Nekromanti Ondingens mäktiga borg (tm)

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Mina spelare är på väg mot en rätt mäktig borg där de ska in och befria en polare. Problemet jag har är att standardborgen 1A där man springer in, köttar vakter, dyrkar lås och undviker fällor känns något klicheartad. Vad finns det för kul och oväntade saker man kan lägga in i ett scenario? Har nån spelat eller läst nåt intressant på detta koncept?

Specifikt handlar det om ett egeninfört avrundande scenario i Oraklets Fyra Ögon, där de ska till borgen i Fam Kvalvi, som beskrivs som mer eller mindre ointaglig och omöjlig att ta sig ut ur. Borgen är fn tänkt att baseras på borgen Chillon i Schweiz, i alla fall utseendemässigt. Jag har ganska stort spelrum i hur mycket jag kan jävlas med dem innan de kommer dit - om jag inte hittar på nåt nytt kommer de att föras in i borgen som fångar, slagna i järn (dvs, glöm magi).

Ideer?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Om ondingen har en välorganiserad armé som fyller ut borgen till bredden är det nog svårt att komma ifrån klichéerna. Ett tips är att du låter borgen bevakas av en blandad hord av legosoldater av olika raser. Sådana vakter är säkert inte obrottsligt lojala mot borgherren och kan därmed mutas mm. De enda delar av borgen som vaktas av kompetenta soldater är den enda porten och kärnan där ondingen finns. Befolka området däremellan med diverse skumma typer som kanske inte ens tjänar ondingen direkt utan har sina egna motiv. Låt borgen vara så stor att vakterna inte kan patrullera alla delar av den. Det innebär att rollpersonerna kan hitta ett (nästan) säkert gömställe någonstans och ägna sig åt regelrätt äventyrande innanför murarna.

Naturligtvis måste det finnas en ekonomisk drivkraft till allt det här. Antagligen handel med illegala varor och slavar. Det betyder att om rollpersonerna får tag i pengar på något sätt har de tillfälle att köpa varor som annars är svåra att få tag på. Om de inte drar sig för att göra affärer med avskum, förstås!

Gordeg
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Dimensionshopp...

En grej som du kansek kan ta & stoppa in är att när nina spealre traskar in i t. ex ett rum så "vipps" så hamnar de i en anann del av borgen eller någonstanns i närheten.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ointaglighet m.m.

Om borgen är ointaglig ska den ju helst vara det även för dina spelare. Alltså måste de vara inbjudna till borgen, eller släpas dit som fångar som du nämnde. Men om det passar skulle jag nästan se till att de lyckades bli inbjudna till borgen på något sätt. Men då måste de ju tänka på att försöka få bli det också. Och det kanske inte passar hur som helst med deras karaktärer och så... Det vet jag inget om.

En annan sak som skulle vara jävligt kuslig, men som kanske inte funkar är om borgen är helt öde. Alltså att det inte finns någon eller något spår av någon i hela borgen, förutom då möjligtvis deras vän, som naturligtvis inte kommer ihåg ett skit från den tid han varit fångad.
Men det är bara något jag tycker skulle vara häftigt, och det funkar nog inte eftersom det faktiskt ska bo och finnas folk i borgen.

Om du har dem slagna i bojor är det ju dock en del av klichéen. Är ju väldigt klichéartat att ha dem nere i en djup fängelsehåla. Helst ska deras kompis sitta i cellen bredvid också med bara galler emellan. Sedan lyckas de såklart fly på något sätt, vilket blir en lång jakt/strid mot olika vakter. Tror det faktiskt kan vara svårt att komma ifrån klichéen om du går den vägen.

Annars vet jag inte riktigt hur du kan göra. Om de helt enkelt inte kan få snacka med ägaren av borgen och på så sätt lyckas få ut sin vän. :gremsmile:

/Balderk, trött eftersom han sov en massa nyss
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Ointaglighet m.m.

Tyvärr funkar det rätt illa med ödeborgar. Jag har testat liknande i SF-miljö, men problemet med öde platser är att de är ... öde. Utan folk att snacka med eller monster att kötta blir det liksom inte så kul.

Min tanke från början var att göra en Dödsstjärnan, fast i fantasymiljö. Får se hur det blir i slutändan, eftersom deras taktik nog kommer att vända upp och ner på mina planer som vanligt :gremsmile:

// Härolden
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ointaglighet m.m.

Du kanske har rätt. Det kanske funkar bäst i litteratur, varifrån jag säkert fått idéen, även om jag inte vet just från vilken bok.

/Balderk
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
If you cant beat them..

..Join them. Med det menar jag att om man lyckas fixa en anställning (jobb) på borgen så öppnas helt plötsligt nya portar (hä hä) När man väl är anställd måste man givetvis göra sina sysslor (miniäventyr) annars väntar straff eller sparken.
Lyckas man inte bli anställd så kanske man kan lära känna någon som har tjänst på borgen.

/M
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Spiken i huvudet!

jag skulle just säga nåt i stil med vad Johan K föreslog.

Har du sett filmen Cube [om inte gör det, bra film]?
Där har huvudpersonerna hamnat i en gigantisk kub, bestående av mindre kuber i rumsform, där varje rum har en massa fällor. De försöker ta sig ut, men upptäcker snart att de kommit tillbaka till ett rum de redan varit i - rummen byter plats. Sen upptäcker de att rummen gör detta i ett fast mönster knutet till små siffror som är skrivna i ingången till varje rum, och två mattegenin i gruppen kan tyda systemet... och sen händer en massa grejer jag inte ska berätta om.

I alla fall tror jag att denna modell till viss del kan användas med stor framgång i rollspel. Rollpersonerna är övergivna och de vet inte hur de ska ta sig ut. Kubfortet kanske är en magisk fästning av något slag svävande i luften i en "drömvärld" de kommer in i så fort de öppnar porten till borgen.

Problemet ligger att det kan bli alltför enformigt. Fällor blir liksom inte riktigt lika läskiga i rollspel. Inte för många i alla fall. Detta kan lösas genom att sätta en tidslinje för vad som kommer hända i kuben, för att undvika att detta gör allt linjärt - låt spelarna komma på sina egna lösningar på problemen du slänger framför dem.

Om en spelare börjar klura på nån magisk-filosofisk lösning på hur de ska ta sig ut ur kuben, hugg på den om den känns tillräckligt bra, tex.

Nåväl, det var vad jag kunde komma på i alla fall.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Deus ex Machina

Dimensionshopp eller teleportering känns onekligen som en Deus ex Machina (vilket fritt översatt betyder "Gud ur maskinen"). Detta är en form av "berättarteknik" där lösningen kommer från ett helt oväntat håll utan vare sig någon förvarning eller större logik.

Alltså, det kan liksom kännas som: "hoppsan, nu bytte vi dimension för sl kom inte på något bättre sätt att få in oss i den här härvan".

Jag säger så här:
Spelarna (giftexper eller annat skoj) anlitas av myndighet för att infiltrera borgen (även kallad "Stenen" i folkmun) som har prinsessan som gisslan. Med sig har de myndighetens elitgarde samt en livstidsdömd spion som tidigare varit en av borgens "invånare". Tillsammans med honom/henne smyger de in genom lämplig avloppstrumma. Tyvärr utlöser de en fälla så vakterna vet att de kommer. Alla i elitgardet dör av armborstlod och rollpersonerna klarar nätt och jämt en stor eldboll som slängs ner i avloppet. Rollpersonerna och den livstidsdömda personen måste nu ensamma ta sig igenom borgen för att konfrontera storskurken. En kamp mot tiden eftersom superondingarna hotar att släppa ut en stor giftdrake om de inte får pengar för prinsessan

*högljudd Zimmermusik dundrar i högtalarna*

//erik. låna från High Conceptfilmer för tjyven
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,353
Location
Helsingborg
Re: Deus ex Machina

Ehhh. Om jag säger så här. Så snart min spelgrupp hade hört att stället hette "Stenen" och du skulle gå in med en livstidsdömd spion och en elitgardist så skulle de börjat snacka skotsk dialekt och undra när de påträffar VX gasbehållarna.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Deus ex Machina

Varför det?

*förstår ingenting* :gremcrazy:

//erik. borde verkligen börja jobba nu
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Gott im Maschine

Finns ju annat man kan sno från ... Örnnästet, Kanonerna på Navarone etc. :zeppelinare:

Men med tanke på att mina spelare brukar vara lika diskreta som en stridsvagnsbataljon ska jag nog lägga in nåt som inte kräver alltför mycket finess och sånt.

// Härolden, klurar vidare
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Nä, jag fattar fortfarande inte... [NT]

De okoncentrerade spelarglina verkar ha associerat till filmen The Rock när stackars SL nämnde att handlingen skulle röra en plats som kallas Stenen.

Har faktiskt aldrig sett filmen, men reklamkampanjen var rätt öronbedövande på den tiden det begav sig.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Fel forum, men...

Filmen är helt ok. Mest tack vare Sean Connery. Inte så mycket tack vare Nicholas Cage.
Hade det inte varit för "the Rock" hade jag aldrig lärt mig att man kan överleva vilken explosion som helst om man bara lyckas hamna under vattnet. Det tricket funkar dessutom hur många gånger som helst. Vattenytan måste alltså ha ett abs på... typ... 2T100.

Men det här borde höra hemma på forumet för rollspelarkultur.

Gordeg
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Nä, jag fattar fortfarande inte... [NT]

De okoncentrerade spelarglina verkar ha associerat till filmen The Rock när stackars SL nämnde att handlingen skulle röra en plats som kallas Stenen
Hur kunde de göra det? Det jag skrev var ju en orginalhistoria. :gremfrown:

//erik. but of courch you are
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Om jag nu inte blandar ihop mina trakoriska borgar så är väl Fam Kvalvi högsäte för säkerhetspolisen Digeta Longa. Därför är det antagligen lämpligast att låta hela äventyret gå ut på svindlande politiska vågspel och sociala intriger av dödligaste slag av klassisk paratornsk fason.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Nä, jag fattar fortfarande inte... [NT]

Jag var lite klumpig med syftningarna. Cybot nämnde att hans spelgäng skulle ha associerat till den där filmen. Om dina spelare skulle ha gjort samma sak vet jag ju ingenting om.

Men det är alltid irriterande när man slipat fram en fantastisk plot, och så kommer en annan person och skrattar åt ens lysande pastish (osäkerhetsdemonen slår till, är det pastisch?) på en film man aldrig har sett. Hela berättelser är väl inte så vanligt att man ser på andra håll, men koncept kan visa sig ha oanade kloner både här och var.

Att bli plagierad retroaktivt är aldrig kul.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Deus ex Machina

Alltså, det kan liksom kännas som: "hoppsan, nu bytte vi dimension för sl kom inte på något bättre sätt att få in oss i den här härvan".
Tycker du? Så skulle inte jag reagerat, utan skulle snarare tänkt "ojdå, det här hade jag inte räknat med, nu har SL planerat in något knepigt som vi inte brukar stöta på". Och sedan hade jag försökt klura ut vilka begränsningar teleporteringsportalerna innebär för mig och min grupp och hur vi kan utnyttja dem till vår fördel.

- Vulf
 
Top