Nekromanti One trick pony eller bättre med tiden?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Troberg said:
Elmrig said:
Det kanske är en variant men det angriper inte riktigt det strukturella problemet (händelse -> undersökning -> förberedelse -> konfrontation) som många skrivna scenarion (alla jag läst) innefattar. Det blir förutsägbart och spelarna måste mer "spela med" än "tänka kreativt" för att det inte ska bli mörsare och dynamitgubbar.
Well, varför köra det enligt den mallen då? Gör survival horror av det, låt spelarna dumpas rakt in i en situation de inte förstår, och låt dem vara ansatta av saker de inte förstår, så att det blir ett race mot tiden och monstren att förstå och överleva.

Jag skrev en del om detta för sådär 10 år sedan. Läs och lär, lilla gräshoppa. När du kan få spelarna att skrika med hjälp av en liten sten så är det dags för dig att ge dig av.

Inlägg 1

Inlägg 2
Tackar! Mysiga tips som jag tror skulle fungera bra med mina spelare. Om jag ska fortsätta utifrån min förutsättning att jag helst inte skriver något själv (pga tiden det tar), finns det några färdiga scenarion som arbetar i de banor du beskriver?

Personligen skulle jag kanske bara slänga fram lite stödord och sedan improvisera men jag har spelare som troligen skulle bli besvikna om äventyret "växte fram" genom spel (att lösa gåtan är viktigt).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
God45 said:
Eller byta spel kanske :gremsmile:
Till vad bara? Alla skräck spel kräver skräddarsyning för max resultat :gremsmile:

Om du vet att en spelare ogillar skräck som känns som det skulle ta plats i hennes vardag? Kör det! Om en annan spelare tycker att missbildningar är fruktansvärda? Läng in det! Har en spelare svårt för tortyr? Gissa vad du ska lägga till? :gremlaugh:
Möjligen till något spel utan förskrivna scenarion, givet att jag kan få spelarna att acceeptera detta.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Känns lättare att bara byta till nån annan varelse bara, hitta på något nytt. CoC kan ju spelas som Monster of the week om man vill det. Och man måste inte heller hålla sig till etablerat mytos, eller bara de monster som finns med i det etablerade.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Har ni kollat in Delta Green över huvud taget?

Något jag gillar med CoC är ju att det är satt i olika tidsperioder. Jag tror att spelare blir ganska omkullkastade från att ha spelat traditionella CoC-äventyr som utspelar sig på 20-talet med ett Delta Green-äventyr som är satt i nutid.

Generellt tycker jag att konspirationsteorierna och bredden i Delta Green gör att CoC får en väldigt lång livslängd. Det går att hålla CoC-mythosen sjudande under ytan väldigt länge utan att spelet tappar sin spänning.

Själv har jag länge funderat på ett CoC-äventyr som är förlagt i Etiopien. Är väldigt fascinerad av tanken att Haile Selassie som rastakulturen såg som det segrande lejonet av Judah stam är en inkarnation av den svarte faraon (Nyarlathotep). Detta i kombination med den koptiska ortodoxmen och att de anser sig husera den riktiga förbundsarken i en etiopisk kyrka ger mig väldigt starka vibbar för att kombinera Cthulhu-mythoset med jakten på kristendomens ursprung. Detta skulle då utspela sig på -20 till -30 talet. Fokuserar en på -35 till -36 så finns ju även Mussolinis invasion av Etiopien att spela med. Fascismen och ockultism i kombination är ju ett otroligt spännande element att försöka väva in H.P. Lovecrafts väv av outsäglig fasa.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
kalcidis said:
Själv har jag länge funderat på ett CoC-äventyr som är förlagt i Etiopien. Är väldigt fascinerad av tanken att Haile Selassie som rastakulturen såg som det segrande lejonet av Judah stam är en inkarnation av den svarte faraon (Nyarlathotep). Detta i kombination med den koptiska ortodoxmen och att de anser sig husera den riktiga förbundsarken i en etiopisk kyrka ger mig väldigt starka vibbar för att kombinera Cthulhu-mythoset med jakten på kristendomens ursprung. Detta skulle då utspela sig på -20 till -30 talet. Fokuserar en på -35 till -36 så finns ju även Mussolinis invasion av Etiopien att spela med. Fascismen och ockultism i kombination är ju ett otroligt spännande element att försöka väva in H.P. Lovecrafts väv av outsäglig fasa.
+ 9000. Det här låter superhäftigt! Om du skriver upp det här så posta det på forumet så att jag kan köra det för min grupp :gremlaugh:

Och jag backar Delta Green förslaget också. Köp Dark Theaters boken och så kan du göra nästan alla historierna i den till scenarion. Den om raiden på Insmouth är något av det coolaste skrivet till Call of Cthulhu någonsin :gremlaugh:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Elmrig said:
Tackar! Mysiga tips som jag tror skulle fungera bra med mina spelare. Om jag ska fortsätta utifrån min förutsättning att jag helst inte skriver något själv (pga tiden det tar), finns det några färdiga scenarion som arbetar i de banor du beskriver?

Personligen skulle jag kanske bara slänga fram lite stödord och sedan improvisera men jag har spelare som troligen skulle bli besvikna om äventyret "växte fram" genom spel (att lösa gåtan är viktigt).
Färdiga scenarion, nej, men jag rekommenderar att ta en titt på min Arkham Horror-expansion Arkham Investigations:

http://rpglab.net/nobackup/investigations.zip (322MB)

Stämningstexterna och bilderna på de över 500 (unika, inga dubletter!) korten borde ge tillräckligt med inspiration för att sätta ihop scenarios för sådär fem års spelande.

Om man dessutom gillar Arkham Horror, så är den värd en titt. Hittills har jag enbart fått positiva omdömen om den, så nu har ni chansen att vara först med något!

Det är en ren kortexpansion, som ändrar mekaniken kring att skaffa clues lite, samt ger lite smaskiga belöningar, straff samt kluriga specialhändelser i spelet. Svårighetsgraden är i stort sett oförändrad, men spelet blir mer varierande och man har lite medellånga mål att ta hänsyn till (inte som i standardspelet, där det mest är "Vad gör jag nästa runda?" och "Hur vinner vi spelet?").
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
WW var ganska bra på att sända dubbla budskap i i OWoD. I Vampire regelboken var det ju ungefär den sortens spel som du beskriver som skildrades som standard: neonate-angast i en värld av existensiella problem. I de tidiga modulerna (tänker kanske främst på Chicago och Berlin) pekade ut en helt annan sorts spel: små vampyrdeckare som löser den stora plotten (med en Metuhsale i bottnen). Min splegrupp plockade upp det senare. Och det var ett spelsätt där man ganska snabbt tankade ur det intressanta. Jag säger inte att man inte kunde återfinna spelet (jmf Reccas kommentar), men att det krävdes ganska mycket arbete för att göra det när spelarna väl hade lärt sig hur Camarilla resp Sabbath "spelade".

(Jag gjorde ett försök till detta, som var ganska pretto. Det byggde på en artikel av Mark R Hagen (?) i en av modulerna, som hette "The Hidden God" eller något sådant, och går ut på att Gud tröttnade på att vara allvetande och allsmäktig och uppfann världen och splittrade upp sig själv i en massa små delar (människor) för att utforska tillvaron ur ett annat perspektiv. Jag byggde en kampanj runt den idén, som gick ut på att Salubri (ja, "the" Salubri) använde spelarnas karaktärer på samma sätt. De trodde ganska länge att de var Tzimisces, men gradvis gick sanning upp för dem ... Jag vet inte om det blev jättebra, men det var en väg ur sterotyperna).
 
Top