Onödiga/överflödiga rollspelsprodukter

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När jag var ung var jag något av en completionist som var tvungen att ha precis allt som släppts till ett rollspel för att känna att min samling var hel men med åren och stigande ålder har jag omvärderat min inställning ...

Detta fick mig att tänka kring frågan att behöver vi produkter i stil med mordenkainens kokbok och xanathars guide till forgotten realms bästa fiskevatten och drizzts sexiga väggkalender och vecnas slam poetry samling eller elminsters korrespondenskurs i draconiska .
(Dessa produkter finns inte mig veterligen utan är en grav överdrift för att få fram poängen hur onödiga vissa rollspelsprodukter är)

Har dessa produkter över huvudtaget nått mer existens berättigande än att sno våra surt förvärvade slantar genom att spela på vår kärlek till vissa produktlinjer ?

Jag använde mig av DnD i exemplet då det är världens största rollspel och har mest krimskrams associerat till sitt namn men frågan gäller givetvis rollspel rent generellt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Kläder med rollspelstryck känns för mig hyffsat meningslöst. Undantaget som bekräftar regeln är min Genlab alfa "(R)Evolution" tisha som jag använt på GothCon. På samma sätt med muggar, underlägg och andra tillbehör som inte gagnar spelet.

Jag köper ofta på mig SL-skärmar till olika rollspel, men de används extremt sällan. Kartor används också ganska sällan även om jag väldigt gärna vill ha dem.

När det kommer till själva utbudet av regler, sourcebooks och äventyr så vill jag nog fortfarande gärna ha det mesta som släpps till spel om det är ett spel jag gillar. Å andra sidan så brukar spelen jag köper sällan ha gigantiska produktlinjer och alternativa settings utan det mesta finns samlat i en eller någon handfull produkter.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag ser ju äventyr som lite meningslösa, för jag spelleder dem sällan. Men samtidigt kan de hjälpa till att förklara en värld på ett snyggt sätt. Överlag är nog inget meningslöst egentligen—för många är rollspel och spelhobbies överlag “prylsport”. :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kläder med rollspelstryck känns för mig hyffsat meningslöst. Undantaget som bekräftar regeln är min Genlab alfa "(R)Evolution" tisha som jag använt på GothCon. På samma sätt med muggar, underlägg och andra tillbehör som inte gagnar spelet.

Jag köper ofta på mig SL-skärmar till olika rollspel, men de används extremt sällan. Kartor används också ganska sällan även om jag väldigt gärna vill ha dem.

När det kommer till själva utbudet av regler, sourcebooks och äventyr så vill jag nog fortfarande gärna ha det mesta som släpps till spel om det är ett spel jag gillar. Å andra sidan så brukar spelen jag köper sällan ha gigantiska produktlinjer och alternativa settings utan det mesta finns samlat i en eller någon handfull produkter.
Vissa av sakerna du nämner ser jag inte som onödiga så som sl-skärm och kartor det har ju ett existensberättigande i form av att det kan användas i spel så sådant köper jag med ☺..

Tishor med rollspelstryck/geekculturetryck . hmmm jag måste ju ha tishor så då kan jag lika gärna köpa tishor med rollspelstryck , det är som att köpa bandtishor eller tishor med tryck över huvudtaget . Ser ingen skillnad på att det står mutant eller adidas eller iron maiden på tishan . En tisha är en tisha är en tisha liksom

Muggar /underlägg och liknande ...här håller jag helt med dig fullt ut , det tillför ingenting för mig att äga en mugg som det står mutant eller drakar&demoner på eller ett ölunderlägg relaterat till rollspel .
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Ser ingen skillnad på att det står mutant eller adidas eller iron maiden på tishan .
För mig handlar det nog mer om att sällan använder tishor mer än när jag sover, och än mer sällan med tryck på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Det är ju sjukt individuellt. Jag är totalt ointresserad av 99% av allt rollspelsmaterial som släpps, men andra gillar det. Så länge ingen tvingar dig att köpa sakerna så är jag för. De som inte vill ha dem (som till exempel jag) behöver inte köpa dem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Ölunderlägg. (Nu ska jag dock säga att jag gillar att jag får det till brädspelet Drakborgen.)

Tärningstorn. Om spelet i sig inte har strategiska val så vill jag helst inte att tärningsslagningen ska ta tid. Att använda ett tärningstorn är att slita ut mig ur berättelsen. Jag har inget emot meta, men det där är lite för mycket för min smak.

Vapenböcker. Jag älskar Feng Shui 1 som har, i grund, tre olika skador: small gun, big gun, big fucking gun. Sedan har de massor av siluettbilder av vapen med undertonen "Välj det som ser häftigt ut". Jag älskar mindre när det släpps en hel modul med olika vapendata eller när Feng Shui 2 tycker det är jättebra idé att ha med det.

Book of Erotic Fantasy / Playelf. Kan ha sin poäng, men inte i just det utförandet. Jag gillar exempelvis att raserna är nakna i Eon 4(?), som om det vore någon sorts undervisningsbok i anatomi.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag bär nördiga T-shirts i princip 100% av tiden då jag måste ha kläder på mig, så det är t.ex. vad jag har på jobbet. Men jag föredrar då "roliga referenser 5% av folk fatta" mer än rollspel. Men visst, rollspelstishor är inte helt onödiga.

Men… Bokmärken, underlägg, illustrationer tryckta på små kort… Sånt har jag verkligen inget behov av. Jag blir aktivt lite irriterad på kickstarters som tvingar på mig en massa bös. Jag känner aldrig att jag riktigt kan slänga grejerna heller.

Spelledarskärm har jag aldrig använt och har mycket svårt att riktigt se poängen med. Framför allt alla som är liksom på högkant (dvs majoriteten), jag är alldeles för kort för att känna att jag får nån kontakt med eleverna över en sån. Men jag har förstått att det finns folk som gillar dem.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag tycker det är störigt att dela upp regelboken till Spelarens Bok och Spelledarens Bok och tvinga folk att köpa båda.

När jag lägger 400-500kr på ett spel vill jag ha allt jag behöver på samma gång, gärna ett inkluderat äventyr också.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag tycker det är störigt att dela upp regelboken till Spelarens Bok och Spelledarens Bok och tvinga folk att köpa båda.
Varför det? Jag tycker det är skitbra och alla rollspel (som har separationen spelare/spelledare) borde ha denna uppdelning. Jag ser inte varför spelarna ska behöva läsa spelledarboken eller ens riskera att läsa den.

Sedan säljer man givetvis de två i ett paket samt med möjligheten att kunna köpa båda separat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Kläder med rollspelstryck känns för mig hyffsat meningslöst. Undantaget som bekräftar regeln är min Genlab alfa "(R)Evolution" tisha som jag använt på GothCon. På samma sätt med muggar, underlägg och andra tillbehör som inte gagnar spelet.
Undantaget som bekräftar regeln för mig är den giftigt orangea t-shirten med bilden av God45 från Wayward boken som hänger i min garderob.
 

Attachments

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Av de faktiska produkter som jag känner till som jag ser som onödiga.

Tärningsset till specifika världar, spel, eller kampanjer när det inte kräver specialtärningar.
De där plastportföljerna till varje spelarklass till AD&D 2nd ed.
Spelledarskärmar till en specifik kampanj som inte kräver det.
Sånt som inte har med spelandet att göra som t-shirts, gnuggisar, skinka etc.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Av de faktiska produkter som jag känner till som jag ser som onödiga.

Tärningsset till specifika världar, spel, eller kampanjer när det inte kräver specialtärningar.
De där plastportföljerna till varje spelarklass till AD&D 2nd ed.
Spelledarskärmar till en specifik kampanj som inte kräver det.
Sånt som inte har med spelandet att göra som t-shirts, gnuggisar, skinka etc.
Där har du en poäng , jag störde mig alltid på det när jag spelade DnD att varför skall man först ha en generell DnD spelledarskärm och sedan en setting specifik skärm som tex forgotten realms och sedan en kampanj specifik skärm , om dom inte tillför något nytt regelmässigt och den enda skillnaden mellan skärmarna är att den grafiska designen ändras vad är nyttan ?. Det för mig är ett typisk exempel på att försöka suga ur sina konsumenter varenda krona
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kom på en grej som jag tycker är onödig men kan förstå att vissa vill ha om man är samlare eller completionist . Special och deluxe utgåvor av rollspelsböcker
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Där har du en poäng , jag störde mig alltid på det när jag spelade DnD att varför skall man först ha en generell DnD spelledarskärm och sedan en setting specifik skärm som tex forgotten realms och sedan en kampanj specifik skärm , om dom inte tillför något nytt regelmässigt och den enda skillnaden mellan skärmarna är att den grafiska designen ändras vad är nyttan ?. Det för mig är ett typisk exempel på att försöka suga ur sina konsumenter varenda krona
Jag hade skärmen för Curse of Strahd (sålde den efter kampanjen var över), och den hade ingen av infon från den vanliga skärmen. Istället hade den kartan över Barovia, encounter-tabeller, och, öhmm... antagligen ett par grejer till som jag nog aldrig använde eftersom jag inte minns dem.
 
Top