Ondskans gruvor / Where the Shadows Stalk (1985)

mrund

Kummelgast
Kalle Lind brukar säga att en viktig anledning för honom att göra radioprogrammet Snedtänkt är för att han skall försöka förstå sig på vad det egentligen var som han såg på teve kring 1980. Här har vi en likadan fråga för mig, något som har hållit mig vaken om nätterna i 40 år.

Varför står den Otrolige Hulken iförd tomteskägg på omslaget till soloäventyret Ondskans gruvor / Where the Shadows Stalk (1985)?

Det måste nästan vara en av Äventyrsspels många återbrukade omslagsbilder. Men vad i all världen var det för ursprunglig produkt där den här bilden var rimlig?

1760424814622.png 1760424851261.png

Last edited:
Jonathan Heap kanske är identisk med filmregissören med samma namn, född 1963. Men det är inte uppenbart hur en 21/22-årig amerikansk filmstudent fick jobbet att illustrera ett brittiskt soloäventyr. Det är iofs rätt ålder för dem som jobbade med rollspelsprodukter kring 1985.

Kalle Lind brukar säga att en viktig anledning för honom att göra radioprogrammet Snedtänkt är för att han skall försöka förstå sig på vad det egentligen var som han såg på teve kring 1980. Här har vi en likadan fråga för mig, något som har hållit mig vaken om nätterna i 40 år.

Varför står den Otrolige Hulken iförd tomteskägg på omslaget till soloäventyret Ondskans gruvor / Where the Shadows Stalk (1985)?

Det måste nästan vara en av Äventyrsspels många återbrukade omslagsbilder. Men vad i all världen var det för ursprunglig produkt där den här bilden var rimlig?

View attachment 26195 View attachment 26196
Det är väl originalbild till den engelska utgåvan, eller missförstår jag frågan? Någon ur troglodyt-traditionen?

Det är väl originalbild till den engelska utgåvan, eller missförstår jag frågan? Någon ur troglodyt-traditionen?
Det här är inte vilken grön muskelbyggare som helst, fastän redan det vore ett oförklarligt omslagsmotiv. Det är den Otrolige Hulken utklädd till sydstatsveteran och gruvarbetare, med lösskägg.

Bilden är ju som sagt originalomslaget, så här kan man nog inte lasta Äventyrsspel. Däremot bytte de intressant nog ut illustrationerna i inlagan - de svenska utgåvorna är illustrerade av Stefan Kayat, vars speciella stil också bidrog starkt till att ge det svenska Chock sin särprägel. De svenska utgåvorna marknadsfördes ju också som synes i association med Chock, även om de här äventyren egentligen är mer pulp-Cthulhu.

Vad föreställer bilden då? Nu var det ett rätt bra tag sen jag läste/spelade boken, men om jag minns rätt utspelas det omkring en gruva i Wales på mellankrigstiden nån gång som tagits över av något ondskefullt - ev något UFO som legat begravt där sen forntiden - som bl a förvandlat en del av gruvarbetarna till muterade monster. Det är väl en av dem som avbildas på omslaget, låt vara inte särskilt troget hur jag vill minnas att de beskrivs i boken.

något ondskefullt - ev något UFO som legat begravt där sen forntiden - som bl a förvandlat en del av gruvarbetarna till muterade monster
"Jaha, då var det måndag igen och dags att ta tag i mitt nya illustrationsuppdrag. Hmm... walesiska gruvarbetare har blivit muterade monster under inflytande av utomjordingar... Knepigt... Jag vet! Jag sätter på den Otrolige Hulken en sydstatsmössa och ett tomteskägg! Det blir djävligt fett!"

Jag undrar mer om det var ett medvetet beslut att ändra på färgskalan, eller om det bara är sådant som händer.

En brittisk spelbok från 80-talet om hemska muterade gruvarbetare? Låter politiskt.

IIRC så är just de muterade gruvarbetarna (om det ens är f d gruvarbetare, jag minns att man slåss mot 'mutanter' och att en har en hacka så det är en kvalificerad gissning) en rätt liten del av det hela. Men ja, gruvan är ju central.

View attachment 26197

Det verkar bara vara Jonathan Heap som har en art credit.

Enligt Gamebooks.org är det Terry Oakes som gjort omslaget och Heap de interna illustrationerna (som alltså som sagt ersatts av Stefan Kayats teckningar i den svenska utgåvan).

Boken finns f ö på Internet Archive, men just nu kan jag inte ladda sidan. Oklart om det är en tillfällig hicka eller problem med filen.

Enligt Gamebooks.org är det Terry Oakes som gjort omslaget och Heap de interna illustrationerna (som alltså som sagt ersatts av Stefan Kayats teckningar i den svenska utgåvan).
Bravo! Oakes är walesare!

Det här är inte vilken grön muskelbyggare som helst, fastän redan det vore ett oförklarligt omslagsmotiv. Det är den Otrolige Hulken utklädd till sydstatsveteran och gruvarbetare, med lösskägg.
Det var ganska vanligt när man tittar på gamla rollspelsboksbilder och serietidningar att man såg samma bild bara "omskinnad".

Jag gissar att exakt samma sak hända här. Varför återuppfinna hjulet i tiden före internet och image search, när böcker ofta hade olika omslag i olika länder. Hur skulle ursprungskonstnären för Hulken kunna veta att nån från walese satte en gruvarbetarmössa och ett lösskägg på hulken till en äventyrsbok?

Och han hade kommit undan med det om det inte vore för den där snokande Mrund!

Det var ganska vanligt när man tittar på gamla rollspelsboksbilder och serietidningar att man såg samma bild bara "omskinnad".

Jag gissar att exakt samma sak hända här. Varför återuppfinna hjulet i tiden före internet och image search, när böcker ofta hade olika omslag i olika länder. Hur skulle ursprungskonstnären för Hulken kunna veta att nån från walese satte en gruvarbetarmössa och ett lösskägg på hulken till en äventyrsbok?

Och han hade kommit undan med det om det inte vore för den där snokande Mrund!
Men alltså, jag förstår inte vad ni två pratar om. Det här är väl originalomslag? Vad är oddsen att man skulle ha snubblat över en bild på en muterad gruvarbetare från mellankrigstid när det var just vad man behövde? Jämför med hur omslaget till andra boken också matchar innehållet.

Bravo @JohanL! Frågan är alltså hur det kom sig att Terry Oakes skissade denna muskelbyggare med Hulkens trasiga byxor, korta näsa, långa överläpp och enorma underkäke -- Hulken, helt enkelt -- när förläggaren talade om för honom att de behövde en muterad walesisk gruvarbetare. Och sedan målade honom Hulken-grön i slutversionen.

På skissen är kepsen för övrigt en plåthjälm.

Bravo @JohanL! Frågan är alltså hur det kom sig att Terry Oakes skissade denna muskelbyggare med Hulkens trasiga byxor, korta näsa, långa överläpp och enorma underkäke -- Hulken, helt enkelt -- när förläggaren talade om för honom att de behövde en muterad walesisk gruvarbetare. Och sedan målade honom Hulken-grön i slutversionen.
Min gissning är att man gav honom rätt vag art direction.

Färgläggningen är det som gör det hela litet skumt, och särskilt då i den mycket grönare svenska. Antagligen konstnärens egen?

Back