Nekromanti One-shot i knarktät fantasystad

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Till min spelare om de mot förmodan är här: LÄS INTE :)



I min D&D-low fantasy-kampanj befinner sig spelarna i en stad tyngd av en ny drog som sprids fort. Inga mindre än den korrupta och häxbrännande Kyrkan, som gruppens wizards och exkommunicerade clerics vill hämnas på, är det som har monopol på den illegala drogförsäljningen.

Jag ska inom några timmar spelledda en session med en frånvarande spelare vars karaktär är och snokar i tempelområdet medan de andra är i stan och handlar saker, samt letar efter honung. Skulle behöva ett kort äventyrskoncept som kan utmana spelarna en session utan att påverka handlingen allt för mkt, men har inte hunnit förbereda nåt :/ Kan ni aldrig sinande källor av kreativitet hjälpa mig? Det vore fett om det kom fram ledtrådar till var dungeonen där drogen odlas finns och en anledning för spelarna att dra dit och snoka, vet bara inte hur :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
5 vs.500

Jag hade kört att något har gått fel med en av laddningarna av drogen som kyrkan tillverkar. Och för att göra sig av med skiten har de dumpat den dåliga laddningen i den lilla floden som rinner förbi dungeonen där de tillverkar drogen. Problemet är att den bifloden leder förbi en liten by utanför staden som spelarna är i och den lilla byn får sitt dricksvatten från den.

Så alla i staden är döda. Nej, de är inte bara vanligt döda. De är intelligenta, köttätande odöda (något gick VÄLDIGT fel med tillverkningen av drogen). Så de har börjat locka folk till staden för att sedan äta dem. Spelarna skickas ut för att undersöka och... Monster slakt. Eller slakt av dem av monster. Tänk på att ALLA i byn är drabbade (barn, gamla, husdjur) och de är fortfarande intelligenta så samhället har inte rasat sönder. De har alla bara blivit Hannibal Lecter med utfällbara paralyserande klor.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tack! Fast dom befinner sig redan i staden. Men jag skulle kunna låta en by vara infekterad istället, det är bara det att jag inte vill leda gruppen allt för långt ifrån den snokande munken så om jag kan hålla scenariot i staden vore det bra. Men den där idén är cool, kanske använder den senare i kampanjen.

Sa jag förresten att det är tornerspel om några dagar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Okej... Så något i staden? Och det är ett tornerspel på gång? Jag tror jag har en ide...

The Jungle

Inför tornerspelen som kommer äga rum i staden förbereder sig köpmännen och grosshandlarna för att kunna sälja så mycket saker som möjligt till skarorna av besökare. Men i år har det varit svårt att få ihop logistiken, speciellt när det kommer till att förbereda maten som ska säljas på stadens gator under tornerspelen.

Men en lokal trollkarl, Phil Connor, har kommit med en lösning! Han har lurat en stor mängd goblins att komma till staden och arbeta i hans slakteri med att producera och förbereda kött som sedan kan säljas. Goblinsen är betalda extremt lite pengar och tvingas arbeta under fruktansvärda förhållanden. För att hålla goblinsen lugna och arbetandes nästan dygnet runt har Phil börjat ge dem mer och mer droger.

Det här leder till problem på ett par olika sätt som kan dra in spelarna:


  1. Sinclair, en lokal reporter, har infiltrerat slakterierna och upptcäkt hur illa det är där inne. Men ingen vill trycka hans raport. Både pågrund av rädsla för eller mutor från Connor men också pågrund av racism mot goblins.
  2. Goblinsen arbetar så hårt att de dör. Conner har fått resten att göra sig av med kropparna genom att förbereda dem och göma dem bland resten av köttet. Den ofrivilliga kanibalismen har gjort att ett par halv-orcher har förvandlats till wendigos och löpt amok i staden.
  3. Några goblins har blivit desperata nog att råna och mörda människor i staden. Spelarna tror det här är vanliga goblin attacker innan de upptäckter slakterierna.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Intressant! Några frågor:
Vad kan man ersätta goblins med? I den här världen är i princip alla tolkienvarelser försvunna sedan några hundra år. Kanske med indianslavar från Nya Världen?
Varför måste han vara trollkarl? Trollkarl är man i hemlighet i min kampanj, annars kommer pöbeln och bränner en :)
Vad och varför är wendigos?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Tomatalven;n93149 said:
Intressant! Några frågor:
Vad kan man ersätta goblins med? I den här världen är i princip alla tolkienvarelser försvunna sedan några hundra år. Kanske med indianslavar från Nya Världen?
Varför måste han vara trollkarl? Trollkarl är man i hemlighet i min kampanj, annars kommer pöbeln och bränner en :)
Vad och varför är wendigos?
Slavar eller migrantarbetare av vilken typ som helst fungerar. Ärligt talat fungerar fattiga och desperata människor från staden de är i också.

Han är trollkarl av två anledningar 1. För det är kul att slåss mot folk med area of effekt attacker i en byggnad tätt packad med folk man försöker skydda (där kommer vara så många döda barnarbetare :D *Mys*). 2. För att han ska kunna lobba eldbollar och bränna alla inne i en referens till Triangle Shirtwaist Factory branden http://en.wikipedia.org/wiki/Triangl...t_Factory_fire (Pssst.... Hela det här scenariot är inspirerat av Upton Sinclairs The Jungle från 1920-talet. Läs den! Första boken som fick mig att kräkas.). Han kan totes vara en hemlig trollkarl eller bara en snubbe med minions eller en fighter eller what ever.

En wendigo är ett monster från amerikansk för europeisk mytologi. Det är folk som äter människokött och förvandlas till superstarka monster. Se filmen Ravenous för mer detaljer :)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Körde på scenario 2 minus wendigos och med dehumaniserade indianer som goblins + mirroring av spelaridéer och impro, det gick asbra :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Tomatalven;n93188 said:
Körde på scenario 2 minus wendigos och med dehumaniserade indianer som goblins + mirroring av spelaridéer och impro, det gick asbra :)
Nice :)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Fan vad jag pratar svengelska i rollspelsammanhang haha
Case closed för tillfället kan man säga, tack för hjälpen!
 
Top