Online-backup, vad är bra?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Finns det risker med Dropbox? Ja, absolut. Historiken är vad jag vet bara 30 dagar, till exempel.

Men jag har i stort sett ingenting som jag upplever är så viktigt att jag är beredd att lägga den tid, den energi eller de pengar det skulle krävas för att mitigera de riskerna.

Så jag överlever riskerna istället. Skulle jag råka ta bort några dokument och komma på 31 dagar senare att jag skulle behöva dem, och inte har någon dator som råkar ha stått offline, så får jag helt enkelt stå ut med det. Allt är förgängligt, sådant är livet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Och om du inte märker förrän en månad senare att du råkade ta bort en hel katalog, med underkataloger och allt, när du bara menade att ta bort en fil? Då har du antagligen redan använt alla enheter som är synkade redan, och raderingen har propagerat överallt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Finns det risker med Dropbox? Ja, absolut. Historiken är vad jag vet bara 30 dagar, till exempel.

Men jag har i stort sett ingenting som jag upplever är så viktigt att jag är beredd att lägga den tid, den energi eller de pengar det skulle krävas för att mitigera de riskerna.

Så jag överlever riskerna istället. Skulle jag råka ta bort några dokument och komma på 31 dagar senare att jag skulle behöva dem, och inte har någon dator som råkar ha stått offline, så får jag helt enkelt stå ut med det. Allt är förgängligt, sådant är livet.
Som alltid med säkerhet så handlar det inte om total säkerhet eller högsta säkerhet, det handlar om RÄTT säkerhet. För dig kanske det räcker, men inte för mig som sitter med miljontals kodrader, hundratusentals foton, dokument som jag lagt massor av tid på, viktiga dokument, en musik/TV/filmsamling med stuff som jag aldrig lär hitta igen osv. Ditt behov är inte samma som mitt behov, och ingen av oss har fel. Det viktiga är att man analyserar och fattar ett informerat beslut utifrån sitt behov.

Jag säger inte att alla måste ha mer än en grundnivå, men man måste fundera på vad en dataförlust skulle innebära och sedan dimensionera efter det. Jag pekar ut för- och nackdelar med olika strategier.

Sedan spelar det ingen roll vilken strategi man använder om man inte använder den. Jag satte upp en dator med två RAIDade diskar och en extern hårddisk för backup till min morsa, med en schemalagd backup varje dag till externa disken som sparade var sjunde backup i ett halvår, och första backupen varje månad i fem år. Vad händer? När första disken i RAIDen dör så klickar hon bort meddelandet utan att läsa det (Seriöst, läser ingen meddelanden innan de klickar bort dem idag??? Ska man behöva börja skicka felmeddelanden som Facebook-notifikationer för att folk ska läsa?) eller tala om för mig. När andra disken dör och jag ska lägga tillbaka backupen från externa så visar det sig att hon hade stängt av den för att den surrade, för över 5 år sedan. När jag förklarar att det inte är mycket att göra så "Men ska det inte funka, det var ju en dyr dator...". Det var en dyr dator för tio år sedan, nu är det en gammal dator, och du har satt alla säkerhetsfunktioner ur spel...
 
Top