Nekromanti Operation : Fatta D&D

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Det jag funderar mest kring vad det gäller XP, är nog om jag fattat exakt rätt när det gäller att dela ut den...
Jag skulle, paradoxalt nog, påstå att det enklaste sättet att hantera xp är att använda det krångligaste sättet, dvs att göra matte av det och manuellt räkna ut xp efter varje encounter. Det enkla med det är att du slipper tänka efter om och när spelarna ska ha xp. Detta blir ännu tydligare om du använder färdiga äventyr då sådana alltid kommer med färdiguträknande challange ratings för varje encounter. Det mesta är liksom redan gjort åt dig, det är bara att kolla upp i xp-tabellen efter varje encounter.

Ja, enklast såtillvida man inte räknar med metoden att helt skita i xp och bara dela ut en levling när man tycker det passar.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jo, men om det är CR1 mot lvl1, vilket är 300.
Ger man då 300 per CR1 till varje lvl1 PC som var med i striden, och delar det mellan alla PC?

Det vill säga. Säg att tre PC slåss mot ett koboldgäng. Säg att hela koboldgänget är CR1 totalt. Då får varje PC 300 poäng för detta. Tar man sedan då 300/3 för varje PC, vilka då får 300 XP när allt är sammanräknat?

Eller räknas varje varelse som en CR1, vilket då ger var PC 1500/3?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Säg att tre PC slåss mot ett koboldgäng. Säg att hela koboldgänget är CR1 totalt. Då får varje PC 300 poäng för detta. Tar man sedan då 300/3 för varje PC, vilka då får 300 XP när allt är sammanräknat?

Eller räknas varje varelse som en CR1, vilket då ger var PC 1500/3?
Det första alternativet. Man plussar ihop CRn för alla monster i encountern och läser av detta i tabellen mot spelarpartyts medellevel. XPn man då får delas sedan broderligt/systerligt mellan alla rollpersonerna.

Sedan vad gäller vilken CR en viss enconter har så står det i de flesta färdiga äventyr vanligen klart och tydligt vilken challange rating varje encounter har. Typ "Gnoll bandits (CR5)". Så det är vanligen bara om du själv sätter ihop en encounter som du själv måste räkna ut CR. Så halva jobbet är redan gjort.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej. Men vad tusan menas när det står CR1/6, eller CR1/8 osv?

Förklaringen under CR i MM säger inte ett skit om vad det gäller CR som är delat i två värden med ett / nämligen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Okej. Men vad tusan menas när det står CR1/6, eller CR1/8 osv?
Att kritterna ifråga har en sjättedels, respektive en åttondels Challange Rating. Så det krävs 6 respektive 8 av dessa filurer för att de ska få CR1.

Det står på sid 166 i DMG, under "Monsters below CR1".

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Aha. Där ser man. Det var ju inte så svårt.
Känner jag har svårt att navigera mig i böckerna, eftersom dess index ofta är något okomplett, eller för att jag söker efter helt fel ord.
 

deronius

Veteran
Joined
11 Nov 2008
Messages
29
Location
Sandviken
Re: Contagious

Organ said:
Kogo said:
Okej fan va bra. Men vad menar dem med:

"Note that despite the name of this action, you don’t actually have to leave combat entirely."

Bara det att jag får slåss nästa runda eller är det något annat dom försöker poängtera?
Det de försöker säga är att du inte bara kan/ska använda withdraw när du tänker lämna en strid och springa för livet, utan att det går alldeles utmärkt att använda det för taktiska förflyttningar i striden.

/Anders
Då är jag med. Vi har nämligen haft lite dispyter i våran grupp hur AOO fungerar i olika lägen.
 

deronius

Veteran
Joined
11 Nov 2008
Messages
29
Location
Sandviken
Alla viktiga sidor som jag återgår ofta till ex. traps, CR, Turn undead(jättekrångligt tycker jag osv. så har jag satt post it lappar så jag snabbt hittar dit ^^.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Frågor efter debuten!

Så, då gjorde jag alltså min D&D debut igår. Det vill säga, och jag mina spelare spelade D&D för första gången, över huvud taget.

På det stora hela kändes det som om det gick vägen. Dock var jag helt lost vid några tillfällen. Jag läste nämligen bara på de krångligare bitarna precis innan detta, så det enklare som jag känt att jag kunde sedan innan var det som gick åt helvete...

Kan förresten skjuta in det att igår skippade jag magi helt och hållet. Ska hårdstudera det tills nästa gång. En kille gjorde nämligen en paladin, men de kan ju ingen magi alls förrän vid lvl 4 eller vad det är, då de kan lvl 0 besvärjelser... Eller?
Eller kan de ändå 1 lvl0 besvörjelse från början om de får 1 bonus spell... Nej är väl svaret, för bonus spellen läggs väl inte till förrän man kan utföra någon form av lvlspell, det vill säga från spell caster lvl 0 och uppåt?

Nå, till saken igen...
Ta bara det här med hur många skills man får köpa rank i. Har jag fattat rätt att det är x+int-mod antal skills som man får köpa i när man gör en lvl 1 PC, och att man sedan får x+int-modx4 poäng att köpa ranks för?
Hoppas det är så, för det var så jag tolkade det igår efter att helt ha glömt bort det där, eftersom jag bara läst på det en gång för flera veckor sedan.
- Det här är den enkla delen sade jag.
... Visst, jag bläddrade och tolkade om det på flera olika sätt när jag en sekund senare blev jävligt osäker. Spelarna skrattade och sade:
- Vi vill inte veta hur det blir med den svåra delen, din Mr fummelpelle!
Så, får man köpa ranks i hur många skills man vill med sina x+intmodx4 skillpoints, eller är det så att man bara får köpa ranks i x+intmod antal skills?
Exemplet hintade det ena (det vill säga jag tolkade det på ett sätt), själva texten hintade mot det andra (det tolkade jag på ett annat sätt). Så, jag körde till slut som jag nämnde där ovan. Ett bestämt antal skills som man får köpa ranks i, och sedan gjorde jag ju som med ranks och skillspoints som angivet.


Det uppstod såklart vissa frågor hos spelarna som jag inte kunde svara på direkt, och eftersom vi då redan läst så förbaskat mycket i PHB så lade vi de frågorna åt sidan den här första spelsessionen och körde på det jag kunde i grunden. Låt oss spela och ha kul och förstå oss på basen av det hela... Så blev det.
Tur var väl det också, för att få dem att fatta AoO, alla förflyttningsregler, modifikationernas innebörd, vad flatfooten är osv tog en stund.

Vill dock tillägga att det var skönt att dela ansvaret med spelarna. Fyfaro vad skönt det var. Förut när jag varit SL under alla dessa år har jag fått hålla i alla trådar själv. Så fort de undrade över en skill (ja, jag kan knappast alla skills utantill) och feats (samma sak där, har inte läst på dem så vidare mycket) var det skönt att säga:
- Läs själva, det är era skills och feats. Ta PHB och läs. Anteckna sedan det det viktigaste.
Underbart. De läste högt, antecknade och vi försökte gemensamt tolka och minnas. Ja, jag läste en hel del jag med och förklarade mycket, men när de började greppa det var det skönt att kunna lämna över. Då kunde en annan fokusera mer på själva spelet. Det var najs.
Jag gjorde också så att jag sade till dem att främst läsa på Check[/i] på skillsen, för att i korta drag ta reda på funktionen, och sedan se innebörden av olika DC osv. Det rullade på någorlunda. :gremsmile:

Nå, till de frågor som uppstod, som jag kände att:
- Damn, det vet jag faktiskt inte.
Och som jag efter att jag bläddrat kring i böckerna, stressad och yr, senare sade:
- Det står inget om det / man säger inget om det rakt ut, så jag vet faktiskt inte...

1.
Exakt hur vet man vilka vapen PC kan använda och inte?
Det står ju på klassen vad jag fattat vilka vapen man kan använda. T.ex. marcial och simple. Det borde väl innebära att man kan använda alla marcial och simple weapons utan problem så länge som ens storlek stämmer överens med vapnet?
Sedan har ju en del weapon focus som feature, vilket för att de är särskilt vana ett vapen som de får +mod i om de använder det m.m.
... Men ändå, när man läser Weapons introduktionen på Equipment, så verkar det som om det gäller strängare regler för vilka vapen varje PC kan ha, och hur många vapen detta gäller osv.
- Tell me all about it, please!

2.
Sedan har vi det här med strid.
Går det alltid, alltid, alltid mot AC?
Kan man inte undvika motståndarens attack på något annat vis?
T.ex. Ref Save för att ducka eller dodga?
Vad jag själv fattat så -Nej! Featsen som rör dodge och det ökar väl bara AC vid vissa tillfällen och så?

3.
Off hand... Ja, det förstår jag ju innebörden av. Men hur i helvete vet jag vilken hand som är PC'ns vapenhand då?
Hitta ingen lämplig rubrik. Kollade på Description men fann ingenting.

4.
Sedan vad det kommer till Attack of Opportunity.
Så fort motståndaren gör en förflyttning som inte är redraw eller 5ft-step, eller någon annan "offguard-handling", som att dra vapen, ladda om osv. erbjuds motståndaren AoO om denne står inom räckvidd för melee osv osv osv.
Ja, det fattar man ju.
Men hur är det där med förflyttning till och från en threaten square?
Vad jag fattat så får jag en AoO om min motståndare förflyttar sig ut ur en threaten square. Men om man förflyttar sig in i en threaten square då?
... Ja, om jag står där i en ruta och en motståndare förflyttar sig till rutan intill mig, får jag AoO då också när denne anländer dit?
Och hur är det med förflyttning förbi?
Om jag står där, och någon susar förbi en ruta intill mig, får jag attackera den då?
- Till detta kan jag förresten lägga till en följdfråga: Hur är det med attackera någon som rör sig över huvud taget? Med melee är det ju som det är, du står man ju där inom reach för varandra och slåss, eller också gäller AoO reglerna. Men att t.ex. skjuta båge mot någon som förflyttar sig?
... OCH allt går på initiativ väl, eller är det den stillastående som alltid börjar när en annan i förflyttning når denne som står stilla?

5.
Sedan pratade de om det här med 1 och 20. Ja, visar tärningen 1 så missar man, och slår man 20 så träffar man automatiskt och får dessutom chans att critta.
Men vid handling. Visst, det här kan jag kolla upp själv snabbt i boken, men det kanske finns olika husregler och tolkningar som kan vara kul att höra.
Hur är det med 1 och 20 vid en vanlig handling utanför strid?
Jag sade det att då är det helt enkelt över svårighetsgraden som gäller, no less no more. Kunde nämligen inte minnas att detta skulle gälla för vanliga handlingar - alltså att 20 skulle vara ovanligt lyckat och 1 automatiskt misslyckat.

6.
Vad är helvete är ECL?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Frågor efter debuten!

Kan inte alla, men:
3. Höger är väl vapenhand om man inte bestämmer nåt annat? Tror att det bara är "bestäm en hand och håll dig till den sen".
4. Tänk igenom det du själv sagt, själva beskrivningen för AoO: "Om en motståndare förflyttar sig ut ur en threatened square." Jag brukar även tänka på det som att hålla uppe garden.
Springa fram till någon:
Du rör dig inte ut ur någon threatened square om han inte har massa reach och är jobbig.
Springer man fram till någon har man koll på honom, och han får inga auto-attacker för att man missar att försvara sig.
Springa bort från:
Du lämnar en threatened square, alltså en AoO.
Du vänder dig om och springer, klart han hugger dig i ryggen!
Springa förbi:
Du lämnar en threatened square, att du springer in i en annan spelar ingen roll.
Du håller inte koll på honom ordentligt om du inte gör det i 5-foot steps. I så fall kan du hålla garden uppe och cirkla runt honom för att springa vidare åt andra hållet, men vanligtvis slår han på dig när du springer förbi.

Så tänker jag. Klart som korvspad.

Skjuta på folk som rör sig: eftersom det hela sker i rundor rör sig folk tekniskt sett inte när du skjuter på dem. De rör sig på sin runda. Detta blir så klart fånigt när man ska skjuta på folk från ett torn, när de springer i sick-sack fram mot dig. Det har jag ingen lösning på.
Däremot gäller väl att om du väljer att springa på din runda får du minus på försvar (eller om den andre får plus på attacker) i en runda? För att visa att man inte har någon ordentlig gard uppe när man springer fort.

5. Tror inte det finns några regler om detta. Låter bra som du föreslår.

6. Effective Character Level, den level av PC som ett monster ungefär motsvarar. Fås genom antal Hit Dice plus level adjusment (Här )

Obs: det mesta av detta är baserat på min allmänna uppfattning av D&D, Order of the Stick samt 4th edition. Jag kan alltså inte 3.5 egentligen, utan låtsas bara.
 
G

Guest

Guest
Re: Frågor efter debuten!

Vilka skills du får välja står ju beskrivet under varje klass. x+int mod+[ett värde] är alltså antalet skillpoint man får per lvl att öka med, du kan maximalt ha din lvl +3 ranks i en skill. Alltså 4 ranks från start.

3. Spelar det någon roll? Inte. Varelsens off hand är varelsens off hand helt enkelt. Du har ju ändå inga träfftabell.

5 Vet inte hur det är i D&D exakt, men i Conan kör vi konsekvent med att 1 alltid är misslyckat och 20 alltid lyckat, oavsett om det är skillslag, attack eller save.
 

deronius

Veteran
Joined
11 Nov 2008
Messages
29
Location
Sandviken
Re: Frågor efter debuten!

Om det står att du vid lv4 får 0 level 1 spells betyder det att om du har så pass hög WIS att du får bonus spells så ska dom tilläggas. Alltså ja du ¨kan använda spells som lv4, förutsatt att du har bonus spells.

Skills: Vi tar roguen som exempel. Han får 8+int mod. gånger 4. Roguen har 13 INT(+1). 8+1x4=36 skill points. Dessa får sättas ut som level 1. Du får max sätta ut din level+3 i rank i en skill som tillhör ditt yrke speciellt och hälften av den summan får du sätta ut på övra skills(cross class). Det betyder som level 1 får du högst sätta ut 4 poäng i rank på yrkesskills och 2 i crossclass. Crossclass ranks kostar dessutom 2 poäng per 1 rank. Hoppas det var vad du undrade.

1. Om det står proficient with martial weapons så gäller det alla martial weapons om det inte nämns nå annat. Vissa classes har strängare regler om vapen som tex. Wizards men det står på deras profiency beskrivning vilka det är.

2. Nästan allt går mot AC. Magi däremot så är det en save inblandad men i så fall står det på spell beskrivningen. Står det ingen save så är det automatisk träff tror jag. Dodge funkar som så att du säger "jag tar dodge mot björnen" så får man +1AC mot björnen den rundan.

3. I vilket sammanhang undrar du?

hinner inte svara mer.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågor efter debuten!

men vanligtvis slår han på dig när du springer förbi.
Så det, AoO, gäller för när man lämnar en threaten square och om man springer igenom en, det vill säga förbi en fiende som når mig vid melee?

Tack så mycket för de andra svaren förövrigt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frågor efter debuten!

Vilka skills du får välja står ju beskrivet under varje klass.
Så, man kan alltså ranka vilka skills man vill, och hur många man vill?
... Ja, så länge man håller koll på class skills och crossclass, menar jag. Det finns inte angivet några maxantal skills man får ranka vid skapandet av en lvl1 PC?

3. Spelar det någon roll? Inte. Varelsens off hand är varelsens off hand helt enkelt. Du har ju ändå inga träfftabell.
Nej, det är sant. Man kan förresten inte vara ambidextriös eller så i D&D?
 

deronius

Veteran
Joined
11 Nov 2008
Messages
29
Location
Sandviken
Re: Frågor efter debuten!

Vissa skills, några få är förunnade vissa klasser. Use magic device t.ex. Angående hur många så nämnde jag tidigare din level + 3 i max rank på vanliga skills. hälften av det i cross class skills.

Det finns en feat som heter two weapon fighting som gör dig amibdextriös. Eller penaltys för att använda två vapen blir mindre.
 

deronius

Veteran
Joined
11 Nov 2008
Messages
29
Location
Sandviken
Re: Frågor efter debuten!

Förresten solve vad gjorde ni på erat första spelmöte? i världen alltså, vad hände? *nyfiken*
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Frågor efter debuten!

Det är ännu enklare än så om man får regeln klar för sig: Ta varje steg i taget. Gå en ruta: du hamnar in i en ruta diagonalt från en fiende. Ingen AoO. Nästa steg: Du går vidare till en ruta bredvid honom. Nu lämnade du en threatened square, och han får AoO. Det är helt irrelevant vart du går, men om du någon gång under din movement lämnar en threatened square får han precis då göra en attack mot dig. Du kan inte springa "igenom" en ruta, utan springer först in i den och sedan ut ur den.
 
Top