Nekromanti Open combat via vassal

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Hej,

När vi pratade om Svarta korpen (som verkar omöjligt att få tag på) blev jag sugen på skirmish och googlade runt lite. Då hittade jag Open combat som jag direkt köpte på pdf.

Jag har också gjort en modul till Vassal (virtuell tabletop) som är bra för figurspel, antingen över nätverk (realtid) eller pbem.

Någon som kan tänka sig ställa upp och prova?

Här är en screenshot från modulen:

 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Hade jag haft tid så gärna men nu är det så illa med tid så jag har knappt hunnit läsa Svarta korpen :)
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Ser asgrymt ut. Jag är intresserad så fort jag är tillbaka framför en dator, dvs i augusti.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Blir lite nyfiken på systemet, lust att tycka nått om det? Har du koll på song of blades and heroes (det är det system jag har bäst koll på) ? Om du jämför med det? Hur många gubbar verkar det funka för?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Systemet är enklare än warmachine (det jag har bäst koll på). Spelarna turas om att aktivera sina gubbar. Varje gubbe har två handlingar. Gå, slå, skjuta, skrika. En del handlingar riskerar att misslyckas så kraftigt att ens tur tar slut och den går över till motståndaren istället. Om det inträffar under den första gubbens aktivering så missar man alla andra gubbars aktivering. Antagligen väntar man med de mest riskfyllda handlingarna till sist i sin runda.

Varje gubbe har Speed, Attack, Defense, Fortitude och Mind. Man köper sina gubbar genom att betala en poäng för varje poäng i var och en av statsen.

Speed är så många inch man flyttar men även typ smidighet och akrobatik.
Fortitude är hälsa. När den når noll tar man bort figuren.
Mind är psykisk hälsa. När den når noll är man i dåligt skick.

När man anfaller jämför man sin Attack med fiendens Defense. Lägre attack ger en tärning. Högre attack ger två tärningar. Dubbelt så hög attack ger tre tärningar. Sen slår man tärningarna och väljer den bästa av dem.
1 = Fummel, initiativet går över till fienden.
2 = miss
3-4 = Tryck fienden en tum bakåt
5 = fienden får 1 skada
6 = Tryck fienden en tum bakåt och ge honom en skada.
Om fienden inte kan flytta bakåt tar han en poäng skada. Så har man klämt in fienden mot en vägg är det stor chans att ge honom extra skada.

Varje gubbe har också vapen, som har lite olika egenskaper. Varje vapen kostar 1 poäng.
Om man kör med avancerade regler kan varje gubbe också ha lite specialförmågor. Varje förmåga kostar 1 poäng. Bland annat finns lite olika skrik där man "skrik" där man anfaller med Mind. Det är öppet hur det fungerar, om det är magi eller förolämpningar.

Jag gillar systemet väldigt mycket. Fast jag har ju inte kunnat spela det än. Sweet spot för antalet gubbar tror jag ligger på 5-10. Det kan säkert funka för uppåt 15.

På forumet finns gott om husregler för olika saker. Exempelvis stora varelser och magi.
http://www.secondthunder.com/

Författaren håller på att skriva mer. Det ska nog bli en fysisk bok. Kampanjspel.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Så, nu har vi kommit igång att spela, jag är Order och Owlbearpig är Undead.


Modulen har ett par buggar och är lite klunkig, men det funkar hyfsat.
 
Top