Nekromanti Omslaget till Demoner + lite annat

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Jag tycker att Neogames skall ändra omslaget till sin modul demoner, detta för att inte fastna i det gamla klichéträsket (röda killar med treuddar o horn osv..).

Nej istället skall de skall de följa den riktning som sattes upp i M&M - det skulle vara mycket mer i Eons stil att ha en
typisk kristen ängel (arg som fan ) inspärrad i ett pentagram på omslaget..
så det så...

En annan sak som jag ställer mig frågande till är att dela upp alla schaman - vandöda - demon moduler, schaman- och demonbiten känns mycket intimt förknippade och att släppa två töntiga 60 sidors moduler gör ingen glad - medan en tuff 120 sidors modul borde göra susen..

några tankar..
 
G

Guest

Guest
Nej istället skall de skall de följa den riktning som sattes upp i M&M - det skulle vara mycket mer i Eons stil att ha den
typisk kristen ängel (arg som fan ) inspärrad i ett pentagram
så det så...


Håller med... så det så!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Förklaring



En annan sak som jag ställer mig frågande till är att dela upp alla schaman - vandöda - demon moduler, schaman- och demonbiten
känns mycket intimt förknippade och att släppa två töntiga 60 sidors moduler gör ingen glad - medan en tuff 120 sidors modul
borde göra susen..


Från början var det ju faktiskt tänkt att Demoner & Vandöda skulle släppas. Men jag håller med dig, men man gör mer vinst på två 179-kronors moduler än en på 199 kronor. Dessutom så slipper schamanerna betala en extra Selma för att få hemska pentagrambeskrivningar. Tyvärr så måste neoGames satsa på hög profit då de inte vill gå samma öde till mötes som Target Games och 101 Production.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Änglar

Det står att läsa i uppenbarelseboken att änglar har hjul och fyra ansikten.
Tycker inte att en sån ska få besudla framsidan av en fin modul till Eon /images/icons/cool.gif
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Om du hade tagit dig ytterligare en minut på att tänka på ditt inlägg, hade du kommit fram till att dom inte tjänar något mer på en större modul.

Och, så är det för övrigt 2 helt skillda ämnen, som bör behandlas separat. Det är som att slå ihop Jargien och Talamur i en modul, bara för att den ska bli stor och frän(dessutom, inget illa menat, så hade den kommit 1 halvår senare - neogames stajl -).

/peter
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Änglar

Vad är fel med detta? Änglar/demoner ska ha kaotiska utseenden och inte bara vara långhårig bevingad typ i särk/rödsvart behornad typ med fladdermusvingar. Att slänga in serafer eller cheruber, eller varför inte en demon som ser ut som Ribesal, är ju mycket fräckare!
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Re: Änglar

Att ha en förvriden ängel på framsidan skulle ge en allmän feluppfattning om vad en demon är.
Ni som läst drakväktar-triologin förstår mig föhopnningsvis. För er andra så är inte demoner en kontrast till änglar och att använda en förvriden ängel skulle genast anknyta till att de stod i strid mot typ Daak-tron (den som mest liknar kristendomen). Vilket inte är sannt eftersom demoner är genom ruttet onda och inte drar sig för att strida mot allt som önskar leva i frid och ro.

/Favelan
"Det är roligt att slå tärningar"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ondska?

"genomruttet onda"....eh? Jag trodde ont/gott var subjektivt i Eon, även om 'Legender och Hemligheter' föll lite på den punkten. Antar att Neogames kanske tänker frångå det konceptet en aning, men vi har ändå inte sett några större tendenser åt det hållet. Så vad kommer det här med genomruttet onda demoner ifrån, egentligen? Eon borde det då inte vara...

- Ymir, allmänt undrandes
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Inte ens i L&H..

Visst faller "Legender & Hemligheter" lite på den punkten, men enligt min tolkning så beror det hela på att den berättar om mörkret från människornas synvinkel.

Ser vi däremot på vad som verkligen står så får vi reda på (i texten om Aeon) att demonerna är gudar som förlorat i slag mot andra gudar och därigenom transformerats och förslavats (även om vissa slitits sig loss).
Det står också i texterna om själva mörket att eftersom demonerna inte kan hämnas på gudarna så passar de på att skada något som gudarna skapat och tycker mycket om..

Min tolkning av detta är följande:
Se gudarna som en rik djuruppfödare/tränare eller dylikt som dessutom äger slavarna.
Demonerna är slavar.
Mundana och allt levande är hästarna.

Slavarna ser hur hästuppfödaren verkligen bryr sig om sina djur, ser till att de har de bra osv.. De märker också av hur de själva blir pinade av samma person (och dennes slavdrivare, som dock inte är helt olika ägaren själv).

Ägaren tillåter även djuren att skada/döda slavarna (t.ex. kan det vara lejon som får slåss mot slavarna i något gladiatorspel). (Detta är en tolkning av hur människorna med magi kallar ner demonerna och låser in dem i diverse saker för att ha dem som filamentalstrare).

Slavarna inser att de aldrig kan nå ägaren själv eller slavdrivarna, de inser dock att de lite då och då har möjlighet att ordentligt skada djuren och kanske därigenom kan skada ägaren.. (De kanske till och med kan få ägaren/slavdrivarna att begå misstag som gör att slavarna blir fria).. (och här har vi "mörkret" som kommer med jämna mellanrum.. ;)

Finns det någon som inte har förstående/medlidande för slavarna (demonerna)?

(Det finns förmodligen ett och annat fel i tolkningen som inte stämmer med L&H, men det kan förhoppningsvis väcka lite idéer ;)

WHaLe
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Inte ens i L&H..

Nja jag är inte riktigt med på din version av gudarna där..
Jag följer det inslagna spåret i M&M där en gud bara är titel på en oerhört mäktig demon, eller väsen om det passar bättre.

Jag tycker att det blir en roligare värld om man använder sig utav gudarna som just oerhört mäktiga väsen som likt alla andra får hålla sig till de regler som är uppsatta.
se de gamla mytologierna - grekisk eller nordisk, dvs gudarna är väsen med samma brister och böjelser som vanliga individer - oerhört mycket mäktigare dock. De borde även vara möjligt för en "vanlig" individ att efter ett hårt sökande och lärande kunna "ascend" - ta steget till nästa existens eller något.

Jag tycker att allvetandetsbrödraskap som beskrivs i Religioner på ett bra sätt visar vägen för gudar i mundana

Fast detta är ju bara min "humble" syn på saken.
så de så..
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
.).<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och, så är det för övrigt 2 helt skillda ämnen, som bör behandlas separat.

<hr></blockquote>


Jag tycker ju uppenbarligen att demoner + schamener är mycker intimt förknippade (andevärlden osv), om du inte tycker det får det stå för dig.
Var det gäller tjäna pengar så kunde de ta ut lika mycket för en stor som för två mindre - för min del iaf.
Jag tycker inte att neogames moduler koster så mycket idagsläget.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Inte ens i L&H..

Visst jag håller med dig och i min version av mundana är gudarna mer åt det hållet.

Däremot var mitt föregående inlägg en tolkning av vad som verkligen står i Legender & hemligheter, en modul som finns enbart för att (mer eller mindre) berätta "sanningen" om mundana, dess skapelse, gudar mm..

WHaLe
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Inte ens i L&H..

Även i detta fall funkar slavdrivarallegorin. Gudanra är egentligen inte väsenskilda från demonerna, det är bara så att de är mycket mäktigare. Om demonerna befann sig i guarnas ställe skulle de nog bete sig likadant, och det är möjligt för dem att, genom Mörkret, göra revolution och ta över makten från de gamla gudarna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Änglar

Jag tror att du har missupfattat demonkonceptet i Eon. Demoner är här en varelse som har sin naturliga hemvist på andeplanet, och täcker alltså hela det fält som D&D kallar "outsiders". Gudomligheter har demoner i sin tjänst, även om de kan ha andra titlar, i stil med "änglar", "larer" eller "daeva". Samtidigt finns givetvis fria demoner, vilka i många fall kan vara makthungriga eller blodtörstiga.

För att ytterligare utveckla detta kan man dessutom säga att i Eon finns ingen subjektiv ondska som i många andra fantasyvärldar, utan allt beror på från vilket håll man ser det. Alltså är Consaber på samma gång ett "ont" land som medvetet motverkar återföreningen av det coloniska kejsardömet och ett "gott" land som spelar en viktig roll i att förhindra de thalaskiska förtryckarna från att förslava fler personer. Daak, Xinu och Imay är alla av samma skrot och korn, alla är goda från sina dyrkares synvinkel. Må vara att Xinu har grymmare metoder än de andra, men ur Xinudyrkarnas synvinkel (och de har lika stor möjlighet att ha rätt som alla andra) är ju detta påkallat för att leda till den rätta världsordningen.
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Re: Ondska?

Jag trodde ont/gott var subjektivt i Eon

Har aldrig hört talas om det. Annars så är väl ont/gott ofta en beskrivning på vilket syfte en person/demon och dylikt brukar ha. Till exempel så brukar ont vara ett adjektiv för någon/något som strävar efter mycket makt. Ont hör samman med egoism och vad jag vet så är demoner bara ute efter ett personligt syfte. Och att de skulle visa någon empati för människor vore ju rent absurbt. Därför så betecknar jag demoner som onda, men javist jag kan ha fel, de kanske strävar för världens bästa. Vem vet!?
Tyvärr har jag ännu inte L&H, så jag kan inte kommentera dina kommentarer om den.

Favelan

Det viktiga är inte vad man gör, utan det man menar (trots allt kan ju en demon mena väl (alviskt ordspråk)
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Re: Änglar

Ok jag har mina brister och jag uttryckte mig fel. Jag vet att demoner lever på andeplanet i Eon och att även gudar kan var demoner.
Det där med titlar borde jag kanske tänkt igenom... Men mitt syfte var att jag allmänt ogillade idén på att byta omslag på Demoner-modulen, därför att de andras förslag på förvridna änglar gav mig accossiationer till Diablo-spelen vs kristendommen, vilket jag helst av allt vill undvika eon från att bli inblandad i.

Favelan

Den som inte syns, hörs eller märks existerar inte
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Ondska?

Jag vet inte riktigt om jag vet varför men jag håller till viss del med dig.
Självklart är jag av den åsikten att storheten med mundana/eon är just att ondska som sådant inte finns. Att tycka att någon är ond är bara en subjektiv åsikt (jag tycker du är ond, du tycker jag är ond - vem har rätt??).

Men vad det gäller entiteter från på andeplanet så tycker jag nog att onda - goda osv kan vara lämpligt. Detta för att spinna vidare på de gamla mytologiska gudarna och deras lynnen och brister.

Detta behöver inte göra andeplanets högre entiteter (demoner, gudar eller helgon ) till viljelösa slavar helt utan intelligens utan bara att de till sin person (om man nu kan säga så) är lite mer fyrkantiga och mindre komplex.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Så här ligger det till för mig iaf. Om jag köper en 64-sidors modul för, exempelvis 149 kr känns det inte så JÄVLA dyrt. Men om jag nu ska köpa en 128 sidors för 298 kr, då känns det helt plötsligt farligt dyrt.
 
Top