Nekromanti Operation : Fatta D&D

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sitter här och pluggar äventyr nu.
Hur läser man egentligen av alla termer på NPC?
Ja, mycket är säkert för att jag inte pluggat reglerna nog, men lite hjälp vore inte fel.

Skriver in exempel nedan:
Kobolds (9)
CR 1/6 Small Humanoid; HD 1/2 d8 -1
hp 1, 2, 3, 1, 1, 1, 3, 1, 2; Init (Dex); Spd 30 ft; AC 15
Atk -1 Melee (1d6-2) halfspear or +2 ranged (1d8 light crossbow)
SQ: Darkvision 60ft, light sensivity, contagoius
AL LE; SV Fort -1, Ref +1, Will +2
Str 6, Dex 13, Con 8, Int 10, Wis 10, Cha 10

Skills & feats: Craft (trapmaking) +2, Hide +8, Listen +2, Move silently +4, Search +2, Spot +2, Alertness


Så...
CR 1/6 Small Humanoid; HD 1/2 d8 -1
CR= Något med deras lvl jämfört med PC?
HD= Något med Hit dice?

hp 1, 2, 3, 1, 1, 1, 3, 1, 2; Init (Dex); Spd 30 ft; AC 15
HP= Räknar upp samtligas hitspoints?
Int= Ja, deras intiativ. Sedan förflyttning och senare armor class.

Atk -1 Melee (1d6-2) halfspear or +2 ranged (1d8 light crossbow)
Melee attack bonus -1, ranged +2, och vapenskada...

SQ: Darkvision 60ft, light sensivity, contagoius
De ser 60ft i mörker? och...
Light sensivity?
Contagoius? ...har med mörkersynen att göra antar jag?

What?!

SV Fort -1, Ref +1, Will +2
Str 6, Dex 13, Con 8, Int 10, Wis 10, Cha 10
Deras saves och ability scores antar jag.

Skills & feats: Craft (trapmaking) +2, Hide +8, Listen +2, Move silently +4, Search +2, Spot +2, Alertness
Deras skills...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
CR 1/6 Small Humanoid; HD 1/2 d8 -1
CR= Något med deras lvl jämfört med PC?
HD= Något med Hit dice?
CR = Challange Rating. Endast av intresse när du ska räkna ut hur mycket xp de är värda.
HD = Hit Dice. Hit Dies kan ses som ett enkelt "mäktighetsmått", i stil med Character Level fast för monster. Det används ibland för att se hur många varelser som blir påverkade av spells och andra förmågor som t.ex. turn undead. Det kan t.ex. stå att 4 HD worth of creatures påverkas av en viss spell, vilket i detta fall skulle innebära upp till 8 kobolder inom räckvidden.

hp 1, 2, 3, 1, 1, 1, 3, 1, 2; Init (Dex); Spd 30 ft; AC 15
HP= Räknar upp samtligas hitspoints?
Int= Ja, deras intiativ. Sedan förflyttning och senare armor class.
Rätt på samtliga punkter.

Atk -1 Melee (1d6-2) halfspear or +2 ranged (1d8 light crossbow)
Melee attack bonus -1, ranged +2, och vapenskada...
Jajjamensan!

SQ: Darkvision 60ft, light sensivity, contagoius
De ser 60ft i mörker? och... Light sensivity? Contagoius? ...har med mörkersynen att göra antar jag?
De ser mycket riktigt 60ft i mörker samt är light sensitive vilket innebär att att de får -1 i ljus motsvarande solsken (se "dazzled" på sid 307 i PHB, samt det som står skrivet i MM (sid 161) om kobolder). Contagious vet jag däremot inte vad det ska innebära. Det står inget sådant om detta i koboldinfon i MM i alla fall. Ska man tolka det som att minuset är kumulativt? Jag skulle hoppa över just den biten...

Detta är däremot en baggis. AL LE = Alignment: Lawful Evil.

SV Fort -1, Ref +1, Will +2
Str 6, Dex 13, Con 8, Int 10, Wis 10, Cha 10
Deras saves och ability scores antar jag.
Du antar rätt.

Skills & feats: Craft (trapmaking) +2, Hide +8, Listen +2, Move silently +4, Search +2, Spot +2, Alertness
Deras skills...
Jupp!

Mycket av det du undrar om står att läsa på sid 5 i MM, under "Reading the entries".

/Anders
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Contagious vet jag däremot inte vad det ska innebära.</div></div>
Det mest sannolika är väl att just dessa kobolder har en för äventyret relevant förmåga som gör dem på något sätt smittsamma. Ity det är det contagious betyder.



/Feliath — Contagoius is not a word
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Contagious

Jag har faktiskt kört Burning Plague för ca sju år sedan och jag har för mig att samtliga varelser (åtminstone de flesta) i grottan smittade (vilket säkert kan ha påverkat äventyrets namn, Burning Plague). Har också för mig att det beskrevs i äventyret hur smittan funkar, så kolla där före du kollar i reglerna.

Edit:
Hittade äventyret på min hårddisk. Följande beskrivning står om Contagious:
Individuals who come into contact with a contagious object or creature must succeed in a Fortitude save (DC 13) or become infected with the Burning Plague.

Burning Plague och dess effekter beskrivs tidigt i äventyret.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Contagious

Ja det förklarar saken. Asså jag vet vad ordet betyder men jag trodde det handlade om någon specifik Special Quality som jag vare sig hade koll på eller lyckades hitta i någon av böckerna.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
CR = Challange Rating. Endast av intresse när du ska räkna ut hur mycket xp de är värda.
Okej, så med CR 1/6, menar de att det är CR1 delat på sex?
Äventyret är nämligen för 4-6 spelare orginalt.

Men varför skriva in detta egentligen?
Jag menar CR1 mot en PC på lvl 1 innebär (vad jag kan minnas) 300 XP. Så det är ju inte mer med det än om jag kör med två PC, och de dödar t.ex. 5 kobolder, så får de 300 XP per kobold. 1500 sammanlagt. Denna XP delad på två var gång och utsatt till vardera av de två PC... Eller?
För man får väl XP för varje "monster" man besegrar, och denna XP skall ges för varje PC, och delas var gång mellan alla deltagande PC's?
... Får man förresten XP för annat man tar sig för än bara varelser som besegras i strid?

Detta är däremot en baggis. AL LE = Alignment: Lawful Evil.
Awww..!

Mycket av det du undrar om står att läsa på sid 5 i MM, under "Reading the entries".
Aha, bara ögnat igenom lite någon gång. Skall dock läsa på alla aktuella varelser inför spelmötet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Contagious

Feliath: Det mest sannolika är väl att just dessa kobolder har en för äventyret relevant förmåga som gör dem på något sätt smittsamma. Ity det är det contagious betyder.
Hunk: Jag har faktiskt kört Burning Plague för ca sju år sedan och jag har för mig att samtliga varelser (åtminstone de flesta) i grottan smittade (vilket säkert kan ha påverkat äventyrets namn, Burning Plague). Har också för mig att det beskrevs i äventyret hur smittan funkar, så kolla där före du kollar i reglerna.

Edit:
Hittade äventyret på min hårddisk. Följande beskrivning står om Contagious:
Individuals who come into contact with a contagious object or creature must succeed in a Fortitude save (DC 13) or become infected with the Burning Plague.

Burning Plague och dess effekter beskrivs tidigt i äventyret.
Stämmer, stämmer... Hur fan kunde jag glömma bort det?
Slog ju till och med upp ordet när jag pluggade äventyret igår under lunchen. Hade fullständig blackout senare när jag skrev det där inlägget, tydligen.
 

deronius

Veteran
Joined
11 Nov 2008
Messages
29
Location
Sandviken
Re: Contagious

En regelfråga: Om min karaktär vill backa ur en strid så gäller 5-foot regeln har det sagts mig. Innebär det att jag bara kan gå 5-foot om jag vill slippa AOO?
 

deronius

Veteran
Joined
11 Nov 2008
Messages
29
Location
Sandviken
Re: Contagious

Okej fan va bra. Men vad menar dem med:

"Note that despite the name of this action, you don’t actually have to leave combat entirely."

Bara det att jag får slåss nästa runda eller är det något annat dom försöker poängtera?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Contagious

Kort sagt, du drar dig bara undan, du lämnar inte "scenen" helt och hållet. Vilket borde betyda att du kan konfrontera fienderna igen i ditt nästa drag. Det är helt enkelt ett sätt att förflytta sig bort från en fiende utan att denne får AoO.
 

deronius

Veteran
Joined
11 Nov 2008
Messages
29
Location
Sandviken
solvebring said:
CR = Challange Rating. Endast av intresse när du ska räkna ut hur mycket xp de är värda.
Okej, så med CR 1/6, menar de att det är CR1 delat på sex?
Äventyret är nämligen för 4-6 spelare orginalt.

Men varför skriva in detta egentligen?
Jag menar CR1 mot en PC på lvl 1 innebär (vad jag kan minnas) 300 XP. Så det är ju inte mer med det än om jag kör med två PC, och de dödar t.ex. 5 kobolder, så får de 300 XP per kobold. 1500 sammanlagt. Denna XP delad på två var gång och utsatt till vardera av de två PC... Eller?
För man får väl XP för varje "monster" man besegrar, och denna XP skall ges för varje PC, och delas var gång mellan alla deltagande PC's?
... Får man förresten XP för annat man tar sig för än bara varelser som besegras i strid?
Jag "tror" du fattat rätt. Man måste komma ihåg att räkna för varje encounter. Om du har 5 spelare som alla är lv1 och så säger vi att dem besegrar 6 st Kobolder(CR1/6). Det blir en CR1(300xp) delat på 5. Det är xpen för den striden. SKulle dom däremot besegra 12 kobolder i samma encounter så är det plötsligt en CR2 delat på 5 för svårighetsgraden ökade.

Jag brukar ge extra xp i min grupp om någon rollspelar sin karaktär extra duktigt eller avklarar ett quest. Xp för man ju även för att disarmera fällor.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jaha, jag trodde man fick 300 XP för varje kobold?
Det blir alltså 300 om alla fiender är CR1 i encountern, och det delat på antal PC?
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
solvebring said:
Jaha, jag trodde man fick 300 XP för varje kobold?
Det blir alltså 300 om alla fiender är CR1 i encountern, och det delat på antal PC?
Altså varje enskild kobold är CR 1/6 dvs varje kobold är värd 300/6 dvs 50 XP.

Challenge ratings kan (och är ofta för låglevels PCs) vara under ett. Ett tillägg i samanhanget är att matematiken är lite "udda". Om nånting har CR 1 och av någon anledning skall moddas så att man drar av ett på CR blir det CR 1/2, drar man av ytterliggare ett blir det CR 1/3, sedan är det 1/4, 1/6, 1/10 tror jag men är inte säker på hur det är under 1/4 för "mesigare" fi än så har jag inte använt vad jag minns.

/Bjorn
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Får man förresten XP för annat man tar sig för än bara varelser som besegras i strid?
Ja. Allt som har en Challange Rating ger xp. Fällor är vanliga exempel på nått med CR som inte är monster. Märk väl att man inte är tvungen att besegra nått med våld för att få xp för den. Man får lika många poäng om man kastar spellen charm på sin motståndare och på så vis slinker förbi. Man får även xp om man lyckas med samma sak, fast med ett riktigt bra kast för skillen diplomacy. I det alldeles utmärkta äventyret "The Sunless Citadell", förstaäventyr för mängder med spelargrupper, stöter man på en stam kobolder som bor i den grotta man ska undersöka, och den klart enklaste vägen där är att bli kompis med dem, Så om man bara håller inne sina instinkter och ler lite grand (och att någon i alla fall slår ett hyfsat diplomacyslag) så cashar man in xp för ett trettiotal kobolder. Ett utmärkt sätt att visa nybörjarspelare att ickevåld helt klart kan löna sig.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Contagious

Kogo said:
Okej fan va bra. Men vad menar dem med:

"Note that despite the name of this action, you don’t actually have to leave combat entirely."

Bara det att jag får slåss nästa runda eller är det något annat dom försöker poängtera?
Det de försöker säga är att du inte bara kan/ska använda withdraw när du tänker lämna en strid och springa för livet, utan att det går alldeles utmärkt att använda det för taktiska förflyttningar i striden.

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Altså varje enskild kobold är CR 1/6 dvs varje kobold är värd 300/6 dvs 50 XP.
Okej, dessa 50 skall sedan delas på varje PC, för varje PC som var med i striden?
Så om det är tre PC och fem kobolder får varje PC 5x50/3 XP?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Visst kan man göra så. Det finns som bekant två "officiella" sätt att dela ut xp; antingen så kör man stenhårt med tabellen över challange rating vs. character level, eller så höftar man. En varningens ord dock för att kombinera dessa två alltför friskt. Var och en är de gjorda för att producera xp i en takt så att levlandet ska ske i en "normal" takt. Om man helt plötsligt börjar dela ut extra xp lite här och var i en kampanj som använder det traditionella xp-förfarandet så är det är lätt hänt att spelarna plötsligt för upp till dubbelt så mycket xp som det var tänkt. Detta behöver inte vara ett problem, men man ska vara medveten om det. (En mellanvariant är att halvera den mängd xp spelarna får av att besegra saker med challange rating, för att sedan ge dem motsvarande mellanskillnaden lite som man tycker att det passar. Eller nått.)

Fast skulle inte du börja med ett kortare äventyr och skita i xpn från början för att, när spelarna klarat det, bara ge dem en level? (Just det ja, om du gör så så glöm för 17 inte att samtidigt ge dem den motsvarande xp för sin första levling. Annars är de tvungna att skrapa ihop 1.000 xp extra innan de kan kliva upp på level 3.)

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Detta behöver inte vara ett problem, men man ska vara medveten om det.
Jojo, det är ju en självklarhet.

Fast skulle inte du börja med ett kortare äventyr och skita i xpn från början för att, när spelarna klarat det, bara ge dem en level?
Jo, från lvl 1-2 tänkte jag göra det.

Fast skulle inte du börja med ett kortare äventyr och skita i xpn från början för att, när spelarna klarat det, bara ge dem en level?
Nej, det är jag fullt medveten om.

Det jag funderar mest kring vad det gäller XP, är nog om jag fattat exakt rätt när det gäller att dela ut den...
 
Top