Nekromanti Omvänt "Vapen i skräck?"-fråga

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Många ställer sig frågan:

När monstret dyker upp, vad är det som hindrar spelarna från att bomba arslet av det?

Jag ställer i stället frågan:

Varför har dom vapen? Vad jag vet är det bara poliser, hemliga agenter, militärer i tjänst och brottslingar som har vapen.

Har länge undrat över det här. Kommer det sig att vapen är så vanligt att många spelledare frågar vad man ska göra med dom? Ok, det kanske är vanligt på konvent där inte alla spelar skräck i sin finaste form, men annars borde det väl inte vara något problem?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
samt brottslingar och hemvärnsgubbar..

Och vad säger att man inte spelar i ett område/värld där man lätt kan få tag på vapen.. Ofta (ändra till "alltid" när det gäller de jag stött på) så utspelas handlingen i USA där det är rätt lätt att få tag på vapen..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tänker på CoC och Deadlands när det gäller handling i staterna
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Icke att förglömma: Texasbor, ty i texas går det tre vapen per medborgare.

I min Call kampanj är det bara en taxi chaffis som har vapen.. eller nu tror jag att en till har skaffat sig nån diskret pistol, efter åtskilliga överfall av kultister och annat löst pack.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
... har skaffat sig nån diskret pistol, efter åtskilliga överfall av kultister och annat löst pack ...

Och det är väl de situationen som är vanligast, i alla fall i de kampanjer jag spelat. När kampanjen börjar är man aningslösa och (till största delen) obeväpnade. Men allt eftersom ondingar och namnlösa fasor börjar dyka upp, så utrustar man sig...

En liten derringer här, en värja dold i en promenadkäpp där. En Tibetansk rituell offerdolk och 8 kg dynamit. Hagelbössorna; glöm inte de avsågade hagelbössorna! Har någon sett min tommygun -- ah, här är den; och din fyrpipiga cal.80 elefantbössa...

... och innan man vet ordet av så är kapprustningen i full gång./images/icons/grin.gif

-W
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Omvänt

Som det redan nämnts, längre ned i tråden, så utspelar sig de flesta äventyr i Amerikat, där varenda jävel har en Desert Eagle i bakfickan.

I CoC kämpar man mot den kosmiska ondskan, som bryr sig ungefär lika mycket om atombomber som du bryr dig om mygg. Enda sättet att döda de små svinen är ofta "den uråldriga ritualen" eller "den unika artefakten". naturligtvis kan man inte använda något av det utan att stryka ett gäng SAN-points. Skjuter man ondskan i ryggen, så vänder den sig om (slå Sanity) och tittar på dig som om du var bajs. Sedan dör du.

I Vampire (som ÄR ett skräckspel /images/icons/devil.gif) behöver man inga egentligen inga vapen när det blir strid. Ett exempel:

SL: "13 medlemmar av insatsstyrkan omringar er, de har dragna vapen som de riktar mot era skallar".
Spelare1: *gäspar* "Jag gör mig osynlig".
Spelare2: "Jag aktiverar Celerity och Protean 2".
Spelare3: "Jag gör dem störda i huvudet med Dementation".
Spelare4: "Bah! Jag hoppar upp på det där hustaket (15 meter upp)"
Spelare5: "Jag gör dem till mina slavar, medelst Presence"

Det är väl de enda skräckrollspel som jag har spelat, men det finns säkert andra där vapen är helt verkningslösa, alternativt helt onödiga. Om man inte har fosforkulor, förstås. /images/icons/wink.gif

Iofs i Unknown Armies (som iaf jag tycker är surrealistisk skräck-action) är det ganska farligt med vapen. Jävligt farligt faktiskt. Det gör ju att man helst undviker att bli skjuten, vilket gör att en sitution när man hotas med handeldvapen genast blir mycket läskigare. I CoC går man ju mest runt och väntar på VAD som ska döda en inte NÄR det ska hända. I Vampire dör man sällan, det är svårt när man regenerar som en tok. Mer psykologisk skräck där, inte lika mycket hotet om fysiskt våld.

Det blev lite hafsigt det här, men jag har just vaknat. låt mig vara.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
sen kommer terrorbalansen också.

cthulhu vågar inte vakna eftersom spelarna har utrustat sig med både taktiska och strategiska kärnvapen.


dessutom börjar amerikanaren i gruppen titta lite snett på ryssen. han såg lite ut som nått hemskt senast de åt spaghetti?



*ryser* det är skräckrollspel det :D

chrull
 
Top