Nekromanti Onda karaktärer

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Jag, och bara enkle lille jag, tycker att det är förtvivlat svårt att spelleda onda karaktärer. Dels för att jag aldrig spelat ond förut, dels för att jag inte har en aning om vad man ska hitta på åt onda karaktärer. Jag tycker nämligen inte att vanliga kampanjer och äventyr där man ska rädda prinsessan eller liknande är något alternativ med onda karaktärer.

Vad tycker ni? Hur brukar ni göra? Har ni några tips till vettiga uppdrag för onda karaktärer?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Personligen brukar jag helt enkelt tala om för mina spelare att jag inte accepterar onda spelarfigurer. Jag anser att D&D är ett hjälterollspel och min kampanj baseras på att hjältar inte är onda.

De gånger i historien jag har testat att låta folk spela onda rollfigurer, har kampanjen kollapsat av inbördes strider. Precis i enlighet med principen om att ondskan förtär sig själv... /images/icons/cool.gif

Jag tycker att ett rollspel kännetecknas av att man spelar tillsammans. Onda spelarfigurer förstör den sammanhållningen. Eventuellt kan mycket erfarna rollspelare finna glädje i att spela onda, men den typen av svek och lönnmord passar nog bäst i Paranoia.

/Mikael
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Göra tvärtom..

Skulle man inte kunna definiera en ond person som gör sånt som den gode inte skulle göra.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Jo, det ligger något i det förstås...

Iofs är mina spelare så att de är onda tillsammans så de gör ingenting mot varandra utan bränner bara ner tältstäder och så... Är allmänt kartiga... /images/icons/laugh.gif
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Är allmänt kartiga...

"kartiga" ???

De spelar ju uppenbart lagligt onda (lawful evil) i så fall, men inte ens de borde ha alltför många skrupler när det gäller sina "vänner". Eller också rollspelar de inte alls, utan bara roar sig med att få utlopp för sina agressioner... /images/icons/grin.gif

/Mikael
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Ja, jag vet inte...har inte riktigt förstått vad de håller på med... /images/icons/laugh.gif De bara är elaka mot folk. Gör inte några dumma saker... De är skumma... Tror de försöker blir några Prestige Klasser... Men vem vet... /images/icons/wink.gif
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jaja, var och en får väl spela på sitt sätt. Men personligen har jag aldrig uppskattat den där "kom så går vi ut och lever rövare med alla vi stöter på"-metoden att spela rollspel. För mig har rollspelande tre viktiga ingredienser, taktik, intrig och inlevelse. Taktik kan jag få utlopp för i strid, med intrig menar jag gåtor och mysterier (stora eller små) som man löser, och inlevelsen kommer av möten med intressanta spelledarfigurer i världen.

De verkar ju få mycket strid (fast är det verkligen taktik eller bara slakt?), men knappast någon intrig ("undrar vad den här bonden har för färg på blodet?"). Och inlevelsen i att banka skiten ur alla man träffar, verkar något begränsad.

/Mikael
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Två av de jag spelleder spelar bara med siffrorna och yxan. Jag ser också hellre mer intrig, taktik och allt som gör det till en riktig "verklighetsflykt" (/images/icons/laugh.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/wink.gif) men de andra håller inte med mig...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Göra tvärtom..

Kanske det, för vad innebär det att vara ond egentligen? Och vem definierar ondskan?

Ondska är nog relativt, så Albert har nog rätt än en gång.

Och så ett svar på Yassilus' fråga:

Då jag spelar en "ond" karaktär så är jag bara självisk och lite smått förrädisk. Inte så pass förrädisk så att spelarna kommer till skada (inte mer än vanligt i alla fall) eller liknande, för då kan man inte fortsätta att utnyttja dem. Det gäller bara att skaffa sej ett litet förtroende hos övriga karaktärer, samt att man inte ska gapa efter för mycket. Diskretion är även väldigt viktigt.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Göra tvärtom..

Det enklaste sättet att få fram en "ond" persom är väl att helt enkelt göra en normal person och sen ta och minska ner den empatiska förmågan till strax över noll för alla eller vissa grupper i omgivningen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Exakt !!

Stämmer !
Det är egentligen gasnak svårt att definiera onskan. Alla är väll egentiligen både ond & goda på sitt sätt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Re: Exakt !!

Även om jag i en djup filosofisk mening kan delvis hålla med er, är det ganska tydligt vad D&D avser med god och ond. Om man värderar egen vinning högre än andras lidande är man ond. Om man är villig att riskera något själv för att minska andras lidande är man god.

Sedan är naturligtvis verkligheten mycket mer komplicerad än så... /images/icons/crazy.gif

/Mikael
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Evil

... finns det en bok som heter som behandlar ämnet.
Den behandlar faktiskt det mesta som har med onda personer att göra.
Jag har inte läst hela ännu, men inledande kapitlet som förklarar skillnaden mellan de olika onda alignmenten är bra. Mycket bra till och med.

Men jag tycker givetvis ni ska pröva att spela ondingar.
Om ni är erfarna och bra kamrater som spelar så tål de säkert konspirerande mot varandra. Om så är fallet kan man spela hur som helst egentligen.
placera en som ledare för en grupp zentharim, en annan som red wizard, en tredje som night mask-vampyr osv...

Givetvis får de inte reda på från början vem som spelar exakt vad förräns deras karaktärer träffas i spelet.

Den här typen av spel kan också leda till något slags fantasy-diplomacy där större delen av spelmötena går åt att planera räder mot den andras organisation, och inte så mycket rollspelade dialoger. Om det är något dåligt eller så vet jag inte riktigt.

Om ni inte vill spela så, så finns det andra alternativ.
Kom ihåg att det bara är i rollspel, dåliga böcker och filmer som ondingarna är genomonda. Bara för att man är Kaotiskt Ond behöver det inte betyda att man dödade sina föräldrar vid fem års ålder och resten av släkten när man var sjuochetthalvt. Som ond rollperson måste man ju veta vad som driver rollpersonen att göra dessa onda saker. Och hur kul är det då att komma med standard-prylar som "målet är världsherrevälde" eller klichéer som "blev misshandlad som barn".

Vänner är inte helt omöjligt för onda personer heller. Alla ondingar behöver faktiskt inte vara personer som inte tycker om andras sällskap.

Så vad sägs om en grupp onda tjuvar och banditer som bestämmer sig för att göra karriär inom en organisation? Night Masks lämpar sig väl för det, särskilt när det börjar gå uppför rollpersonerna vilka det är som styr organisationen.
Hur reagerar de då? Är vampyrism en genväg till makt? ska man försöka bli vampyr själv? ska man utrota dem?

chrull
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Re: Evil

Hmm...det där var med olika organisationer som de jobbar för var en riktigt bra idé. Ska prova det!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Uj ja !!

Fast det kan bli ganska intressanta disskutioner om det !!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Nu har jag en kampanj med just onda karaktärer och det är ungefär som att spelleda goda karaktärer, bara att de har mindre samvetskval och därför kan göra saker de flesta andra skulle dra sig för.

Att göra äventyr är inte svårare, men ska man använda köpta äventyr så får man ibland skyffla om lite. Har ett äventyr där man egentligen ska spela hjältarna, men istället så har jag lagt upp det så att man skuggar hjältarna för att ta över när det närmar sig upplösningen.

I övrigt så kan man lägga upp äventyren åt andra hållet om man vill köra på en klasisk linje. Kidnappa prinsessan istället för att rädda henne. Kalla fram demoner istället för att stoppa ritualen.

En annan klassiker är att ha en kampanj med onda rollpersoner och allt det de kan ställa till med, och sedan i nästa kampanj köra de goda grabbarna som ska ta fixa det de onda karaktärerna ställer till med. (Så kan man låta nya rp puckla på gamla rp i slutet.)
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Jo det slutar lätt i inbördes blodbad eller annat "skoj".

Jag tycker inte att AD&D lämpar sig så mycket för att spela onda mot varandra... ska Lvl 2-tjuven back-stabba Lvl 6-krigaren...? Spel utan levlar föredras i sådana fall.
Det blir FÖR stor skillnad i "mäktighet" bland gruppens medlemmar. Om man har lite lägre level så gör man oftast bäst i att inte mucka allt för friskt...
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Tjo,
Jo Yassilus, dina spelare verkar ha svårt att leva sig in i världen... du kanske borde prova på att utsätta dem för saker de inte kan påverka? Himmelsk rättvisa... eller snarare, spelledarens straff i förklädnad.
Att t. ex. ge dem hinder när de försöker prestigeklassa (tror du nämde något om det i ett inlägg) är ett exempel. Detta kan uttrycka sig på flera sätt.

"Exempel 1: Någon av spelarna vill bli weapon master. Låt denne misslyckas. Jag menar alltså inte något som att *slå tärning* nej, du får inte, utan så här exempelvis att denne någon anses ovärdig att studera under en mästare som han försökt bli tränad av på grund av en rival. Onda karaktärer ska helt enkelt ha det svårare här i livet."

"Exempel 2: En av spelarna har tagit prestigeclasser inom något av magikeryrkena. Kanske tillhör/tillhörde han en orden, fylld av intriger och ränker, maktskiftning och arkan politik."

"Exempel 3: What goes around, comes around. Kanske sonen till en dödad bonde lämnat gården och blivit en mäktig krigare och letar efter dem som dräpte farsgubben hans."

"Exempel 4: What goes around, comes around revised edition. Är någon av rollpersonerna magiker kan denne vara jagad av så kallade magikerjägare - män och kvinnor som ser till att magiker inte missbrukar sina krafter."

Jag hoppas du får någon hjälp utav det här stycket.

<k>Döda ankan</k>
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Göra tvärtom..

Det enklaste sättet att få fram en "ond" persom är väl att helt enkelt göra en normal person och sen ta och minska ner den empatiska förmågan till strax över noll för alla eller vissa grupper i omgivningen.

Detta är helt rätt sätt att göra det på. En del som skall spela "onda" tenderar att överdriva vilket ofta leder till kortsiktiga handlingsplaner (om än våldsamma resultat).

Det finns väl många saker som utmärker en "ond" individ. Ofta är en sådan person tämligen målinriktad, är inte rädd för att utnyttja de resurser som står till buds för att uppnå målet, eller delmålet och har mycket dålig empatisk förmåga.
Välj den snabbaste vägen mot målet och strunta i vad eller vilka som blir lidande. Är det en by mellan dig och ditt mål och du har resurserna för att slå ut byn och detta är det snabbaste sättet så gör det bara!

Kort sagt.
1. Bestäm vad som är viktigt.
2. Välj den enklaste vägen att nå det som är viktigt.
3. Strunta i vad som kommer i kläm.
4. (om du vill) Övertyga dig själv och andra om att det du gör är för att tjäna ett större och viktigare syfte. Det går inte att göra en omelett utan att knäcka några ägg.

Detta innebär ju inte att punkt ett måste vara något som är viktigt för personen, utan det kan vara något som är viktigt för många, ja varför inte en hel nation. Det är ditt M.O. som gör dig "ond" i andras ögon.
 
Top