Nekromanti Once upon a time - alternativa scenarios?

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Midsommarafton spelade jag det trevliga kortspelet "once upon a time" där man med hjälp av kort berättar en saga. Jag tyckte att det var mycket givande och såg för mig själv en mängd alternativa miljöer och eget kort-skapande.

T ex skulle det vara kul att berätta en deckarhistoria - en hårdkokt amerikansk deckarvariant med organiserad brottslighet, privatdetektiver med hatt och femme fatale med halvslutrna ögonlock rökandes cigarill och drickandes martini.

Eller varför inte en deckare i engelsk överklassmiljö med rävjakter, rika fastrar, herrgårdar med lönndörrar, en butler och lite stryknin?

Nån måste ju ha tänkt denna tanke tidigare - eller finns det rentav färdiga lekar att köpa med alternativ till prinsarna och prinsessorna?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Inte kort men lek...

När jag var på ett läger så spelade/lekte vi en lek... nu ska vi se ifall jag kommer ihåg hur det var... Någon gick ut medans resten bestämde vilka som skulle svara ja och vilka som skulle svara nej på "detektivens" frågor. Oftast var det de som var födda på ett jämnt datum svarade ja och de som var födda på ett udda datum nej... Lekledaren bestämde början och sedan byggdes historian upp genom att detektiven frågade vittnena (de andra) olika frågor. Det kunde blir rätt intressanta mordgåtor om det bara var en detektiv som kunde hitta på bra frågor som förde handlingen framåt.

Det jag beskrev är väl inte riktigt som du tänkte dig men det är en variant på det. Leken förutsätter att man är ett ganska stort gäng och det ska gärna vara när alla är väldigt trötta/onyktra så att inte det inte blir så lätt att genomskåda vilka som säger ja och nej... Jaja, det här inlägget kanske gör någon lite gladare... :gremsmile:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jovisst är tanken tänkt och saken gjord tyvärr har jag inte lyckats hittat något bra sätt att kunna spela med lekarna då de antagligen blir jättefula är obrukbara det som gjorts här är en "fjortis-fest"-lek samt en "vampire"-lek. Håller med om att deckarhistorier säkert passar bra och för tillfället håller jag på med något närliggande, en maffia-lek som dock inriktar sig mer på maffian än på deckarna men är ju typ samma sak. Sen finns det säkert ytterligare otal områden, men innan jag kommit på hur jag ska få det att bli snyggt så ligger det nog nere.
 
Top