Så, jag körde till slut som jag nämnde där ovan. Ett bestämt antal skills som man får köpa ranks i, och sedan gjorde jag ju som med ranks och skillspoints som angivet.
Man får köpa så många skills man vill så länge man har poäng nog. Man får max ha sin level+3 skillranks i en skill (följdaktligen 4 från början). Hur många skillpoints man får vid varje levling framgår klart och tydligt i varje classbeskrivning. Vid level ett så får man detta belopp gånger 4 antal skillpoints.

Exakt hur vet man vilka vapen PC kan använda och inte?
Det står ju på klassen vad jag fattat vilka vapen man kan använda. T.ex. marcial och simple. Det borde väl innebära att man kan använda alla marcial och simple weapons utan problem så länge som ens storlek stämmer överens med vapnet? Sedan har ju en del weapon focus som feature, vilket för att de är särskilt vana ett vapen som de får +mod i om de använder det m.m.
Helt rätt. De vapen eller vapenklasser man är proficiant med får man använda utan modifikationer. Om man använder ett vapen man inte är proficiant med så får man -4 på att träffa.

Sedan har vi det här med strid.
Går det alltid, alltid, alltid mot AC?
Ja. Jag kan inte komma på nått undantag i alla fall.

Kan man inte undvika motståndarens attack på något annat vis? T.ex. Ref Save för att ducka eller dodga? Vad jag själv fattat så -Nej! Featsen som rör dodge och det ökar väl bara AC vid vissa tillfällen och så?
Du har fattat rätt. Naturligtvis duckar och parerar man men det är inbakat i AC. Du måste sluta tänka BRP. :gremwink: Dock så kan man använnda ref-saves för att ducka undan annat farligt, som t.ex. fallande klippblock, pilfällor och drakeld.

Sedan vad det kommer till Attack of Opportunity.
Så fort motståndaren gör en förflyttning som inte är redraw eller 5ft-step, eller någon annan "offguard-handling", som att dra vapen, ladda om osv. erbjuds motståndaren AoO om denne står inom räckvidd för melee osv osv osv. Ja, det fattar man ju. Men hur är det där med förflyttning till och från en threaten square?
Vad jag fattat så får jag en AoO om min motståndare förflyttar sig ut ur en threaten square. Men om man förflyttar sig in i en threaten square då?
Ingen AoO när man kliver in i en hotad ruta. Tänk såhär; någon rusar på dig = ingen AoO. Denne försöker fly och vänder och springer = AoO.

... Ja, om jag står där i en ruta och en motståndare förflyttar sig till rutan intill mig, får jag AoO då också när denne anländer dit?
Nej. Du kan få en AoO om du även hotar rutan din fiende klev ur för att kliva in i rutan vi pratar om.

Om jag står där, och någon susar förbi en ruta intill mig, får jag attackera den då?
- Till detta kan jag förresten lägga till en följdfråga: Hur är det med attackera någon som rör sig över huvud taget? Med melee är det ju som det är, du står man ju där inom reach för varandra och slåss, eller också gäller AoO reglerna. Men att t.ex. skjuta båge mot någon som förflyttar sig?
Samma AoO-regler gäller vid förflyttning; om någon lämnar en ruta du hotar får du en AoO. Man får inte AoO med avståndsvapen.

... OCH allt går på initiativ väl, eller är det den stillastående som alltid börjar när en annan i förflyttning når denne som står stilla?
En AoO är en reaktionshandling. Den sker när du får tillfälle att göra den, dvs under din fiendes handlingm och sker utanför initiativsordningen.

Sedan pratade de om det här med 1 och 20. Ja, visar tärningen 1 så missar man, och slår man 20 så träffar man automatiskt och får dessutom chans att critta.
Men vid handling. Visst, det här kan jag kolla upp själv snabbt i boken, men det kanske finns olika husregler och tolkningar som kan vara kul att höra.
Hur är det med 1 och 20 vid en vanlig handling utanför strid?
Jag sade det att då är det helt enkelt över svårighetsgraden som gäller, no less no more. Kunde nämligen inte minnas att detta skulle gälla för vanliga handlingar - alltså att 20 skulle vara ovanligt lyckat och 1 automatiskt misslyckat.
Jag vet inte exakt hur det är formulerat men 1 = alltid miss, och 20 = alltid lyckat, gäller även för saves och skill-slag. Kom förresten ihåg att i strid så är 20 endast en crit-threat om attackslaget resulterar i en träff. Om någon med attackbonus 4 slår en 20 mot någon med AC 25 så är det en träff, pga 20 = alltid träff-regeln, men det kan inte bli en crit då man måste kunna komma upp i 25 i detta fallet.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågor efter debuten!

Ja du...
Jag har tänkt att börja spela Forgotten Realms.
Men varför röra till det ännu mer innan man ens kan spelet ordentligt?
Forgotten Realm får därför vänta till jag känner mig med mogen med D&D. Så länge kör jag en "planlös" värld. Den finns inte uppritad, det finns inga detaljer. Den bara är där, obestämd och lättmanövrerad. Så, vi spelade Wreck Ashore, och jag talade om för dem att de kommit till sydost kusten, till hamnstaden Seawell, osv. osv.
Jag kunde alltså ha hittat på vad som helst eftersom ingen just nu vet hur världen ser ut eller är uppbyggd.
... Men som sagt, senare skall jag börja köra Forgotten Realms.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågor efter debuten!

Rätt. Man får bonusspells först när man lär sig kasta vanliga spells, såtillvida inte classlistan säger annat.
Vilket borde räknas från "Spells per day" 0?

Helt rätt. De vapen eller vapenklasser man är proficiant med får man använda utan modifikationer. Om man använder ett vapen man inte är proficiant med så får man -4 på att träffa.
Najs, så det är bara att titta på proficiant armor och weapon och köra på det, annars -4 på attack roll?
Hur blir det med icke rekommenderade rustningar förresten. Någon speciell extra penalty?

Du har fattat rätt. Naturligtvis duckar och parerar man men det är inbakat i AC. Du måste sluta tänka BRP.
Hehehehe! DET ÄR SVÅRT! :gremwink:
Nåväl, ja, jag beskrev verkligen striderna helt keff, utan inlevelse och detaljer. Spelarna tyckte dock att det kunde få gå vägen nu eftersom det var bättre om jag koncentrerade mig på regler och dylika än beskrivningar.
Måste börja försöka att inte bara se träff/miss, utan att se snuddar, pareringar, dodge'ningar osv. när AC överträffar attack roll'et.

Dock så kan man använnda ref-saves för att ducka undan annat farligt, som t.ex. fallande klippblock, pilfällor och drakeld.
Got it! :gremsmile:

Ingen AoO när man kliver in i en hotad ruta. Tänk såhär; någon rusar på dig = ingen AoO. Denne försöker fly och vänder och springer = AoO.
Got it! :gremsmile:

Man får inte AoO med avståndsvapen.
Det vet jag. Förresten, vad jag fattade av Pilzeman ovan, är inte en threaten square en diagonal ruta från min. Det trodde jag? ... Dvs alla rutor som är förankrade till min melee reach?

Jag vet inte exakt hur det är formulerat men 1 = alltid miss, och 20 = alltid lyckat, gäller även för saves och skill-slag.
Aha, okej. Skall försöka minnas det, inte bara vid strid, utan vid alla rolls.

om förresten ihåg att i strid så är 20 endast en crit-threat om attackslaget resulterar i en träff. Om någon med attackbonus 4 slår en 20 mot någon med AC 25 så är det en träff, pga 20 = alltid träff-regeln, men det kan inte bli en crit då man måste kunna komma upp i 25 i detta fallet.
Så här gjorde jag, för så här har jag tolkat det:
Tärningens utslag är 20 vilket automatiskt är träff.
Spelaren slår då igen, slår denne över AC så crittar denne. Om inte, ja då blir det ju en vanlig träff.
Men du menar alltså: Man slår 20, det är träff. Om man då med sina bonus även överstiger AC crittar man?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Frågor efter debuten!

solvebring said:
3. I vilket sammanhang undrar du?
Helt enkelt: finns det något sätt att bestämma rollpersonens vapenhand?
Den hand som inte är off-handen?
Det står ingenting om det så det är bara att välja om man är vänster- eller högerhänt.

Eller så prövar du följande variant; slå en d10 och en d6. Om d10an är högst är personen ifråga högerhänt, om d6an är högst är denne vänsterhänt. Om resultaten blir lika är personen naturligt ambidexter (vilket är vad det heter, och inte ambidexteriös som är en felaktig direktöversättning från engelskan och något som Ä-spels introducerade på 80-talet) och får featen "Two-Weapon Fighting" gratis.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Frågor efter debuten!

Citat:Rätt. Man får bonusspells först när man lär sig kasta vanliga spells, såtillvida inte classlistan säger annat. Vilket borde räknas från "Spells per day" 0?
Paladinen är ju lite av ett specialfall, då dennes första spells, vid level 4, endast är eventuella bonusspells. Utan sådana får paladinen vänta till level 6 innan denne får kasta spells.

Citat:Helt rätt. De vapen eller vapenklasser man är proficiant med får man använda utan modifikationer. Om man använder ett vapen man inte är proficiant med så får man -4 på att träffa.
Najs, så det är bara att titta på proficiant armor och weapon och köra på det, annars -4 på attack roll?
Hur blir det med icke rekommenderade rustningar förresten. Någon speciell extra penalty?
Menar du rustningar man inte är proficiant med? I sådana fall betyder det att man även måste dra av rustningens Armour Check Penalty från sina attackslag. Det är sällan värt att göra något sådant.

Måste börja försöka att inte bara se träff/miss, utan att se snuddar, pareringar, dodge'ningar osv. när AC överträffar attack roll'et.
Det går ju faktiskt att räkna ut var missen "tar" genom att räkna ner ACn baklänges och jämföra med attackslaget. Ponera t.ex. att du har någon med en Dex på 14 (+2), en Chainmail (+5) och en Large Shield (+2), vilket ger en AC på 19. "Ytterst" sitter skölden, sedan Dexbonusen och sist ringebrynjan. Sedan är det bara att räkna; Alla attackslag 19+ är som bekant träffar, resultaten 17-18 stoppas av skölden, 15-16 duckas med hjälp av Dexbonusen, och 10-14 tas upp av brynjan. Resultaten 9 eller lägre är sådana grova missar att de knappt ens skulle vara träffar om målet helt ignorerade attackeraren.

är inte en threaten square en diagonal ruta från min. Det trodde jag? ... Dvs alla rutor som är förankrade till min melee reach?
Ehh... vad menar du? Man hotar alla rutorna som omger den rutan man står i. Så tillvida det inte är några väggar och annat i vägen så hotar man alltså 8 rutor.

Citat:om förresten ihåg att i strid så är 20 endast en crit-threat om attackslaget resulterar i en träff. Om någon med attackbonus 4 slår en 20 mot någon med AC 25 så är det en träff, pga 20 = alltid träff-regeln, men det kan inte bli en crit då man måste kunna komma upp i 25 i detta fallet.
Så här gjorde jag, för så här har jag tolkat det:
Tärningens utslag är 20 vilket automatiskt är träff.
Spelaren slår då igen, slår denne över AC så crittar denne. Om inte, ja då blir det ju en vanlig träff.
Men du menar alltså: Man slår 20, det är träff. Om man då med sina bonus även överstiger AC crittar man?
Du gjorde rätt, förutom att du missade att alla vapen inte måste slå 20. Jag tror att jag har förvirrat dig och fått dig att Blanda ihop Crit-Threat och Crit, något man INTE ska göra. En Crit-Threat, dvs en möjlig Crit, får man när man slår 20 på ett attackslag. (En sanning med modifikation; som sagt så Crit-Threatar många vapen på både 19-20 och i vissa fall även lägre, men det framgår tydligt i vapentabellen och skrivs även ut bland vapenstatsen på rollformuläret.) När man får en Crit-Threat slår man sedan vad man kallar en Crit Confirmation Roll, vilket är ett till attackslag med samma modifikationer som det innan. Om även detta slag skulle vara en träff, dvs komma upp i målets AC, så får man en Crit. Om slag nummer två missar så blir attacken bara en vanlig träff. Vid en Crit så slår man skada som vanligt men multiplicerar den vanligen med 2 eller 3, enligt vapentabellen.

I D&D4 har man löst Crittande betydligt enklare och smidigare. Om man slår 20 på ett attackslag så crittar man, vilket gör att attacken utdelar maxskada. Inga extraslag och ett likadant förfarande med samma siffror, oavsätt vilket sorts vapen man använder.

/Anders
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Frågor efter debuten!

Organ said:
I D&D4 har man löst Crittande betydligt enklare och smidigare. Om man slår 20 på ett attackslag så crittar man, (snip)
Eh, nä? Om man slår 20 direkt på tärningen (natural 20) träffar man oavsett. Om man sedan dessutom lägger på sina bonusar och kommer fram till att man skulle träffat i alla fall (ex: du har +5, resultatet blir alltså 25, motståndarens AC är 22) är det en crit. Dvs, folk som har AC > 20 + dina anfallsbonusar kan du inte critta mot, men auto-träffar på 20.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågor efter debuten!

Du gjorde rätt, förutom att du missade att alla vapen inte måste slå 20. Jag tror att jag har förvirrat dig och fått dig att Blanda ihop Crit-Threat och Crit, något man INTE ska göra. En Crit-Threat, dvs en möjlig Crit, får man när man slår 20 på ett attackslag. (En sanning med modifikation; som sagt så Crit-Threatar många vapen på både 19-20 och i vissa fall även lägre, men det framgår tydligt i vapentabellen och skrivs även ut bland vapenstatsen på rollformuläret.) När man får en Crit-Threat slår man sedan vad man kallar en Crit Confirmation Roll, vilket är ett till attackslag med samma modifikationer som det innan. Om även detta slag skulle vara en träff, dvs komma upp i målets AC, så får man en Crit. Om slag nummer två missar så blir attacken bara en vanlig träff. Vid en Crit så slår man skada som vanligt men multiplicerar den vanligen med 2 eller 3, enligt vapentabellen.
Ja men då hade jag fattat det helt rätt.
:gremsmile: Vad bra.

Menar du rustningar man inte är proficiant med? I sådana fall betyder det att man även måste dra av rustningens Armour Check Penalty från sina attackslag. Det är sällan värt att göra något sådant.
Okej. Hittills har jag bara låtit den vanliga penaltyn, det vill säga den penalty som man automatiskt får av de flesta tyngre rustningar, falla på alla dex-baserade skills. Det skall alltså påverka attack-rollen också?
kanske även ref-savet?

Ehh... vad menar du? Man hotar alla rutorna som omger den rutan man står i. Så tillvida det inte är några väggar och annat i vägen så hotar man alltså 8 rutor.
Jo, precis som jag trodde då.

I D&D4 har man löst Crittande betydligt enklare och smidigare. Om man slår 20 på ett attackslag så crittar man, vilket gör att attacken utdelar maxskada. Inga extraslag och ett likadant förfarande med samma siffror, oavsätt vilket sorts vapen man använder.
Sounds nice. Fast ändå lite väl. Tycker det är trevligare när det är lite svårare att critta.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Frågor inför att börja köra med magi

Ja, det är väl egentligen lika bra att jag fortsätter med mina D&D frågor i den här tråden. Annat känns onödigt.

Nå, det är det här med counter spells.

Om man skall använda en counter spell måste man köra Readying (ready eller readying, kommer inte ihåg, orkar inte hämta boken... ni vet) attack, eller hur?
När man kör Ready går det väl till på följande vis:
I min runda har jag ju två standard action. Eftersom Ready är en standard action har jag bara en kvar. Så, antingen förflyttar jag mig först som en standard action och gör mig sedan "ready", eller så gör jag mig "ready" och för en förflyttning av typ standard action efter det?
Right?
Att vara "ready" i egenskap av planerad counter spell innebär det alltså att jag pekar ut en motspelare, en annan PC eller NPC. Sedan ser jag, om vi nu låtsas att jag är spelare, till att informera DM. "Om den Nargazhan kastar en spell så kör jag readying nu för att försöka countra' honom". Om sedan Nargazhan (ja, vi säger att någon evil magikertyp heter det) börjar kasta en spell så kommer jag automatiskt att få köra en spell craft för att indentifiera hans spell, och sedan om jag då lyckas med det counter spella' hans spell, om jag nu har en spell som kan countra hans spell... Right?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Re: Frågor inför att börja köra med magi

Japp! Precis så knöligt är det att counterspella något.

Vilket förmodligen är anledningen till att ingen någonsin counterspellat något de gånger jag spelat eller spellett D&D3.x.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågor inför att börja köra med magi

Japp! Precis så knöligt är det att counterspella något.

Vilket förmodligen är anledningen till att ingen någonsin counterspellat något de gånger jag spelat eller spellett D&D3.x.
Ja, praktiskt taget låter det fullständigt värdelöst. Jag menar, att stå där och glo, sikta in sig på någon annan man tror är besvärjare, slösa tid, energi och sina handlingar på att stå ready utan att veta om det kommer ge ett förbannade dyft.
... Jag tror nog inte jag kommer rekommendera mina spelare detta. Jag blir själv faktiskt lite besviken på Wizards arbete i det här fallet. Väldigt omsidigt och knöligt.

... Blir det alltså förresten likadant vid användandet av Dispel Magic, förutom att jag då inte behöver kontra med samma besvärjelse som kastas, utan just kontrar med Dispel Magic?
... Fast Dispel Magic används väl också till annat (har jag för mig), för att t.ex. "avmagi-isera" (lustigt ord det blev) spells över ett föremål, en varelse, ett område etc... Så länge det är pågående - aktiverade - spells alltså?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Re: Frågor inför att börja köra med magi

Jag håller med: strunta i 3E-counterspelling.

Enda fallet då det är lönt är om du kan hitta exvis en prestigeklass som ger stora bonusar och därmed lättar på knöligheten. (Minns ingen specifik på rak arm, men det lär finnas. Hur balanserat det blir är däremot en annan fråga)

Utan sådana specialfördelar är det definitivt inget dina spelare ska syssla med.
 
Top