Nekromanti One Can Have Her på OmniCon

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Med Peter Nordstrand som spelledare och Jonas Ferry som en av spelarna spelade jag förra helgen One Can Have Her, Jonas Ronnies-vinnande rollspel i noirmiljö. Det inträffade på Peters minikonvent OmniCon och en till av konventsdeltagarna, Jonas S, deltog i One Can Have Her medan de andra spelade brädspel. Jag har skrivit om det på A Game of You och tittade då framförallt på spelmekaniken och mina upplevelser som spelare. Här tänkte jag även ta upp min karaktärs historia till viss del.

En kort sammanfattning för dig som är obekant med spelet: One Can Have Her är ett rollspel som tar sin inspiration från klassiska noir-filmer. Man spelar till och med i svart-vitt. Spelet lånar också en central systemidé från det spelteoretiska Fångarnas dilemma. Man spelar en man som har begått ett brott, man har ett livsmål man vill uppnå och samtliga karaktärer har en relation till en och samma femme fatale. Spelledaren skapar också en fiende till varje karaktär som står emellan honom, hans livsmål och femme fatalen. Karaktärerna känner också till varandras brott och har i spelets slutskede möjlighet att tjalla på varandra eller låta bli. Förhoppningsvis lyckas man sätta dit de andra och själv komma undan. Endast då kan man uppnå sitt livsmål och få kvinnan.

Jag spelade Jeff Bailey, en conflicted nightclub singer som dödat en känd filmproducent när denne gjort närmanden under en privat provspelning. Jeffs mål var att bli en känd filmstjärna. Jeffs styvsyster Norma James, dotter till Kaliforniens guvernör, var storyns femme fatale. Jeff åtrådde Norma och försökte hitta ett sätt att rättfärdiga en romantisk relation samtidigt som han svartsjukt försökte hålla andra män borta.

Något han inte lyckats särskilt väl med. Norma hade genomgått ett par aborter när storyn började. Jonas F spelade en aggressive doctor som utfört aborterna illegalt på faderns begäran. Hans mål var att bli känd som den som fick aborter legaliserade i delstaten. Hans brott att han utförde dem och dessutom lyckats döda en kvinna som kommit för att få hjälp. Jonas S spelade en greedy (tror jag det var) government agent som utpressade guvernören som han hjälpte med säkerheten och hade rejält med hållhakar på. Han ville skrapa ihop tillräckligt med stålar för att kunna dra sig tillbaka, med Norma som grädde på moset.

Jag gillade Jeff. Han var en sorglig nattfjäril som drogs mot stadens neonljus och brände sig. Slarvern i släkten i lite för stor kostym och med orealistiska drömmar. Det sades aldrig rätt ut men jag tänkte mig hela tiden honom som sexuellt ambivalent. Filmproducenten han dödat var inte öppet homosexuell men det var välkänt i branschen och jag hade hela tiden bilden att det var Jeff som börjat göra sexuella inviter för att sedan ångra sig när det började gå för långt. Det här hängde också ihop med att han attraherades av Norma. Han såg hur alla andra män drogs till henne och tänkte att det skulle säkra hans sexualitet, göra honom till man, om han fick henne.

I kvällens första scen gör Jeff sitt första fumliga försök att förföra Norma. Talande är att han egentligen bara försöker utnyttja hennes olycka för att stärka sin sjävkänsla snarare än att det är frågan om någon uppriktig känslomässig kontakt. Det blir nobben.

Jeffs misslyckande här leder till att han inte kan göra några egentliga närmanden i senare scener utan att jag ändrar arenan för konflikten. Spelet är så snillrikt skrivet att en konfliktlösning är just det, en lösning av konflikten. Målet för konflikten har etablerats i fiktionen, misslyckat eller ej, och gäller nu som ny förutsättning.

Det här leder till att Jeff senare friar till Norma, och får ja! Men det går på skit.

I slutändan ser vi självmördaren Jeff flytandes i familjens pool, melodramatiskt inspirerat såväl in-game som off av Sunset Boulevard.

Det roliga är att jag så tydligt kan se var det började gå snett för Jeff (ja, utöver det faktum att vi startade spelet med att han begått ett mord).

Vid en scen i mitten av storyn så har Jeff trängt sig fram till en höjdare i filmbranchen på en nattklubb och tjatat till sig en chans. Hög på det här bestämmer sig Jeff för att fira. Han överdriver förstås vikten av samtalet för sig själv och bygger upp självförtroende utan grund. Han hamnar på samma bar som Jonas S agent och sabbar allt i ett enda svep där det slutar med att han hotar agenten.

Det här får resultatet att agenten försöker sätta dit Jeff och när det strax senare är dags för tjallning naturligtvis skvallrar på honom för hans fiende. Fascinerande nog skapar den här småaktigheten en oförsiktigt hämndspiral som förgör dem båda.

Jag satt på kanten av stolen under hela speltillfället. Det var sjukt spännande även under de andra spelarnas scener, och när mina scener började korsas och vävas ihop med Jonas S blev det verkligt tajt. Det är uppenbart att Peter är en skicklig spelledare när det kommer till story now, med vassa sceninramningar och konsekvent tryck på karaktärernas svaga punkter. Men lika uppenbart att han följde reglerna och spelade systemet för maximal effekt.

Jonas Ferry har skrivit ett spel som känns som ett skolexempel på hur man stödjer tematiskt rollspelande och där systemets alla element och spelets struktur kretsar kring och skapar vad som är viktigt och ställningstaganden kring detta. I det här fallet något jag tolkat personligen som samvete.

Jag skulle säga att den här proceduren tar avstamp i den handfull kort man tilldelas och sedan i konflikter fritt kan välja att spela ut i vilken ordning man vill, till synes med någon slags kontroll över sitt eget öde. Via livsmålen som är satta på kollisonskurs med fienden och de andra spelarkaraktärerna, brottet och inte minst spelets femme fatale snurrar frågeställningarna om spelets själva kärna fram.

Det fanns några tillfällen där kopplingen mellan spelregler och story var särskilt tydliga och de är så häftiga så jag måste nämna dem.

Ett var när Harry, Jonas S agent, sökte upp min fiende, en framgångsrik sångare och rival, för att döda honom. Dels för att Norma vill det, men också för att sätta dit Jeff för mordet. Peter drar som spelledare sina fyra spelkort och flyger upp och slänger fram tre drottningar som svar på Jonas konfliktöppning, en sexa som säger att han sticker en kniv i fienden. I OCHH har alla klädda kort en specifik betydelse. Knektar är snuten, drottningar femme fatalen och kungar är fienden. Konflikten är avgjord och Peter berättar det här som att Norma är där, kliver emellan och får kniven i sig. Sjukt stiligt. Tror ni hon följer med till Acapulco?

En annan cool grej är när vi haft vår första tjallning och jag inte tjallat på någon, men agent Harry tjallar på mig. Peter har redan innan han sett våra respektive lappar valt svart kort för att fortsätta storyn efter tjallningarna. Nu vänder han upp det och vi spelar vidare. Min första scen efter tjallningen är i en gränd där jag vaknar av att någon pissar på mig. Det är min rival och han väser att han vet att jag mördat filmproducenten. Eftersom jag inte tjallade på någon så har jag bara ett nytt kort på hand, och en rejält tillskruvad situation som blir svår att ta sig ur utan att jag funderar över saker som värdet av hämnd, skuld och begär.

Oj, det här blev långt och ändå har jag inte sagt allt jag vill säga.

Ställ gärna frågor så ska jag försöka svara och Jonas finns säkert i närheten och vill tala om sitt spel.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Wow. Det här låter sjukt coolt. Ni verkar ha haft en grymt rolig spelsession och jag tycker synd om dem som spelade brädspel.

Det här vill jag mycket gärna spela. Hur får man tag på det?

Själva skapelseprocessen måste gå ganska snabbt antar jag? Så länga alla har idéer till en karaktär i alla fall. Över huvudtaget känns det som ett ganska smidigt spel. Jag skulle gärna veta mer om hur konfliktssystemet fungerar. Jag älskar sånna här konfliktsdrivna spel, särskilt där konflikter mellan spelarna är centrala. På ett väldigt långsökt sätt påminner det lite om In a Wicked Age.

Herregud, det var sjukt kul att läsa denna rapport. Som alltid med dina rapporter förvisso. Jag ser fram emot att spela med dig igen, nu när det inte blev något GothCon för din del.

/Jonas
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Guy Haines - Mannen som kom undan med mord

Lördagen 26 maj spelade jag mitt noirspel One Can Have Her för första gången. Det var på OmniCon, ett minikonvent av Peter Nordstrand. Jag har själv spellett sådär en sju-åtta gånger, men aldrig spelat. Det var riktigt skoj att testa. Spelet speltestas för fullt just nu, och kommer så småningom att publiceras.

Anders har redan sammanfattat spelet och rollpersonerna, så jag ska ta chansen och berätta min rollpersons historia.

Guy Haines var en aggressiv doktor som utförde illegala operationer i 1950-talets Kalifornien. Hans livsmål var att bli känd som den som legaliserade aborter i delstaten. Han kände femme fatalen Norma James efter att ha utfört en, som senare visade sig vara två, aborter åt henne. Det var hennes far, Kaliforniens guvernör Guvenör James, som förde henne till Haines.

Den första scenen började morgonen efter en mycket svår och mycket misslyckad abort. Kvinnan låg död i Haines klinik, när hans sköterska anlände för dagen. Haines gjorde sitt bästa för att hon inte skulle upptäcka något, men misslyckades. Sköterskan fick syn på den makabra scenen och sitt yrke till trots har jag för mig att hon svimmade ner i pölarna med blod.

Haines flydde ut på Los Angeles gator och irrade hela dagen utan mål. På kvällen fann han sig framför sin port, där den döda kvinnans man hade hittat Haines bostad och väntade på honom. Det blev en ny konflikt, där Haines försökte köra iväg mannen. Ännu en gång misslyckades han, jag antar att Peter som var spelledare drog bra kort, och mannen trängde sig in i Haines lägenhet.

Väl där ville mannen i nästa scen misshandla Haines. Peter tänkte sig det som en konflikt, men Haines hade faktiskt inget emot att få stryk. Vid det tillfället ansåg han sig ha gjort sig förtjänt av det, och mer därtill. Mannen slängde ut Haines genom fönstret ner på gatan, rakt på en polisbil.

Det här var skickligt gjort av Peter. Han märkte att jag inte såg någon konflikt i misshandeln, och eskalerade helt enkelt insatsen genom att blanda in polisen. Jag tog chansen till en ny konflikt, att övertyga polisen om att mannen anfallit Haines oprovocerat i hans hem. Det lyckades, och mannen blev gripen.

Jag hade spelat ut mina kort för den här omgången, och fick vänta en stund medan de andra spelarna hann ikapp med sina berättelser. Haines skvallrade inte på någon, eftersom det inte fanns något att tjäna på det ännu. Jag trodde att Peter skulle köra minst en omgång till, och hade rätt.

Nästa scen började hemma hos Haines där hantverkare lagade hans fönster. Hela delhistorien med den döda kvinnan och sköterskan var ouppklarad, så jag valde att försöka reda ut det. Kroppen var förd till bårhuset, och Haines skulle dit och rentvå sitt namn. Det blev en konflikt med obducenten, som avbröts av att Peter spelade en knekt och polisen kom.

Nästa scen utspelade sig hos polisen. Jag gjorde en grej av att Haines avslutade precis samma monolog om oskuld som hos obducenten, och det gick lysande. Haines övertygade polisen om att kvinnan hade dykt upp sjuk från gatan och att han försökt rädda hennes liv utan framgång. Polisen blev nöjd.

Nu satt jag med ett kort kvar, en kung. Kungar betyder i konflikter att ens fiende dyker upp och rollpersonen förlorar konflikten. Hade jag varit smart hade jag tagit en konflikt med en annan rollperson, för då hade deras fiende kunnat dyka upp istället. Men det tänkte jag inte på.

Haines skulle träffa guvernören och övertyga honom om att legalisera aborter. Jag tänkte mig egentligen att det skulle utspela sig hemma hos guvernören, så att Haines kunde träffa femme fatalen, men Peter föreslog guvernörens country club.

När Haines kom dit väntade guvernören vid ett bord. Han beställde in mat, och Haines la ut versen om sitt abortförslag. Sedan spelade jag kungen. Jag hade ingen aning hur Peter skulle få till det här, men han fann sig oerhört snabbt. Guvernören plockade fram den döda kvinnans mans vittnesmål till polisen ur innerfickan, och förklarade att Haines skulle hålla sig lugn. Haines stormade rasande därifrån.

Dags för skvallring igen. Den här gången sålde Haines båda de andra till polisen. Min tanke var att koppla dem till guvernören, och på så vis sätta dit all tre. Det visade sig vara sista rundan, och dags för epiloger.

FBI-agenten skvallrade inte alls, nattklubbssångaren skvallrade på agenten och Haines på båda. Det betydde att Haines var ensam kvar, skulle uppnå sitt livsmål och jag skulle få bestämma hur det gick för femme fatalen. Jonas S som spelade agenten förklarade hur han satte dit guvernören som fick avgå, men att han själv hamnade i fängelse. Haines utnyttjade guvernörens fall för att vädja till hans politiska motståndare om abortfrågan.

Med versionen vi spelade med fick man om man var ensam kvar välja om rollpersonen uppnådde sitt mål eller inte. Det är nu ändrat till att man måste uppnå sitt mål. Haines lyckades i alla fall bli känd som societetsdoktor, även om abortförslaget inte gick igenom. Han var nöjd med berömmelsen.

När femme fatalen dök upp på den nya guvernörens invigningsfest nobbade Haines henne, med motiveringen att hon efter sina aborter var smutsig. Han var en dålig kille med tydlig dubbelmoral, som kom undan med mord och blev rik och berömd.
 
Joined
13 Mar 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Jo att göra karaktärer gå jättefort. Jag har skrivit ganska utförligt om detta i min pågående spelrapport på The Forge (länk).

Det var en bra spelsession. Tack till alla som var med.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Tack för dina uppmuntrande ord!

När jag skrev utkastet till posten på A Game of You så uppehöll jag mig en hel del vid hur snabb och ner till själva märgen rollpersonsskapandet var, men så strök jag större delen av det partiet.

Men som Peter skriver går det snabbt. Överlag så är hans genomgång av spelet på The Forge mycket läsvärd och långt mer tydlig än mina poster sammantaget. Så kolla in den om du inte gjort det.

Angående att ha en idé till en karaktär, så hade jag inte det egentligen. Det enda jag kände var att jag ville att han skulle vara från överklassen på något sätt. Resten såg spelet till att ge mig via listorna.

Peter gjorde också som man skulle och såg till att processen flöt på. Inget velande här inte. Kort koll om man ville ändra på listan sedan så valde man. Kombinationerna är i slutändan rätt många.

Jag frågade förresten om man kunde välja ett eget namn. Nej, sa Jonas. :gremsmile:

Det var kreativa begränsningar när de är som bäst. Och din tanke om In a Wicked Age är inte så långsökt att jag gjort kopplingen själv.

Du frågar om konfliktsystemet. Så här ser det ut i korthet:

Man får sju spelkort på hand. Man får själv kolla på dem men de är inte öppna för andra.

Ess är ettor om de inte spelas ut med något annat kort, då de gäller för samma värde som kortet de spelas med.

Alla klädda kort avgör direkt konflikten enligt nedanstående.

Knektar är polisen och spelas de så dyker de upp och avbryter konflikten som förblir olöst.

Drottningar = femme fatale. Den sida som spelaren av kortet väljer hjälps av det här kortet och vinner konflikten.

Kungar betyder att fienden på något sätt hindrar karaktären. Här vinner spelledaren eller den andre spelaren.

När man går in i en konflikt så spelar man något av korten på hand. Motståndaren måste lägga ett högre värde för att stanna kvar i konflikten. Båda spelarna berättar vad de gör för att vinna konflikten utan att avgöra den. Har man par kan man spela dem och motståndaren måste då lägga två kort av ett högre värde. Här kan alltså de vilda essen komma till pass.

Sitter man med klädda kort måste man välja huruvida man ska spela dem tidigt i storyn eller spara dem. Det sättet att kunna påverka sin dramatiska kurva är jag förtjust i. Det kan bli både spännande att introducera sin fiende tidigt i storyn såväl som passande att spara ett sådant kort till slutet.

Man kan också dumpa kort på medspelare när de är inblandade i konflikter eller hjälpa dem eller spelledaren på samma sätt, så det är också ett sätt att "bli av" med sina klädda kort.

Jag hoppas det här klargjorde vad du frågade efter, och att jag inte klantade till något med Jonas spel.

Jag hoppas också att vi kan spela något tillsammans igen snart.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Re: Guy Haines - Mannen som kom undan med mord

Det finns en massa riktigt eleganta konlfikter och eskaleringar i era krönikor. OCHH verkar vara väldigt spännande och intensivt.

Finns det någon mekanik eller tanke kring scensättandet? Som jag förstått det så spelar spelarna sina egna scener ibalnd utan att andra karaktärer är närvarande. Vem sätter scenerna, hur och när? Är varje kort en ny scen?

Eskaleringen med polisbilen var lysande! Riktigt coolt sätt att ta scenen ett steg till när den inte tänder. Eller, den tände väl iofs. Att klippa när Guy låg blodig på hallmattan hade varit ganska coolt med, med en kamera zommandes ut i fågelperspektiv, lite så där lagom roterande.

Ja, jag blev inspirerad. Riktigt inspirerad!
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Sceninramning

Kul att du blir inspirerad!

Scenerna ramas alltid in av spelledaren, men spelarna får komma med förslag om vad de vill göra härnäst.

Vi tar ett exempel. Jag är spelare och du är spelledare.
"Jag sticker och hämtar fotona hos obducenten", säger jag.
Om du inte ser någon möjligt konflikt där så säger du: "Okej, vad ska du göra med fotona?"
"Jag ska utpressa affärsmannen med att jag vet hur hans älskarinna dog!" svarar jag.
"Aha!" ropar du. "Där har vi en spännande scen. Du kliver in på affärsmannens kontor med hans sekreterare i hälarna som ropar han inte får bli störd."
"Jag slänger fram fotona på skrivbordet så att både han och sekreteraren ser dem."

Därefter reder vi ut vad konflikten gäller, alltså vad min rollpersons mål med det hela är, och spelar ut konflikten med hjälp av spelkorten. Om någon annan spelare vill blanda sig i kan de lägga in sin rollperson i scenen. Kanske vill någon hjälpa affärsmannen; då säger kanske spelaren att dess rollperson också är på kontoret.

Man kan säga att varje scen vanligtvis innehåller en konflikt, men man kan ha scener utan konflikter. Scenen med Guy Haines som blev misshandlad och utslängd genom ett fönster ser jag som två scener där den första saknar konflikt, men leder till den andra.

Eller i exemplet ovan kanske du kommer på att obducenten ska kräva att jag gömmer ett lik åt honom mot att han ger mig fotona. Du tänker att jag ska förhandla och att det ska bli en konflikt, men jag säger istället "visst!". Då får vi en scen utan någon konflikt, som ändå är cool och ändå leder till något nytt.

Fast när man spelar är det inte viktigt att veta exakt när en scen börjar och en annan slutar. Det finns inga regler som "gäller en scen" eller liknande, så det används mest för att det blir tajtare berättelser. Det är ett hjälpmedel för spelledaren och spelarna att klippa mellan olika delar av berättelsen.

När det gäller vilken rollperson som får nästa scen brukar jag gå efter vem som har mest kort på hand. Spelarna får sju kort från början som de gör av med i konflikter. När alla har slut på kort är det en tjallningsomgång. Men en del blir av med kort snabbare än andra genom att spela ut par och tretal, eller genom att ge sig in i längre konflikter. Då brukar jag klippa till den som har mest kort för att spelarna ska nå tjallningen ungefär samtidigt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ska läsa The Forge tråden.

Skönt med lite listor för oss som kan ha svårt att klämma fram sköna karaktärskoncept sådär på studs.

Om man inte får välja sitt eget namn, vilket jag tycker är riktigt coolt, hur gör man då? Får man bara välja namn från en specifik lista eller slår man fram det eller hur funkar det? Du kanske har skrivit något om det, men i sånna fall har jag missat det.

Tack för din redogörelse om konfliktsystemet. Det verkar väldigt simpelt, samtidigt som det finns ett rätt taktiskt element i det. Det tilltalar verkligen mig som har en gamblingådra ( Slav under pokerboomen). Dessutom finns risken att man drar riktigt kalla kort (även om man bör få några bra kort när man får sju stycken) och det kan bli en härlig utmaning att försöka klara sig med den begränsningen.

/Jonas
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Om man inte får välja sitt eget namn, vilket jag tycker är riktigt coolt, hur gör man då? Får man bara välja namn från en specifik lista eller slår man fram det eller hur funkar det?

Från en lista. Fungerar skitbra och skapar direkt driv och fart framåt under hela spelprocessen. Jag tycker att det är genialiskt att rama in hela skapelsen i ett sådant extremt process-rör som OCHH har. Det går fort att komma igång helt enkelt.

Dessutom ger det filmkänsla då karaktären byggs under spel och inte före, vilket är ball och "rätt".
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Från en lista. Fungerar skitbra och skapar direkt driv och fart framåt under hela spelprocessen. Jag tycker att det är genialiskt att rama in hela skapelsen i ett sådant extremt process-rör som OCHH har. Det går fort att komma igång helt enkelt.
Ja, det är perfekt för mig som ibland kan drabbas av extrem idétorka vid skapelse av rollp+ersoner.

Dessutom ger det filmkänsla då karaktären byggs under spel och inte före, vilket är ball och "rätt".
Ja, jag fick den känslan också. Även fast jag inte har spelat det. Men det låtyer extremt coolt.

Fan vad jag vill spela detta nu.
 
Top