Operation Fallen Reich - vad är grejen?

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Lifeboarden var kul – EN gång. Sedan blev lådan bara stående tills den såldes. Det tog helt enkelt för lång tid, och var de facto för mycket boardgame för min smak. Spelets regler var inga vi gillade, och det fanns en del annat som inte heller klaffade. Men snyggt var det. En reviderad utgåva där en del av knöligheterna rättats till hade jag köpt direkt. Men knappast ett nytt Lifeboard.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det blev ganska allå allå emliga armén över det hela men jag fick känslan av det var den tonen som var tänkt att man skulle ha
Tack. Om det är rättvisande är det inget för mig tror, lifeboard eller ej. (Har svårt för humor som bärande del i rollspel, alltså inte att det måste vara allvarligt hela tiden, tvärtom, men att syftet med spelet i sig är att skoja till det. Har aldrig varit med om att det funkat.)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Tack. Om det är rättvisande är det inget för mig tror, lifeboard eller ej. (Har svårt för humor som bärande del i rollspel, alltså inte att det måste vara allvarligt hela tiden, tvärtom, men att syftet med spelet i sig är att skoja till det. Har aldrig varit med om att det funkat.)
Det är en av de absurda grejerna med det här. Det funkar. För rollpersonerna har inte roligt, utan bara spelarna. Humorn tar heller aldrig över, utan är bara en naturlig del av världen. Man spelar engelskt folk med väldigt "stiff upper lip", vilket i sig är roligt. Vi har aldrig målet att ha roligt, det bara blir det naturligt tack vare tonen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är en av de absurda grejerna med det här. Det funkar. För rollpersonerna har inte roligt, utan bara spelarna. Humorn tar heller aldrig över, utan är bara en naturlig del av världen. Man spelar engelskt folk med väldigt "stiff upper lip", vilket i sig är roligt. Vi har aldrig målet att ha roligt, det bara blir det naturligt tack vare tonen.
Men samtidigt så kan det ju bli bleed från spelets humor inifrån och ut tänker jag . På samma sätt som karaktärer i MUA inte förstår all den interna humorn i spelvärlden så gör ju jag som spelare det och uppskattar man inte den humorn på metanivå så har man troligtvis ingen behållning av det . Min karaktär vet ju inte att slp'n sjökapten Palle kuling är döpt efter ett svensk lördagsgodis men jag Dängrot vet ju att det är ett lördagsgodis och ser kanske den humorn som ganska banal och förstörande för min immersion .

Nu säger jag inte att jag tycker såhär utan det är bara en tanke om hur det kan uppfattas
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
En kritik som ofta riktas mot OFR är att dess ambition att vara torrt brittiskt humoristisk hindras av den bristfälliga engelskan. Mitt intryck är att skaparna inte kostade på sig professionell språkgranskning eller konsulterade modersmålstalare.

Som jag minns engelskan i OFR var den i stil med att översätta ”vi geodeter får inte va rädda för att bära” till ”keep calm and carry on”. Engelskan har reducerats från språk till estetik.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
En kritik som ofta riktas mot OFR är att dess ambition att vara torrt brittiskt humoristisk hindras av den bristfälliga engelskan. Mitt intryck är att skaparna inte kostade på sig professionell språkgranskning eller konsulterade modersmålstalare.

Som jag minns engelskan i OFR var den i stil med att översätta ”vi geodeter får inte va rädda för att bära” till ”keep calm and carry on”. Engelskan har reducerats från språk till estetik.
Jag var inte heller superimpad av engelskan, och min engelska hustrus reaktion på hela OFR-rummet i GothCon var att skynda därifrån på jakt efter skämskudde.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Finns det nån som känner de inblandade och som kan övertala dem att släppa life board:en och korten som typ… Jag vet inte, PDF:er? Utskrift skulle ju aldrig bli samma grej som det riktiga brädet, men det känns så otroligt synd att just den här ganska unika grejen i princip försvunnit och aldrig kommer att bli tillgänglig…
Har haft kontakt med Mikael Reidal via alexandria-projektet tidigare. Jag frågade honom om möjligheten att det skulle bli en reprint (för det nämndes på hemsidan i äldre poster det fanns planer på det), men som han var tveksam med tanke på att det kommit andra spel som ligger nära i genren (t.ex. Achtung Cthulhu).

Edit: om någon är intresserad så har jag samlat in de flesta O:FR scenarion från konvent här:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Har haft kontakt med Mikael Reidal via alexandria-projektet tidigare. Jag frågade honom om möjligheten att det skulle bli en reprint (för det nämndes på hemsidan i äldre poster det fanns planer på det), men som han var tveksam med tanke på att det kommit andra spel som ligger nära i genren (t.ex. Achtung Cthulhu).
Jag är i ärlighetens namn också rätt skeptisk till att det skulle bära sig att göra en reprint. Jag är dessutom helt nöjd med en PDF av åtminstone grundboken. Jag ska nog testa och se om hemsidans köpesystem faktiskt funkar när lönen kommer. Men det hade varit väldigt najs med en PDF eller så av lifeboardet också…
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag är i ärlighetens namn också rätt skeptisk till att det skulle bära sig att göra en reprint. Jag är dessutom helt nöjd med en PDF av åtminstone grundboken. Jag ska nog testa och se om hemsidans köpesystem faktiskt funkar när lönen kommer. Men det hade varit väldigt najs med en PDF eller så av lifeboardet också…
Materialet finns även på drivethrurpg men hittar ingen lifeboard-PDF där heller. Ser att jag ställde just den frågan för snart två år sedan, men fick aldrig någon återkoppling.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Har haft kontakt med Mikael Reidal via alexandria-projektet tidigare. Jag frågade honom om möjligheten att det skulle bli en reprint (för det nämndes på hemsidan i äldre poster det fanns planer på det), men som han var tveksam med tanke på att det kommit andra spel som ligger nära i genren (t.ex. Achtung Cthulhu).

Edit: om någon är intresserad så har jag samlat in de flesta O:FR scenarion från konvent här:
Såg inte det här förrän nu!
Vad glad jag blev!
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Fick svar av Mikael idag: "Vi har ständiga funderingar kring Life Boardet och dess framtid. Vi får se var det landar..."
Vet du om det har hänt något mer kring detta? Jag tycker att konceptet är kul och innovativt, men det är möjligt att det blir väl omständligt i längden. Kanske kan man göra det hela snabbare och mer komprimerat?
 
Top