Nekromanti OP bågskytte?

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Förhoppningsvis i en kommande modul för stridskonster. Själv vet jag inget om bågskytte, varken modernt eller historiskt men om det som sägs stämmer till fullo så borde det vara en specialiserad färdighet och därmed någon form av "stridskonst" i den mån som det kommer att existera i EON IV. Ev. kan man omtolka reglerna som om det faktiskt flyger fler än en per slag om man föredrar det, det gör ju inte bågskyttet bättre. Det enda egentliga problemet för att inkorporera det här i EON IV-simulationen är hur bågen skulle användas i närstrid, något som skulle kräva en ordentlig tweak av reglerna för att införa.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man förklarar det med att han använder en båge som ligger på cirka 30-35 pund, vilket är klenare än nästan någon båge som öht är stattad i Eon.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Han skulle inte kunna slå igenom en medelrustad soldat med den bågen från någon av de någorlunda moderna krigsmakterna i Eon.
Den är för liten och för lätt. Därav kommer detta bågskytte som han utför inte att tränas i någon form av stridsskola i Eon. Kanske av gycklare som underhållning!

Dock är snabbskyttet intressant och det borde givetvis läggas till på något sätt i Eon IV. Men jag har för mig att snabbskytte fanns med redan i Eon III också?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundo;n66056 said:
Han skulle inte kunna slå igenom en medelrustad soldat med den bågen från någon av de någorlunda moderna krigsmakterna i Eon.
Den är för liten och för lätt. Därav kommer detta bågskytte som han utför inte att tränas i någon form av stridsskola i Eon. Kanske av gycklare som underhållning!

Dock är snabbskyttet intressant och det borde givetvis läggas till på något sätt i Eon IV. Men jag har för mig att snabbskytte fanns med redan i Eon III också?
Snabbskytte kommer finnas med i Eon IVs version av stridskonstreglerna.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Ymir;n66055 said:
Man förklarar det med att han använder en båge som ligger på cirka 30-35 pund, vilket är klenare än nästan någon båge som öht är stattad i Eon.
Och för att utöka på vad Ymir här säger, för att sätta saker i perspektiv.

1kg = 2.2 pund.

Historiskt sätt så anses det att de flesta jaktbågar låg på en ca 60 pund i dragvikt, och de bågar kunde då fälla de flesta bytesdjuren förutom de större sådana (så upp åt en kanske rådjur och hjortar mm, men inte Älg eller björn mm). Krigsbågar där emot, som t.ex den Engelska långbågen, eller Mongoliska bågar, m.fl, låg där emot mer vanligt som lägst på en kanske 80 pund, med de flesta mer liggandes någon stans mellan en 100-150 pund, och dragvikten på den högre skalan kunde gå upp åt en 170-190+ punds dragnings kraft.

Och du behöver nog åtminstone en ca 100 pund för at ens ha en chans att slå igenom sådant som plåtrustning... men till och med bågar med högre dragvikt än det kunde inte alltid garantera att man faktiskt penetrerade tyngre och/eller högkvalitets rustningar. Mycket berodde på omständigheter, avstånd, var på rustningen du träffade, pilens tjocklek/tyngd, typen av pilspets, mm.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Brynja däremot är en annan sak.

Pilar har en fördel gentemot brynja då de faktiskt öppnar länkarna (att jämföra med ett svärdshugg).

Detta behöver dock inte gälla mjuk rustning som gambeson (i de tester jag sett så har en smal spets faktiskt fastnat då tyget töjer sig och sedan saktar ned pilen då den ska passera.

Det kan alltså sticka ut ett gäng med pilar ut den fullt fungerande motståndaren, vilket är jäkligt effektfullt.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Nu har jag ingen aning om hur stridskonstregler kommer funka men föreslagen husregel är att en teknik köps som en ny färdighet och ger sen möjlighet att köpa fördelar i strid, antingen nya unika fördelar eller befintliga fördelar till reducerad kostnad eller andra speciella bonusar.

Snabbskytte med andra vapen än Krell-spaz skulle jag tänka mig vara ganska ovanligt då det är relativt ineffektivt i modern krigsföring, vid mindre sammandrabbningar kan det dock vara mycket effektivt, särskilt mot lätt rustade motståndare.

Snabbskytte skulle kunna se ut så här. (Roughly)

Snabbskytte
Avståndsvapen (ej bola, slunga, armborst). Speca kraven för tex pilbågar, tex minskad skada på längre avstånd.

Fördel: Ger tillgång till fördelarna Pilsvärm och Flera mål
Begränsning: Låst till en viss avståndsvapenfärdighet, antalet hållna/tillgängliga projektiler. Vapen med egenskapen snabbdragen behöver inte hållas.

Nytt fördel: Pilsväm

Kastkniv (1), krell-spaz (1), kortbåge(1), kastyxor (2), kastspjut(2) övriga(3)

För varje gång fördelen väljs har ytterligare en projektil träffat målet. Slå på träfftabellen för samtliga träffar (rulla tärningarna samtidigt!). Specialregel:Spelaren väljer ett av de framslagna träffområdena som skadan appliceras på. Skadeverkan under 10 ger lika många poäng utmattning till målet som totala antalet träffade projektiler, eventull extraskada slås med lika många T10 som träffar i det valda träffområdet, välj det högsta.
Förbrukad ammunition: 1T6/2 för (1)-vapen, 1T6/3 för (2)-vapen, 1T6/4 för (3)-vapen minsta antal är såklart så många projektiler som valts med fördelen.

Ny fördel: Flera mål

Kostnad i övertag:Kastkniv (1/2), krell-spaz (1/2), kortbåge(1/2), kastyxor (2/3), kastspjut(2/3) övriga(3/4)

För varje gång fördelen väljs kan ytterligare (förutom det valda målet) en person träffas enligt övertagskostnad i parantesen (ej involverad i närstrid/ involverad i närstrid). Specialregel: Personer involverade i närstrid måste klara vaksamhet mot 14 för att få försvara sig. Personer som ej är direkt involverade i närstrid måste klara vaksamhet mot 8 för att få försvara sig. Personer med uppmärksamhet mot skytten får försvara sig. Skulle projektilen träffa en arm med sköld på så tar pilen i skölden om 1T6 +sköldbonus närstrid slås över 6.
Försvarsslag slås mot anfallsslag-4 per extra mål.
Förbrukad ammunition: 1T6/2 för (1/2)-vapen, 1T6/3 för (2/3)-vapen, 1T6/4 för (3/4) vapen, minsta antal är såklart så många mål som valts med fördelen.
 
Top