Nekromanti Online ROLLspel, ej MMORPG

Lambendil_UBBT

Warrior
Vad anser ni om sk "Onlinespelande" dvs textbaserat/forumsbaserat rollspelande?

Själv har jag sysslat med det en längre tid på www.enhorn.com, dock måste man vara medlem i deras lajvförening för att få delta där, men det var jag redan.

Men hursomhelst, vi är några stycken som håller på och lägger upp ett sådant forum.

Hur många av er skulle ens orka kolla på det, och vilka skulle seriöst besöka det fler gånger?

Klon

Hero
inte forum, men chatt

Forumsspel av den typen tycker jag blir jobbigt, lite väl segt för min smak, men jag har under många år hållit på med samma sak fast på chatt...
då på Syskonskapet, det finns ett antal olika chattar där, en med Star Wars tema, en med tidigt 1900-tal, en som baserar sig på vampire och en fantasychatt... finns även forumsspel för dem som hellre vill syssla med det, där är dock en registrering av användare ett krav, på allt annat är det bara logga in med passande namn och köra på (kan vara bra att läsa lite av reglerna först dock)

kan rekomendera det, än om det finns en del "bofferchattar" där, typexemplet får bli gläntan i Langtrue...
(det finns alltså flera chattrum per chatt)

i vilket fall, jag skulle gärna se bra spelare härifrån komma in och höja standarden där :gremwink:

Lambendil_UBBT

Warrior
Tanken med det hela

är liksom att mer eller mindra skapa ett "liv". Man "lever" mer på forumet än vad man "spelar". Dvs man spelar inte igenom en kampanj, utan man hoppar på trådar där man anser att man passar in och sedan uppstår intriger, sociala relationer mm mm. Kan funka tycker jag!

Klon

Hero
Inga kampanjer...

Det är inte direkt kampanjer eller så på chattarna heller skulle jag inte vilja påstå, utan mer intrigmakande av den sorten som du talar om...

Däremot kan jag se lite av fördelarna med att använda forum på det vis du menar, det är dock inget spelsätt som passar mig, jag vill ha feedback snabbt (åtminstone inom en kvart eller så)

Lambendil_UBBT

Warrior
Tid

Jo, ibland har det en tendens att ta lite tid. Men normal brukar jag ha ett svar inom två timmar.

Jag menar, jag sitter och dönickar på jobbet iallafall, så jag kan lika gärna kika in då och då... :gremsmile:

Det beror på användarantalet förstås. Men vi får se hur många som orkar dyka upp. Jag kommer posta adressen här sedan när forumet är igång. Vi har haft en testsida på www.avidgamers.com, men vi ska lägga ner den nu pga att avid ligger nere typ minst tre timmar om dagen samt är BRÖÖÖÖÖÖLSEEEEEEGT när man använder det. De hostar typ 36000 forum så....

Men iallafall, när vårt forum är igång så får du gärna kika in!

Cirynne

Veteran
Kul!

Jag har sysslat med rollspel i forum sedan -98 och tycker att det är ett kul och roligt sätt att spela på. Vill gärna ha adressen när ni får upp hemsidan.

Vad hade du tänkt att rollspelet skulle gå ut på? :gremlaugh:

Lambendil_UBBT

Warrior
Vad det går ut på?

Jaa du. Vad går det inte ut på?

Tanken är att det skall bli en levande värld, baserad på vårt spel Celenia som släpps om en halv evighet :gremsmile:

Det skall finnas på "OFF" och "IN" forum så man kan dösnacka lite och diskutera "IN" saker "OFF" om du förstår.

Sedan är forumen indelade på olika nyckelplatser. Vi vet inte riktigt om vi skall hålla oss på en enda plats (typ ett grevskap) eller om vi ska kunna vara överallt i världen. Det märker vi...

På plats på forumet kommer ett sk "Knowledge Archive" att finnas tillgängligt så att man vet vad det är för värld man spelar i, och vilka raser och folkgrupper som finns att tillgå.

Men du är välkommen när vi nu börjar. Kommer bli en tråd här om adressen!

Alharra

Warrior
Re: Vad det går ut på?

Fantasy? Tja det låter ju ganska intressant, skulle definitivt kolla på det minst en gång :gremgrin:

Idén att hålla sig inom ett grevskap tror jag är ganska bra. Det är väl iaf inte alltför många som kommer att spela, och lite mer rollspelande möjliggörs då.