Nekromanti Oo! Let's Make a Game!

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Indiespelskändisarna Rob Bohl (skapare av Misspent Youth och värd för poddradion The Independent Insurgency) och Joshua A.C. Newman (mest känd för Shock: Social Science Fiction) har satt igång världens coolaste poddradioprojekt: Oo! Let's Make a Game!, i vilket de i realtid, en timme i veckan, designar ett rollspel. Första avsnittet, där de talar om projektet och spånar på koncept, är ute nu.

Alla som är intresserade av speldesign bör lyssna. Jag tycker att det är helt förträffligt.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Tack för tipset! Jag har nyligen upptäckt ett par rollspelsdesignpodcasts och är "frälst". (Jag tar tacksamt emot tips på fler av dessa guldgruvor.)

Vad gäller Oo! Let's Make a Game! så hade jag större framgång med nedladdningen från den här adressen:
http://glyphpress.com/talk/2009/oo-lets-make-a-game-episode-001-what-now/
(Men ni andra grejer det säkert lätt från den första länken också.)

Imorgon ska jag "äntligen" pendla igen, så då har jag 3 timmar för mig själv i bilen. Perfekt för poddradio!

Mvh Calle - som diggar rollspelsdesignpoddsändningar
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Ge mig fler bra rollspelsdesign-podcasts! Det här avsnittet är ju "bara" 1 timme långt. Och min bilresa är 3 timmar!
(Masterplan har jag redan laddat ner ett dussin avsnitt av, men det kanske finns någon annan klart lysande stjärna jag missat?)

Mvh Calle - nybliven poddlyssnare
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Tja, kolla runt på rpgpodcasts.com. Själv rådiggar jag Narrative Control, och The Independent Insurgency har en hel del bra intervjuer med spelmakare. Men de flesta poddradior är inte riktade mot makande, utan snarare spelande. Fortfarande bra skit, dock.
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Jag har lysnat på de två första avsnitten och de är riktigt underhållande. Lyckades få tag på Rob via en annan poddradios chat och gav honom en länk hit.

Robert Bohl says:
Thanks for the complements, guys! I'm reading the thread as much as I can through Google Translator. If you have any feedback please let us know on the forums.
http://glyphpress.com/talk/forum/oo-lets-make-a-game/

Jag tänker i alla fall hjälpa till, tycker det hela låter väldigt spännande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Hurra! Jag provade just med Google Translator, och det klarar av att översätta min titel! Hysteriskt roligt!

(Utifall Rob läser detta: Titeln är fågeln "Toppskarv", inte "Toppskarv" som i sex.)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kom just ihåg den här programserien. Fast damn... Jag minns inte hur jag laddade hem episod 1. Hur jag än försöker börjar episoderna bara buffra. Jag lyckas inte få hem dem, även om jag går via Carls förslag och försöker på Download där. Det bara buffrar och laddar upp för att lyssna på plats, vilket är precis det jag inte vill.
What the heck am I doing wrong?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
solvebring said:
What the heck am I doing wrong?
Laddar ner? Gör man verkligen så fortfarande? Varför bara inte prenumerera på dem så slipper man tänka så mycket? Det är väl som det fina i kråksången med podcasts? In med det i iTunes eller vad du nu använder istället!!! Blunda och bli lika glad som när man får nya numret av fantomen i brevlådan när dina podcasts automatiskt uppdateras och laddas ner!

I brist på iTunes, in med Songbird, helt otroligt superbra program om man lyssnar mycket på podcasts, följer musikbloggar och liknande.

http://www.getsongbird.com/
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
solvebring said:
Lugnt... Att inaktivera Quicktimes insticksmodul löste alltsammans.
Den körde nämligen allting på autoplay.
Förklarar mycket.



Alltså, jag begriper egentligen inte varför folk ens använder quicktime. Ok, Apple Trailers, men i övrigt? Jag ser verkligen inga fördelar. Det är som med Itunes, nu när det finns kompetenta opensourcealternativ som inte är riktigt lika äckelbloated. Liksom, det enda Itunes har som inte finns i lättare mediaspelare är ju synk med Ipod, och de flesta ipods kan man numera synka med annat...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Poppe said:
Laddar ner? Gör man verkligen så fortfarande?
Civiliserade människor som tycker om att ha ordning på sin hårddisk laddar fortfarande ner saker...


Poppe said:
I brist på iTunes, in med Songbird, helt otroligt superbra program om man lyssnar mycket på podcasts, följer musikbloggar och liknande.

http://www.getsongbird.com/

...och Songbird är mycket riktigt exakt lika värdelös och bloated som Itunes, så jag förstår inte riktigt hur eller varför man använder någon av dem, själv.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Civiliserade människor som tycker om att ha ordning på sin hårddisk laddar fortfarande ner saker...
Bah, jag litar inte på min egen förmåga att hålla ordning. Så jag låter iTunes sköta det. Vilket det gör alldeles strålande. Att ha ordning på filer hör till floppydiskeran. Maskiner sorterar som de är tillsagda att stortera saker, människor gör det godtyckligt och med fåniga saker som känslor som kan komma ivägen. Bah.

så jag förstår inte riktigt hur eller varför man använder någon av dem, själv.
Precis, bara för att man inte förstår varför någon annan uppskattar något, innebär inte att det som de uppskattar är värdelöst. Bara att det som uppskattas fyller en funktion för dem, och inte för dig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Laddar ner? Gör man verkligen så fortfarande? Varför bara inte prenumerera på dem så slipper man tänka så mycket?
För att om jag laddar ner det och lägger det i mitt lilla skafferi så finns det kvar även nästa vecka, likväl som om några år när jag tänker "Fan, det där skulle vara kul att höra igen, det där var intressant. Vad var det nu de sa?". Då stoppar inte bortglömda filer och nedstängda servers mig, jag har det där ändå.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
solvebring said:
Laddar ner? Gör man verkligen så fortfarande? Varför bara inte prenumerera på dem så slipper man tänka så mycket?
För att om jag laddar ner det och lägger det i mitt lilla skafferi så finns det kvar även nästa vecka
Bara så du vet, vad iTunes och podcast aggregators (vatusan har de hittat på för ord på svenska för detta?) gör är bara att se till att du alltid har den senaste versionen av en podcast nerladdad på datorn, det innebär ingen streaming eller något annat konstigt. Istället kollar programmet med ett intervall du själv ställer in ett rss-flöde och ser om någon ny post med en ljudfil kommit, om så laddar den ner den och placerar den där du önskar. Ungefär som att prenumerera på fantomen istället för att köpa lösnummer, men man får ingen ball ring och inga medlemspapper.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Poppe said:
solvebring said:
Laddar ner? Gör man verkligen så fortfarande? Varför bara inte prenumerera på dem så slipper man tänka så mycket?
För att om jag laddar ner det och lägger det i mitt lilla skafferi så finns det kvar även nästa vecka
Bara så du vet, vad iTunes och podcast aggregators (vatusan har de hittat på för ord på svenska för detta?) gör är bara att se till att du alltid har den senaste versionen av en podcast nerladdad på datorn, det innebär ingen streaming eller något annat konstigt. Istället kollar programmet med ett intervall du själv ställer in ett rss-flöde och ser om någon ny post med en ljudfil kommit, om så laddar den ner den och placerar den där du önskar. Ungefär som att prenumerera på fantomen istället för att köpa lösnummer, men man får ingen ball ring och inga medlemspapper.
Aha. Cool. Men efter 1-2 år är det inte så troligt att jag kommer åt dem väl? Eller?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Poppe said:
Bah, jag litar inte på min egen förmåga att hålla ordning. Så jag låter iTunes sköta det. Vilket det gör alldeles strålande. Att ha ordning på filer hör till floppydiskeran. Maskiner sorterar som de är tillsagda att stortera saker, människor gör det godtyckligt och med fåniga saker som känslor som kan komma ivägen. Bah.
Fast maskiner sorterar inte som jag vill ha saker sorterade. Itunes sorterar som apple vill ha mina grejer sorterade - och är rätt kasst på att synka med vettiga mp3-spelare (såna som använder vanlig USB-standard istället för att låsa sig vid ett program), så när jag väl ska föra över musik, så vill jag att min feta mp3-samling ska gå att hitta saker i. Och då behöver den vara sorterad på mitt sätt.

Itunes har all möjlig bloat, men de har inte tänkt på att låta användaren bestämma över sin egen hårddisk. Det är kass mjukvarudesign.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
solvebring said:
Aha. Cool. Men efter 1-2 år är det inte så troligt att jag kommer åt dem väl? Eller?
Nu kan jag bara svara för hur iTunes hanterar detta, vilket är på följande sätt: När du prenumererar på en podcast så lägger du in länken till rss-flödet i iTunes, du får då även specificera vad som skall sparas. Antingen sparar du allt, raderar automatiskt allt som man lyssnat igenom, etc. Så, om du vill lyssna på Oo! Let's Make a Game! om femton år, så se bara till att du inte raderat filerna i eller utanför iTunes så skall de finnas kvar utan problem. Det är ju i egentlig mening ingen skillnad från att välja "ladda ner" själv om vi utgår från vad som händer med filerna, skillnaden är bara att iTunes tar hand om att se efter när det kommer nya avsnitt och laddar ner dem åt dig automatiskt (om man nu ställer in iTunes för att göra det).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
solvebring said:
Lugnt... Att inaktivera Quicktimes insticksmodul löste alltsammans.
Den körde nämligen allting på autoplay.
Förklarar mycket.



Alltså, jag begriper egentligen inte varför folk ens använder quicktime. Ok, Apple Trailers, men i övrigt? Jag ser verkligen inga fördelar. Det är som med Itunes, nu när det finns kompetenta opensourcealternativ som inte är riktigt lika äckelbloated. Liksom, det enda Itunes har som inte finns i lättare mediaspelare är ju synk med Ipod, och de flesta ipods kan man numera synka med annat...
Av gammal vana kanske... Quicktime kom ju redan 1991, och då fanns ju inget som ens var i närheten för andra plattformar. Sen har det väl bara rullat på.

Fast idag skulle jag inte lägga ut saker som var i Quicktime för streamad video på nätet.. känns lite oldschool.

Däremot är Quicktime-spelaren på macen en helt ok spelare (och snygg i snow leopard), även om jag oftast kör VLC. Men att gnälla på Quicktime där är som att gnälla på att Microsoft levererar en egen videospelare till Windows...
 
Top