Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, du missförstod nog vad jag menade.Men alltså, jag förstår inte vad ni två pratar om. Det här är väl originalomslag? Vad är oddsen att man skulle ha snubblat över en bild på en muterad gruvarbetare från mellankrigstid när det var just vad man behövde? Jämför med hur omslaget till andra boken också matchar innehållet.
Jag säger absolut inte emot att det där är ett orginalomslag och att just den där bilden med mössan och skägget skapades just av den där Oakes.
Jag menar inte att han "snodde" hela bilden.
Vad jag menar KAN ha hänt (och jag har inga belägg för det här alls, kanske är det ren slump, kanske gillade bara Oakes hulken och ritade bilden helt från scratch men menade det som en homage eller något), men vad som KAN ha hänt är att Oakes behövde rita en bild på muterad gruvarbetare, tog en helt orelaterad bild på hulken han hade liggandes, och kalkerade av hulken och kanske även bakgrundsdetaljerna, och sen ritade dit hatten, skägget, hackan, och lycktan.
Något det finns flera exempel på från 80-talet framför allt vill jag minnas.
Kanske hade han ont om tid och deadline för både bildinlämning och hyran närmade sig, kanske kände han sig dålig på proportioner (inte bekant med andra bilder av personen i fråga), kanske hade han bara svårt att komma på hur en mutant ser ut och tyckte hulken passade bra in.
Så absolut ett orginalomslag! Men kanske med vissa delar kalkerade/avritade från en eller kanske flera andra bilder. Kanske kom bakgrunden från en bild, hulken från en annan, och verktygen från en tredje.
Eller så är allt ritat från grunden och likheten bara en slump eller något undermedvetet. Jag har mer än en gång skapat en egen, unik SLP bara för att senare inse att jag snott allt inklusive namnet från någon biroll i en film.