Nekromanti Onödiga yrken och mycket pengar

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
När jag och en av mina spelare satt och gjorde en gubbe
så tänkte vi efter på vilka sorters gubbar som igentligen görs. vi tittade igenom yrkena och såg att arbetare var ett av de mest värdelösa yrkena(köra truck??) sen kom tekniker.
Varför har man med såna "alldagliga" yrken i en värld där man inte vill jobba. Man vill vara ut och sjuta och lönnmörda a la sjackalen.

Sen kommer jag till nästa punkt.
Va mycket pengar man får i N2 alltså i N1 var man ju nästan ur fattig. Det blir ju så att om man ska göra ett pang pang jobb och blir erbjuden 1500 euro, då skrattar de flesta honom rätt upp i ansiktet. Det har de flesta kontant i bakfickan. Jag tycker inte det är så kul att spelleda ett spel där personerna har en 100000 isnitt man ska leva på gränsen till fattigdom då är man mer motiverat till dom dåligt betalda jobben.

Voices here. Voices there.
The voices are every were.
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Varför har man med såna "alldagliga" yrken i en värld där man inte vill jobba. Man vill vara ut och sjuta och lönnmörda a la sjackalen.
Jag antar att "man" innebär varenda en. Hur skulle världen se ut om alla var lönnmördare. För det första så skulle alla mörda varandra och för det andra så skulle de som inte hinner bli mördade svälta ihjäl eftersom ingen gör mat då alla är ute och lönnmördar.

Det är anledningen till att det finns fler yrken än "lönnmördare".



/WolmerX -Lobotomerad vardagsfilosof
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Man vill vara ut och sjuta och lönnmörda a la sjackalen."

Vill man? Jag föreslår att du tittar på Femte Elementet och Big Trouble in Little China igen - två rätt röjjiga actionrullar med en taxichaffis respektive en tradarchaffis i huvudrollerna.

"Jag tycker inte det är så kul att spelleda ett spel där personerna har en 100000 isnitt man ska leva på gränsen till fattigdom då är man mer motiverat till dom dåligt betalda jobben."

Pengar är problemmagneter. Folk med mycket pengar drar till sig problem. En litne kort lista:

* Utpressare
* Paparazzo
* Sociala högdjur
* Maffia
* Lobbyister
* Storföretag
* Politiker
* Do-gooders
* Terrorister

Utnyttja det faktum att rollpersonerna har pengar och skriv balla äventyr om det istället.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Jag tycker att man lessnar på "coola" yrken, t.ex lännmördare, vapen experter och allt sånt.
I min kampanj så är det en fd kriminell som äger en bar i ett slum område, en försupen kapten på sin fiske båt, och en tekniker på ett storföretag. Att sedan barägaren säljer stulna vapen, kaptenen smugglar flyktingar från Mexiko och teknikern har drömmar att blir maffia boss, det är en annan sak.
 

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
jag syfta på spelarna inte alla X miljarder invånare.
Jag spelleder och ni måste faktist erkäna att det är lättare att skriva pang pang uppdrag än ekonomiska problem uppdrag åt en affärsman eller företagare.

Voices here. Voices there.
The voices are every were.
 

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
Förlåt fel ord val DE FLESTA kan det stå istället.
Jag jag har sett dom två.
Men tänk på bakrunden till taxi chaffisen i Femte elementet.
Vad var han då?

Voices here. Voices there.
The voices are every were.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
tja, alla kommer inte in i militären, alla har inte kontakter till att bli lönnmördare, folk kanske inte trivs med att ha ihjäl folk (hu, hemska tanke, lösa problem utan våld) dvs, för att man ska kunna vara en "vanlig människa" iaf nån gång under sin karriär... realism helt enkelt. Om ingen spelare vill va det, så är det ju en utmärkt hjälp till att skapa slp om inte annat...

Din lille kobold där...

Så de så!
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
singsong

men.. det gör ingenting. de kassa yrkesvalen med übermycket pengar i sig krackelerar nästan alltid, man hamnar i fängelse eller så blir man kickad. förr eller senare händer det alltid.

och när man åker i finkan blir man ju av med alla små pengarna, man skaffar sig nya polare och färdigheter. dessutom blir rollpersonen fylld med negativ energi mot samhället (jag arbetade ju sketbra, och sen satte de ju bara dit mig för ingenting, för kapitalet! jag hatar kapitalet! jag hatar staten! jag hatar dig ditt jävla pucko! argh!!) vilket är skitbra om man vill spela en tuff roll. man kan ju göra nån "falling down" karaktär eller nått..

altså: det gör inget om du väljer puckade och trista jobb. du åker ändå för det mesta in i finkan och då blir din rollperson arg. och så kan du bli glad.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag spelleder och ni måste faktist erkäna att det är lättare att skriva pang pang uppdrag än ekonomiska problem uppdrag åt en affärsman eller företagare."

Varför skulle pangpang och action vara begränsat till yrkesmördare?

Antag: En rollperson är egenföretagare med en liten butik på hörnet. Hans kompis (rollperson 2), en annan egenföretagare, är hongkongkines med viss hobbykunskap i kung fu. En tredje rollperson är butiksbiträde i butiken ifråga, En fjärde är avhoppad gängmedlem med ett vått öga till rollperson 2.

Börja nu med att ett gatugäng vill ha pengar för beskydd. Samma gatugäng råkar dessutom komma över en kasse diamanter som tillhör en maffiaboss, och i något av bråken med rollperson 2 och 3 råkar de komma över diamanterna. Plötsligt är rollpersonerna jagade av både gatugäng och maffia och blir dessutom indragna i en anti-maffia-plott med FBI.

Så, vad fick vi av denna sörja? Rumble in the Bronx!

Jämför det med den vanliga plotten: "Ni sitter på en bar då Mr Johnson kommer in och erbjuder er tiotusen euro för att sno ritingarna X/ha ihjäl snubbe Y/flytta paket Z..."

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Vad säger du om total recall då :]
vad var han från början egentligen?? Var han vägarbetare eller hemlig agent?
Låt folk vara vad dom vill, har spelat prostituerad, det är jävla kul. Det är roligare att inte kunna allt från början och inte ha alla pengar om finns. Det finns väl ett antal äventyr där RP blir rånade och blir av med allt dom äger och har..

/SKIN69 -Rudeboy train is coming!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Men om alla är ute och lönnmördar, så lär det ju bli en hel del som inte hinner svälta ihjäl....

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Lätt fixat!

Snylta lite grann från hans skattkammare!
Jag spelleder, och när en av RP hade 700.000 euro, trots att han var en vanlig sketen livvakt. Det tyckte jag var oseriöst, så de försvann! (Under ljudliga protester, förstås!)

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Det är klart att man ska bära vapen! Det är ju inget kul annars. På framsidan är det en tjej i läder med pistol och en kille med kpist bl.a. Roligt! Det finns utförliga regler för skador och vapen. Roligt! Alla äventyr handlar om våld och vapen, eller åtminstone onda personer som helst ska skjutas med hett bly. Roligt! För "ocoola" rollfigurer får man skriva äventyr som utspelar sig på kontor eller på byggarbetsplatser, som man ska försöka göra spännande.TRÅÅÅÅÅKIGT!!! Det enda en arbetare/kontorsnisse kan råka ut för är att någon råkar bli mördad, och de kan inte slåss tillbaka för de har grundchans 5 i pistol.
Vapnen är ju det bästa med Neotech. Uttnytja dem! >:)
Nalle the vapenfetischist


"Ahhh, you block with your head again"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
nalle... ursäkta om jag låter förolämpande men du verkar vara ungefär lika kreativ som en stacke telefonkatloger....
no offense... eller varför inte, det var trots allt personligt.



"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Adrian

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
89
Location
Finland
Re: Lätt fixat!

precis låt en hacker tömma kontot före varje äventyr....
och om den förutsende splaren gömmer slantarna i byrån kan ju grannens bortsprungna dobermann alltid käka upp dem =)

Adde
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Hmm.. ta och spela en väska kommer lastad. Det är ett lovordat scenario där rollpersonerna är kontorsråttor.

Snow
Dead, but still walking around
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Var inte Bruce i Det Femte Elementet ett rätt så dåligt exempel?

Han var faktiskt en föredetta "cool" kommandosoldat. När generalen (eller vad nu den vithåriga militären nu var) tog fram listan på de vapen som Bruce var expert på så rullade den ut sig över halva golvet.

Zaiber - Religion är coolt.
 
Top