Ondskans gruvor / Where the Shadows Stalk (1985)

Men alltså, jag förstår inte vad ni två pratar om. Det här är väl originalomslag? Vad är oddsen att man skulle ha snubblat över en bild på en muterad gruvarbetare från mellankrigstid när det var just vad man behövde? Jämför med hur omslaget till andra boken också matchar innehållet.
Ja, du missförstod nog vad jag menade.

Jag säger absolut inte emot att det där är ett orginalomslag och att just den där bilden med mössan och skägget skapades just av den där Oakes.

Jag menar inte att han "snodde" hela bilden.

Vad jag menar KAN ha hänt (och jag har inga belägg för det här alls, kanske är det ren slump, kanske gillade bara Oakes hulken och ritade bilden helt från scratch men menade det som en homage eller något), men vad som KAN ha hänt är att Oakes behövde rita en bild på muterad gruvarbetare, tog en helt orelaterad bild på hulken han hade liggandes, och kalkerade av hulken och kanske även bakgrundsdetaljerna, och sen ritade dit hatten, skägget, hackan, och lycktan.

Något det finns flera exempel på från 80-talet framför allt vill jag minnas.

Kanske hade han ont om tid och deadline för både bildinlämning och hyran närmade sig, kanske kände han sig dålig på proportioner (inte bekant med andra bilder av personen i fråga), kanske hade han bara svårt att komma på hur en mutant ser ut och tyckte hulken passade bra in.

Så absolut ett orginalomslag! Men kanske med vissa delar kalkerade/avritade från en eller kanske flera andra bilder. Kanske kom bakgrunden från en bild, hulken från en annan, och verktygen från en tredje.

Eller så är allt ritat från grunden och likheten bara en slump eller något undermedvetet. Jag har mer än en gång skapat en egen, unik SLP bara för att senare inse att jag snott allt inklusive namnet från någon biroll i en film.

Vad jag menar KAN ha hänt (och jag har inga belägg för det här alls, kanske är det ren slump, kanske gillade bara Oakes hulken och ritade bilden helt från scratch men menade det som en homage eller något), men vad som KAN ha hänt är att Oakes behövde rita en bild på muterad gruvarbetare, tog en helt orelaterad bild på hulken han hade liggandes, och kalkerade av hulken och kanske även bakgrundsdetaljerna, och sen ritade dit hatten, skägget, hackan, och lycktan.
Skulle inte förvåna mig om man kan hitta serierutan han snodde posen från.

Eller, kanske var det ursprungligen en bild på Hulken som Oakes själv hade ritat. Kanske som övning, kanske på skoj, kanske för en jobbansökan som serietecknare som inte ledde nånvart.

Sen när ett bokförlag ville ha ett omslag på muterad gruvarbetare så hade han den här coola bilden liggandes till ingen nytta så han justerade den lite och skickade in den till bokförlaget. För det vore ju synd om den inte kom till användning. Och kanske bokförlagsfolket inte var lika förtjusta i hulken och därför inte reagerade på likheten.

Jag ser ingen som helst anledning att tro det här. Det enda som gör att ni säger "Hulken" är för att han är grön och har muskler. Kroppsform och annat är inte alls så. Självklart kan en konstnär teckna en muskulös snubbe, och det finns inte så många alternativ annat är grönt och grått när man vill visa att han är mutant (jämför med hur Hulken var grå först).

Jag ser ingen som helst anledning att tro det här. Det enda som gör att ni säger "Hulken" är för att han är grön och har muskler. Kroppsform och annat är inte alls så. Självklart kan en konstnär teckna en muskulös snubbe, och det finns inte så många alternativ annat är grönt och grått när man vill visa att han är mutant (jämför med hur Hulken var grå först).
Byxorna, ansiktet, posen.

Ibland undrar jag om jag borde tillbringa så mycket tid på WRNU. Om det är värt att lägga så mycket tid och tankemöda på att dividera om obskyra och pedantiska detaljer och digresser.

Men så kommer en sådan här tråd :heart:

Hot take: det är hulken (ref. pose + byxor) men han har ritat om hela huvudet

Nu återstår väl mest bara om någon kan hitta den ursprungliga bilden med exakt den posen. Tävling?

Vinnaren får heder och ära!

Jag känner att visserligen är jag ärrad och halt av det här, men ändå hade jag inte varit samma person idag om jag inte vid 12-13 års ålder hade tvingats konfrontera Hulken i tomteskägg och plåtkeps. Helt utan skyddsnät! Det formade mig, det gjorde det verkligen.

jag vill minnas att man mötte hen i äventyret. har väldigt vaga minnen av de gamla äventyrsböckerna men något om att de refererade till omslaget i texten ringer en liten klocka.

oavsett denna tangent, ansiktet ger mig mer associationer till orcs i world of warcraft än både tomten och hulken. "fötterna" är en egen historia dock…

Jag hade den här boken, min första soloäventyrsbok har jag för mig, och i ett svagt ögonblick efter att inte plockat upp den på ett tag fick jag plötsligt för mig att den gröne mannen inte hade skägg när jag fick boken, men när den legat i skrivbordslådan ett tag så hade han det plötsligt! Snacka om ockult. Jag inbillade mig på riktigt att det var sant, och hade ju ingen möjlighet att kolla upp vad som var märkligt eller inte. Tror det var först senare i en gammal Sinkadus jag såg att det verkade varit skägg hela tiden, men vid det tillfället hade fantasin ändå stillat sig.

Vilken nostalgichock! Älskade dessa två (eller snarare Kayats illustrationer kanske...). Skrev Ian & Clive Bailey något annat rollspelsrelaterat?

Inte vad jag vet. Jag tror endera eller båda jobbade på Games Workshop när det begav sig.

Edit: förekommen, ser jag.

Last edited:
Lite coolt ändå att de två böckerna var bland de första spelböckerna med monsterattacker (olika för respektive monster) där man fick välja strategi för att hantera bestarna, och även var tidiga med perfekta slag i strider (rulla två ettor). Minskar lite av nackdelen med att en skäggig Rebel-Hulken är på omslaget... :)

Back