Nekromanti Ond måne och magiska vapen

Hej

Jag är helt ny som spelledare och planerar att dra igång ett äventyr om någon vecka eller sådär. Dessutom är personerna jag ämnar spela med relativt nya rollspelare. Vi har bara spelat tillsammans ett par gånger tidigare.

Som äventyr har jag "Ond måne" i åtanke (http://web.comhem.se/u51771175/download/Eon-OndMane.pdf). Jag vet inte om någon av er är bekanta med äventyret i fråga men jag skulle vara väldigt tacksam för råd angående mitt val. Exempelvis undrar jag hur beskrivningen av Varulvar i äventyret i fråga stämmer överrens med den allmänna bilden av dem i Eon och huruvida ni tror att Ond måne är lämpligt för nybörjare eller om ni vet något bättre alternativ.

Det talas också om ett par magiska svärd i Ond måne. Jag skulle gärna motta lite tips om vilken typ av magi som passar till vapen i en sånhär historia och vad de skulle aktiveras av(de får gärna ha något att göra med att döda varulvar men st:Melows svärd borde också passa ihop med bakgrundshistorien om honom som en försvarare mot Tiraker). Vidare tycker jag det är orättvist att alla föremål av hög kvalitet ska vara svärd så jag hade tänkt öppna möjligheten att lägga vantarana på bysmedens handslägga (genom att vinna hans förtroende, eller döda honom) som jag hade tänkt ge några mästersmidda egenskaper, typ ihåligt skaft med en blykula som rullar i och ger extra kraft åt slagen samtidigt om vikten hålls nere om ni hört talas om sånt innan. Sjävlklart ska det inte vara alltför lätt att få tag i vapen av den här kvalitén så spelarna måste göra de rätta valen, och ställa de rätta frågorna för att förtjäna dem.

Godå råd om hur jag ska utföra uppdraget uppskattas!

Äventyrets varulvar baseras på folktron och inte på Eon-material. Varulven i Eon är ett vargmonster som kan anta människoskepnad, och inte tvärtom, och kan om jag minns rätt inte prata i någon av formerna. Det är inte heller något som man smittas av.

Om du tänkte spela äventyret bör du dock ignorera det här fullständigt och köra på "vanliga" varulvar istället, ifall du inte känner för att bygga om hela äventyret.

Jag har inte spelat äventyret, så jag kan inte kommentera om utifall det är nybörjarvänligt, men jag tror det är mycket beroende på spelare också; spelar du med människor som gillar att döda saker och ta deras ägodelar är det nog ett dåligt val, annars är nog den största risken ifall det är svårt att spelleda.

Eons magiska vapen är ganska rättframma iom att de i princip bara bär på en vanlig besvärjelse, och har troligen effekter av typen Skärpa, som ger +ObXT6 på skada, och aktiveras troligen med något passande kommandoord (annars har du ett väldigt opraktiskt vapen). Ska man slåss mot tiraker är en effekt som ger upphov till ljus ovärderlig, eftersom tiraker är nattaktiva och har mörkerseende.

På det stora hela är magiska vapen trevliga att ha mot varulvar, eftersom åtminstone den officiella varianten inte kan använda sin snabba generation på skador från magiska vapen. Även om jag funderar på hur mycket superhäftiga vapen man i snitt hittar i en liten sabrisk avkrok, men det handlar ju lite om vilken nivå man lägger äventyren på :gremwink:

De allmänna råden är väl att vara lyhörd för vad spelarna vill, att vara flexibel och att inte lägga ribban för högt. Det tar ett tag innan man har kommit fram till hur man helst vill spela och lärt sig att göra det, och även då måste man vara beredd på att saker inte går som man tänkt sig.

Ställ gärna mer frågor om du har dem, och välkommen till forumet!

Tack så mycket för ditt svar!

Jag hade faktiskt plannerat lite utifrån den möjligheten att varulvar i eon nu är som du säger (och som jag bestämmt har för mig att jag har läst nånstanns). En tanke kunde vara att ändra äventyret så att eon-varulvar helt enkelt lever ute i skogen med vargarna och att prästen som i originalstoryn är en varulv istället har skapat nån sjuk kult eller nåt i den stilen som dyrkar dessa varelser och offrar får till dem osv.

Vad det gäller helgonets svärd kunde det nog vara en tanke att gravera in nåt sorts slagord vid fästet som ger upphov till starkt ljus om de läses upp högt samt kanske ge det nån effekt som triggas av varulvsblod, eller "onda" varelser kanske (onda på ett subjektvit sätt då sett ifrån svärdets skapares vinkel).

Vad det gäller det andra svärdet som faktiskt ägs av en vanlig dödlig kanske man ska satsa på nåt enklare... En svag nekrotropisk effekt som orsakar ytlig blödning eller något i den stilen.

Som sagt är det inte tanken att spelarna ska få tag i samtliga vapen i och med att det ska vara rätt svårt att över huvud taget få höra talas om dem.

Jag ska göra mitt bästa för att göra äventyret intressant för spelarna.

Läste faktiskt inte igenom hela äventyret, så jag har ingen koll på detaljerna där.

Ingraverad skrift är nog ett bra sätt att se till att vapnet kan fortsätta användas av en ny ägare, vilket är en stor fördel om man själv är den nya ägaren :gremwink:

Tillhör svärdet ett helgon bör du helt klart fundera över om det ska vara välsignat (+Ob1T6 i skada), och om det "stackar" med eventuella magiska effekter (du kan också fundera på om svärdet kanske faktiskt är ännu äldre än helgonet - Daakkyrkan har ju som bekant en något avig inställning till magi, även om ett sabriskt helgon inte är lika strikt begränsat).

De geotropiska effekterna Skärpa och Krossa är faktiskt "enklare" effekter än de nekrotropiska, eftersom de flesta artefakter drivs på laddning som måste fyllas på, och nektrotropi är besvärligt att alstra (alternativet är att ha en demon i föremålet som alstrar dem).

Har du M&M förresten? Har förutsatt att du inte har det.

Som sagt är det inte tanken att spelarna ska få tag i samtliga vapen i och med att det ska vara rätt svårt att över huvud taget få höra talas om dem.

Jag tänker definitivt inte balansmässigt, om det är så du menar - jag vet bara att några av mina spelares suspension of disbelief och så kan få sig en törn om de tycker att det blir "orealistiskt" (vilket är en lite subjektiv bedömning i fantasy, låt vara), och det skulle de helt klart kunna klassa fler än ett magiskt vapen i en liten avkroksby som. Men det är mina spelare, och får de inte ens höra talas om det är ju problemet löst :gremwink:

Lycka till!

Back