Nekromanti Onödigt forum

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Missförstå mig rätt nu: jag har absolut inget mot ZineScene, snarare tvärtom! Däremot tycker jag att det här forumet är en stoppkloss för de som gör fansin, rollspelssajter och liknande men inte gillar att spamma. Posterna hamnar här, nästan ingen ser och läser dem (håll med om att det är en sluten krets) - genomslaget blir därefter och kreativiteten dör ut i brist på respons.

Stäng det här forumet och hänvisa till det allmänna rollspelsforumet istället. Det skulle främja hobbyn tror jag.

(Ovan nämnda retorik kan för övrigt tillämpas på andra forum här med, men bara inte lika starkt.)
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Det är väl personernas eget fel ifall dom inte skickar in nyheter om nya tidningar och notiser om nya nummer. Men något man skulle kunna fråga efter var en sådan där "stor nyhet" som hamnar i mittenkolumnen på framtisdan en gång i månaden om ett visst fansin (jag vet tyvärr inte hur många det finns, men det måste ju gå ett bra tag innan man börjar loopa bland de existerande så att säga).

Jag tror inte heller redaktionen skulle ha någonting emot ifall det var så sålänge det inte är dom som får dra lasset.

Alla användare kan publicera artiklar på www.rollspel.nu, men låt det inte bli en reklamplats för just ett specifikt fansin, bättre är i sådana fall att kanske utse en fansin-krönikör som en gång i månaden skriver en artikel om ett visst fansin och dennes synpunkter på den produkten.

/Seinet Wintermute - Morgontrött
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Stäng det här forumet och hänvisa till det allmänna rollspelsforumet istället. Det skulle främja hobbyn tror jag.

Fast sist det försöktes var det en post på Mutant-forumet om att det fanns en nytt nummer av Fjättrade Gåsen -- den är ju ett renodlat Mutant-zine, men det väckte ändå ont blod hos den lokale moderatorn som tyckte att det var spam.

--
Åke
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Några invändningar

Det finns en poäng i det du skriver i och med att fler skulle kunna bli intresserade av fansin om fansinen kunde exponeras i generella forum. Å andra sidan skulle man inte med gott samvete kunna föra generella diskussioner om fansin eller fansinskapande i något specifikt forum (typ Rollspel eller Mutant). Då blir fansindiskussioner förpassade till Off Topic, och det är ju inte riktigt bra det heller. Det finns också en fördel med att ha allt samlat på ett ställe med tanke på överskådligheten. Fast det är ju också synd om det bara blir ett inlägg i kvartalet. Det är en knivig fråga, men lutar nog emot att det är bra med ett fansinforum om fansinen exponeras med nya nummer på förstasidan.
 

--nix--

Veteran
Joined
24 Jul 2003
Messages
24
Location
Upplands Väsby
Re: Några invändningar

Jag håller med. Kanske kan det bli bättre om fler engagerar sig eller är det vi ser här idag det som faktiskt är det aktiva Fansinsverige - något jag inte hoppas.

Kanske blomstrar debatten igen om intressanta ämnen tas upp, men vilka är då dessa blir följdfrågan?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Kanske...

...för att han tyckte det fanns ett bättre forum för posterna? Tas det bort så är det ju uppenbart var det skall postas då. I alla fall för mig :gremwink:
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Fel forum

Problemet var att fansinet kostade pengar och därför hörde inte posten hemma på ett spelforum utan snarare på ett köp/sälj-forum. Det fanns risk för auktion och budgivning och då kunde kaos utbryta.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Även om forumet säkert kunde fungera bättre så är det fortfarande det bästa som finns för tillfället. Zinescene-sidan och nyhetsbrevet är allt annat än aktiva och Sveroks fansinforum är det knappt värt att posta på. Så jag tycker ändå att det är bra att det finns ett forum här.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Forumet syfte?

Det för mig till forumets syfte: finns det här för att man skall kunna puffa för fansin/rollspelshemsidor (nya tidens fansin enligt undertecknad, men så gjorde jag ju DT online redan 1996 också!) eller för att fansinmakarna skall kunna diskutera fenomenet, lösningar, program, layout...?

Det senare avhandlas betydligt mer på Rollspelsmakarforumet anser jag.

Det förra borde kanske nyhetsrapporteringen täcka upp, men jag har - efter samtal mer personer här på rollspel.nu - fått intrycket av att en väldigt stor andel skiter blankt i förstasidan och bara går rakt på forumen.

Min invändning mot forumet grundar sig på att vi INTE använder det som diskussion kring fansinfenomenet, lösningar och dylikt. Det är riktigt tydligt - sådana diskussioner förekommer nästan aldrig, och i de fall man kanske skulle vilja prata om PDF:er och layoutprogram så är Rollspelsmakarforumet en bättre resurs. Så nästan alla nya inlägg är "nu kom det ett nytt nummer" - inlägg jag visserligen läser, men tydligen långt ifrån alla andra.

Är det någon vits med ett forum på respirator? Borde inte det här forumet flikas in i det allmänna rollspelsforumet, samt i rollspelsmakarforumet på något vis? Jag menar, att göra fansin är också en konstruktionsfas så då kanske det skulle bli naturliga diskussioner om fansinkonstruktion där? Och om det här forumet inte skulle finnas så skulle inte heller moderatorerna bli sura för att någon pluggar för sitt fansin på andra forum.

Vad tycker ni?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Fel forum

Problemet var att fansinet kostade pengar och därför hörde inte posten hemma på ett spelforum utan snarare på ett köp/sälj-forum. Det fanns risk för auktion och budgivning och då kunde kaos utbryta.
Ursäkta, men det där var det absolut mest idiotiska jag hört på länge. Nu vet jag inte hur posten var utformad, men såvida den inte var utformad: "Ett exemplar kvar av Mutant fanzinet, den som bnjuder mest får köpa det" så tycker jag att den kommentaren faller platt.

:gremsuck:
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Förtydligande

Ursäkta, men det där var det absolut mest idiotiska jag hört på länge. Nu vet jag inte hur posten var utformad, men såvida den inte var utformad: "Ett exemplar kvar av Mutant fanzinet, den som bnjuder mest får köpa det" så tycker jag att den kommentaren faller platt.
Jag vill minnas att problemet var att information om ett fansin som kostade pengar kunde inbjuda till poster om annan försäljning (tex av begagnade spel), som i sin tur kunde resultera i budgivning -- något som enligt moderatorn inte hörde hemma på det spelforumet. Vi klarade oss undan med en bortediterad prisuppgift, en tillsägelse och en låst tråd. Som besökare på www.rollspel.nu valde vi att respektera moderatorns beslut.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Förtydligande

Det förtydligar saken och jag förstår att ni valde att acceptera det, men jag tycker ändå att det var ett långsökt resonemang och ytterst onödigt då det faktiskt kan tillföra Mutant-spelarna något.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
I gott sällskap

Posterna hamnar här, nästan ingen ser och läser dem (håll med om att det är en sluten krets) - genomslaget blir därefter och kreativiteten dör ut i brist på respons.

Stäng det här forumet och hänvisa till det allmänna rollspelsforumet istället. Det skulle främja hobbyn tror jag.

(Ovan nämnda retorik kan för övrigt tillämpas på andra forum här med, men bara inte lika starkt.)
Detta gäller som du påpekar även de andra forumen och jag kan inte se varför just ett inaktivt forum om fansin skulle vara mindre kreativt än ett inaktivt forum om ett specifikt rollspel.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Det är det inte (ANT)

...men det är lättare att diskutera en sak i taget. Jag hade nog sett betydligt färre - men därmed mer aktiva - forum på rollspel.nu.
 
Top