Nekromanti Ondska i Eon? [Långt inlägg,risk för L&H-spoiler?]

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag tänkte jag skulle, återigen, ta upp det... tja, känsliga, får man väl ändå säga, ämnet rörande "ondska" i Eon. Jag har nämligen, både på detta forum, men oxå i egenskap av att vara "modulskribent", stött på konflikten mellan det som vardagligt kallas för ondska i Eon.

Problemet tycks bestå i det faktum att termen "ondska" väcker ovilja i många inbitna "eonfundamentalister", eftersom de tycks anse att man med denna term, speciellt om termen förekommer i samband med modulskapande, antyder att det skulle finnas någon form av "objektiv ondska" - något som är ont för det onda, så att säga. Standardargumentet mot användandet av denna term är att "ondska" är ett subjektivt begrepp, som har olika innebörd för olika individer, kulturer och tidsåldrar - ett faktum som gäller i både Eons värld och vår egna. Som Nietschze uttryckte det: "ont och gott är godtyckligt och handlar enbart om perspektiv". Det klassiska relativitetsargumentet , inom modern moralfilosofi. Speciellt L&H tycks ställa till problem i detta sammanhang, eftersom ovan nämnda eonfundamentalister anser att denna modul bekräftar och fastslår den objektiva ondskans existens i Mundana - bara eftersom den beskriver en form av kosmisk kamp mellan något som påminner om det vi klassiskt sett kallar "ont" och "gott", och trots det faktum att modulen ändå betonar att det inte handlar om "objektiv ondska".

Jag tänker inte gå in på den filosofiska biten av denna diskussion, d.v.s. relativitetsargumentets svagheter (eftersom detta "bevis" egentligen inte bevisar någonting - i sig är det enbart en deskriptiv sanning, inte en moralisk sådan) eftersom detta inte är speciellt viktigt i sammanhanget. Istället tänker jag diskutera huruvida detta motstånd mot termer i stil med "ondska" och "godhet" verkligen är speciellt motiverat.

Även om det skulle existera en "objektiv" form av ondska, är fortfarande termen "ondska" subjektiv. Så långt håller jag med. Men detta är egentligen inget argument mot användandet av denna term inom beskrivningen av Mundana. Detta av fyra skäl.

1. Även om termen "ondska" är subjektiv, så har den fortfarande ett tydligt värde, i deskriptiv mening. Detta, eftersom den ändå har en viss pedagogisk poäng, oavsett om vi lägger olika betydelse i den! För om jag kallar individen X för "ond", så kanske jag måhända lägger in betydelsen A i den, medan du lägger in betydelsen B i den. Men även om A verkligen är totalt skild från B, något som jag finner osannolikt, så förstår du ändå följande - X är inte god, och även om vi oxå lägger in olika betydelse i "gott", så har vi ändå vunnit något i beskrivningen av X - vi vet att X inte är god, oavsett vilken beskrivning vi lägger in i detta. Om vi dessutom använder termen "ond" i något sammanhang, så har vi vunnit ännu mera information, eftersom vi då, genom sammanhanget, kan utläsa exakt vad "ond" ska tolkas som. I fallet med Daak, betyder "ondska" exempelvis att kämpa mot Daak, medan i fallet med kristendom kan det betyda att kämpa för Satan, osv.

2. Ondska är förvisso en subjektiv term och jag tror personligen att det inte existerar någon "objektiv" ondska (även om jag inte stödjer denna tro på relativitetsargumentet ovan, utan andra argument). Men låt oss tänka efter! För vart existerar egentligen denna "objektiva ondska", som eonfundamentalisterna så starkt ogillar? Knappast i litteraturen, och de få fall som måhända förekommer, är notoriskt få. Inte ens i kristendomen existerar det en objektiv ondska - Satans s.k. "ondhet" låg ju enbart i att han vägrade underkasta sig guds vilja. Sålunda handlar det enbart om en viljekamp - här föreligger ingen "objektiv ondska". Inte heller Tolkiens värld har denna Ondska med stort O; Sauron är förvisso en jävligt otrevlig snubbe, men han är inte objektivt Ond - han är "bara" jävligt maktlysten och struntar i andra. Måhända kan vi kalla honom egoistiskt på gränsen till det absurda, men vi kan inte kalla honom Objektivt Ond. Det lustiga är dock, att försök att beskriva "objektiv ondska" mest av allt tycks förekomma inom diverse rollspel. Exempel på detta är Mörkret i Gemini, Nephandi -. the Fallen Ones i Mage, osv. Avsikten med detta tror jag dock är att försöka polärisera rollspelsvärlden, i syfte att försöka skapa en mera lättspelad värld. Fast egentligen, om vi exempelvis tar fallet med Nephandi i Mage, är dom verkligen onda? Är det inte snarare som så, som det uttrycks i någon Mage-modul (har för mig att det är modulen Hidden Lore ) "For there to be light, there must first be darkness", eller som djävulen säger i South Park "Without evil there can be no good, so it must be good to be evil sometimes." Med andra ord, återigen, dessa s.k. "ondska" företeelser i diverse rollspel handlar inte om Objektiv Ondska, utan om skiftande perspektiv och olika motiv, ingenting annat. Sen att dom beskrivs som Ondskan Personifierad är ju en enkel mänsklig faktor - det vi tycker illa om, det vi uppfattar som ont, vill vi att ska vara objektivt fel. Vi vill att våra värderingar och moraliska åsikter ska ha bindande kraft och auktoritet - existensen av objektiva ondskeegenskaper/objektiv giltighet ger dem denna auktoritet, som exempelvis filosofen Mackie, tillsammans med andra filosofer, mycket riktigt påpekat.

3. Alla former av försök till "objektiv ondhet" är dömda att misslyckas, för oavsett hur vi definierar "ondska", blir termen meninglös, eller åtminstone subjektiv (notera att detta enbart gäller termen "ondska" - termen skulle fortfarande vara subjektiv även om det existera objektiva, av oss människor oberoende, ondskeegenskaper). Inte ens religiösa definitioner klarar sig undan detta problem, något som redan Plato uppmärksammade på sin tid ("är det goda gott för att gudarna befaller det, eller befaller gudarna det goda för att det är gott?").

4. Slutligen, idag finns det väl ändå väldigt få människor som när de hör termen "ondska" tänker på någon form av oberoende, demonisk super-Ondhet, som utgör Manifesteringen av Ondskan! Istället tänker vi väl på relaterade begrepp, exempelvis grymhet, lögn, brutalitet, aggressivitet, osv, som vi måhända sammanfattar med termen "ondska". Den utgör, så att säga, en samlingsterm för sådant som vi uppfattar som obehagligt eller frånstötande. Att då tro att alla som läser en Eonmodul, så fort de läser termen "ondska" direkt kommer att tänka på någon Super-Ondhet - det objektivt ONDA - är delvis att idiotförklara Eonspelare, anser jag. Förvisso, det kanske finns en eller två individer som gör detta misstag, men är de verkligen tillräckligt många för att motivera icke-användandet av termer i stil med "ondska"? Jag tror det inte! Nej, måhända är inte Eonspelare mer mogna, intelligenta eller visa än andra rollspelare - för varför skulle de egentligen vara det? - men några kompletta fullblodsidioter är de inte heller! Jag tror, speciellt med de "disclaimers" som faktiskt finns i exempelvis L&H, att de som läser Eonmoduler snabbt inser att det inte finns någon "objektiv" ondska i Eon.

Summan av allt denna diskussion är alltså att jag finner det motstånd mot termer i stil med "ondska" och "godhet", som både uppvisas på detta forum är, om inte felaktig, så åtminstone onödig. Om termer "ondska" och "godhet" används i någon Eonmodul så kommer det inte rasera Mundana , om du inte själv lägger in för mycket i dessa termer! Nej, låt istället modulskaparna vara fria att använda sitt språk och undvik att lägga på dem onödiga restriktioner. Likaså anser jag oxå att mycket av den kritik som riktas mot L&H är missriktad, just eftersom det mesta av kritiken ändå tycks inrikta sig mot att hävda att L&H inför en "objektiv ondska" i Eon - det gör den inte , för allt sådant vore omöjligt! Objektiv ondska är självmotsägande eller meningslöst. Med andra ord, sluta oroa er och se L&H för vad det är - en modul som presenterar Mundanas ursprung. Vi kan klaga på att det måhända inte är speciellt orginellt, eller att det är en "ripp-off", men faktum kvarstår - L&H introducerar inte objektiv ondska i Eon. Så enkelt är det.
:gremcool:

Slutligen ska jag säga att poängen med detta inlägg inte är att attackera någon Eonspelare, Eonforumdeltagare, eller någon specifik modul till Eon eller något annat rollspel heller, för den delen. Poängen är snarare att skapa, förhoppningsvis en givande, debatt, rörande ondskebegreppet i Eon. Så det så! Om någon tar illa upp, är det alltså inte min mening, utan enbart ditt egna fel... :gremwink: Nja, men allvarligt talat, jag hoppas att det här inlägget kan väcka en intressant debatt.
:gremsmile:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Skummar igenom inlägget

*är för trött för att läsa inlägget utan skummar det endast*

Visst. Bara du skriver en bra modul så kan jag hålla med dig om vad som helst :gremgrin:

/Naug, trött
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
OT?

Personligen har jag nog alltid haft en liknande uppfattning om begreppet ondska som du beskriver - och därför hade jag aldrig några problem med att L&H skulle ha gjort Mundana mindre trovärdigt/nyanserat.

Däremot undrar jag hur någon som tycker annorlunda ska kunna argumentera emot dig utan att föra över diskussionen till filosofi (semantik?) och på så vis hamna ganska OT.. !? Bara en liten tanke... :gremsmile:

Angående din tredje punkt: Har man inte i en konstruerad spelvärld möjligheten att definiera en entitet som ond enligt alla subjekt (inkl. sig själv). Exemeplvis någon som drivs att ge alla deras maximalt tänkbara plåga, inkl. sig självt. Skulle i så fall inte denna varelse på alla praktiska sätt fylla rollen som "det onda" i världen?

En sådan varelse är inte så nyanserad och kanske av vissa skulle anses förstöra det för övrigt väldigt nyanserade Mundana... Därför kan det vara relevant att tala om en införd "Ondska" som skadar spelvärlden.

För övrigt tyckte jag faktiskt att L&H var en rätt kul modul, även om den kändes lite tunn. Och lite fler enkelt, direkt användbara grejor hade inte skadat (som t.ex. legenderna och föremålen).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Inga d4rk l0rds i mitt Mundana

Skippa det filosofiska dravlet och kom till saken, tycker jag. Den exakta definitionen av begreppet 'ondska' rör mig inte i ryggen - vad det handlar om är snarare hur det i allmänhet används. 'Ondska' är ett propagandaord, som klistras på folk och fraktioner som står emot den egna, ett ord som används för att klart placera ut skurken på ett så simplistiskt sätt att de mest korkade individer kan förstå det - både inom film, serier och IRL. 'Brotherhood of Evil Mutants', liksom. Sug på det fraktionsnamnet (X-Men). 'Ondska' är ett simpelt, korkat begrepp, och som sådant fullständigt överflödigt i Eon.

'Ondska' är också ett försök att standardisera moral och värderingar, och också där ett tragiskt klumpigt sådant. Låt mig citera lite:

Slutligen, idag finns det väl ändå väldigt få människor som när de hör termen "ondska" tänker på någon form av oberoende, demonisk super-Ondhet, som utgör Manifesteringen av Ondskan! Istället tänker vi väl på relaterade begrepp, exempelvis grymhet, lögn, brutalitet, aggressivitet, osv, som vi måhända sammanfattar med termen "ondska". Den utgör, så att säga, en samlingsterm för sådant som vi uppfattar som obehagligt eller frånstötande.
Precis. Måhända. Jag uppfattar varken lögn, brutalitet, aggressivitet eller grymhet i sig som 'ondska', men genom att använda det begreppet påtvingar du som modulförfattare mig dina moraliska värderingar på ett mycket tydligare, och återigen; simplare, sätt än annars. Jag gillar inte Usama Bin Laden, men uppfattar inte honom som 'ond' heller. WTC-incidenten rörde mig inte i ryggen. They had it coming. I min världsbild är ingen ond, och därför köper jag användning av begreppet lika lite i Bushs usla propagandatal som halvsunkiga moduler i Legender och Hemligheters anda. Jag eftersträvar lite mer nyanser när jag spelar Eon.

Och så lite lösryckta kommentarer:

Problemet tycks bestå i det faktum att termen "ondska" väcker ovilja i många inbitna "eonfundamentalister", eftersom de tycks anse att man med denna term, speciellt om termen förekommer i samband med modulskapande, antyder att det skulle finnas någon form av "objektiv ondska" - något som är ont för det onda, så att säga.
Med termen ifråga antyder man en världsbild som gränsar till tragisk, och en väldig brist på förmåga att levandegöra sina 'antagonister' och förse också dessa med seriösa motivationer och drivkrafter, utom för ondskans skull. Ordet må ha en mycket vidare innebörd, men efter att ha varit hyfsat insyltad i fantasygenren i några år får jag personligen enbart dåliga associationer åt D&D-hållet av det, och slipper det så helst i min spelvärld. Liksom, 'Book of Vile Darkness' borde säga ganska mycket om den allmänna hållningen till begreppet i amerikanska rollspel, och tragiskt nog kanske svenska med...

"ont och gott är godtyckligt och handlar enbart om perspektiv"
Precis. Det är just därför vi modulskribenter bör skita i ordet helt och hållet. Man undviker förvirring och dåliga associationer då.

Speciellt L&H tycks ställa till problem i detta sammanhang, eftersom ovan nämnda eonfundamentalister anser att denna modul bekräftar och fastslår den objektiva ondskans existens i Mundana
Mjae, det kan diskuteras. Men en massa simpla standard-fjantasy-fjanterier i Mundana bekräftar och fastslår den iallafall. Xinu och Mörkret har vidare inte försetts med några seriösa drivkrafter och mål, och framstår än mindre som entiteter som lever enbart på instinkter och lustar. Nej, de är, likt Sauron men än mindre nyansfullt, utmålad som typer som bara vill ödelägga världen, utan att varken hat, makthunger, sorg eller något annat ligger bakom. Och det, i mitt tycke, är svårt att klassa som något annat än just objektiv ondska i Mundana. Men det är ju bara min enkla åsikt, då.

Jag tänker inte gå in på den filosofiska biten av denna diskussion
Det är ju det du gör.

Även om termen "ondska" är subjektiv, så har den fortfarande ett tydligt värde, i deskriptiv mening. Detta, eftersom den ändå har en viss pedagogisk poäng, oavsett om vi lägger olika betydelse i den!
En pedagogisk poäng för dagisstadiet, ofta sedd i amerikanska propagandatal. En pedagogisk poäng jag mår fint utan att bli påprackad. Problemet med 'ondska' är just att folk inte lägger olika betydelse i det - vi ser alla en svartklädd Melkor-klon i spikförsedd rustning med tusentals orcher, valaraukar och annat oknytt i släptåg, och ena foten i tortyrkammaren 24-7. Och därför, oavsett ordets egentliga betydelse, bör det undvikas i Eon. Alla associerar det likadant, oavsett deras moraliska värderingar i övrigt.

I fallet med Daak, betyder "ondska" exempelvis att kämpa mot Daak, medan i fallet med kristendom kan det betyda att kämpa för Satan, osv.
Personer i kampanjvärlden använder säkerligen ordet på det sättet, men att i så hög utsträckning applicera sina personliga värderingar bör vara just Mundanas folks privilegium, och inte vi modulförfattares. Vi bör försöka presentera en neutralt hållen värld, full av ideal och fraktioner som rollpersonerna sedan själva kan ta ställning till. Det, att för rollpersonen slitas mellan olika fraktioner och målsättningar för att ta ställning till sist, kanske för att sedan åter ångra sig, är ju något som ger stor behållning när det rollspelas. En behållning som vi modulförfattare helt kan beröva spelarna genom att helt sonika måla ut ärkeonda S&M-kulter med retrofascistoida förtecken och helt utan försonande drag, något mycket få rollpersoner skulle kunna tänka sig att joina. Lite mer nyansering kan man gott förespråka, faktiskt.

För vart existerar egentligen denna "objektiva ondska", som eonfundamentalisterna så starkt ogillar?
I Dungeons & Dragons, till exempel. Den brukar titta in på ett hörn i Hollywoodfilmer med, men lyckligtvis tycks trenden gå åt intelligentare plots nuförtiden. Tyvärr kan detsamma inte sägas om världspolitiken, dock. Snart hittar väl jänkarna porten till helvetet i Damaskus...

Slutligen, idag finns det väl ändå väldigt få människor som när de hör termen "ondska" tänker på någon form av oberoende, demonisk super-Ondhet, som utgör Manifesteringen av Ondskan!
Det är ju just manifesteringen av Ondskan som är det största problemet. Se meningen om Melkor-klonen i spikrustning ovan, tex. När jag hör termen 'ondska' tänker jag på folk som är väldigt inrutade i sin egen moraluppfattning, och det bör man nog inte vara när man som modulskribent deltar i att levandegöra en fantasyvärld, alltså.

Sauron är förvisso en jävligt otrevlig snubbe, men han är inte objektivt Ond - han är "bara" jävligt maktlysten och struntar i andra. Måhända kan vi kalla honom egoistiskt på gränsen till det absurda, men vi kan inte kalla honom Objektivt Ond.
Jo, det kan vi. Sauron har inga seriösa motivationer och agerar inte efter några känslor man som läsare får någon som helst insikt i. Allt han gör gör han bara 'för att', och eventuellt av lojalitet till Melkor, som i sin tur gjorde allt 'bara för att', även om denne i större utsträckning drevs av sin önskan att härska över världen. Någon djup sådana önskan tycks Sauron inte besitta. Han är således ganska simpelt ärkeond enligt min definition, även om det i det fallet är sällsynt snyggt skött.

Om termer "ondska" och "godhet" används i någon Eonmodul så kommer det inte rasera Mundana
Nej, men många bäckar små orsakar lätt att dammen brister.

Nej, låt istället modulskaparna vara fria att använda sitt språk och undvik att lägga på dem onödiga restriktioner.
Visst, kör hårt, men vill de få min uppskattning bör de skriva bra, intelligenta alster och utmåla en komplex och nyanserad, trovärdig värld. De får gärna vara lite nyskapande också, och i enlighet med Eons gamla anda försöka skapa något som inte är helt slentrianmässig standardfantasy. På samtliga av dessa punkter utgör 'ondska' ett ganska kontraproduktivt begrepp, och en hel del av dem kan tyvärr inte appliceras på L&H.

Objektiv ondska är självmotsägande eller meningslöst.
Ondska som begrepp är helt meningslöst.

Med andra ord, sluta oroa er och se L&H för vad det är - en modul som presenterar Mundanas ursprung.
Det är ju det jag gör. Tyvärr.

Jag kommer att ha osympatiska, egoistiska, maktfullkomliga, sadistiska personer och rentav fraktioner i 'Västlanden'. Men jag kommer inte att kalla dem 'onda', för det tycker jag inte att de är, och att ta ställning på ett personligt plan överlåter jag som sagt åt rollpersonerna.


Melkor? Visst. Rakoth-Maugrim? Shoot, han är ju kool. Timur Lenk? Gimme gimme. Men undvik att som skribent kalla dem för 'onda', för det är ett fullständigt subjektivt begrepp, och kommer alltid att vara det, och jag tänker då inte aktivt sträva efter att påpracka folk mina värderingar i 'Västlanden'. Vidare associeras begreppet automagiskt till 3v1l d4rk l0rds med orcherhorder och svarta torn, och det är ett lite väl urvattnat dramaturgiskt stilgrepp för mina kampanjer. Ingen Ondska i Mundana, och inte det ordet i Eons-moduler. Tack.

- Ymir, som lät en rollperson med sällskap falla offer för Vrimzikiels föga sympatiska anhang igår, och utsätta den ena för inte-alls-särskilt-snälla handlingar. Och ingen har ännu kallat Vrimzikiel 'ond'. Inte rollpersonerna, inte spelarna, inte jag - och inte Eons moduler.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"För vart existerar egentligen denna "objektiva ondska", som eonfundamentalisterna så starkt ogillar? Knappast i litteraturen, och de få fall som måhända förekommer, är notoriskt få. Inte ens i kristendomen existerar det en objektiv ondska - Satans s.k. "ondhet" låg ju enbart i att han vägrade underkasta sig guds vilja."

Ahem. Det finns gott om exempel på absolut ondska i literaturen. Satans "icke-ondska" som du refererar till är relativismens och Satanskyrkans försök till att motivera varför Satan/Lucifer gör som han gör. Den fungerar under förutsättningen att Gud inte är absolut god alternativt är död alternativt inte finns. Dessvärre är Gud vid liv och absolut god enligt den judeo-kristna världsbilden. Det finns ingen annan måttstock där, så relativismen gäller över huvud taget inte. Under förutsättningen att Gud är världens skapare, himlavalvens herre, den allsmäktige och allseende et cetera, så är Gud absolut god. Att vända sig mot Gud och göra uppror mot honom är att vara ond. Per definition. "Det finns ingen gud utom Gud och Muhammed är hans profet", du vet. Där sägs det tämligen snorklart att ur den judeo-kristna världsbilden så finns det en (1) måttstock: Gud. Antingen är man för Gud eller mot Gud. Det finns ingen relativism.

Samma sak gäller för Tolkiens värld, Arda, där Eä den allsmäktige, världens skapare et cetera skapar valar för att sjunga för honom. Melkor väver in sina egna trådar, upproriska mot Eä, och av den konflikten kommer världen till. Där finns dessutom en annan liten bidragande hemskhet som få tänker på: ondskan är korrumperande, förförande och fysiskt förstörande. Orcherna är förstörda alver och onda in i benet, och till och med de som faller för ondskan blir antingen farligt förföriska eller lismande, förkrympta och fula. De goda är högresta, stolta, med klar blick et cetera (med undantag för hober som i den mån de nämns närmast är barn som efterapar de högresta och stolta hjältarna). Det råder helt enkelt inte någon som helst tvivel om huruvida en person är ond eller god, eftersom det kryper in i dennes fysiska uppenbarelse. Sen har vi ju en mängd andra litterära exempel: CS Lewis Narnia-böcker, till exempel. Eller varför inte maffeeposet över alla andra: Star Wars, där det till och med kryper in i fysiken. Ondskan är där helt enkelt fysiskt påtaglig i form av Kraftens mörka sida.

Så jo, absolut ondska finns det gott om i litteraturen, speciellt den inom den judeo-kristna kultursfären som förutsätter att världen är dualistisk och entydig. Med dessa tämligen kraftfulla förebilder så är det inte så underligt att ondska alldeles för lätt uppfattas som Ondska.

Med den bakgrunden blir Platons iakttagelse totalt irrelevant: "är det goda gott för att gudarna befaller det, eller befaller gudarna det goda för att det är gott?" saknar totalt mening eftersom denna iakttagelse härstammar ur en panteistiskt världsbild som måste vara subjektiv. Där är frågeställningen motiverad, ety det finns en intressekonflikt mellan Zeus som springer efter allting i kjol och Hera som är rejält svartsjuk på sin löpske make. Där är gudarnas handlingar snarare reflektioner av människornas handlingar, till skillnad från den judeo-kristna världsbilden där Guds handlingar alltid är föredömen för de dödliga.

Med den bakgrunden så skulle jag vilja säga att det är helt OK att använda "ont" och "gott" när det är helt uppenbart att man tittar på världen ur motsvarande vår synvinkel, det vill säga en subjektiv och begränsad bild. Ur sabrisk synvinkel så är Thalamur ondskans hemvist (med cirefalerna som god tvåa). Ur thalaskernas synvinkel är sabrierna onda överlöpare, upprorsmakare och rebeller. Men det ska då framgå rätt tydligt att det är en högst subjektiv synvinkel.

Ur den metafysiska/objektiva världsbilden så är det en helt annan sak. Där ska ont och gott inte förekomma enligt mig, eftersom det per definition inte finns någon ondska eller godhet. Det finns ingen entydig moralisk lag som gäller för alla gudar, och det närmaste man kan komma till gudarnas enskilda moral är nog den som finns i Cthulhu - den är för främmande för att ens begripas av dödliga, än mindre pusslas in i kategorierna "ont" och "gott". Det enda som finns som kan användas för den kategoriseringen är människans tolkningar av dessa gudomliga fenomen, det vill säga religioner.

Och människans tolkningar/religioner är, på grund av människans begränsade sinnen och kunskap och framförallt dödlighet, alltid subjektiv.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Vrimzikiel (OT, Spoiler)

Vrim är psykotisk. Och förvirrad. Mer om honom kommer i Hämnarna.

Jag skulle inte heller kalla honom "ond". Grym och hänsynslös, ja visst. Frustrerad och rasande, ja då. Ångestfylld och vilsen, jajamensan.

,-)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Inga d4rk l0rds i mitt Mundana

Det finns ett genomgående tema i din argumentation som jag tycker missar en viktig poäng. Du talar hela tiden om hur vi som användare av modulerna och kampanjvärlden ska vara fria att använda dessa och den utan att få "ondska" stämplat direkt på vissa fraktioner. Givetvis har du en poäng i detta, men vad som är mer relevant handlar ju om att beskriva världen och hur de som lever i den uppfattar den . Är det så att världsbilden för många av invånarna är sådan att man uppfattar en eller annan fraktion/väsen/land osv så som onda så nog underlättar det för de som ska spelleda elller spela i världen att få detta uttryckt i klartext istället för att undvika termen ondska pga politisk korrekthet. Så länge man är noga med att påpeka att det handlar om en inställning som vissa grupper av individer har gentemot andra och inte är något generellt ser jag inget problem med att ordet ondska får förekomma i modulerna.

Mjae, det kan diskuteras. Men en massa simpla standard-fjantasy-fjanterier i Mundana bekräftar och fastslår den iallafall. Xinu och Mörkret har vidare inte försetts med några seriösa drivkrafter och mål, och framstår än mindre som entiteter som lever enbart på instinkter och lustar. Nej, de är, likt Sauron men än mindre nyansfullt, utmålad som typer som bara vill ödelägga världen, utan att varken hat, makthunger, sorg eller något annat ligger bakom. Och det, i mitt tycke, är svårt att klassa som något annat än just objektiv ondska i Mundana. Men det är ju bara min enkla åsikt, då.
Från min synvinkel känns det som om du läser L&H som Djävulen läser Bibeln. Hela syftet för Xinu att liera sig med Mörkret är att han egentligen är en gud som hamnat i skymundan. För Xinu är Mörkret ett sätt att försöka komma högre upp i den gudomliga hierarkin och på så sätt ånyo få status. Detta är väl ett ganska lättförståeligt mål och drivkrafter som inte gör honom ond - den stackarn har ju bara varit åsidosatt i tusentals år :gremsmile: Däremot tycker jag att Xinus lära är otillräckligt beskriven i Religioner och inte ger någon vägledning kring vad själva budskapet och det tilltalande med Xinu ska vara ur den troendes synvinkel. Detta gör honom dock inte standardond utan snarast bara svåranvänd utan en del eget arbete. Sen vet vi alla som varit på forumet under en tid att du inte gillar L&H´s metabild av världen överhuvudtaget. Givetvis får du ha den åsikten men jag tycker det är felaktigt att i sågningen av L&H säga att modulen inför objektiv ondska i Eon för det gör den inte. Däremot är det klart som korvspad att en överväldigande majoritet på Mundana kommer uppfatta demonernas aktioner i kampen mot gudarna som onda när deras hem förstörs, de själva och deras nära och kära dödas osv. Om vi ska se till vår värld så funkar det uppenbarligen (se t ex Bush) att ännu idag beskriva sina motståndare som onda och använda den retoriken för sitt folk, så nog fan tycker jag att man gärna kunde se mer av de termerna i Mundanas moduler - det skulle faktiskt bara visa på en större förståelse av mänsklig mentalitet och därmed innebära mer realism. Om det är så att olika grupper i Mundana har den begränsande synen att man ser andra stater/grupper/väsen som onda så bör det sägas, för då får man en tydligare bild av hur stel och inskränkt syn man har i relationen med andra grupper och vilka begränsningar detta sätter.

Däremot finns det en modul som till en del lider av problemen med standardondska som du målar upp, men det är V&N och inte L&H.

Mvh / Phelan
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Ondska i Eon? [L&H-spoiler?]

det jag vänder mig mot är inte användandet av "ondska"/"onda" för att beskriva. det jag vänder mig mot är att det enbart används för att beskriva demonerna, om ondskan nu är så total subjektiv som du säger, varför inte använda demonernas perspektiv lite också? det antas genom hela boken att rollpersonerna tycker att gudarna är bra och demonerna onda, boken uppmuntrar till det. "här ska det minnsan piskas demon arsle!" är det budskap boken ger mig. jag kan inte på något sätt förstå hur L&H skulle kunna innehålla subjektiv ondska, annat än att spelarna är lite lätt vrickade och tycker att allt det som kallas "ondska" i L&H är djävligt roligt och bra, men nu kommer den andra punkten in i mitt hat mot L&H "ondskan"/"mörkret" är bara löjlig! aldrig i livet att jag skulle vilja spela en rollperson som är allierad med demonerna när det enda dom gör är att på vissa bestämmda tidpunkter invadera och förstöra världar för att gudarna vart taskiga mot dom innan!!
hela modulen är propoganda -mot- demonerna/ondskan! USCH! dessutom tycker jag att allting som är annat är riktig low-fantasy är fel i mundana.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Måhända OT...

Under förutsättningen att Gud är världens skapare, himlavalvens herre, den allsmäktige och allseende et cetera, så är Gud absolut god. Att vända sig mot Gud och göra uppror mot honom är att vara ond.
Å andra sidan är det inte nödvändigtvis så att en person är ond i samma betydelse som demoner är Evil i D&D. En av grundpoängerna i kristendomen är ju att
kan få förlåtelse, en andra chans, alla har möjligheten att vara Guds barn. Absolut god kan bara Gud vara (människor är ofullkomliga) men absolut onda människor är också ganska sällsynta av liknande skäl.

Ond i betydelsen 'så det är bara att slå ihjäl honom' och ond i betydelsen 'gör saker bara för att han är ond' förekommer inte särskilt ofta i moderna kristnas världsbild, och inte ens nödvändigtvis i medeltida kristnas heller. Så även i en värld där en kristen moral så att säga är en del av metafysiken har skurken en anledning att göra som han gör, inte bara att han
är 'frestad av Satan', eller så. Med några få undantag har till och med religiösa fundamentalister i verkligheten en mer nyanserad världsbild än mer enkla rollspel - eller Star Wars. :gremwink:

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Måhända OT...

"Absolut god kan bara Gud vara (människor är ofullkomliga) men absolut onda människor är också ganska sällsynta av liknande skäl."

Det ska ju dessutom tilläggas att diverse religiösa fanatikers metoder att övertyga "de onda" om att återigen bli Guds barn inte alltid är direkt vänliga. Måhända av samma ofullkomlighetsskäl som ovan så brukar ju diverse heliga krig (oavsett om vi kallar dem "korståg" eller "jihad") leda till massiv blodsutgjutelse.

Eller vad var det den där biskopen i albigensierkorståget sade? "Döda dem allihop. Gud känner sina egna."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ehm.

Det finns ett genomgående tema i din argumentation som jag tycker missar en viktig poäng. Du talar hela tiden om hur vi som användare av modulerna och kampanjvärlden ska vara fria att använda dessa och den utan att få "ondska" stämplat direkt på vissa fraktioner. Givetvis har du en poäng i detta, men vad som är mer relevant handlar ju om att beskriva världen och hur de som lever i den uppfattar den .
Ehm. Det skrev jag ju: "Personer i kampanjvärlden använder säkerligen ordet på det sättet, men att i så hög utsträckning applicera sina personliga värderingar bör vara just Mundanas folks privilegium, och inte vi modulförfattares."

Är det så att världsbilden för många av invånarna är sådan att man uppfattar en eller annan fraktion/väsen/land osv så som onda så nog underlättar det för de som ska spelleda elller spela i världen att få detta uttryckt i klartext istället för att undvika termen ondska pga politisk korrekthet.
Absolut inte. Det skulle inte underlätta alls, bara försvåra och göra det än mer komplicerat att ta till sig innehållet i modulerna - och lättare att feltolka dem. Som Krille sade - för en sabrier är Thalamur ondskan med stort O. Ska Thalamur så genomgående beskrivas som ondskefullt av _modulförfattaren_ till 'Consaber', och Consaber på samma sätt beskrivas som ondskans högborg i 'Thalamur'-modulen? Jag kan inte riktigt se vilket syfte det skulle fylla, faktiskt. Känns mest simpelt i mitt tycke. Då föredrar jag en objektiv hållning som låter rollpersonerna själva ta ställning, som sagt. Att majoriteten av folket omkring dem sedan säkerligen har gemensamma värderingar i frågan hör ju inte till saken, egentligen. Och mitt Mundana tenderar att hemsökas av en hel del fritänkande, udda individer som har avvikande åsikter om saker och ting.

Givetvis får du ha den åsikten men jag tycker det är felaktigt att i sågningen av L&H säga att modulen inför objektiv ondska i Eon för det gör den inte.[/citat9

Det påstod jag ju inte heller direkt: "Mjae, det kan diskuteras. Men en massa simpla standard-fjantasy-fjanterier i Mundana bekräftar och fastslår den iallafall." Även om den nu inte inför objektiv ondska så är den läskigt nära att göra det, och det räcker gott för mig.

Om vi ska se till vår värld så funkar det uppenbarligen (se t ex Bush) att ännu idag beskriva sina motståndare som onda och använda den retoriken för sitt folk, så nog fan tycker jag att man gärna kunde se mer av de termerna i Mundanas moduler - det skulle faktiskt bara visa på en större förståelse av mänsklig mentalitet och därmed innebära mer realism.
Visst. Primoden av Turina, Vrimzikiel och baronessan Rafali kan göra det, men när Marco, CJ och Drakvrede i egenskap av objektiva modulförfattare börjar slänga ur sig ordet 'ondska' hit börjar jag seriöst överväga att låta Eonmodulerna gå samma väg som Staffan Skotts lysande nyanserande (inte) kommunistskildringar. Till papperskorgen.

- Ymir, lite väl hård mot slutet, men kärnan står klar - ingen Ondska i mitt Mundana.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: örhmm-hmmm....

Alltså, för mig så sysslar modulförfattaren med att beskriva ett område. I detta ingår också att beskriva generella stämningar, värderingar och tankar som invånarna har. Det är ju inte på något sätt författarens personliga värderingar som ska fram, däremot ska det vara en bra beskrivning även av mentaliteten hos folk och där ingår vilka fördomar som är vanliga i ett visst land och den generella synen på andra länder. När du om detta säger:

Absolut inte. Det skulle inte underlätta alls, bara försvåra och göra det än mer komplicerat att ta till sig innehållet i modulerna - och lättare att feltolka dem. Som Krille sade - för en sabrier är Thalamur ondskan med stort O. Ska Thalamur så genomgående beskrivas som ondskefullt av _modulförfattaren_ till 'Consaber', och Consaber på samma sätt beskrivas som ondskans högborg i 'Thalamur'-modulen? Jag kan inte riktigt se vilket syfte det skulle fylla, faktiskt. Känns mest simpelt i mitt tycke. Då föredrar jag en objektiv hållning som låter rollpersonerna själva ta ställning, som sagt. Att majoriteten av folket omkring dem sedan säkerligen har gemensamma värderingar i frågan hör ju inte till saken, egentligen. Och mitt Mundana tenderar att hemsökas av en hel del fritänkande, udda individer som har avvikande åsikter om saker och ting.
...så tror jag du missförstått mig. Det handlar inte om att beskriva Thalamur som ondskans högborg, däremot om att göra klart vad den allmänna uppfattningen om Thalamur är i Consaber. Vilket inte behöver genomsyra en hel modul heller, för den delen. Givetvis finns individer i de olika länderna som har skilda uppfattningar men även för dessa så har förekomsten av en gängse uppfattning återverkan, både på vad de vågar säga öppet och hur folk ser på dem ("Thalaskälskare! Handla nån annanstans!"). Jag tror inte risken för missförstånd blir större eller mindre av att ta upp sådant. De som misstolkar t ex religioner gör det redan i vilket fall och vi andra skulle få ännu mer färg i vårt dockskåp.

Överhuvudtaget handlar det inte om att beskriva objektiv ondska, det handlar om att skildra Mundanas invånares syn på ondska. För trots att det inte finns någon objektiv ondska så är nog väldigt många invånare övertygade om att än det ena och än det andra är ont, hemskt och ondskefullt. Vad viktigare är så agerar de utifrån sådana övertygelser och att då inte försöka skildra det förefaller för mig konstigt.

Mvh / Phelan, som tycks ha större tilltro till läsarens förmåga att hålla isär begreppen
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ondska i Eon? [Långt inlägg,risk för L&H-spoil

Ahem. Det finns gott om exempel på absolut ondska i literaturen. Satans "icke-ondska" som du refererar till är relativismens och Satanskyrkans försök till att motivera varför Satan/Lucifer gör som han gör. Den fungerar under förutsättningen att Gud inte är absolut god alternativt är död alternativt inte finns. Dessvärre är Gud vid liv och absolut god enligt den judeo-kristna världsbilden. Det finns ingen annan måttstock där, så relativismen gäller över huvud taget inte. Under förutsättningen att Gud är världens skapare, himlavalvens herre, den allsmäktige och allseende et cetera, så är Gud absolut god. Att vända sig mot Gud och göra uppror mot honom är att vara ond. Per definition. "Det finns ingen gud utom Gud och Muhammed är hans profet", du vet. Där sägs det tämligen snorklart att ur den judeo-kristna världsbilden så finns det en (1) måttstock: Gud. Antingen är man för Gud eller mot Gud. Det finns ingen relativism.
/.../

Med den bakgrunden blir Platons iakttagelse totalt irrelevant: "är det goda gott för att gudarna befaller det, eller befaller gudarna det goda för att det är gott?" saknar totalt mening eftersom denna iakttagelse härstammar ur en panteistiskt världsbild som måste vara subjektiv. Där är frågeställningen motiverad, ety det finns en intressekonflikt mellan Zeus som springer efter allting i kjol och Hera som är rejält svartsjuk på sin löpske make. Där är gudarnas handlingar snarare reflektioner av människornas handlingar, till skillnad från den judeo-kristna världsbilden där Guds handlingar alltid är föredömen för de dödliga.
Vi börjar med ditt "Platonangrepp", där du faktiskt har fel - Platons (eller om det nu var Sokrates...) synpunkt är ytterst relevant, eftersom den påvisar svårigheten med att hävda existensen av Objektiv Ondska respektive Objektiv Godhet sprungen ur ett religiöst perspektiv - oavsett vem/vilken religion som försöker hävda det! Poängen med argumentet är nämligen att visa att oavsett vilken lösningen vi väljer så hamnar vi antingen i en form av "subjektivism"; om det goda enbart är guds vilja, blir det goda subjektivt (att det är guds åsikt är irrelevant - faktum kvarstår, det är enbart en åsikt!), men om gud befaller det goda för att det goda är gott, så betyder det att det som är gott och ont är fristående från gud, alltså gud beroende av något annat (eftersom gud ska vara god), alternativt finns det en högre Rätt än guds vilja. Så poängen kvarstår, liksom, även i den kristna traditionen.
:gremcool:

Med den bakgrunden så skulle jag vilja säga att det är helt OK att använda "ont" och "gott" när det är helt uppenbart att man tittar på världen ur motsvarande vår synvinkel, det vill säga en subjektiv och begränsad bild. Ur sabrisk synvinkel så är Thalamur ondskans hemvist (med cirefalerna som god tvåa). Ur thalaskernas synvinkel är sabrierna onda överlöpare, upprorsmakare och rebeller. Men det ska då framgå rätt tydligt att det är en högst subjektiv synvinkel.

Ur den metafysiska/objektiva världsbilden så är det en helt annan sak. Där ska ont och gott inte förekomma enligt mig, eftersom det per definition inte finns någon ondska eller godhet. Det finns ingen entydig moralisk lag som gäller för alla gudar, och det närmaste man kan komma till gudarnas enskilda moral är nog den som finns i Cthulhu - den är för främmande för att ens begripas av dödliga, än mindre pusslas in i kategorierna "ont" och "gott". Det enda som finns som kan användas för den kategoriseringen är människans tolkningar av dessa gudomliga fenomen, det vill säga religioner.
Här kan jag enbart hålla med dig - ondska är något subjektivt, oxå i Eon! Och förvisso, i den metafysiska delen av en modul bör man undvika att använda begrepp i stil med "ondska" respektive "godhet", så länge det inte tydligt framgår att detta är ur någon mundaniers perspektiv. Men detta tycker jag är delvis självklart, faktiskt. Jag menar, jag använder inte termen "godhet" när jag beskriver kvarkar, och inte heller bör man använda sådana termer när man beskriver Eons metafysik. Jag vill liksom inte se att Newtons tredje lag beskrivs som "ondskefull" i min fysikbok! :gremtongue: Så här tänker jag inte säga emot dig. :gremsmile: Min poäng var just att i själva kulturbeskrivandet i Eons moduler så kan det vara motiverat, ja t.o.m. nödvändigt, att använda termer i stil med "ondska" och "godhet", just eftersom man beskriver något ur någons perspektiv. Men oxå här verkar vi vara överrens.
:gremcool:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: OT?

Däremot undrar jag hur någon som tycker annorlunda ska kunna argumentera emot dig utan att föra över diskussionen till filosofi (semantik?) och på så vis hamna ganska OT.. !? Bara en liten tanke...
Hmm.... kanske du har rätt i. :gremtongue: Damn, får hoppas att vi kan undvika det.

Angående din tredje punkt: Har man inte i en konstruerad spelvärld möjligheten att definiera en entitet som ond enligt alla subjekt (inkl. sig själv). Exemeplvis någon som drivs att ge alla deras maximalt tänkbara plåga, inkl. sig självt. Skulle i så fall inte denna varelse på alla praktiska sätt fylla rollen som "det onda" i världen?
Hehe, en intressant tanke, men den fungerar inte, tyvärr. En entitet som är ond enligt alla andra, och även sig själv, är inte objektivt ond. Det vi talar om nu är istället s.k. intersubjektivitet (vilket betyder att alla subjekt har samma åsikt), inte objektivitet . Och det är inte samma sak. Men praktiskt sett kan naturligtvis en sådan entitet fungera som "det onda", men det spelar ingen roll - det är fortfarande inte en Objektiv Ondska, då sådant är omöjligt.

En sådan varelse är inte så nyanserad och kanske av vissa skulle anses förstöra det för övrigt väldigt nyanserade Mundana... Därför kan det vara relevant att tala om en införd "Ondska" som skadar spelvärlden.
Nej, men nu diskuterar vi något annat, nämligen huruvida världen är nyanserad eller ej! Att världen inte är nyanserad är inte detsamma som att den innehåller Objektiv Ondska, inte heller ger onyansering något sådant. Och om man då tycker att en modul eller entitet i spelvärlden gör världen onyanserad, ja i så fall är det det - d.v.s. den onyanserad beskrivningen eller entiteten som är problemet, inte att entiteten inför Objektiv Ondska. Vi måste hålla isär begreppen, ser du.
:gremcool:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ondska i Eon? [Långt inlägg,risk för L&H-spoil

"Poängen med argumentet är nämligen att visa att oavsett vilken lösningen vi väljer så hamnar vi antingen i en form av "subjektivism"; om det goda enbart är guds vilja, blir det goda subjektivt (att det är guds åsikt är irrelevant - faktum kvarstår, det är enbart en åsikt!)"

Jag skulle vilja säga att du försöker pröva Guds idéer efter en ytterst dödlig och därmed inkomplett mall. Du försöker tillskriva Gud två egenskaper som Han, givet den allsmäktighet förmodas att ha, inte har, nämligen subjektivitet och felbarhet. En allsmäktig Gud kan inte vara subjektiv och det kan inte finnas någon Högre rätt som säger att Han har fel, ety han då inte skulle kunna vara allsmäktig.

Allsmäktigheten kan skruva upp de bästa argument, faktiskt. Om den entitet som beskrivs som Viljan och Ordet har en åsikt så är den åsikt som uttrycks av Viljan genom Ordet helt enkelt inte bara "en åsikt", utan Åsikten.

Platons resonemang är hårt beroende av ett kontext med en gudaskara som är människans avbild. Kruxet är att den judeo-kristna världssynen gör människan till Guds avbild.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nej, men det handlar inte om Demon Hordes...

För det första tänkte jag säga något om följande, nämligen där du skrev "Det är ju det du gör. " som svar på det nedkortade citatet från min sida, som faktiskt var förvanskat, eftersom du tagit bort en viktig bit! Jag skrev

Jag tänker inte gå in på den filosofiska biten av denna diskussion, d.v.s. relativitetsargumentets svagheter (eftersom detta "bevis" egentligen inte bevisar någonting - i sig är det enbart en deskriptiv sanning, inte en moralisk sådan) eftersom detta inte är speciellt viktigt i sammanhanget.
Allt det kursiverade hade du tagit bort och istället ersatt det med en punkt. Det var inte det jag skrev, för i så fall skulle en del av det jag skrev, som förvisso kan uppfattas som filosofiskt, varit omotiverat. Det jag skrev var att jag skulle utelämna den filosofiska delen av relativitetsargumentets svårigheter, poänger samt motargument. Vilket jag gjorde! Det jag vill ha sagt är alltså att om du ska citera mig, så var vänlig och gör det då på ett korrekt sätt, inte på ett korthugget sätt så det framgår som jag hävdat något jag faktiskt inte hävdat. :gremfrown: Nåja, nog om det.

Tyvärr är det som så, att den filosofiska biten i denna diskussion delvis är nödvändig , av det enkla skälet att många av argumenteten, exempelvis ondskebegreppets subjektivitet, är till sin natur filosofiska! Och att då inte acceptera andra filosofiska argument i en diskussion verkar väldigt underligt, faktiskt. Så det är därför, och enbart därför, jag tagit upp den filosofiska delen av denna diskussion.

'Ondska' är ett propagandaord, som klistras på folk och fraktioner som står emot den egna, ett ord som används för att klart placera ut skurken på ett så simplistiskt sätt att de mest korkade individer kan förstå det - både inom film, serier och IRL. 'Brotherhood of Evil Mutants', liksom. Sug på det fraktionsnamnet (X-Men). 'Ondska' är ett simpelt, korkat begrepp, och som sådant fullständigt överflödigt i Eon.
Jag håller till fullo med dig - ondska är ett propagandaord, och i viss mån ett korkat sådant. Simpelt? Nåja, det är diskuterbart, men att det är ett enkelt sett att utkristalisera sin fiende som Hemskheten Själv, det har du helt rätt i. Och just därför är det motiverat, i kulturbeskrivningen av Eons moduler! För faktum kvarstår, kulturer och individer använder detta begrepp, och de anser faktiskt att vissa saker eller grupper är Onda! Detta skäl är i sig nog för att använda begrepp som "ondska" och "godhet" i exempelvis kulturbeskrivningar, just eftersom de så tydligt påvisar en kulturs/individs inställning gentemot ett annat fenomen. Att vi sedan måhända ogillar termer är irrelevant, anser jag. Det låter som vi anpassar Mundana och frångår den så alltid prisade och älskade realismen och trovärdigheten i Eon, för att istället undvika att använda en term som vi ogillar.

Personer i kampanjvärlden använder säkerligen ordet på det sättet, men att i så hög utsträckning applicera sina personliga värderingar bör vara just Mundanas folks privilegium, och inte vi modulförfattares. Vi bör försöka presentera en neutralt hållen värld, full av ideal och fraktioner som rollpersonerna sedan själva kan ta ställning till. Det, att för rollpersonen slitas mellan olika fraktioner och målsättningar för att ta ställning till sist, kanske för att sedan åter ångra sig, är ju något som ger stor behållning när det rollspelas. En behållning som vi modulförfattare helt kan beröva spelarna genom att helt sonika måla ut ärkeonda S&M-kulter med retrofascistoida förtecken och helt utan försonande drag, något mycket få rollpersoner skulle kunna tänka sig att joina. Lite mer nyansering kan man gott förespråka, faktiskt.
Jag håller inte alls med, speciellt inte när vi talar om sådant som kulturdelar eller kulturmoduler. När man beskriver en kultur bör man försöka förklara den så noga, och för att göra det, måste man delvis sätta sig in världens tankesätt och förstå den. Att då enbart ställa sig objektivt till det hela och kallt observera/beskriva kulturen, gör just att mycket av nyanseringen tappas! Det är just detta som är problemet med exempelvis Religionsmodul till Eon, anser jag. Istället för att på djupet beskriva de troendes faktiska tro och perspektiv, beskriver man istället objektivt religionen, dess viktigaste trospunkter, tabu och hur många som tror på religionen. Det är som att läsa en snabbskriven religionslärobok, och jag hävdar att du aldrig kommer att förstå religionens utövare speciellt väl genom detta tillvägagångssätt. Jag menar, om vi exempelvis tar kristendomen som exempel, så hur mycket av kristendomen skulle vi exempelvis förstå om vi enbart läste "ja, i kristendomen har dom 10 budord, X miljoner tror på religionen, och dom har en snubbe som heter Jesus oxå..." Ja visst, detta är naturligtvis en smula överdriven och lite sarkastisk objektifiering och nyansering, men poängen kvarstår - vill man verkligen förstå och sätta sig in i en kultur, måste man försöka se genom kulturens "glasögon", något som är, om inte omöjligt, så åtminstone onödigt svårt, om man inte först presenterar kulturens perspektiv! Det känns litegrann som du sätter "nyanseringen" före förståelsen av grupperingen/kulturen, som om nyanseringen skulle ha någon form av självändamål. Poängen med nyanseringen är väl snarare att skapa intressanta spelvärldar/kulturer, men om man då låter nyanseringen gå före detta, blir det ju inge vidare. Det tycker i alla fall jag.

Låt mig ta ett lysande exempel på ett lyckat exempel av detta, nämligen grundboken i Mage och tillbehöret Guide to the Technocracy . I den första beskriv Traditionernas perspektiv och vad de anser om Teknokratin, medan i den andra beskrivs istället Teknokratins perspektiv på Traditionerna. Och man kan tycka vad man vill om Mage för övrigt, men detta utkristaliserar verkligen skillnaderna mellan de båda grupperna och man beskriver deras perspektiv på motståndaren genom deras glasögon och med deras termer, något som gör det oerhört mycket lättare att förstå de båda grupperingarna. Så skulle jag gärna vilja se det till Eons moduler oxå, eftersom det skulle göra dem betydligt mer intressanta.

Men, som Krille mycket riktigt påpekar, i den metafysiska delen av Eons moduler ska naturligtvis inte termer i stil med "ondska" och "godhet" förekomma. Mot detta har jag ingenting att invända och håller fullständigt med! Som jag skrev i ett inlägg till honom, jag vill inte att Newtons tredje lag ska beskrivas som "ondskefull" i min fysikbok! Så därför bör termer i stil med "ondska" undvikas i moduler a la M&M (bortsett från de delar som beskriver kulturer och tankesystem kopplade till magi), men i en kulturbeskrivning till Eon anser jag, som sagt, att termer i stil med "ondska" inte enbart är helt ok - det är t.o.m. nödvändigt!
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Jag vet int om detta inlägget är särskilt relevant då det eventuellt enbart sammanfattar vad som tidigare sagts... Eller nått...

Problemet är att man riskerar att få saker och ting att uppfattas som onda. Se bara på Xinu eller Dibuk, som exempel. Enligt beskrivningen i L&H och V&N kan det lätt uppfattas som att dessa entiteter ÄR onda och så även deras följeslagare. Dock är de inte det. En Dibukkultist skulle nog aldrig se sig själv som ond, snarare god. Men dessa moduler beskriver dem som onda, vilket gör att vill man spela en, så är man ond, trots att man inte är det. V&N beskriver nästan nekrotropi som något ont!

Om man nu vill beskriva tidigare nämnda entiteter som huvudobjekt för en modul (se V&N), så bör man skriva det ur en positiv synvinkel, såsom det görs i exempelvis Mutant Chronicles. Där får vi i grundboken en någorlunda vinklad bild av att Ilian och gänget är onda. Läser vi modulen om Brödraskapet fullkomligen översköljs vi med faktum: Mörkret ÄR ont, Ljuset ÄR gott. Tar vi däremot fram exempelvis fram Ilianmodulen får vi en bra förklaring till att Mörkret ÄR gott, något att kämpa för. Detta pga att vi får modulerna ur i spelet existerande personers synvinkel. I Eons moduler har detta aldrig hänt, utan vi har fått en beskrivning av författaren, mer eller mindre, och en sådan beskrivning bör vara subjektiv.

Sedan har vi ju alltid onda fläckar i L&H, vilket enligt mig är en ren definition av ondska. Fast jag gör nog bäst i att inte ta upp detta för mycke, då jag saknar bra argument och diskussionsunderlag för detta.

Hoppas att detta var någorlunda vettigt...
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nu börjar vi hamna väldigt OT, men nåja...

Jag skulle vilja säga att du försöker pröva Guds idéer efter en ytterst dödlig och därmed inkomplett mall. Du försöker tillskriva Gud två egenskaper som Han, givet den allsmäktighet förmodas att ha, inte har, nämligen subjektivitet och felbarhet. En allsmäktig Gud kan inte vara subjektiv och det kan inte finnas någon Högre rätt som säger att Han har fel, ety han då inte skulle kunna vara allsmäktig.
Nej, poängen med argumentet är följande. Är det goda gott eftersom gud vill det (i), eller vill gud det goda för att det är gott (ii)? Om det är (i) som gäller, betyder det att Det Onda är en åsikt - det gud gillar är ju det som är Gott, sålunda är det Goda enbart en åsikt, ingen annat. Och därmed blir oxå Det Goda föränderligt, eftersom en vilja kan förändras. Huruvida den faktiskt gör det - d.v.s. förändras - är irrelevant. En vilja som inte kan förändras är ingen vilja - det ligger liksom i viljans natur. Men om (ii) istället är fallet, så betydet det att Det Goda är något oberoende av gud, för gud "tycker ju om" det goda för att det är gott, och rekommenderar det därför till oss vanliga dödliga. Och om gud gillar det goda för att det är gott, betyder det ju att det är oberoende av gud, och oxå begränsade, eftersom en gud som påstås vara god bör följa det som är gott. Slutsats? Jo, antingen är det goda enbart en åsikt, nämligen Guds åsikt och därmed subjektivt och oevigt, eller oxå är det överordnat gud.

Platons resonemang är hårt beroende av ett kontext med en gudaskara som är människans avbild. Kruxet är att den judeo-kristna världssynen gör människan till Guds avbild.
Nej, "problemet" med argumentet är att det ställer till stora krux för alla som hävdar att det Goda utgör gudomliga befallningar eller guds vilja. Huruvida det finns en eller flera gudar är inte relevant för argumentet.
:gremcool:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nu börjar vi hamna väldigt OT, men nåja...

"Nej, poängen med argumentet är följande. Är det goda gott eftersom gud vill det (i), eller vill gud det goda för att det är gott (ii)? Om det är (i) som gäller, betyder det att Det Onda är en åsikt - det gud gillar är ju det som är Gott, sålunda är det Goda enbart en åsikt, ingen annat."

Visst. (ii) gäller inte, eftersom den judeo-kristna guden är Allsmäktig. Skulle Gud vara underkastad en högre rätt så vore han inte allsmäktig, vilket han per definition är. Således råder inte (ii). Om man nu antar att det är ett tvåvalsalternativ mellan (i) och (ii) (vilket inte är helt klarlagt) så måste därmed (i) gälla. Således är det goda gott för att Gud vill det.

Och det är då som allsmäktigheten drämmer till. Gud inte bara vill det goda, utan han Vill, och det han vill är Gott. Huruvida det ändras är irrelevant, eftersom vi faktiskt inte kan förnimma någon förändring. Vi kan tro att vi gör det, om den allsmäktige Guden så vill, men vi kan aldrig veta.

Så ge dig på något mer ansträngande: ta itu med teodice-problematiken istället. Den är klart mycket mer intressant.

"Nej, "problemet" med argumentet är att det ställer till stora krux för alla som hävdar att det Goda utgör gudomliga befallningar eller guds vilja. Huruvida det finns en eller flera gudar är inte relevant för argumentet."

Visst. Guds numerus är inte relevant för argumentet. Däremot är Guds allsmäktighet mycket relevant.
 
Top