Nekromanti Online spel

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Inte för att detta forum egentligen är rätt, men det får duga.

Nå jag e lite intreserad av att pilla lite med ett online spel alla utopia(games.swirve.com), arenan(www.thule13.com)och liknande spel, men om ngn vet lite om sådant eller kanske har ngn bra länk där det står en hel del om hur man går till väga skulle det vara tacksamt, eftersom jag inte kan ett duft om hur man gör.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
"men om ngn vet lite om sådant eller kanske har ngn bra länk
där det står en hel del om hur man går till väga skulle det vara
tacksamt"


Till Utopia finns det en bra resurssida på:
http://www.utopiatemple.com /images/icons/cool.gif

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Är det inte bara massa info till utopia där??

I princip det jag sa. Dessutom finns det en attackkalkylator
som är väldigt behändig och en massa artiklar, typ en varje
dag så man kan läsa massa godis om allianskrig, m.m.

/Alexander Gyhlesten
 

finnsson

Veteran
Joined
3 Nov 2000
Messages
21
Location
Uppsala, Sverige
Jag höll ett tag på att utveckla ett eget spel a la Utopia (www.finnsson.nu/game)

Det har legat på is ett antal månader, eftersom jag troligtvis kommer skriva om allting till JSP (det är skrivet i PHP för tillfället). Men före jag gör det ska jag bli klar med mitt egna SWF-bibliotek så att jag kan koda en snygg sida att visa upp all info genom.

Hmm... vill du ha råd?
Här kommer några råd som jag lärt mig när jag höll på:
1) koda i php eller jsp. Hata ASP :)
2) använd dig av "sessions" vid inloggning, inte cookies.
3) jag lagrade all info i xml-filer först, men hoppade sedan över till MySQL. Jag föredrar MySQL.
4) Du kan antingen processa alla drag med php, men du kan också göra den delen med java. Anledningen till att jag tänker konvertera allting till JSP är för att hålla mig till samma språk (dragen processades nämligen med hjälp av java i mitt spel).
5) ge inte upp!
 

finnsson

Veteran
Joined
3 Nov 2000
Messages
21
Location
Uppsala, Sverige
php och jsp

Jag ska inte ge sken av att vara en guru när det gäller jsp, men här kommer det:

[*] php plockar automatiskt in alla variabler som skickas till den när man kallar på filen.
Detta kan leda till vissa säkerhetsproblem om man inte är försiktig.
[*] php är mer som C++ i den betydelsen att man inte behöver göra koden objektorienterad. I jsp (som är java) måste allting vara objektorienterat.
[*] jsp-sidor compileras (eller någonting liknande), medan php-sidor liknar mer en html-sida men med php-kod här och där.[*] jag har läst på någon sida att php är det snabbaste språket (mellan php, asp och jsp). Vet inte om det är sant, men...

Om du vill läsa om java (och jsp) bör du ladda hem "Thinking in Java" 2ed som finns för gratis ledladdning lite varstans på nätet i olika format (HTML, pdf, etc). Det är en mycket bra bok för den som vill lära sig Java (täcker det mesta av intresse).

För php kan du besöka php.net och zend.com

Hoppas det hjälper. Vad tyckte du om min sida? Spelet ligger som sagt nere för tillfället, men jag hoppas ha tid att koda klart den nya versionen den här terminen eller nästa.
 
Top