Nekromanti omvänt koboldbroplem

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
det har pratats en hel del om kobolder och vad man kan göra för att lugna ner dom.
men vad gör du som spelare om du har ansträngt dig för att inte bli koboldisk.
typ tittat på vapen, hittat ett som skulle passa din RP men valt ett annat med motiveringen att din RP blir för "fet" annars.

och sen upptäcker du att din SL är koboldisk.

jag menar, vad gör man för att lugna ner en SL med koboldiska tendenser.


Tearlach - som inte pratar om sin egen SL, så ta det lungt va.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
SL är kobold men inte spelaren? Ja, då får man lida ut ett tag och sedan kanske skcika sublima meddelande till Sl att man inte har så kul i grottgångarna hela tiden. Titta på klockan ofta och så.
Eller så tar man ett snack med honom/henne. Man kan ta det lite lugnt, i stil med "Du det vore kul med en deckarkampanj, eller hur?" typ. Det biter alltid på mig i alla fall.
Eller så tar man och kör ner Ob3T6 i halsen på honom och skriker "Det trodde du inte va, herr två-meter-bred-grottgång, va?". Jag skulle nog försöka att ta ett snack med honom först dock. :gremwink:


Storuggla, sympatisk
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Inte mycket att göra...

Jag är såpass cynisk att ett byte av SL känns som det enda råd jag kan ge. Spelledaren är den drivande kraften bakom spelandet och den som formar det mer än något eller något annat. Det är hans hantverk som skapas, om än tillsammans med spelarna, och suger hantverkaren själv så finns det förmodligen inte mycket att göra åt det. Annat än att anställa en annan hantverkare, då. Att försöka övertala sin spelledare att skaffa en vettigare attityd till spelandet ter sig enbart fruktlöst.

- Ymir, kompromisslös
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Att föra en öppen dialog med både spelare och spelledare är jätteviktigt tycker jag. Rollspel handlar ju om att dela en gemensam fantasi och då är det ju viktigt att man är överens om fundamentet som genre och balansen mellan rollspel, problemlösning och fighter.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Ja, då får man lida ut ett tag och sedan kanske skcika sublima meddelande till Sl att man inte har så kul i grottgångarna hela tiden."

Eller så kan man göra som en vettig person (om man spelar en sådan) och inte gå ner i grottgångar över huvudet taget. Eller ta sig an uppdraget att döda den mindre armen av brunstiga skogstroll som våldför sig på den där byn. Eller gå med på att stjäla staven från den land och rike runt för sin grymhet och makt beryktade trollkarlen. Och så vidare. Helt enkelt inte bege sig ut på genomfarliga äventyr.

Å andra sidan så är det kanske synd om spelledaren, som slitit med att få ihop äventyret genom att studera alla monster i Nekromanti & Vandöda samt Monster & Varelser, och som kanske skrivit någon enstaka sida om var monstrena finns och vad skatterna innehåller.
 

Knubbhövding

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
42
Location
Luleå, Arktiska tundran, lappträsk.
Eller så kan man göra som en vettig person (om man spelar en sådan) och inte gå ner i grottgångar över huvudet taget. Eller ta sig an uppdraget att döda den mindre armen av brunstiga skogstroll som våldför sig på den där byn. Eller gå med på att stjäla staven från den land och rike runt för sin grymhet och makt beryktade trollkarlen. Och så vidare. Helt enkelt inte bege sig ut på genomfarliga äventyr.

IMO ett bra förslag. Man kan helt enkelt börja ned att försöka föregå medd "gott exempel". Försök rollsepla ut situationer. Gå inte med på ap-farliga uppdrag (såvida det inte ligger i din RPs natur). Ta inte emot s.k über-gåvor. Men förklara varför ,alà "Jag RPar min rollperson. Det är imot hans/hennes natur att..", etc, etc...

Om det inte hjälper, försök prata med SL.

Om det inet hkälper heller. Kobolda själv. Slappna av och ge kobolden inom dig fullt spelrum. Släpp alla spärrar. Kan bli kul, kan bli skit, men du kanske får fram din poäng.

Och hjälper inte det... Tja, byt spelgrupp... :gremsmile:


Å andra sidan så är det kanske synd om spelledaren, som slitit med att få ihop äventyret genom att studera alla monster i Nekromanti & Vandöda samt Monster & Varelser, och som kanske skrivit någon enstaka sida om var monstrena finns och vad skatterna innehåller.

Prexis. Att bara packa kassen och dra är inte rätt lösning. Att tala med SL och de andra spelarna och hitta en kompromiss (allt behöver ju inte vara på ens egen villkor menar jag) kan vara en plan. Eller erbjud att vara SL själv och kör en jordnära kampanj så spelarna/ordinarie SL får känna på och se hur det är.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Eller oxå....

... kanske man inser att icke-koboltism inte på något sätt är bättre form av rollspelande än koboltism. E ganska trött på den här larviga inställningen som tycks så vanlig här på Eonforumet, d.v.s. tron att antikoboltism är bättre rollspelande än koboltism. Har man bara skoj, är det irrelevant om det är genom koboltism, antikoboltism, "power gaming" eller mera "down to earth"-lirande! Personligen anser jag att både icke-koboltiskt samt koboltiskt spelande kan vara skoj, även om jag nog föredrar det tidigare. Det hela beror på tillfället, gruppens hurmör samt äventyret. Så det så!
:gremsmirk:

jag menar, vad gör man för att lugna ner en SL med koboldiska tendenser.

Men rollspel är trots allt en gruppaktivitet. Sålunda kräver det samarbete och gemensama överenskommelser för att få ut maximalt nöje ur det hela. Man måste ge och ta, som det heter. :gremcool: Problemet är dock följande - din SL är koboltisk och du är det inte, alltså vill du att han ska ändra sig? Nåja... Men om du nu vill spela icke-koboltiskt så får du väl ta upp och diskutera detta med honom? Och även med resten av spelgruppen! Jag menar, vill resten av gruppen utom du spela koboltiskt, så får du väl se till att byta spelgrupp eller anpassa dig. Men om du har majoriteten på din sida, bör du säkert kunna övertyga honom att byta stil. Om inte annat kan du ju köpa honom lite färdiga äventyr, som han kan få spelleda.
:gremgrin:
 
Top