Nekromanti OOC: New wizard city

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Eftersom alla verkar vara redo och ivriga att börja lade jag upp in character tråden nu precis. Det här är tråden är tråden för frågor, runtomkring diskussioner och liknande så att vi kan hålla den andra tråden till att bara vara själva spelet.

Här är själva speltråden: https://www.rollspel.nu/threads/63761
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Hur vill du att vi ska svara i IC-tråden? Hur delar vi upp vad vi gör, vad vi säger, beskrivningar av vad vi gör och regelharvande rörande det som sker?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Skriv namnet på er karaktär högst upp i posten i fet stil:

Så här:

När ni beskriver eller er karaktär har intern monolog använder ni bara vanlig text.

När era karaktärer säger någon skriver ni saker inom citat tecken:

"Så här"

När ni rullar tärningar eller beskriver vilka förmågor ni använder skriver ni det i kursiv stil.

Så här.

Och vill ni slåss med någon rullar och skriv i er post ut Initiativ, To hit och Damage direkt och när alla de inblandade spelarna postat skriver jag ihop det till en stridsrunda och rullar för npc:er.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Det är rätt krångligt på mobilen tyvärr (eller så är det jag som är dålig på teknik haha), så när jag skriver på mobilen kanske jag skriver inom () istället för såhär.

I strider, om man inte anfaller utan kastar en spell t.ex., ska man inte skriva berättande då utan bara skriva vilken spell man använder? för jag kom på en kul gestaltning av Command :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Tomatalven;n59219 said:
Det är rätt krångligt på mobilen tyvärr (eller så är det jag som är dålig på teknik haha), så när jag skriver på mobilen kanske jag skriver inom () istället för såhär.

I strider, om man inte anfaller utan kastar en spell t.ex., ska man inte skriva berättande då utan bara skriva vilken spell man använder? för jag kom på en kul gestaltning av Command :)
Beskriv det i vanlig text som du vill att det ska vara i fluffet. Sedan skriver du reglerna och nummerna i kursiv stil längst ned i din post.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Bör man vänta in de andras svar eller kan man kötta på bara med inlägg när man är inloggad samtidigt som DM? Kände nu att jag kanske borde vänta lite efter att ha skrivit två "i rad" (med spelledarsvar mellan), men behöver jag tänka så?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Tomatalven;n59269 said:
Bör man vänta in de andras svar eller kan man kötta på bara med inlägg när man är inloggad samtidigt som DM? Kände nu att jag kanske borde vänta lite efter att ha skrivit två "i rad" (med spelledarsvar mellan), men behöver jag tänka så?
Det är en avvägningsfråga för det mesta. Ibland är det bra att kötta på för att komma igenom diskussioner och ibland är det bättra att låta andra hinna svara. Går det mer än ett dygn utan fler svar är det alltid bara att köra på.

Men just nu är det nog bäst att låta de andra svara :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Klockers! Mycket jul just nu men jag kommer att explodera i inläggsorgier av den högsta kaliber jag kan prestera så snart tid finnes!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Alltså, så länge det inte är ett läge där jag verkligen _måste_ ta ställning så är du välkommen att kötta över mig any day of the week, jag kan förhålla mig till de förutsättningar som råder, oavsett förutsättningarna :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag kör online dice room "hh" på rolz.org och nickar tydligen "Estith " om någon är intresserad av att dubbelkolla mina slag :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tomatalven;n59269 said:
Bör man vänta in de andras svar eller kan man kötta på bara med inlägg när man är inloggad samtidigt som DM? Kände nu att jag kanske borde vänta lite efter att ha skrivit två "i rad" (med spelledarsvar mellan), men behöver jag tänka så?
Den enda gång man får vänta på sin tur är när det är strid.

Skulle det bli strid kan vi använda den här tråden för att synka en tid när alla är online, så går det lite snabbare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45 said:
Den andra är en kvinnlig alv med blåaktigt skin och en spindeltatuering över ansiktet
För att undvika förvirring: är det en drow eller en grey/moon elf?

Drows kan beskrivas som att de har blåsvart hy.
Moon elves kan beskrivas som att de har blek, ibland blåaktig hy.

PHB p10, p25, p64, p89, p169, p184, p200 är exempel på grey/moon elves med blåaktig hy, till skillnad från high/sun elves som har bronsfärgad hy.

Arnis är en moon elf och jag förutsatte att det var en moon elf han stötte på. Hade det varit en drow hade jag reagerat lite annorlunda. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
GAH!!! Jag hatar när WotC ändrar i Canon.
Att använda termerna high elf / grey elf är både förvirrande och fel i DnD5.

I 5E är elf en ras, som har fyra underraser: aquatic, drow, high, wood (aquatic finns dock bara omnämnd i MM, under Sahuagin).
Underrasen high elf har två undervarianter: moon/silver elf som har blek, nästan blåaktig hud och sun/gold elf som har bronsfärgad hud.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
anth;n59331 said:
Den enda gång man får vänta på sin tur är när det är strid.

Skulle det bli strid kan vi använda den här tråden för att synka en tid när alla är online, så går det lite snabbare.
Om det blir strid så posta om ni inte postat den stridsrundand så sorterar jag er efter ert initiativ efter att alla tre har postat :) Men vänta tills en stridsrunda är över innan ni börjar posta för nästa.


För att undvika förvirring: är det en drow eller en grey/moon elf?

Drows kan beskrivas som att de har blåsvart hy.
Moon elves kan beskrivas som att de har blek, ibland blåaktig hy.

PHB p10, p25, p64, p89, p169, p184, p200 är exempel på grey/moon elves med blåaktig hy, till skillnad från high/sun elves som har bronsfärgad hy.

Arnis är en moon elf och jag förutsatte att det var en moon elf han stötte på. Hade det varit en drow hade jag reagerat lite annorlunda. :)



Det är en Drow i det här fallet. Ledsen om jag var oklar i beskrivningen. Du kan ändra din post om du vill.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
anth;n59339 said:
GAH!!! Jag hatar när WotC ändrar i Canon.
Att använda termerna high elf / grey elf är både förvirrande och fel i DnD5.

I 5E är elf en ras, som har fyra underraser: aquatic, drow, high, wood (aquatic finns dock bara omnämnd i MM, under Sahuagin).
Underrasen high elf har två undervarianter: moon/silver elf som har blek, nästan blåaktig hud och sun/gold elf som har bronsfärgad hud.
Det är ju bara förvirrande!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n59340 said:
Det är en Drow i det här fallet. Ledsen om jag var oklar i beskrivningen. Du kan ändra din post om du vill.
Nä. Keep it rolling. Jag har ändå tänkt mig Arnis som en social katastrof. Hit me with your worst. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
RasmusL;n59356 said:
Ögonen, ändrar de faktiskt färg eller är det uttrycket som mörknar?
De ändrar faktiskt färg.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Tomatalven;n59371 said:
Hur är språkbruket i världen? Hur moderna uttryck får jag använda?
Du kan gå ganska modernt :)
 
Top