Nekromanti Onda rådslut

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Testa att spela en ond (CE eller NE) halvlängdsmanslönnmördare nån gång!
90cm lång. De håriga fötterna och det krulliga håret ger rysningar längs ryggraden.
Ett väderbitet och hårt ansikte á la Clint Eastwood, gärna med ett ärr över vänstra ögat. En svart slängkappa och en rostig, vågbladig dolk som ser ut att orsaka ruskigt infekterade sår. Dyrkar Cyric eller gamle döe Bhaal genom mörka offerritualer vid midnatt.

Där har ni det. Ren och skär ondska. /images/icons/thinks.gif
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Fast i 3:E så har de sabbat "halflingsen" genom att göra om dem från coola Tolkien hober till mesiga minimäniskor utan tufft krulligt hår på fötter och huvud./images/icons/mad.gif
 

NC-SXE

Veteran
Joined
1 May 2002
Messages
23
Location
UMEÅ
Halflings i 3:E

tycker iofs att halvlängdsmännen blev mer "spelbara" i 3:E. Från att ha varit thesörplande, lönnfeta doldisar till varelser med mycket mer "äventyrstrolighet"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Halflings i 3:E

Personligen gillar jag halvlingarna i Dark Sun bäst. Djungel-levande, lömska, ofta bra på psiförmågor, och vildsinta. Vissa påstår dessutom att Dark Sun-halvlingarna är kannibaler. Detta är fullständigt fel - ingen halvling skulle få för sig att äta eller ens döda en annan halvling (OK, en halvling i ett äventyr, men han hade också blivit utstött ur sin stam). Människor och andra varelser är dock helt OK.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Halflings i 3:E

Ja, det är sådana halvlängdsmän jag vill ha!
Det finns ju en motsvarighet i FR, fast jag kan inte komma på vad de heter.
De är i alla fall rätt populära i vår spelgrupp av förklarliga skäl.
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Re: Halflings i 3:E

Försök att få tag i Five Shires av Ed Greenwood till gamla D&D. Jo.. de dricker visserligen te... men framför allt så äventyrar de.

Det var på grundval av dessa jag skapade den s.k. Småligan - ett gäng med hobbit-terrorister, vars syfte är att utplåna alla människor.

Clas
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Halflings i 3:E

Det var på grundval av dessa jag skapade den s.k. Småligan - ett gäng med hobbit-terrorister, vars syfte är att utplåna alla människor.

Vågar man fråga varför de vill det? /images/icons/hairy.gif Motivet till denna utplåningsvilja alltså?


Storuggla, steppar loss
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Halflings i 3:E

taskigt bryggt te?

eller

"Why cant i get a mayor part in a 'movingpicture'? I will revenge, muhahahaha"
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Onda rådslut och jordnötter? Ja tack! (NT)

Jag tycker att det var bättre förr. Halflings skall vara tesörplande små tjockisar med stora fötter.

Det är för övrigt roligt att wotc har målat in sig i ett hörn. Om läser den senaste Drizzt boken så är Regis fortfaranade en "gammal" halfling medan boken för övrigt skall hänga ihop med 3:E. Det vore konstigt om Regis plötsligt inte längre hade lurviga fötter men å andra sidan är det konstigt att han har det eftersom halflings numera inte har lurviga fötter./images/icons/smile.gif
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
All förändring är av godo ...eh

Jag tycker iofs att det är bra att wotc vågar bryta normen lite grann och skapa något "eget". Det skulle jag förmodligen själv ha gjort med tolkiensällskapet jagandes i faggorna med rop om copyright violations.

Dom halvlingar som porträtteras i PHB passar i ärlighetens namn D&Ds värld bättre, så låt oss avnjuta de klassiska små hoberna där de ska avnjutas - i Sagan om Ringen!
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
De gamla halvlängdsmännen var grymmare... Och deras magar var rundare.
Ett gammalt ordspråk föll när de nya smala halvlängdsmännen kom:
<font size=+2 face="Brush Script BT">"Once fat - You´ll never go back"</font face=brush> /images/icons/clown.gif
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Halflings i 3:E

Jag har inte spelat Dark Sun, men jag kan j testa att göra en variant i D&D...

All makt åt småfolket!!! /images/icons/cool.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Testa att spela en ond (CE eller NE) halvlängdsmanslönnmördare nån gång!

Hmm.. man kanske skulle göra en LG lönnmördare i stället... Som bara dödar elakingar på uppdrag från områdets lord. Jag blir personligen mer rädd för folk som gör hemskheter men _anser_ att de gör gott än de som bara är elaka. :gremsmile:
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Re: Halflings i 3:E

Oj.. då får jag dra hela bakgrunden till min kampanj... men kortfattat så slöt den onde munken Thelonius en pakt med Juiblex om att få styra världen i 1000 år.
Thelonius använde sin makt för att utplåna alla "mindervärdiga" raser (=alla icke-mänskliga) men det var inte så lätt.
Han lyckades med Dyngdvärgarna (Gully Dwarfs), fick jagat iväg Svartnissarna och gick sedan över till Hobbitarna. När han var nästan klar (c:a 500 styrcken kvar på hela kontinenten) så var de 1000 åren till ända och så dog Thelonius. Detta skedde 12/12 1066 (Nordicansk tideräkning)

Nu skriver vi år 1231 och några Hobbitar i slyngelåldern (knappt 30 år gamla) vill nu hämnas för dessa oförätter.

Så här skrevs det i krönikan kring spelarnas första kontakt med Småligan:

8.10.1229
Garbo meddelade att Grumle Fotknöl befinner sig i värdshuset "Den Lilla" i Arvik. Ditstörtade och förberedda på arrestering och strid fann Egbert och Blondel en trevlig prick, som Oeil de Boeuf skulle kunna lära sig myckat av om skick och fason, som berättade att han själv hoppat av tåget för att slå sig ner i Arvik som värdshusvärd. Han hade nämligen upptäckt att han trivdes bra bland människor, detta gällde emellertid inte alla i tåget. Rasmus och ett dussin andra var med i den fanatiska Småligan, som ville omstörta världen genom terror och därmed föra hoberna till makten. De skröt med att de hade kontakter som skulle hjälpa dem på vägen. Grumle hade trott att de mest pratade strunt men det som hade hänt visade att de tydligen tog sitt prat på allvar.

Garbo är en frilansade spion
Arvik är huvudstad i Arverinien
Oeil de Boeuf är en otrevlig hobbit som arbetar som regissör
Egbert och Blondel är hjältar
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: All förändring är av godo ...eh

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Dom halvlingar som porträtteras i PHB passar i ärlighetens namn D&Ds värld bättre, så låt oss avnjuta de klassiska små hoberna där de ska avnjutas - i Sagan om Ringen!

<hr></blockquote>



Eftersom D&D i stort sett snott hela sitt koncept av Tolkien, varför skulle de sluta med just Halflings? Det enda de har gjort är ju faktiskt att göra Halflings mindre fantsyaktiga. De är ju bara små människor. JÄTTETRÅKIGT!

Nä, förändringar är av ondo, tänk om vi hade haft kvar gengas bilar, realskolan och BP mackar. Vilken underbar värld det vore...
 
Top