Nekromanti Ond karaktär, Forgotten Realms, Hjälp!

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Nu är det såhär va, att jag ska spela D&D om ett tag och jag har ingen aning om vad jag ska spela för karaktär!
Världen blir Forgotten Realms (D&D 3e). Det är väl ungefär allt jag vet, det och att vi ska spela mer eller mindre onda karaktärer, samt att det inte kommer utspela sig i Baldur's Gate.

Så nu undrar jag om någon möjligtvis har lust att hjälpa mig, ge mig lite idéer till en kul (ond) karaktär. Jag vet nästan inget om Forgotten Realms (och ganska lite om D&D överhuvudtaget, det är inte direkt mitt favoritspel), så förklara gärna lite om världen och så för mig också! :gremsmile:

Tack på förhand!

//Boboliwsy
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Så länge jag får möjligheten att tipsa..

...så kommer jag tipsa om att du ska spela Bard. :gremsmile:

Du kan spela en riktigt ärkeond bard som stjäl godis från småbarn och så.
Du kan spela en snäll bard som egentligen inte vill vara ond men som "tvingas" vara det för att få vara med och leka med de andra äventyrarna.
Du kan spela en en riktig sarkastisk bard som egentligen inte bryr sig om något annat än sig själv.
Du kan spela en neutral bard som bara gör saker för pengar.
Osv osv.

Märks det att jag gillar barder? :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Fiskmat

Lawful Evil Monk
En person man kan lita på.
Om han säger att han ska mata fiskarna med dig så gör han det också.
Om du så flyr till världen ände så kommer han efter, fångar in dig och släpar dig till närmaste fiskdamm för att där stycka dig i lagom stora bitar.

Chaotic Evil Barbarian.
En person man inte kan lita på.
Om han säger att han ska skona ditt liv så "ångrar" han sig i sista sekunden och matar fiskarna med dig istället.

Neutral Evil Spellcaster
Det gör inte så mycket vilken sorts spellcaster han är, bara han är genomond.
Han genomför onda experiment i rent studiesyfte,
kanske förvandlar han dig till en fisk för att sedan mata dig med dina vänners styckade kroppar...
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Fiskmat

Jag läste det där sista som "Neutral Evil Spelledare". Fast det kanske är redundant... :gremwink:

Den skojigaste ondskan är ju den som är lite mer uttänkt, när rollpersonen beter sig ont inte bara för att det är kul eller för att kompensera nåt mindervärdeskomplex utan för att han har helt andra värderingar än den "goda" sidan. Den mer gammaldags ondskan, helt enkelt :gremgrin:. Sen kan hjältarna komma där och jamsa om moral och annat nonsens, han har redan hört det och struntar i det.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Aaah... Om det hade varit på närmare håll än i Gävle hade jag nog frågat om jag möjligen skulle kunna få vara med. :gremsmile:

Det är en rätt vid fråga som inte är alldeles lätt att svara på. Du har ingen uppfattning ö h t om var någonstans i kvadraten Fighter-Cleric-Rogue-Wizard du vill ligga? Om du preciserar det något mer blir det betydligt lättare att ge ett seriöst svar.

De två största onda maktgrupper som finns i FR är Zhentarim och Red Wizards.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Ska ni börja på level 1 förresten? Det är ju rätt avgörande för om man kan välja en ras som drow eller tiefling, samt om man kan lägga på prestigeklasser.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Ja, det är troligen tänkt att vi ska börja på level 1.
Jag kom på en idé själv faktiskt, half-drow/rogue, men vår SL vill nu att jag ska hitta på ytterligare en idé...
Vet inte riktigt vad jag vill, men inte en till rogue iaf... :gremsmirk:
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Här är ett litet koncept som jag körde när jag gick i Forgotten realms:

En chaotic evil assassin, (min var drow-elf) på dagarna gjorde han det bästa för att bli en respektabel sammhällsmedborgare, steg i grader bland ämbetsmän (för att till slut bli borgmästare) och lierade sig med alla han kunde hitta. På nätterna en lönnmördare mot betalning, sakta men säkert stigande i graderna i Assassins guild, eliminerandes personer inom både den övre och den undre världen som eventuellt kunde hindra hans avancemang... :gremlaugh:
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Human fighter? Det låter kanske lite tråkigt, men den har ju all potential att utvecklas till vad du vill. Med tiden kan du ju lägga på ett par nivåer blackguard också. Särskilt om du har band till Zhentarim.
 
Top