Ondska som metafysisk grej

JohanL

Champion
Naturligvis måste vi när vi skriver in orcher i kontemporära verk utgå ifrån att läsaren är kontemporär. Något annat är ju inte möjligt. Så om vi vill presentera objektivt onda orcher måste vi nog ge dem kontemporära attribut som vi moderna människor associerar med "ondska". Och det är där det blir problematiskt.
Vi kan ju också helt enkelt tillåta oss en annan metafysik. Magi finns inte i verkligheten, och kanske ondska inte finns heller, men nu är det ju en annan värld det handlar om. Hos Tolkien, eller i D&D, finns definitivt ondska (i D&D vet vi det för att det har objektiva effekter om någon är ond). Då finns det koherenta vis att göra alla orcher automatiskt onda på.

Last edited:
Vi kan ju också helt enkelt tillåta oss en annan metafysik. Magi finns inte i verkligheten, och kanske ondska inte finns heller, men nu är det ju en annan värld det handlar om. Hos Tolkien, eller i D&D, finns definitivt ondska (i D&D vet vi det för att det har objektiva effekter om någon är ond). Då finns det koherenta vis att göra alla orcher automatiskt onda på.
Jag ville inte alls prata om metafysisk ondska i amerikanska rollspel så den här deltråden intresserar mig föga dessvärre. Jag pratar explicit om svenska verk. Om nu inte det var tydligt. Jag varken läser eller spelar D&D. Och när det gäller Tolkien är jag bara en novis. Jag har inget mer att tillföra där som inte redan har sagts i tråden.

Ondska må inte finnas som ett konkret fenomen, men eftersom människor fungerar likadant så delar alla, individuella och kulturella perspektiv åsido, samma grundläggande uppfattning om vad som är ondska, vilket jag tycker att fantasy och fantasyrollspel fångar rätt bra. För vad är ondska om inte ett brott mot den naturliga och gudomliga ordningen, och vilka strider mest mot denna ordning om inte utbölingar?

Ondska må inte finnas som ett konkret fenomen, men eftersom människor fungerar likadant så delar alla, individuella och kulturella perspektiv åsido, samma grundläggande uppfattning om vad som är ondska, vilket jag tycker att fantasy och fantasyrollspel fångar rätt bra. För vad är ondska om inte ett brott mot den naturliga och gudomliga ordningen, och vilka strider mest mot denna ordning om inte utbölingar?
Nja? Jag fick, kan minnas fel, ganska tidigt lära mig när jag studerade religion att vi skulle släppa begreppet ondska omgående då det ställer till mer än hjälper. Istället skulle vi fokusera på sakral och mundan. Ren kontra oren osv.

Så mer korrekt är att beskriva motståndaren som smutsig, oren, befläkad osv. I ett vidare perspektiv.

Nja? Jag fick, kan minnas fel, ganska tidigt lära mig när jag studerade religion att vi skulle släppa begreppet ondska omgående då det ställer till mer än hjälper. Istället skulle vi fokusera på sakral och mundan. Ren kontra oren osv.

Så mer korrekt är att beskriva motståndaren som smutsig, oren, befläkad osv. I ett vidare perspektiv.
Är inte det bara samma sak som att säga ingrupp och utgrupp fast med andra ord?

Är inte det bara samma sak som att säga ingrupp och utgrupp fast med andra ord?
Absolut, men nu handlade det om begreppet ondska som inte är lika allmängiltigt som vi i Europa gärna vill tro. Sen är det absolut så att vi alla försöker förstå vår värld utifrån den verklighet vi växt upp i, det kan dock göra att vi skapar väldiga missförstånd om vår omvärld. Exempelvis, glider bort från ämnet nu, österländska religioner som tidigare blivit tolkade genom en eurocentrism, vilket skapat en hel rad missförstånd som lever kvar även idag. Exempelvis synen på ondska.

Exempelvis synen på ondska.
Min tankegång gick mer åt att alla människor har samma grundläggande neurologiska ramverk där vi bygger en delad självbild (gruppbild?) som vi ser som bra, och att bryta mot den är dåligt. Så utomstående grupper vars delade självbild skiljer sig åt från vår, och kanske är motsatta vår egen grupp och konkurrerar om någon form av resurser, är främmande och dåliga. Som att alla folk, samhällen och andra sociala grupper har sina egna mem i form av värderingar, vidskepelser och så vidare, men de är bara olika uttryck för samma grundläggande hjärnfunktioner. Jag kan i alla fall inte komma på någon folkgrupp som har skiljt sig åt från resten av mänskligheten på något grundläggande sätt, utan vi är alla samma apor fast med olika hattar.

Back