Nekromanti On hit on kill

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Jag läste en tråd här för väldigt länge sedan. Det handlade om taktik i strid. Tanken va att ta bort kroppspoäng, hit points, liv med mera. Och när du blir träffad så dör du, eller blir utslagen. Då skulle man gå in i striden med taktik och förberedelse (ROLLSPEL) för att vara han som vinner slaget.
Jag mins inte vem som skrev denna tråd, ligger nog begravd en månad tillbaka.

Hur som helst så har jag gjort ett sånt här system. Alla färdigheter är situations färdigheter. Först 4 grund och sen 12 till allmäna. I varje scen ska 1 från grund och 2 från allmäna skapa scenen och beskriva hur scenen ser ut. Hur strids scenen ser ut. båda sidor använder dessa tre färdigheter.
I början väljer spelledaren grund färdigheten. Spelarna väljer en allmän och deras motståndare väljer en allmän. Detta betyder att du vill välja något som din motståndare är dålig på. vilket gör det värt att studera din motståndare.

Om spelarna har en plan och beskriver mycket innan de går in i strids scenen kan de få välja grund färdigheten också. Om de är extremt förberädda och lägger upp bra taktik och fällor med mera så kan de få välja grund färdigheten och de två allmäna färdigheterna som ska användas i strids scenen. Tvinga motståndarna att strida på deras vilkor.
Dessa färdigheter är nått som alla har ett minimun värde i, ingen kan sakna dessa färdigheter. Det finns dessutom inte fler färdigheter.

Detta är ett system som hanterar att man träffar så vinner man allt. Inga liv. Väldigt nöjd med det (kan va dåligt beskrivet). Vet inte om den tråden eller om det finns något annat där ute, sugen på att höra i såna fall.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Nu ska jaga vara jättejobbig. Så jag hoppas att du ursäktar mig :gremsmile:

Det här är riktigt likt old school d&d level 1. Kanske ända upp till level 3.

Du har så få hitpoints. Många gånger bara en enda. Att en enda träff kommer döda dig. vapen gör mer skada än du har hitpoints. Magier också. En sleep spell gör dig helt försvaraslös och leder till att en fiende krossar din skalle. Ingen save or die, ingen armour class rullning. Du är bara död.


Så taktiken är allt. Taktiken komer inte från statsen. Statsen är inte att lita på. Vad är att lita på? Fällor. Bakhåll. Brinande olja. Att hetsa fiender mot varandra.

För du har 1 hitpoint. Om du blir träffad är du död.
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
varför dog den stilen ut?

Jag mins bara mina dagar då man hade 2 pilar i huvudet 4 patroner i magen och väntade på att få sin arm tillbaka satt. Jag är försig inte old schol, som någon annan HeHe :gremgrin:. nä skoja bara.

Nu råkade jag kanske dra ifrån topic, mitt eget fel.

Jag har aldrig lirat denna typ av rollspel som jag beskrev att jag skrivit ihop. lite glad är jag att det redan funnits, typ. Min erfarenhet av D&D är detta jag skrivit ihop är rätt olikt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Där är väl det att så fort man gått upp ett par levels så gällde inte detta längre. Då blev det mer som du beskriver (En pil i knät? Vad är du för jäkla mähä?).

Och eftersom man var så kass på level 1 jämfört med senare levels så ansåg folk att det var level 1 som var obalanserad och de förbättrade den. Typ.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
De gamla sorterna har fått ett uppsving med OSR rörelsen men det är fortfarande inte så många som spelar med fokus på de lägre nivåerna där man är sårbar. Vid level 10 överlever man ju ett fall från omloppsbana om man är en fighter :gremwink:

Men ditt spell koncept låter jätteintressant med att atributen avgör situationer så att man faktiskt kan använda stats till att påverka spelvärlden liksom :gremsmile: Det blir en blandning av in-game och out-of-game taktiker som skulle kunna bli riktigt intressant. Speciellt man man gjorde lite större fighter med en 10-12 deltagare eller så.

Vilken sorts setting har du tänkt dig eller håller du det setting löst? :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Konceptet är sunt, men lägg gärna till ett par nivåer i alla fall. Paranoia kör med följande:

Uninjured
Injured (då har man minusar, men kan fortsätta agera)
Incapacitated (nere, men vid liv)
Dead

Det är rätt så lagomt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Måns Bredelius said:
Då skulle man gå in i striden med taktik och förberedelse (ROLLSPEL) för att vara han som vinner slaget.
Jag förstår inte den här meningen riktigt. Menar du att taktik och förberedelser är en förutsättning för ROLLSPEL i allmänhet eller just ditt system eller vadå?
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
God45 said:
Vilken sorts setting har du tänkt dig eller håller du det setting löst? :gremsmile:
hehe är lite nOOb vad exakt betyder setting (bara osäker på ordet vet förmodligen vad du egentligen menar).

Om du menar världen så är det en okult lite smott fantasy värld.

Om du menar regler så är det motståndsslag, slå högst vinner. Använder alla tärningar T4 - T6 - T8 - T10 - T12 och T20. Alla de grund och allamäna färdigheterna har en nivå. Nivå 1 = 1T4 nivå 3 = 1T8.
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Vitulv said:
Måns Bredelius said:
Då skulle man gå in i striden med taktik och förberedelse (ROLLSPEL) för att vara han som vinner slaget.
Jag förstår inte den här meningen riktigt. Menar du att taktik och förberedelser är en förutsättning för ROLLSPEL i allmänhet eller just ditt system eller vadå?
Jag menar att i min erfarenhet har det bara blivit vi går in i strid och säger vad vi gör. Men detta system belönar att om du rollspelar mycket får du regel fördelar, eller rättare sagt du måste rollspela. Du kan inte bara säga jag slår för att träffa nu.

Att rollspela strider och få bonusar finns givietvis i alla rollspel bara SL fixar så. Nu försöker jag bara få det att ingå som om de vore en del av reglerna.
 
Top